ST4s Start probleem.

PASO t/m ST3.
Laurens

ST4s Start probleem.

Ongelezen berichtdoor Laurens » 18 mei 2010 21:57

Beste mededucatisten,

Een hele tijd geleden had ik hier een topic geplaatst met problemen aangaande mijn ST4s uit 2001. Het is alweer een half jaar (en duizenden euro's) verder en het probleem is nog steeds niet opgelost.

Het probleem zit hem in het starten. Mijn motor start alleen als hij er zelf zin in heeft, soms start hij perfect, meestal start hij niet.
Wat er gebeurt als hij niet start is dat de startmotor wel draait, hij geeft vervolgens een paar ontstekingen waarna hij ermee stopt. Doorstarten helpt niets op dat moment. Dit blijft gebeuren tot mijn accu leeg is. Dan sluit ik hem op de auto aan met startkabels en na een heleboel pogingen en tussenpozes om even tot rust te laten komen begint hij dan langzaamaan weer wat meer ontstekingen te geven tot hij aangaat. Meestaal slaat hij dan aan op 1 cilinder, na een paar keer gas geven gaat de tweede cilinder meelopen waarna ik kan rijden alsof er niets aan de hand is. Hij rijdt dan gewoon normaal, veel power, geen rare haperingen of wat dan ook, geen rare geluiden, kortom zoals hij hoort te rijden. Echter, 9 van de 10 keer dat ik daarna stop, het contact uitzet en weer probeer te starten (maakt niet uit of er 10 sec. of 2 uur tussen zit) dan krijgt hij het weer moeilijk zoals hiervoor beschreven. Niet altijd, soms start hij wel gewoon weer, maar meestal niet.

Ik heb mijn fiets bij 3 verschillende dealers laten nakijken (meerdere keren) waaronder 2 officiele Ducati dealers en niemand kan het probleem vinden. Het onderhoud is altijd goed bijgehouden door officiele Ducati dealers en de kleppen zijn pas nog gesteld.

Zelf heb ik ook niet stil gezeten. Gisteren nog heb ik (wederom) een dagje uitgetrokken om hem uit elkaar te schroeven en alles na te kijken. De benzinepomp werkt, de injectoren spuiten ook daadwerkelijk benzine in. De bougies zijn mooi lichtbruin van kleur en de afstand is precies 0,6mm, ze zien er ook niet vettig of nat uit en ze geven mooie blauwe vonken. Ik heb alle elektrische stekkers nagelopen, schoongemaakt en ingespoten met CRC en sommige watergevoelige stekkers ook met vaseline om de vochtigheid buiten te houden. De spanningen lijken goed, de spanning tijdens stationair draaien op de accu is ergens rond de 13 volt, op 3000 toeren is dat 13,8v wat misschien een tikkeltje aan de lage kant is, maar niet catastrophaal dacht ik zo. De accu is ook nieuw en geeft bij contact uit 12,5 volt dus dat lijkt me ook in orde.
Op internet heb ik ook gelezen dat er rond 2001-2003 nogal wat slechte ECU's zijn geinstalleerd op de ST series, maar ik ga er maar even vanuit dat de ECU perfect werkt, anders lijkt het me raar dat deze stuk is en wanneer hij eenmaal loopt wel gewoon perfect rijdt.
Verder is werkelijk alles aan onderhoud gebeurd wat je maar kunt bedenken maar het startprobleem blijft.

Heeft er iemand nog suggesties ofzo? Want ik begin helemaal vast te lopen. Ik heb zelfs uit pure noodzaak een brief naar Ducati North Europe gestuurd met mijn problemen, maar op een ontvangstbevestiging heb ik hier na een aantal weken nog niets van vernomen.

Dit wordt nu het tweede achtereenvolgende motorrijseizoen wat ik ga missen en ik baal als een stekker. Zeker nadat ik mijn hele bangrekening geplunderd heb in onderhoud en onderdelen welke verder niets oplosten. Mijn (spaar)geld is nu letterlijk op en mijn geduld begint ook op zijn einde te lopen.

Help? :help:

P.s.: Als ik wereldwijd op internet zoek zie ik dat erg veel mensen PRECIES dezelfde problemen hebben met de ST4s, alleen werken hun oplossingen niet voor mij voor zover het mogelijk was om te proberen zonder meteen dure ECU's te kopen e.d.

dimitri750

Re: ST4s Start probleem.

Ongelezen berichtdoor dimitri750 » 18 mei 2010 22:13

Is het geen optie om met een gewillig forumlid met dezelfde fiets voor een paar dagen een ECU te ruilen? Als ik een st4 had wou ik het wel doen. Als het probleem verhuist naar de andere fiets ben je 100% zeker. als het blijft ben je ook 100% zeker dat het dat niet is.

Een op hol gedraaide ECU kan, lijkt mij, veel vreemde problemen geven. Ik zou er zeker niet vanuit gaan dat hij goed is omdat hij netjes draait zodra je hem aan de praat hebt.

Rob Troost
donateur
donateur
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Rob Troost » 18 mei 2010 22:50

zijn de bougies mooi van kleur als de motor niet wilt starten?
je weet vast wel dat je maar een korte tijd kan starten en dat je dan de contactsleutel uit en aan moet zetten (anders draait de startmotor alleen maar en start de motor niet)
Stoer en Aaibaar

900ss Imola

Ongelezen berichtdoor 900ss Imola » 18 mei 2010 23:03

Laurens,

Ik herken het probleem wat je schetst. Bij mijn ST4s heb ik hetzelfde. De oplossing die voor mij perfect werkte was als de motor niet wil starten maar wel blijft ronddraaien enz ik de contactsleutel weer omdraai en dan weer opnieuw op contact zet. Dit kan wel meerdere malen achter elkaar gebeuren maar zelfs na meedere pogingen start de ST toch. Hij heeft me dus nog nooit laten staan. Ik heb het vermoeden dat het in de startonderbreking van het contactslot zit. Het is het proberen waard.

Laurens

Ongelezen berichtdoor Laurens » 18 mei 2010 23:11

Ja ik zou het wel heel erg op prijs stellen als iemand een keertje naar Haarlem wilt komen om de ECU's om te wisselen. Ik weet niet hoe makkelijk dit te realiseren is, zit de ECU enkel en alleen met die 2 grote stekkers aangesloten? Of zit er aan de achterkant onzichtbaar nog heel veel techniek aan vast? Het zou in ieder geval mooi zijn dat ik de ECU kan uitsluiten.

En aan Rob, na het slechte starten zijn de bougies nog steeds mooi van kleur en niet nat of vettig. De voorste cilinder bougie was wel (bijna niet te zien) iets glanzender dan de andere, maar verder niets anders dan hoe het er uit hoort te zien.
En inderdaad na het activeren van het contact heb je 15 seconden om te starten, daarna zal deze niet meer ontsteken. Ik wacht altijd tot de benzinepomp stopt met pompen wanneer je het contact aanzet (+- 2 a 3 seconden) daarna start ik. Wil hij niet starten, zet ik het contact uit, wacht even en probeer het weer opnieuw.

Laurens

Ongelezen berichtdoor Laurens » 18 mei 2010 23:17

HagaSan

Ongelezen berichtdoor HagaSan » 19 mei 2010 00:46

Drie vragen;
Is er niet één dealer geweest die van uit het magazijn even een nieuwe ecu heeft geprobeerd terwijl jij hem voor het probleem brengt?
Wat gebeurd er als jou st de ecu van een ander op hol laat slaan?
Zit er een alarminstalatie op naast de sart onderbreker?,zo ja kon die wel eens de spelbreker zijn.
Anders heb je maar twee opties de start onderbreker in het contactslot of de ecu als jij zegt dat je verder alles gedaan hebt.
Overigens wij hebben een ST4S nog nooit een probleem
Uit de band springen is alleen nodig als je iets onderdrukt.
you can take the boy out of the race but you cant take the racer out of the boy
racen gaat niet alleen om snelheid banden en een motorblok Het gaat ook om, plezier en het naar je zin hebben

900ss Imola

Ongelezen berichtdoor 900ss Imola » 19 mei 2010 01:01

Laurens,

Ik moet telkens het contact weer uit en opnieuw weer aan zetten. Mijn gevoel zegt dat de motor soms niet snel genoeg aanslaat binnen de tijd dat de startonderbreking ingrijpt. En als dat gebeurt dan kun je blijven starten tot dat je een ons weegt.

superduc
Donateur 2010
Donateur 2010

Ongelezen berichtdoor superduc » 19 mei 2010 07:57

Start onderbreker er uit laten flashen (al kost dat natuurlijk wel weer geld)
Ik vind dat Bagster hoezen verboden moeten worden (op een monster)

Lussie

Ongelezen berichtdoor Lussie » 19 mei 2010 22:45

Laurens,
Je sluit bij voorbaat de ECU uit, zou ik niet doen. Ik heb een ST2 die af een toe zomaar helemaal stil viel of slecht begon te lopen. Nadat ik de contactsleutel had omgedraaid startte hij weer en kon ik weer even een tijdje zonder problemen rijden.
Ik werd er een beetje kriegel van, dacht dat het aan overgangsweerstand van contacten lag, dus alle stekers nagelopen en gereinigd, hielp niet. Toen heb hem naar Carmo gestuurd die hem heeft getest, het testen kost incl BTW en verzendkosten ca. 65 euro. Ze hangen hem een dag aan de scope (zie het filmpje van een type 16M Ecu van de ST2 op hun site).
Wat bleek, mijn ECU viel bij hen ook geregeld uit , ze hebben toen contact met me opgenomen en hem gerepareerd, sindsdien is het probleem verholpen en daarbij loopt hij veel mooier , pakt sneller op etc. , ik kende mijn ST2 niet meer terug.
Ik heb op de site van Carmo even gecheckt of de ECU van de ST4s er al wel eens ter reparatie is aangeboden, ja hij staat in het lijstje. Advies: laat hem voor de zekerheid bij Carmo testen. (op de site van Carmo is ook een forum waar je kennis kan nemen van problemen van anderen en reactie van een van de medewerkers van Carmo).

Groet,
Gerard

latten

Ongelezen berichtdoor latten » 20 mei 2010 06:22

Als voormalig ST4s bezitter wil ik het volgende even opmerken.

Mijn ST4s viel soms spontaan uit, dus helemaal uit, geen info op het display meer etc. etc.
Probleem zat toen in een stekker verbinding onder het hoofdrelais, links van het stuurt.

Even een ECU proberen van een andere ST4s gaat volgens mij niet werken, de sleutels, de ECU en het dashboard zijn naar ik meen allemaal onderdeel van de startblokkering.

Overigens de rode sleutel kun je ook gebruiken om te starten, dit al geprobeerd?

Maar wat hebben de 3 garages eigenlijk allemaal gedaan?
En als het de ECU is dan adviseer ik je om een Ultimap aan te schaffen, scheelt een hoop geld en deze is wel in te regelen.

Laurens

Ongelezen berichtdoor Laurens » 22 mei 2010 10:46

Laat ik even voorop stellen dat ik echt niet de 15 seconden timer van de startonderbreker over het hoofd zie.

En over de sleutel, soms start hij ook gewoon met mijn normale sleutel dus dat lijkt mij het probleem niet. Zoals de afgelopen 2 dagen kreeg ik ineens heel erg veel hoop. Nadat ik het elektrisch gedeelte schoongemaakt had e.d. startte de motor 2 dagen lang meerdere keren per dag! Ik was helemaal blij tot ik gisteren besloot nog 1x te testen voordat ik hem weer in elkaar ging schroeven. En jahoor, hij startte! Echter na 1 seconde stopte hij gewoon weer met ontsteken, net zoals altijd... Nu krijg ik hem niet meer aan de gang.
Maar wat als ik de rode sleutel alleen om te starten gebruik, gaat hij dan niet herprogrammeren ofzo ?

En nee ik heb geen alarminstallatie en qua onderhoud is alles gebeurd; stellen van kleppen, afstellen van brandstofmengsel, bobines vervangen, elektrische stekkers nagelopen, bougies vervangen, luchtfilter/oliefilters/brandstoffilter vervangen, riemen vervangen, accu vervangen, koppeling vervangen, heleboel lagers over de hele fiets vervangen etc.etc. Eigenlijk heeft ie gewoon een serieuze restauratie gehad terwijl er behalve het elektrisch systeem niet zoveel mee aan de hand was. Ohja, hij is ook nog op de testbank geweest waarop hij is afgesteld aan de hand van de computer en uitlaatgassen e.d. Ik kan me echt niets anders meer voorstellen dat het iets met de ECU of startonderbreker is. Heb net een berichtje op Carmo achtergelaten, misschien dat ik mijn ECU dan maar ff opstuur ofzo... Ben echt ten einde raad.

Laurens

Ongelezen berichtdoor Laurens » 22 mei 2010 20:33

Net even met de rode sleutel geprobeerd, geeft een ander patroon van de LED op het display, knippert 3x. Dit betekent volgens internet dat er 3 sleutels geprogrammeerd zijn wat overeen komt met de hoeveelheid sleutels die ik heb (1x rood + 2x zwart).
Na het starten van de rode sleutel deed hij het nog niet. Zelfde effect als altijd, paar ontstekingen daarna stopt hij ermee. Toen was mijn accu op, startkabels gepakt en op (draaiende) auto aangesloten, na enkele pogingen startte mijn motor weer. Misschien ook belangrijk om te weten, aangesloten met startkabels krijg ik hem sowieso altijd weer aan de praat, soms duurt het een tijdje maar hij zal het uiteindelijk altijd doen.
Goed, na de hulp van de auto-accu heb ik mijn motor gestopt en mijn zwarte sleutel gepakt en daarmee meerdere malen gestart en meerdere malen startte de motor ook daadwerkelijk zoals het hoort. Dus de sleutels zijn allemaal in orde.

En over de hulp van de autoaccu, ik heb de accu van de duc laatst nog vervangen met een of ander kwaliteitsmerk accu (zo heb ik me laten vertellen, hij was iig duurder). Dus daar ligt het sowieso ook niet aan lijkt me.

Help!!

mantaray
donateur
donateur
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor mantaray » 22 mei 2010 22:42

Het is misschien een goed idee om eens precies op een rijtje te zetten wat er allemaal gedaan is, ook bij de dealers.

Zo kunnen we misschien vinden wat er over het hoofd gezien is.

Bv de zijpoot kan ook voor problemen zorgen als ie slechte verbinding heeft.
Bestaat er geen troubleshooting chart voor zulke dingen ?

Erg frustrerent die electrische problemen
Greetz
Ray

Monster 821, Moto Guzzi Le Mans 76 en 77 Morini Strada 73, Morini strada 75

iarro
donateur
donateur
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor iarro » 23 mei 2010 11:53

Laurens,

Datzelfde proleem heb ik ook gehad met mijn ST4S, na veel zoeken is het probleem gevonden en simpel te verhelpen: de pickup van de ontsteking had teveel ruimte gekregen en er zaten metaaldeeltjes op waardoor er soms wel en soms geen puls naar de ontsteking ging.

Carl Nengerman had een halfuurtje nodig om de kuip te demonteren, pickup aan te passen alles weer te monteren en ik heb het probleem niet meer terug gehad.

Wellicht bij jou hetzelfde?

Groeten Arend
AlfaRomeo 156 GTA, Ducati ST4S, Honda cb 650 Nighthawk

mantaray
donateur
donateur
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor mantaray » 23 mei 2010 12:47

Greetz
Ray

Laurens

Ongelezen berichtdoor Laurens » 23 mei 2010 12:56

Hmm, wat is een pickup en waar zit dat?

Hij ligt nu nog steeds helemaal uit elkaar, dus nu is zeker het moment dat soort dingen even na te lopen.

Edit: Ik heb gisteren ook nog even de bougies getest en het viel me op dat tijdens het starten hij niet elke keer een vonk geeft. Hij geeft er een paar en slaat dan een paar keer over of doet het helemaal niet meer. Nogmaals, als hij start loopt ie zonder problemen, slaat ie geen slagen over, maar tijdens het starten dus blijkbaar wel.

Laurens

Ongelezen berichtdoor Laurens » 23 mei 2010 14:45

Ik heb de owners manual en internet erop nageslagen en kom erachter dat je waarschijnlijk de "engine rpm/timing sensor" bedoelt. Dit was het makkelijke deel, ik ben de laatste 3 kwartier bezig geweest om te kijken waar die sensor nu daadwerkelijk zit. Ik lees op internet berichten dat het een speciale aansluiting is die je makkelijk en snel kunt inspecteren maar ik kan hem gewoon simpelweg neit vinden ... :p

mantaray
donateur
donateur
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor mantaray » 23 mei 2010 15:16

zo ziet ie er uit en bij een 900ie zit ie links,bij een st4 mogelijk anders
Greetz
Ray

Laurens

Ongelezen berichtdoor Laurens » 23 mei 2010 15:48

He gatsie, die was ik net aan het losschroeven tot ik erachter kwam dat mijn koelvloeistofslang daarvoor los moet en ik dus maar was gestopt. Maar bedankt, ik ga de koelvloeistofslang er dan toch maar af slopen en kijken of ik wat aparts aan dat apparaatje kan zien.

mantaray
donateur
donateur
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor mantaray » 23 mei 2010 16:12

misschien kan je het op een of andere manier uitmeten voor je onnodig koelvloeistof laat lopen

ben ook iets tegengekomen over noodstart dmv rode codekaart wertk dat ?
pag 27 in de ned handleiding van st4s ABS
Greetz
Ray

Laurens

Ongelezen berichtdoor Laurens » 23 mei 2010 16:17

Hmm hoe groot moet de afstand van de sensor tot het tandwiel zijn?

En moet het koelvloeistof systeem nog ontlucht worden? Zo ja, hoe? Ik kom er steeds meer achter dat je aan de owners manual eigenlijk helemaal niets hebt. Ik was al is op zoek naar zo een Haynes werkplaatshandboek, maar die is voor de ST4s niet te vinden...
Laatst gewijzigd door Laurens op 23 mei 2010 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.

mantaray
donateur
donateur
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor mantaray » 23 mei 2010 16:29

st 4 data =
Easy me thinks, I'll whip the fairing off on Friday night and check it out. Ducati manual and Haynes version (for the 916) both say remove the inspection plug, set the gear to the correct position and simply measure the gap between the sensor and the timing gear, adjust to 0.7mm with the appropriate shim and Bob is your Mother's Brother!

EN er zit een bobbel op het vliegwiel waar je moet meten

On your crankshaft is a gear and on that gear is a notch that the sensor reads and that tells the computer how fast the engine is spinning. As the engine wears the amont of end float in the crank increases and widens the gap. Then as the motor get warm and everything expands the gap gets wider still. If it gets wide enough the sensor can no longer read the notch on the crank so it thinks the engine is off and it shuts down the injectors(I think - or maybe it's the ignition). Anyway, there are shims under the sensor. Pull the thinnest one out and see if it clears it up. The specified gap is only .6-.8mm so it doesn't take much to be out of spec. Just be careful you don't get it too close. You don't want the sensor contacting the gear.
Greetz
Ray

mantaray
donateur
donateur
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor mantaray » 23 mei 2010 16:38

Greetz
Ray