Beetje stotteren en ketting-tandwiel verhoudingen

PASO t/m ST3.
Gebruikersavatar
MuktaII
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 apr 2016 22:33

Beetje stotteren en ketting-tandwiel verhoudingen

Ongelezen berichtdoor MuktaII » 11 jul 2018 16:11

Hallo Ducatisten!

Ik heb 2 vragen over mijn (verder prima rijdende) ST4!

Ik merk de laatste namelijk dat als de temperatuur wat oploopt, zeg boven de 85 graden zo ongeveer, de motor stotterend begint te lopen.
Voornamelijk vanaf zo'n 3500 toeren, en pas boven de 6500 a 7000 houd dat weer op. Hij loopt wat rauw zeg maar en klinkt ook zo.
Nu is het wel tijd voor een 24.000 km Biggelaar beurt, dus de vraag is of dat het zal oplossen of dat er toch wat anders aan de hand is....
Ik heb inmiddels niet zo lang geleden (maand of 2 a 3) nieuwe bougies, luchtfilter, olie en oliefilter vervangen; ketting gespannen, nieuwe remblokken erin (zal met het lopen niets te maken hebben want ze lopen niet aan of zo), dus het lijkt me dat het daar niet in zit.
Wie heeft een goed idee of ervaring hiermee, en vooral hoe los ik dit op?

Vraag 2 is suggesties-ervaringen-opmerkingen van de circuitrijders: ik rij nu met enige regelmaat track days en moet binnenkort mijn ketting en tandwielen gaan vervangen.
Topsnelheid interesseert me niet zo veel, maar trekkracht en acceleratie des te meer!
Dus welke verhouding tandwiel voor en achter zouden jullie aanbevelen? Het is een ST4 uit 2000, dus het 916 blok met (naar ik meen) nu 15/43 erop.
Ik dacht zelf aan 14/45, maar welke kettinglengte en type dan? Er wordt ook gewoon mee naar het werk gereden dus het moet ook weer niet al te extreem worden uiteraard!

Ik hoor graag van jullie!

Mvg Mark
Nothing to do, nowhere to go, just be! Be happy, be in vacation :grin:

Gebruikersavatar
fedde71
donateur
donateur
Berichten: 4020
Lid geworden op: 05 jun 2011 11:05

Re: Beetje stotteren en ketting-tandwiel verhoudingen

Ongelezen berichtdoor fedde71 » 11 jul 2018 20:43

wat het stotteren betreft: heb jij de juiste bougies gebruikt?
Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

Gebruikersavatar
surfroy01
via ducatifora.com/doneren
via ducatifora.com/doneren
Berichten: 4904
Lid geworden op: 15 sep 2003 15:04
Locatie: le Coin de Pays-Bas

Re: Beetje stotteren en ketting-tandwiel verhoudingen

Ongelezen berichtdoor surfroy01 » 11 jul 2018 21:09

Zou ook de TPS kunnen zijn. Ik had dezelfde symptomen.
Nu 996SPS Ex: 1098S, HM1100S, 998S, 748E.
En een Zundapp 517 met 125 luchtklapper blok.

Gebruikersavatar
MuktaII
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 apr 2016 22:33

Re: Beetje stotteren en ketting-tandwiel verhoudingen

Ongelezen berichtdoor MuktaII » 11 jul 2018 21:12

Ja bougies zijn ok, speciaal naar gekeken. Zijn Champion .... versies. Maar wat is de TPS eigenlijk?
Nothing to do, nowhere to go, just be! Be happy, be in vacation :grin:

Gebruikersavatar
surfroy01
via ducatifora.com/doneren
via ducatifora.com/doneren
Berichten: 4904
Lid geworden op: 15 sep 2003 15:04
Locatie: le Coin de Pays-Bas

Re: Beetje stotteren en ketting-tandwiel verhoudingen

Ongelezen berichtdoor surfroy01 » 11 jul 2018 21:15

In goed Nederlands; Throtle Position Sensor.
Nu 996SPS Ex: 1098S, HM1100S, 998S, 748E.
En een Zundapp 517 met 125 luchtklapper blok.

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4361
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: Beetje stotteren en ketting-tandwiel verhoudingen

Ongelezen berichtdoor DucATIRadeon » 12 jul 2018 06:07

in goed engels: throttle position sensor
ducati 175 TS 1959
ducati 500 GTL 1976 donor
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
ducati ST2 1998
KTM Duke 620 1994 First Edition 498/500
Royal Enfield 500 Bullet 2001
www.panigaletwins.nl

Gebruikersavatar
MuktaII
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 apr 2016 22:33

Re: Beetje stotteren en ketting-tandwiel verhoudingen

Ongelezen berichtdoor MuktaII » 12 jul 2018 14:20

Aha weer wat geleerd....maar hoe los ik dan het probleem op, dwz is vervanging de oplossing? Kan ik dat ding testen bv? Zo ja hoe?
Nothing to do, nowhere to go, just be! Be happy, be in vacation :grin:

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6264
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: Beetje stotteren en ketting-tandwiel verhoudingen

Ongelezen berichtdoor TinTin » 12 jul 2018 15:27

JPdiag downloaden, 2 kabeltjes kopen en in de software een "TPS reset" doen
meestal verdwijnen de problemen dan wel. Zo niet is de TPS sensor defect of er is meer aan de hand.
Resetten kan je ook bij een motorzaak laten doen, is niet veel werk
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4361
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: Beetje stotteren en ketting-tandwiel verhoudingen

Ongelezen berichtdoor DucATIRadeon » 12 jul 2018 20:50

er staat in de manual wat de weerstand/voltage waarde van de TPS moet zijn bij stationair (gas dicht).
kun je met de multimeter controleren. (waardes heb ik niet zo gauw bij de hand).

vraag 2:
voorkeur om voor bij 15 te blijven, achter kun je wellicht iets groter, 45 of zo.
standaard is dacht ik 15/39 bij de ST4, bij de ST2 is dat 15/42.
het is eigelijk afhankelijk op welk circuit je rijd...
ducati 175 TS 1959
ducati 500 GTL 1976 donor
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
ducati ST2 1998
KTM Duke 620 1994 First Edition 498/500
Royal Enfield 500 Bullet 2001
www.panigaletwins.nl

Gebruikersavatar
MuktaII
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 apr 2016 22:33

Re: Beetje stotteren en ketting-tandwiel verhoudingen

Ongelezen berichtdoor MuktaII » 13 jul 2018 23:01

Top, bedankt! Ik ga ermee aan de slag
Nothing to do, nowhere to go, just be! Be happy, be in vacation :grin:

Gebruikersavatar
MuktaII
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 apr 2016 22:33

Re: Beetje stotteren en ketting-tandwiel verhoudingen

Ongelezen berichtdoor MuktaII » 23 jul 2018 12:12

Hallo heren/dames Ducatisti,

Nog even een terugkoppeling: de tandwielen en ketting zijn vervangen (heb er nu 14-43 op liggen met een DID ZMVX ketting) en dat rijdt echt super!
Maakt nu wat meer toeren uiteraard maar het is een stuk prettiger rijden in stadsverkeer en op B wegen, en ook op snelheid rijdt het uitstekend ;)
Daar heeft de nieuwe afstelling bij Biggelaar overigens zeker ook aan bijgedragen, blijkbaar stonden de gaskleppen niet helemaal synchroon waardoor het gestotter optrad bij hogere temperaturen.

Dus voorlopig kan ik weer door, ff lekker knallen in september op Zandvoort en daarna een grote Biggelaar kleppenstelbeurt!!

Groet, Mark
Nothing to do, nowhere to go, just be! Be happy, be in vacation :grin: