Pagina 1 van 1

ST2 1998 soms klapt zekering uit

Geplaatst: 19 jun 2017 20:56
door DucATIRadeon
beste,
vanochtend vervelende situatie: ST2 pak aan, ST2 naar buiten contact aan, geen pomp en geen starten.
balen, pak de KTM Duke en rijden maar.

welnu, bij thuis komst, blijkt de 4de zekering (stoplights+horn) zekering door te zijn (7,5A). voorheen nooit iets mee gehad.
nwe 7,5A erin, knijp de voorrem in, pats zekering stuk.

5A zekering erin, killswitch op run, motor start en remverlichting werkt ook zonder de zekering te knallen.
motor uit, kapje erop, contact aan met killswitch op OFF, pats daar klapt ie weer. alle connectors en bedrading gechekt, niks mis mee.

nu 10A zekering er in, gaat (nog) goed... morgen proberen met lading zekeringen op zak.

enigste wat er is gebeurd is de kuip opzij getrokken vorige week om lader aan te sluiten (sleutel op P lichten, stom stom accu leeg). starten en rijden geen probleem, tot vanochtend.

herkent iemand van de ST coureurs dit?

bvd, Arthur

Re: ST2 1998 soms klapt zekering uit

Geplaatst: 20 jun 2017 18:23
door DucATIRadeon
is met de 10A goed gegaan vandaag, zowel met motor uit als aan.
de kappen kunnen er weer op.

Re: ST2 1998 soms klapt zekering uit

Geplaatst: 26 jul 2017 19:58
door DucATIRadeon
Twas weer gebeurd maandag ochtend, staat half grunn achter je te wachten op de ringweg. Terplekke topkuip slopen en andere zekering plaatsen en gaan met minst mogelijk remmen. Tot vandaag de KTM gebruikt (doet het altijd :sunglasses: ) en zojuist alle stekkers en bedrading inspecteerd met schema. Alles goed dus. Dan maar achterlicht bekijken.

En zie daar: de boosdoener!

Hopelijk is dit de oorzaak...

Re: ST2 1998 soms klapt zekering uit

Geplaatst: 27 jul 2017 08:44
door Peter65
Vocht in het achterlicht?

Re: ST2 1998 soms klapt zekering uit

Geplaatst: 27 jul 2017 18:22
door DucATIRadeon
Lijkt meer op moestuin...
Door de jaren heen en vele natte kms zal het wel een ophoping zijn geweest.

Vandaag was er niks aan te merken op het gedrag van de ST, ik vermoed dat het nu verholpen is.



En dat zonder een nieuwe relais :smile:

Re: ST2 1998 soms klapt zekering uit

Geplaatst: 08 mar 2018 17:07
door DucATIRadeon
helaas, vanochtend was het 3x raak terug naar huis en natuurlijk net wanneer het begon te regenen.

de oorzaak is wel duidelijk geworden bij thuis komst en demonteren van achterlicht unit (en wat gevloek): alle aansluitingen waren groen/zwart en daarbij de remlicht signaal en massa draden bloot en deels tegen een blanke wrijfplek op het frame.

zoveel modder en prut opgehoopt daar achter en in, t*ring wat een bende.

nu zul je denken: wat heeft het achterlicht met het draaien van de motor te maken. wel, heel simpel:
de beide relais (pomp en injectie) onder de zadel zijn gevoed door dezelfde 12V die naar de remlicht schakelaars gaan dus zitten die op dezelfde zekering groep. als bij de achterlicht sluiting ontstaat dan klapt de zekering en daarbij de voeding naar beide relais.
alleen staat dat niet aangegeven op de zekeringkast deksel; je komt er achter als je de schema goed bekijkt.

dus, ridders die niet oplossen in de regen: doe jezelf een plezier en controleer de achterlicht aansluitingen+draden en prop extra zekeringen tussen de reeds aanwezige in de zekeringskast!

Re: ST2 1998 soms klapt zekering uit

Geplaatst: 09 mar 2018 11:26
door fedde71
gedeeltelijk on topic en off topic. Heb ooit een Opel Manta gehad (2.0 GSI bj 1985) pit achterlicht kapot. Maat van mij andere pit erin gezet (hij was monteur). Auto starten niets aan de hand, auto uitzetten, ging niet, motor blijf draaien kon de sleutel er zo uithalen maar alles bleef doorgaan. In versnelling en koppeling laten komen en laten uitslaan. Oorzaak: de pit die eruit gehaald was had 2 polen, die erin gezet was maar 1 pool die dus met beide polen in de unit contact maakte.

Re: ST2 1998 soms klapt zekering uit

Geplaatst: 09 mar 2018 17:37
door surfroy01
Heb ik met de 998 gehad (in Qatar), motor bleef maar doorstarten en draaien, sleutel eruit ook geen soelaas, gare startknop dus uiteindelijk accu los getrokken.