Elektra-/startprobleem

zowel het originele model van 400 t/m S4RS, de tweede generatie van 696 - 1100 evo en de derde generatie met de 821 en 1200(S)
Rolf_Bus
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jun 2018 14:59

Elektra-/startprobleem

Ongelezen berichtdoor Rolf_Bus » 21 sep 2018 13:15

Allen,
Ik richt mij wederom tot de forum leden om de uitdagingen waar ik met mij Duc tegen aan loop (hopelijk) op te kunnen lossen.

Enerlaatste keer dat ik wilde rijden wilde de Duc niet starten. Het viel me op dat het immobilizer lampje constant bleef branden en daarnaast het "neutraal", "oliedruk" en het "engine operation" lampje. Knipperlichten, koplamp, claxon werkte allemaal wel. Andere berichten van het forum leerde mij al snel dat dit de immobilizer zou zijn. Veel problemen op het forum, weinig oplossingen. Vaak komt en gaat het......en zo was het.
Na een klein uurtje probeerde ik het nogmaals en beetje klooien met de sleutel, en ja hoor.....de tellers doen hun "controle" en starten maar. Ik moest naar de dealer, ook daar was het weer even pielen met de sleutel en starten maar. Toen ik thuis kwam wederom probleemloos starten.

Dag er na, helemaal niks. Direct viel op, het immobilizer lampje brande niet, maar ook als ik het contact er af haalde ging die niet knipperen. Daarnaast deden de knipperlichten het ook niet (claxon en koplamp wel). Tevens viel op dat het engine operations lampje niet brande (enkel neutraal en oliedruk). Blijven proberen, klooien met de sleutel, ook beetje rond het slot gehouden (misschien pikt de antenne het op?). Helaas, geen resultaat.

Na een uurtje proberen had ik de moed opgegeven, en in eens ja hoor....de tellers doen hun check en starten maar. Daarna knipperde de immobilizer ook weer. Iemand een idee? Eerder issue in de antenne van de immobilizer of kabelbreuk?

Samengevat:
- "neutraal", "oliedruk" en het "engine operation" lampje branden en immobilizer brand. Na veel proberen startte die toch.
- "neutraal", "oliedruk" lampje brand, lampje immobilizer brand niet. Daarna in eens pakt ie hem wel op en starten.

Thanks voor de reactie!
Mijn eerste Duc: Monster 620 ie

Gebruikersavatar
surfroy01
via ducatifora.com/doneren
via ducatifora.com/doneren
Berichten: 4903
Lid geworden op: 15 sep 2003 15:04
Locatie: le Coin de Pays-Bas

Re: Elektra-/startprobleem

Ongelezen berichtdoor surfroy01 » 21 sep 2018 13:36

Wat heeft de dealer gedaan? Die kan storing uitlezen lijkt mij.

En ja klinkt als een antenne die het niet goed doet, of een kabelbreuk, dodemansknop? Dacht even aan batterij in sleutel maar die zit er niet in toch? (ben blij dat ik weer een type van voor de immobilizer en alarm heb)
Nu 996SPS Ex: 1098S, HM1100S, 998S, 748E.
En een Zundapp 517 met 125 luchtklapper blok.

Rolf_Bus
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jun 2018 14:59

Re: Elektra-/startprobleem

Ongelezen berichtdoor Rolf_Bus » 21 sep 2018 13:49

Nee geen batterij in de sleutel.

Ik had het er meer even kort met de dealer over gehad. Die gaf aan dat ik inderdaad volgende keer even terug moest komen als het zich bleef voordoen en dat ze hem dan kunnen uitlezen. Antenne issue zeggen ze dat snel kunnen zien.
De zaak waar ik hem gekocht had, die zei ja lijkt op een kabelbreuk, omdat de tweede keer de knipperlichten het ook niet deden.

Ik zit even aan die lampjes te denken. Wanneer branden enkel die combinatie van lampjes en verder niks....? Kent iemand dit?
Mijn eerste Duc: Monster 620 ie

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4361
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: Elektra-/startprobleem

Ongelezen berichtdoor DucATIRadeon » 21 sep 2018 14:49

staat er niks in de gebruikershandleiding?
wellicht is er ergens een massa probleem of slecht contact dat sporadisch opkomt (maakt reproduceren moeilijk bij een dealer bijv.).
over welke type monster hebben we het eigelijk, 620/695/800?
ducati 175 TS 1959
ducati 500 GTL 1976 donor
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
ducati ST2 1998
KTM Duke 620 1994 First Edition 498/500
Royal Enfield 500 Bullet 2001
www.panigaletwins.nl

Rolf_Bus
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jun 2018 14:59

Re: Elektra-/startprobleem

Ongelezen berichtdoor Rolf_Bus » 21 sep 2018 14:55

"staat er niks in de gebruikershandleiding?
wellicht is er ergens een massa probleem of slecht contact dat sporadisch opkomt (maakt reproduceren moeilijk bij een dealer bijv.).
over welke type monster hebben we het eigelijk, 620/695/800?"

Helaas staat er niks in de handleiding. Ik denk dat het inderdaad lastig maakt om te reconstrueren. Enkel uitlezen kan en zien of er errors naar voren komen, beetje in de categorie baat het niet dan schaadt het niet (behalve in de portemonnee).

Verder betreft het een Ducati 620 ie
Mijn eerste Duc: Monster 620 ie

Gebruikersavatar
fedde71
donateur
donateur
Berichten: 4017
Lid geworden op: 05 jun 2011 11:05

Re: Elektra-/startprobleem

Ongelezen berichtdoor fedde71 » 21 sep 2018 15:05

"neutraal", "oliedruk" en het "engine operation" deze branden bij mij ook altijd als ik mijn ST2 op contact zet maar verdwijnen na starten.
Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

Rolf_Bus
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jun 2018 14:59

Re: Elektra-/startprobleem

Ongelezen berichtdoor Rolf_Bus » 21 sep 2018 15:07

@Fedde71: je hebt gelijk.
Verschil is nu bij mij dus dat die helemaal dood is en dat die "check" van de tellers ook niet plaatsvind.
Mijn eerste Duc: Monster 620 ie

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4361
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: Elektra-/startprobleem

Ongelezen berichtdoor DucATIRadeon » 21 sep 2018 16:37

op onze M695 zitten de diverse relais verspreid over de motor (nu niet bij de hand maar weet het nog van 'voorheen'). je kunt eens proberen of de relais stuk voor stuk worden bediend, beginnend met de hoofdrelais. simpele check van contact aan en de relais er uit trekken/los koppelen en observeren wat er gebeurt.
veranderd er niks op een gestuurde relais dan kan dat een indicatie zijn.

verder weet ik dat de kabelboom rond de balhoofd een dikke worst is, en dat kan ook een vervelende boosdoener zijn.

tot nu toe is onze 695 letterlijk probleemloos geweest sinds nieuw aanschaf in 2007 en na 63000km.
ducati 175 TS 1959
ducati 500 GTL 1976 donor
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
ducati ST2 1998
KTM Duke 620 1994 First Edition 498/500
Royal Enfield 500 Bullet 2001
www.panigaletwins.nl

Rolf_Bus
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jun 2018 14:59

Re: Elektra-/startprobleem

Ongelezen berichtdoor Rolf_Bus » 14 okt 2018 15:24

Ik heb de het mankement proberen goed in de gaten te houden en heb toch sterk het vermoeden dat het inderdaad ergens niet helemaal lekker zit met de elektra. Soms pakt die hem in een keer als ik het contact aanzet, maar soms wordt de check van de tellers ook niet uitgevoerd, dan doen bijv. de knipperlichten het ook niet (de voorlamp dan weer wel incl de brandstofpomp) en dus ga ik meer richting de elektronica issues denken.

Mogelijk zit er toch ook wel iets niet lekker met de (antenne van) de immobilizer, want soms als ik wel stoom heb knippert de immobilizer 2 keer (sleutel of antenne issue). Wellicht antenne toch maar vervangen.

Iemand tips voor als ik het e.e.a. wil doormeten? Ben niet zo'n held als het gaat om elektra.....(of het gebruik van een multimeter)
Mijn eerste Duc: Monster 620 ie

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6261
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: Elektra-/startprobleem

Ongelezen berichtdoor TinTin » 14 okt 2018 20:37

klinkt als een gevalletje bijna overleden relais... als die bijna op zijn kunnen ze dit soort kuren gaan vertonen. Even uit mijn hoofd zitten die bij een 620 in het kontje en bij de accu? Ik zou de zoekfunctie op het forum gebruiken met de term "hella" evt. aangevuld met 630, monster etc en dan kom je veel alternatieven tegen. Anders de oude eruit wippen en naar de lokale auto-onderdelenboer want die hebben het meeste wel liggen. Of naar een Duc specialist, kost meestal wat meer
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"