2 vragen mbt Multi DVT - als mogelijke 2e moto

620, 1200 S, 1200 S D|air
Gebruikersavatar
E-riko
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 sep 2014 23:23
Locatie: Gent, België
Contacteer:

2 vragen mbt Multi DVT - als mogelijke 2e moto

Ongelezen berichtdoor E-riko » 21 aug 2016 16:36

Hoi Ducatisti!

Ik hoef geen uitleg te geven waarom ik deze specifieke moto zie als mijn mogelijke toekomstige 2e moto, want jullie weten al wat deze moto zo fantastisch maakt :)

Momenteel rijd ik met een CB1100EX.


Ik ben er heel erg blij mee en ben er wel nogal aan gehecht. Het is zeker een blijvertje.
Het heeft een topcase uit praktische overwegingen, maar het doet een beetje af aan de mooie looks en lijnen van die moto.

In een ideale wereld heeft elke rijder meer dan 1 moto :)
En terwijl de CB cool is, zou ik een 2e meer praktische moto niet ongenegen zijn om mij CB te vervoegen..
Dat zou ook een mooie gelegenheid zijn om mijn CB uit te bouwen tot een mooie naked :)
Zoals hier een beetje:


De grote vraag bleef, welke praktische moto?
Ik heb al veel gelezen en fora afgeschuimd over de Multi, en het lijkt mij de perfecte All-in-one moto.

De verschillende rij modi, cruise control, laag verbruik, bescherming, comfort (ik ben 1m84), relatief licht, het vormt een verdomd aantrekkelijk geheel.
Zeker met de verschillende elektronische hulpmiddelen en gadgets.
En, persoonlijk vind ik de moto er ook nog mooi uitzien, ook met de zadeltassen.

In het verleden, zou mijn grootste negatieve punt zijn, de ketting aandrijving. Maar door met mijn huidige Honda te rijden, ben ik kettingen meer gaan apprecieren.
Er zijn zeker pro's aan verbonden, zoals het meest efficiente aandrijfsysteem en in vergelijking met vroeger zijn kettingen sterker en kan je ze gemakkelijker onderhouden.

Maar mijn hoofdvragen dus:
1.
Klopt het dat je meer koppel hebt onderin in de Urban mode in de nieuwe Multi?
Zoja, waar en hoeveel?
Als dit klopt is de volgende vraag een beetje overbodig..

2.
Klopt het dat een Duc motor niet echt gemaakt is om onder de 3000 toeren te rijden gedurende langere tijd, het zou zelfs de motor kunnen beschadigen?
Maar dit is misschien verleden tijd met de nieuwe DVT technologie?
Ik wou toch nog de vraag opwerpen.

Die vraag is ontstaand door een Ducatista op het CB1100 forum:
"I'm a Ducati guy. Have owned and still own many of them...

Ducati builds 90 degree Vtwins that are designed for high speed performance - even on their more tame street models like the diavel and multistrada (both share the same 11 degree cam offset 1200 cc engine).
They are not designed to ride below 4000 RPM and in fact prolonged riding below 3000 can cause damage to the engine.

Once you get the feel for riding them at the appropriate RPM it becomes second nature and feels correct but I can imagine that it must feel a bit different coming from other types of engines - especially other Vtwins.

These engines really start to make power at around 7000 and just explode at around 8... It's a lot of fun and it can get you in trouble."


Zijn volledige garage hier:


Alvast bedankt allemaal!
Laatst gewijzigd door E-riko op 27 aug 2016 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
:cool: CB1100EX :cool:
Follow

Gebruikersavatar
bram
Berichten: 545
Lid geworden op: 13 sep 2003 12:20
Locatie: Deventer

Re: 2 vragen mbt Multi DVT - als mogelijke 2e moto

Ongelezen berichtdoor bram » 22 aug 2016 22:12

IK heb de 2010 multi en wellicht is het bij de nieuwste types iets anders maar ik heb wel wat info

Ik rijd veel woon werk over 100km en gebruik de urban stand vooral voor het tussen de file doorrijden. Dan kan ik 60 a 70 in de 3 rijden bij ongeveer 3500 en dan loopt hij nog net lekker. Ik had hiervoor een bmw 1150gs en die kon je ongestraft laten doortokkelen met 1500 toeren en dan kan je met de duc vergeten.
Koppel heeft hij in urban niet echt ,maar je schakelt in een seconde of 10 over naar tour dus als de file zich oplost zet ik hem terug.

Ik rijd meestal in tour en dan is de multi echt absurd snel. Hij sleurt in de 6 vanaf 4000 toeren zo idioot hard weg dat je geregeld bijna bij iemand in zijn kofferbak zit. Gekker kan het niet. Totdat je hem in sport modus zet. De vent die dat bedacht heeft zit vermoedelijk in een italiaanse cel wegens poging tot moord van vele motorrijders.

Op de een of andere manier lijkt het zoveel sneller te gaan als bij 1098 etc. Komt vermoedelijk door de zithouding.

Kortom; nooit nooit nooit gaan proefrijden op dat ding. Crystal-meth on wheels. Je bent direct verslaafd.
"Als je aan een hond begint, moet je hem ook afmaken "

Gebruikersavatar
E-riko
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 sep 2014 23:23
Locatie: Gent, België
Contacteer:

Re: 2 vragen mbt Multi DVT - als mogelijke 2e moto

Ongelezen berichtdoor E-riko » 23 aug 2016 17:42

hehehe, bedankt voor je leuke in ook wel informatieve reactie;)

Normaal ga ik 10 september testrijden...;)

Andere vraag, klopt het dat de onderhoudsbeurten mega duur zijn? +1000 euro... :/
:cool: CB1100EX :cool:
Follow

Gebruikersavatar
fedde71
donateur
donateur
Berichten: 3996
Lid geworden op: 05 jun 2011 11:05

Re: 2 vragen mbt Multi DVT - als mogelijke 2e moto

Ongelezen berichtdoor fedde71 » 24 aug 2016 15:12

http://www.biggelaar-performance.com/ned/

dan even op Service klikken (links)
Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

Gebruikersavatar
E-riko
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 sep 2014 23:23
Locatie: Gent, België
Contacteer:

Re: 2 vragen mbt Multi DVT - als mogelijke 2e moto

Ongelezen berichtdoor E-riko » 24 aug 2016 18:00

thx!

ik zie de prijs van een grote beurt staan 1595 :o
Hopelijk zijj Belgische prijzen wat lichter, zoals de verkoopprijzen in het algemeen..

Maar wat kost een kleine beurt voor een Multi? ik zie enkel desmodue en desmoquattre, de Multi heeft zo geen motor..
:cool: CB1100EX :cool:
Follow

Gebruikersavatar
Christian89
Berichten: 113
Lid geworden op: 21 dec 2010 18:06

Re: 2 vragen mbt Multi DVT - als mogelijke 2e moto

Ongelezen berichtdoor Christian89 » 24 aug 2016 21:14

Desmodue en desmoquattro staat voor tweeklepper respectievelijk vierklepper. De aanduiding desmo verwijst naar de desmodromische klepbediening die je op elke Ducati vindt.

Als je op zoek bent naar een nieuwe Multi, dan heeft deze 4 kleppen per cilinder dus is het een desmoquattro.
De Multi's tot en met 2009 zijn 2-kleppers en dus van de desmodue variant.

Menigeen schrikt van de onderhoudsprijzen, maar zeker bij een moderne Duc ben je onder de streep nauwelijks meer kwijt dan aan een gemiddelde Jap. Het rijplezier en het geluid wat je daarvoor terug krijgt zijn echt onbetaalbaar :grin: :grin:
Lasciami sognare....

Gebruikersavatar
Ducske69
Berichten: 162
Lid geworden op: 24 dec 2014 17:16
Locatie: Brabant

Re: 2 vragen mbt Multi DVT - als mogelijke 2e moto

Ongelezen berichtdoor Ducske69 » 24 aug 2016 21:39

Naked racer
Monster s4r

Gebruikersavatar
E-riko
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 sep 2014 23:23
Locatie: Gent, België
Contacteer:

Re: 2 vragen mbt Multi DVT - als mogelijke 2e moto

Ongelezen berichtdoor E-riko » 25 aug 2016 16:49

:cool: CB1100EX :cool:
Follow

Gebruikersavatar
bram
Berichten: 545
Lid geworden op: 13 sep 2003 12:20
Locatie: Deventer

Re: 2 vragen mbt Multi DVT - als mogelijke 2e moto

Ongelezen berichtdoor bram » 27 aug 2016 20:27

Klein doe ik meestal zelf. Is niet heel veel werk. Beetje olie, beetje controle.

Groot heb ik met deze nog niet gehad. 2 klepper viel meestal nogal mee.
"Als je aan een hond begint, moet je hem ook afmaken "

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4351
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: 2 vragen mbt Multi DVT - als mogelijke 2e moto

Ongelezen berichtdoor DucATIRadeon » 28 aug 2016 09:42

ik ga nu vervelend doen: heb je al eens naar de KTM adventure 1190 gekeken als alternatief voor de MTS?
ducati 175 TS 1959
ducati 500 GTL 1976 donor
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
ducati ST2 1998
KTM Duke 620 1994 First Edition 498/500
Royal Enfield 500 Bullet 2001
www.panigaletwins.nl

Gebruikersavatar
E-riko
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 sep 2014 23:23
Locatie: Gent, België
Contacteer:

Re: 2 vragen mbt Multi DVT - als mogelijke 2e moto

Ongelezen berichtdoor E-riko » 28 aug 2016 10:28

ja, is niet mijn ding, op basis van looks.

Dunnere achterband, niet single sided, iets zwaarder.
Lelijke lompe side cases.

Verder heeft ie veel dingen gemeenschappelijk met de Duc:
- immens veel electronica, oa ook skyhookachtige ophanging
- ietsje krachtiger
- veel koppel laag, mss bruikbaarder dan de Multi?

En zelfs dingen die beter zijn:
- grotere tank
- goedkoper
- verwarmd zadel
:cool: CB1100EX :cool:
Follow

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4351
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: 2 vragen mbt Multi DVT - als mogelijke 2e moto

Ongelezen berichtdoor DucATIRadeon » 28 aug 2016 11:01

ik vind juist de smallere achterband prettiger rijden/sturen dan de dikke sloffen nu! en ja de koffers zijn idd lompe dingen, maken de fiets iets te breed.
maar goed, ik hoop dat je een leuke keuze kunt en gaat maken!
suc6!
ducati 175 TS 1959
ducati 500 GTL 1976 donor
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
ducati ST2 1998
KTM Duke 620 1994 First Edition 498/500
Royal Enfield 500 Bullet 2001
www.panigaletwins.nl

Gebruikersavatar
E-riko
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 sep 2014 23:23
Locatie: Gent, België
Contacteer:

Re: 2 vragen mbt Multi DVT - als mogelijke 2e moto

Ongelezen berichtdoor E-riko » 28 aug 2016 19:40

thx man :)
:cool: CB1100EX :cool:
Follow

Gebruikersavatar
bram
Berichten: 545
Lid geworden op: 13 sep 2003 12:20
Locatie: Deventer

Re: 2 vragen mbt Multi DVT - als mogelijke 2e moto

Ongelezen berichtdoor bram » 29 aug 2016 10:16

Die grotere tank is wel een dingetje. Ik rijd 100km enkele reis naar mijn werk. Ik haal krap 300 op een tank. max is rond de 330 maar dan mekkert hij al een tijdje dat hij dorst heeft. Was lekker geweest als je rond de 350 a 400 km kon rijden (er zijn mensen die dat halen trouwens maar ik niet).
"Als je aan een hond begint, moet je hem ook afmaken "

Gebruikersavatar
E-riko
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 sep 2014 23:23
Locatie: Gent, België
Contacteer:

Re: 2 vragen mbt Multi DVT - als mogelijke 2e moto

Ongelezen berichtdoor E-riko » 29 aug 2016 13:24

Ik zou bij mijn tank van ongeveer 17,4L ook gemakkelijk 300km moeten kunnen halen.
Maar ik tank ook al rond de 250km.

Theoretisch zou 350 ook moeten kunnen.
Maar dan moet ik wel echt constant zuinig rijden.

Dus met de Multi zou je op die 20L tank toch zeker 300km moeten kunnen halen?
En als men es superzuinig rijdt, zou 400km niet mogelijk moeten zijn op de Multi?

Wat is jullie gemiddeld verbruik zoal? In Liter per 100km?
:cool: CB1100EX :cool:
Follow