Aankoopadvies en verschillen per modeljaar MTS1200

620, 1200 S, 1200 S D|air
Mtsfz8
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 feb 2016 21:42

Aankoopadvies en verschillen per modeljaar MTS1200

Ongelezen berichtdoor Mtsfz8 » 29 feb 2016 21:53

Beste mensen,
Dit is geen nieuw onderwerp zie ik, maar toch weer even de vraag om advies.
Allereerst wat achtergrond: ik heb sinds 2 jaar mijn rijbewijs, middelbare leeftijd (nee, geen crisis), rij nu Yamaha FZ8.
Dit najaar een dagdeel op pad geweest met een MTS1200 model 2014. Helemaal verkocht, wat een heerlijke machine. Een halve dag lang met een grijns op mijn gezicht rondgereden.
Ik ben nu van plan om een gebruikte MTS aan te schaffen.
1) waar moet ik op letten?
2) wat zijn de verschillen in de modeljaren? Het lijkt erop dat 2010-2012 hetzelfde zijn, er in 2013 een aanpassing was en in 2015 weer. Klopt dat?
3) ik vind het lekker om soms sportief te rijden, maar soms ook relaxed rond te toeren. De meningen lopen nogal uiteen of toeren relaxed is op een MTS vanwege het hoog toerige karakter. Wat is jullie mening?
4) een 2013 model met 40k op de teller of een 2012 model die 20k heeft gelopen?

Dank voor jullie reactie.
Laatst gewijzigd door Mtsfz8 op 01 mar 2016 22:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fedde71
donateur
donateur
Berichten: 3909
Lid geworden op: 05 jun 2011 11:05

Re: Verschillen per modeljaar MTS1200

Ongelezen berichtdoor fedde71 » 01 mar 2016 10:15

waar je sowieso op moet letten is de onderhoudshistorie, heeft de motor haar beurten gehouden, wanneer zijn de kleppen gesteld, wanneer zijn de riemen vervangen etc. etc.
Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

Mtsfz8
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 feb 2016 21:42

Re: Aankoopadvies en verschillen per modeljaar MTS1200

Ongelezen berichtdoor Mtsfz8 » 02 mar 2016 23:46

Bedankt voor je reactie Fedde.
Wellicht zijn er nog meer mensen die willen reageren? Ook op de andere vragen?
Bedankt alvast.

Gebruikersavatar
Hostyle
Berichten: 866
Lid geworden op: 18 jul 2011 17:37
Locatie: Geldrop

Re: Aankoopadvies en verschillen per modeljaar MTS1200

Ongelezen berichtdoor Hostyle » 03 mar 2016 13:24

Ik kan eigenlijk alleen antwoord geven op vraag 3. Volgens mij kun je op een MTS prima toeren. De paar keer dat ik erop heb gereden had ik absoluut niet het idee dat ik op een toerenkanon onderweg was. Maar een proefrit kan dit natuurlijk het beste voor je uitwijzen.
Cheer up guys, your make up's running... | Foo Fighters

Gebruikersavatar
Martwin
Donateur 2012
Donateur 2012
Berichten: 4393
Lid geworden op: 24 mei 2004 12:15
Locatie: kaas city
Contacteer:

Re: Aankoopadvies en verschillen per modeljaar MTS1200

Ongelezen berichtdoor Martwin » 07 mar 2016 08:19

1 idd onderhoudt historie
2 2010-2012 1 bougie per cilinder, ander ruit verstelling, andere wielen. 2013-2014 model 2 bougies per cilinder (rijd soepeler onderin) ruitje met 1 hand verstelbaar en skyhook vering die zich aanpast aan wegdek en berijding. 2015 model compleet nieuw blok met dsv, andere kuip enz.
3 ik vond het een prima toerfiets, ik reed hem meestal in zijn touring stand, 150 Pk maar matiger afgifte, in de sport stand wel heel direct en dat is niet comfortabel als je met zijn 2e rijd.
4 ik weet een 2013 model met 26.000 km en alle beurtjes gehad in een Gt kleurstelling.
de oude van mij, met heel veel optie's erop en bij en helemaal compleet met boekjes en noem het maar op.
riding a ducati is not heaven,but i`m in heaven when i`m riding my ducati.

Ducati 916s(996), Monster 1100 Evo

winnaar open B 2009
1.56.1 pole open A 2011
Pr assen 1.51.720 DQ 2012





http://www.motorkledingreparatie.nl
http://www.hyperpro.com

Mtsfz8
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 feb 2016 21:42

Re: Aankoopadvies en verschillen per modeljaar MTS1200

Ongelezen berichtdoor Mtsfz8 » 27 mar 2016 22:55

Allen,
Bedankt voor jullie adviezen. Inmiddels ben ik de gelukkige eigenaar van een 2013 model, Touring Sports uitvoering met Skyhook vering, heeft 30k gelopen, ziet er piekfijn uit.
Motor loopt prima. Heerlijk zowel om rustig mee te toeren als lekker mee door te rijden. Super, wat een machine.
Een ding is wel vervelend: het windgeruis. In geen enkele stand is het geluid acceptabel. Wat een herrie. Hiervoor heb ik op een naked gereden en die was vele malen stiller.
Hebben jullie tips? Een grotere ruit of juist een pikes peak ruitje?

Gebruikersavatar
Peter65
donateur
donateur
Berichten: 3693
Lid geworden op: 18 mei 2009 10:47
Locatie: Het immer zonovergoten Etten-Leur

Re: Aankoopadvies en verschillen per modeljaar MTS1200

Ongelezen berichtdoor Peter65 » 28 mar 2016 15:58

Allereest gefeliciteerd met je nieuwe Duc!

Wat het windgeruis betreft: dat is echt een kwestie van uitproberen. Wellicht heb je een foto van het ruitje dat er nu op zit? Daarbij kan ook de combinatie van het ruitje met je helm nog veel verschil maken. Ik spreek uit ervaring. Probeer misschien ook eens een andere helm uit?

Gebruikersavatar
bram
Berichten: 545
Lid geworden op: 13 sep 2003 12:20
Locatie: Deventer

Re: Aankoopadvies en verschillen per modeljaar MTS1200

Ongelezen berichtdoor bram » 29 mar 2016 10:00

Ik heb een 2010 en werd gek van het gebulder op mijn kop. Er is heel veel over te vinden op internet.

In het kort. Ik heb een touringruit van puig. Maar waar ik het meeste baat bij heb is de handgemaakte plexiglas wind deflectors op de zijkant van de kuip. Er komt daar namelijk een hoop wind langs die een onderdruk achter de kuip creëert waardoor je turbulentie krijgt.

Dit kun je heel eenvoudig vaststellen. ga een kilometer of 100 per uur rijden en houd dan je linkerarm horizontaal voor je op een centimeter of 20 van je lichaam en beweeg die van onder naar boven. je zult dan merken dat het op een bepaalde hoogte helemaal stil is in je helm. Als je dat hebt is het turbulentie.
"Als je aan een hond begint, moet je hem ook afmaken "