koeling mts 1200S 2010

620, 1200 S, 1200 S D|air
renemts1200
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 aug 2017 20:52

koeling mts 1200S 2010

Ongelezen berichtdoor renemts1200 » 07 aug 2017 21:03

Hallo,
Mijn MTS 1200S uit 2010 vertoont een koeling probleem. Temperaturen lopen op tot boven 120 graden.
Koelsysteem gereinigd, juiste koelvloeistof, fans slaan keurig aan bij 103, maar de temperatuur blijft oplopen bij stilstaan of zeer lage snelheid.
De dealer adviseert vervanging van de radiateur (a 900 euro), die inwendig ingestort zou zijn. Dit probleem zou zich vaker hebben voorgedaan op de eerste 1200's. Dat is een dure grap, zeker als het de problemen niet oplost. Zoiets is me met de auto ook wel eens overkomen. Wie herkent dit koelprobleem en weet de oplossing?
Mvg, Rene

Gebruikersavatar
Rob Troost
donateur
donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: 12 sep 2003 18:00
Locatie: Teutoburgerwald e.o.
Contacteer:

Re: koeling mts 1200S 2010

Ongelezen berichtdoor Rob Troost » 10 aug 2017 06:57

als de slangen beide aan dezelfde kant van de radiator zitten heb je een klep tussen die twee delen.
die wilde bij de oudere ducs wel eens verbuigen.
radiator is eenvoudig te testen door de temperatuur ervan te meten. als het koelgedeelte deels koud blijft heb je het probleem gevonden.
Stoer en Aaibaar

Gebruikersavatar
bram
Berichten: 545
Lid geworden op: 13 sep 2003 12:20
Locatie: Deventer

Re: koeling mts 1200S 2010

Ongelezen berichtdoor bram » 13 aug 2017 17:15

Op snelheid blijft hij wel goed koelen ? Dan lijkt me de radiator zelf wel goed te zijn.
Die van mij loopt bij stilstand ook binnen 5 minuten op naar boven de 100. (102 tot 105)
Ik vind dat de fan rijkelijk laat aanslaat trouwens.
"Als je aan een hond begint, moet je hem ook afmaken "

Duccer
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 jun 2010 06:21

Re: koeling mts 1200S 2010

Ongelezen berichtdoor Duccer » 29 okt 2017 19:40

Het is niet de radiator, wellicht is het dunne slangetje op de cilinder verstopt.

Eigen ervaring met beide problemen, als het de radiateur is dan is het probleem er ook bij het rijden.

Dat de ventilator (pas) aanspringt bij 104 graden is normaal, maar 120 graden zal ie als alles goed werkt nooit worden.