1100 EVO valt plotseling uit

zowel het originele model van 400 t/m S4RS, de tweede generatie van 696 - 1100 evo en de derde generatie met de 821 en 1200(S)
Roel B

1100 EVO valt plotseling uit

Ongelezen berichtdoor Roel B » 07 apr 2019 20:35

Beste mede Ducati rijders,

Ik ben sinds afgelopen september eigenaar van de Ducati Monster 1100 EVO. Helemaal stock gekocht en wat een mooie machine.
Het bloed kruipt waar het niet moet kruipen en daarom ben ik op zoek gegaan naar een dubbele uitlaat voor onder de zitting. Persoonlijk vind ik dit de mooiste plek voor een uitlaat. Er is helaas maar 1 merk die dit verkoopt.
Twee weken geleden binnen gekregen en erop gezet....dit bleek al met al nog niet zo eenvoudig. De eerste kilometers zitten er inmiddels op en ik moet zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk ben van het geluid! Ik ben dan ook zo vrij geweest de cat weg te laten....

Vandaag was een mooie dag en ook redelijk warm, vooral in het drukke dorpsverkeer langs de kust. Ik heb een kleine 10m achter een auto letterlijk lopen sjokken en uiteraard wordt de motor dan redelijk warm. Ik kwam echter niet boven drie streepjes. Op het moment dat ik eindelijk weer eens een beetje gas kon geven richting de rondweg, sloeg de motor af bij opschakelen tussen 2 en 3. Ik had geluk dat ik niet op mijn snufferd ben gegaan en ook dat er niemand achter mij zat die ook moest invoegen en dus ook gas aan het geven was. Ik kon de motor dus in alle rust naar de kant brengen en stilzetten. Ik druk op de startknop en hij slaat meteen aan....

Na dit incident vond ik de motor erg rauw en spuugde hij echt harde klappen uit de uitlaat bij gas dicht. Nu weet ik niet of dit komt doordat ook de uitlaat natuurlijk warmer wordt en ik hem af en toe toch ook de sporen gaf. Ik heb reeds een afspraak staan bij de dealer om de boel opnieuw in te regelen. De verhoudingen lucht/brandstof zullen niet helemaal lekker meer zijn.

Een ander klein probleempje waar ik sinds de aanschaf tegen aan loop, is dat de motor bij gas dicht niet meteen terug loopt naar stationair maar even blijft hangen bij 2000 rpm. Of even een klein sprongetje maakt naar 2000 en dan pas terug. Dit is heel irritant en op te lossen door de koppeling in te knijpen maar zo wil je niet door de bocht. Een reset van het systeem heeft geholpen en hij loopt lekker terug. Echter....zodra het warm wordt, zoals vandaag, lijkt het juist weer terug te komen. De monteur dacht aan een vervuilde of vuile gasklep of stationair klep, mocht het probleem weer terug komen. Ik blijf erbij dat het een vreemd verhaal is en het lijkt erop dat beide zaken hierboven beschreven met elkaar te maken hebben. Een reset is namelijk electronisch en een vuile gasklep maak je niet schoon met een laptop.

Ik ben hier gekomen om te zien of andere monster rijders deze problemen herkennen en wellicht hun oplossing met mij kunnen delen. Ik wil namelijk nog een hoop kilometers maken en wil niet vroegtijdig met een afgeslagen motor in de vangrail of erger, van een berg af donderen.
Alvast bedankt voor de reacties en ik hoop de oplossing samen met jullie hulp te kunnen vinden.

surfroy01
via ducatifora.com/doneren
via ducatifora.com/doneren

Re: 1100 EVO valt plotseling uit

Ongelezen berichtdoor surfroy01 » 08 apr 2019 09:32

Het is raadzaam om je motor af te laten stellen (CO gehalte) na plaatsing andere uitlaten. Ws zijn deze meer open dan je standaard piepkes.

DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor DucATIRadeon » 08 apr 2019 10:12

moi!
ten eerst gefeliciteerd met je nieuwe plof.
ten tweede: klopt helemaal wat je zegt: de lucht/brandstof verhouding is niet juist meer. sterker nog, hij/zij zal nu nog armer staan dan dat ie al reeds was!

dat komt wegens emissie eisen blabla... ze zijn redelijk arm afgesteld en lopen vanaf nieuw al (ruk) bokkig. het beste wat je had kunnen doen was meteen opnieuw laten afstellen voor een goede verbranding. nu al helemaal met open pijpen en zonder cat is dat eigelijk verplicht.
waarom: de kleppen worden goed heet. hopelijk zijn de kleppen niet verbrand (je zegt dat je de sporen gaf).
ducati 175 TS 1959
ducati 500 GTL 1976 donor
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
ducati ST2 1998
KTM Duke 620 1994 First Edition 498/500
Royal Enfield 500 Bullet 2001
www.panigaletwins.nl

750sport

Ongelezen berichtdoor 750sport » 08 apr 2019 10:30

Als je uitlaatkleppen heet worden slijten de klepgeleiders ook een stuk sneller. Bij Ducati staan ze er al om bekent dat de klepgeleiders al een beetje ruim zijn.

Groeten Bauke
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that!

Roel B

Ongelezen berichtdoor Roel B » 08 apr 2019 19:36

Bedankt voor de reacties. Ik kan morgen pas een afspraak maken voor het afstellen dus dat wordt om 08:00 aan de telefoon.

Heeft iemand al een oplossing op mijn eerste (op dit forum beschreven) tweede probleemje: het niet meteen teruggaan naar stationair bij gas dicht?
Ik merk wel dat er een "dood" stukje respons is maar dat vind ik persoonlijk geen ramp. Het blijven hangen is erg vervelend vooral bij de eerste de beste rotonde. Het probleem lijkt ook wel elke 500km terug te komen na een reset. De laptop leest hierbij verder geen storingen uit.

750sport

Ongelezen berichtdoor 750sport » 08 apr 2019 21:17

Een arm mengsel kan dit ook veroorzaken. Wordt dus opgelost met een andere afstelling.
Groeten Bauke
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that!

DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor DucATIRadeon » 09 apr 2019 08:15

bij een (relatief) nieuwe motor met originele inlaat vermoed je niet gauw aan lucht lekkage in de inlaat traject, vandaar dat het met alle waarschijnlijke een te arme afstelling (icm TPS reset).
wat je nog zou kunnen doen om het uit te sluiten: met draaiende motor, spuit met remmenreiniger tegen de inlaat trajecten aan (dus inclusief injectiehuis tot aan beide cilinderkoppen). neemt de toerental direct toe dan is er toch een inlaat lekkage, zo niet ligt daar het probleem lig niet.
ducati 175 TS 1959
ducati 500 GTL 1976 donor
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
ducati ST2 1998
KTM Duke 620 1994 First Edition 498/500
Royal Enfield 500 Bullet 2001
www.panigaletwins.nl

Roel B

Ongelezen berichtdoor Roel B » 09 apr 2019 20:53

De afspraak is gemaakt. Helaas pas 24-4 maar dat is niet erg. Het is veel te koud. Uiteraard heb ik alle reacties tot mij genomen, waarvoor dank. De harde klappen worden mijns inziens veroorzaakt doordat de motor niet geheel terug gaat naar stationair of beter gezegd, gas dicht is dus niet helemaal gas dicht. Dit is duidelijk te horen doordat hij behoorlijk roffelt in de uitlaat. Met koppeling in uiteraard veel minder. Doordat hij toeren blijft maken, hoe minimaal ook, heeft dit in mijn ogen effect op het uitlaattraject. Ik probeer de vergelijking te maken met een turbo die op druk blijft staan. Dat geeft ook een knetterend geluid. Alleen hier zijn het net strijkers in een metalen buis.

Ik laat hem helemaal nalopen, van stationairmotor tot gasklep etc inclusief de afstelling (waarvoor jullie dank). Als ik hem terug heb, zal ik de resultaten delen, mocht er uit de check iets komen. Ik ben vast niet de eerste en wil, net als jullie, de ervaringen delen.

ps.: kan iemand mij vertellen hoe ik foto's kan toevoegen?

fedde71
donateur
donateur

Ongelezen berichtdoor fedde71 » 10 apr 2019 10:57

foto's toevoegen doe je als volgt:

tik je tekst gaan onder het kader waar je de tekst getikt hebt naar de knop: volledige bewerker & voorbeeld

links onder het tekstkader zie je nu 2 tabbladen staan met "Opties" en "Bijlagen"

Selecteer tabblad "Bijlagen"

en dan kan je bij "bestanden toevoegen" foto's toevoegen. Denk er wel om dat de foto's niet groter dan 1100 kB mogen zijn (verkleinen kan o.a. met Paint)
Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

Roel B

Ongelezen berichtdoor Roel B » 14 apr 2019 12:04

Top. Ik heb de linkjes gevonden en geprobeerd. Echter krijg ik telkens de melding dat mijn tekst te weinig tekens bevat. Ik heb nu verschillende manieren geprobeerd, ook vanaf de server maar telkens dezelfde mededeling. Iemand die de oplossing paraat heeft?

fedde71
donateur
donateur

Ongelezen berichtdoor fedde71 » 14 apr 2019 13:37

mooi weer
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
www.tibomotorparts.nl

fedde71
donateur
donateur

Ongelezen berichtdoor fedde71 » 14 apr 2019 13:37

lukt mij wel let op bestand mag niet groter dan 1100 kb zijn. Paar woorden tekst tikken en dan foto's via Bijlage toevoegen niet in het tekstvak.
www.tibomotorparts.nl

Kuncing
donateur
donateur
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Kuncing » 14 apr 2019 17:06

@Roel: ik had dat gisteren ook als ik [ url ] (zonder de spaties) rond de link plaatste. Puur de link ging wel goed.