Blok eruit voor onderhoud bij Biggelaar

PASO t/m ST3.
Gebruikersavatar
MuktaII
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 apr 2016 22:33

Blok eruit voor onderhoud bij Biggelaar

Ongelezen berichtdoor MuktaII » 06 nov 2018 12:05

Goeiesmiddags mededucatisti!!

Ik moet mijn ST4 een grote beurt gaan geven, en aangezien de 24.000 km's van de Biggelbeurt zijn verstreken moet ie naar Toine en zijn collega's :).
Ik ga hem zelf demonteren, kuipen en dergelijke (voor en achterwiel, tank en airbox en zo is allemaal geen punt), maar mijn vraag is nu of iemand dit zelf al eerder heeft gedaan (vast wel!) en nog wat aandachtspunten of tips en trucs heeft waar ik op moet letten als ik het hele blok eruit wil krijgen.....en daarna fatsoenlijk er weer in uiteraard ;).

De voor en achtervering gaat er trouwens ook uit voor een grote beurt, naar HK in Tiel. Misschien daar ook nog opmerkingen of tips en trucs voor?

Ik hoor het graag!

mvg, Mark
Nothing to do, nowhere to go, just be! Be happy, be in vacation :grin:

Tiroler Mad Biker
Berichten: 428
Lid geworden op: 04 mei 2011 23:03

Re: Blok eruit voor onderhoud bij Biggelaar

Ongelezen berichtdoor Tiroler Mad Biker » 06 nov 2018 12:23

Een forum gebruiker heeft een paar jaar terug wat bokjes gemaakt die je onder je blok kunt monteren. Misschien kun je er een overnemen of lenen van een gebruiker bij jou in de buurt, het is een heel praktisch ding voor afbouwen en weer opbouwen. Kuip weghalen, bokje eronder en je sleutelt zo de hele motor van het blok af.

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4361
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: Blok eruit voor onderhoud bij Biggelaar

Ongelezen berichtdoor DucATIRadeon » 07 nov 2018 06:00

ik had 2 weken terug nog de koppen eraf van mijn ST2, grootste geklooi was de rubber moffen tussen de injectiehuizen en de luchtfilterbak terug plaatsen omdat ze er telkens af wipte bij het laatste stukje aan zetten.

bij jou denk ik dat het makkelijker gaat (4klepper) maar in grote lijnen hetzelfde na het verwijderen van koelvloeistof:
uitlaat eraf
injectiehuizen eraf
dynamo kabel los
pickup los (heet een stekker)
zijstandaard en Neutraal stekker los
Carter ontluchting eraf en het blok kan in principe gescheiden worden van frame.

in mijn geval had ik ook heel veel schroefjes die muurvast zaten en dus afbraken of de blinklinkmoer dol draaide (meeste vervelende was bij de liggende kop klpedeksel: daar hangt het puntstuk aan vast van de kuip).
voorzichtig uitboren en van helicoil voorzien, bij monteren heb ik overal kleine beetje kopervet gebruikt.
ducati 175 TS 1959
ducati 500 GTL 1976 donor
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
ducati ST2 1998
KTM Duke 620 1994 First Edition 498/500
Royal Enfield 500 Bullet 2001
www.panigaletwins.nl

Gebruikersavatar
MuktaII
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 apr 2016 22:33

Re: Blok eruit voor onderhoud bij Biggelaar

Ongelezen berichtdoor MuktaII » 07 nov 2018 09:38

Dank voor de reacties, ik ga zeker ook kijken voor een bokje. Heb wel een kleine verrijdbare krik dus wellicht is die ook goed te gebruiken.
@ducatiradeon: de middenbok hoeft niet los als ik het zo lees? Ergens anders las ik weer van wel anders gingen de uitlaten er niet af, kan dat kloppen?
Nothing to do, nowhere to go, just be! Be happy, be in vacation :grin:

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4361
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: Blok eruit voor onderhoud bij Biggelaar

Ongelezen berichtdoor DucATIRadeon » 07 nov 2018 17:11

ik had deze idd samen met de uitlaat wel eraf gehaald om schoon te maken, en omdat de uitlaten zelf niet los te krijgen zijn van de bochten (gevalletje chemisch geborgd).

het is ook maar net hoe je het gaat doen:
- middenbok laten zitten en het blok ondersteunen bij de liggende kop, dan kun je het frame van het blok af tillen. wel de middenbok naar kop vast maken dat ie niet eraf kan kantelen.
- middenbok eraf en met motorbok het bovenstaande uitvoeren.
- middenbok eraf en het blok laten zakken middels spanbanden.
ducati 175 TS 1959
ducati 500 GTL 1976 donor
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
ducati ST2 1998
KTM Duke 620 1994 First Edition 498/500
Royal Enfield 500 Bullet 2001
www.panigaletwins.nl

Gebruikersavatar
MuktaII
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 apr 2016 22:33

Re: Blok eruit voor onderhoud bij Biggelaar

Ongelezen berichtdoor MuktaII » 08 nov 2018 10:18

Top!
denk dat het optie 1 wordt, maar de praktijk zal het ook wel uitwijzen....
Nothing to do, nowhere to go, just be! Be happy, be in vacation :grin:

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4361
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: Blok eruit voor onderhoud bij Biggelaar

Ongelezen berichtdoor DucATIRadeon » 08 nov 2018 17:55

ok, suc6!
en denk aan je vingers!!
ducati 175 TS 1959
ducati 500 GTL 1976 donor
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
ducati ST2 1998
KTM Duke 620 1994 First Edition 498/500
Royal Enfield 500 Bullet 2001
www.panigaletwins.nl