Lekkage Duc 620

zowel het originele model van 400 t/m S4RS, de tweede generatie van 696 - 1100 evo en de derde generatie met de 821 en 1200(S)
Rolf_Bus
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jun 2018 14:59

Lekkage Duc 620

Ongelezen berichtdoor Rolf_Bus » 17 aug 2018 10:40

Hi allen, ik ben nieuw op het forum en vind het prachtig om een beetje te struinen over het forum en zien wat iedereen zoals bezig houdt. Sinds ongeveer 1,5 jaar trotse eigenaar van een Duc 620 en helaas nu al de hulp nodig van de echte kenners.
Helaas constateerde ik deze zomer namelijk dat de Duc wat olie lekte, dus even goed in de gaten gehouden. Ene keer leek het wat meer dan de andere keer en leek ook meer bij een warm blok (leek mij ook wel aannemelijk gezien de olie dan wat dunner is). Dus toch maar even op onderzoek uitgegaan.

Het lijkt dat hij iets (niet echt heel goed waarneembaar) vochtig wordt rondom de membraan boven op het carter. Daar maak ik mij verder niet zo'n zorgen om. Wel heb ik geconstateerd dat het bij het tandwiel lekt. Het lijkt achter uit de koppeling slave te komen..... Ik had al nieuwe olie en oliefilter gekocht, omdat het toch maar wel tijd was voor een olie wissel. Maar ik weet niet precies hoe dit nu zit met die koppeling slave. Draait de natte koppeling gewoon in dezelfde olie als de rest van het blok? En zit er een pakking tussen de koppeling slave en het carter? Oftewel, kan ik als ik alle oude olie er uit laat lopen eventueel een pakking achter de koppeling slave vervangen (door de 3 inbus boutjes los te draaien) om het lekken tegen te gaan, of zit hier nog andere zaken achter en kom ik in ingewikkelde koppelingsmaterie uit?

Thanks voor de hulp!
Mijn eerste Duc: Monster 620 ie

Gebruikersavatar
texoot
Berichten: 194
Lid geworden op: 04 feb 2004 16:32

Re: Lekkage Duc 620

Ongelezen berichtdoor texoot » 17 aug 2018 12:26

De slave kun je gewoon losnemen dooe de drie inbusboutje te verwijderen,komt geen olie uit.Zit een O-ring.
Eerst maar eens goed schoonmaken daar en op zoek naar de oorzaak.

Gebruikersavatar
Duclaasie
Berichten: 1628
Lid geworden op: 26 mei 2011 18:29
Locatie: Willemsoord

Re: Lekkage Duc 620

Ongelezen berichtdoor Duclaasie » 17 aug 2018 13:18

Waarschijnlijk lekt hij dus geen olie maar koppelingsvloeistof. Slave cillinders willen nog wel eens gaan lekken. Kan ook zijn dat er olie lekt over je drukstift, daar zitten twee O-ringetjes die je kunt vervangen.
Proud to be Loud

Rolf_Bus
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jun 2018 14:59

Re: Lekkage Duc 620

Ongelezen berichtdoor Rolf_Bus » 17 aug 2018 14:34

Dank voor jullie snelle reactie!
Het lijkt op olie, maar lees op het forum dat koppelingsvloeistof ook "olie achtig" is (DOT4?), wellicht zie ik derhalve het verschil niet.
Waar zit deze drukstift precies?
Mijn eerste Duc: Monster 620 ie

Gebruikersavatar
fedde71
donateur
donateur
Berichten: 4020
Lid geworden op: 05 jun 2011 11:05

Re: Lekkage Duc 620

Ongelezen berichtdoor fedde71 » 17 aug 2018 17:45

drukstift zit direct achter de slave, de drukstift druk de koppelingsplaten uit elkaar.
Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4361
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: Lekkage Duc 620

Ongelezen berichtdoor DucATIRadeon » 17 aug 2018 18:49

heb bij mijn ST2 ook ook engelse motor syndroom gehad. litertje olier erbij en zowel de 2 oringen op de drukstift vervangen (die houden de olie binnen het blok aan de koppelingslave kant) en de keerring achter de grote moer van de koppeling (bij nouw niet nodig omdat je toch natte koppeling hebt).
mijn ST2 is nu droog...

lekkende carter ontluchting is een bekende kostenbesparing vanuit de fabriek kwaaltje: deze gaan lekken bij de overgang van alu behuizing naar kunststof tuit waar de ontluchtingslang op zit. "effe" de rand steviger tegenaan drukken is een tijdelijke remedie, over enkele kms ben je weer aan het foeteren bij de ontluchter.

voor de ontluchting zijn meerdere oplossingen:
- een oude ontluchter van een pantah (geen membraan), wat ik heb.
- idem maar met keerklep van een paso (neemt iets meer ruimte in, is bijzonder goed functioneel maar esthetisch een doorn in het oog).
- idem maar met een losse K&N filtertje (zou ik persoonlijk niet doen wegens technische redenen, maar gelukkig is het een smaak kwestie).
- een aftermarket ontluchting dingetje, meestal van anodiseerd alu verkrijgbaar in alle kleuren van de regenboog (zou ik doen in jouw geval).
ducati 175 TS 1959
ducati 500 GTL 1976 donor
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
ducati ST2 1998
KTM Duke 620 1994 First Edition 498/500
Royal Enfield 500 Bullet 2001
www.panigaletwins.nl

Rolf_Bus
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jun 2018 14:59

Re: Lekkage Duc 620

Ongelezen berichtdoor Rolf_Bus » 23 aug 2018 17:10

Oke, helder verhaal.
Helaas wordt de lekkage erger zo het lijkt. Gezien het olie pijl wat laag kwam te staan heb ik toch maar olie wissel gedaan, maar ja nu loopt de olie langs de linker kant van het carter naar order en dan door de rijwind naar de achterbrug en nu zitten er ook olie sporen op mn band...

Terug komend op die koppelingsslave, klopt het dat ik die met de drie inbus bouten los kan draaien, zonder dat er olie uit het blok komt? Zo ja, hoe kan er dan olie lekken achter die slave vandaan? Zo nee, dan is mijn keuze van eerst olie vervangen en daarna maar eens kijken naar de lekkage een flink domme keuze. Heeft iemand misschien werkplaats handleiding van het blok, om te zien hoe en wat voor ringen er achter die koppelingsslave zitten?
Thanks!
Mijn eerste Duc: Monster 620 ie

Gebruikersavatar
texoot
Berichten: 194
Lid geworden op: 04 feb 2004 16:32

Re: Lekkage Duc 620

Ongelezen berichtdoor texoot » 23 aug 2018 19:24

Is al eerder genoemd:er zitten twee 0-ringetjes om de koppelingsdrukstift,die even controleren.
De slave losnemen door de drie inbusbouten te verwijderen,en de drukstift trek je er met de hand uit.

Gebruikersavatar
Rob Troost
donateur
donateur
Berichten: 6009
Lid geworden op: 12 sep 2003 18:00
Locatie: Teutoburgerwald e.o.
Contacteer:

Re: Lekkage Duc 620

Ongelezen berichtdoor Rob Troost » 23 aug 2018 21:14

het kan ook de keerring achter het voortandwiel zijn. deze kan je vervangen door het tandwiel te demonteren.
als het koppelingsvloestof is moet het resevoir redelijk snel leeg zijn, en de koppeling druk verliezen.
Stoer en Aaibaar

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4361
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: Lekkage Duc 620

Ongelezen berichtdoor DucATIRadeon » 24 aug 2018 09:36

ja 3 imbusjes losdraaien en je slave is los van het blok.
eerst oliewissel doen hoeft niet per se een domme keuze te zijn, dat is wat jij er van maakt. oliewissel is niet verkeerd, je hebt hooguit een extra uitgave in de maand gedaan.

om je gerust te stellen: de versnellingsbak draait niet in de olie rond (dwz ondergedompeld), dus zelfs met de motor op de zijstandaard loopt er geen olie uit je carterpan. wel kunnen er restanten uitdruppelen omdat de assen hol zijn met kleine oliegaten zodat de olie overal heen kan om te smeren.
ducati 175 TS 1959
ducati 500 GTL 1976 donor
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
ducati ST2 1998
KTM Duke 620 1994 First Edition 498/500
Royal Enfield 500 Bullet 2001
www.panigaletwins.nl

Rolf_Bus
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jun 2018 14:59

Re: Lekkage Duc 620

Ongelezen berichtdoor Rolf_Bus » 03 sep 2018 15:39

Ben nog steeds niet bezig geweest, helaas te weinig tijd. Aankomend weekend ga ik maar eens aan de slag er mee.
Had na een beetje meer research ook inderdaad wat info gevonden dat je die slave van de koppelingsdrukstift an kan trekken (beetje bij beetje leer ik).

Als ik het goed begrijp komt er bij het losmaken van de slave ook geen koppelingsvloeistof vrij toch? Omdat het een gesloten systeem is en normaal die drukstift er in drukt indien de slave gemonteerd is. Of denk je dat ik ook direct ook de koppelingsvloeistof moet vervangen? Het is "slechts" 1,5 jaar oud. Zo ja, dan moet ik even zo'n vacuum pompje ergens vandaan halen en vloeistof uiteraard....
Mijn eerste Duc: Monster 620 ie

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4361
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: Lekkage Duc 620

Ongelezen berichtdoor DucATIRadeon » 04 sep 2018 05:56

haal die slave er nou af en trek hem er af, je komt vanzelf wel wat tegen. niet moeilijk denken.
ducati 175 TS 1959
ducati 500 GTL 1976 donor
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
ducati ST2 1998
KTM Duke 620 1994 First Edition 498/500
Royal Enfield 500 Bullet 2001
www.panigaletwins.nl

Gebruikersavatar
Duclaasie
Berichten: 1628
Lid geworden op: 26 mei 2011 18:29
Locatie: Willemsoord

Re: Lekkage Duc 620

Ongelezen berichtdoor Duclaasie » 04 sep 2018 07:20

En ontluchten hoeft niet vacuüm, kan prima op de ouderwetse manier door gewoon te pompen mocht het nodig zijn.
Proud to be Loud

Rolf_Bus
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jun 2018 14:59

Re: Lekkage Duc 620 [OPGELOST]

Ongelezen berichtdoor Rolf_Bus » 20 sep 2018 23:54

Het is opgelost, veel dank voor jullie hulp!
= closed! =
Mijn eerste Duc: Monster 620 ie