Mission Impossible: Poor man’s Indiana caferacer

Schrijf hier alles over de (eigen) ombouwprojecten op basis van Ducati
Gebruikersavatar
Maykel
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 2881
Lid geworden op: 15 jun 2009 20:44
Locatie: Tilburg aan de Moezel

Mission Impossible: Poor man’s Indiana caferacer

Ongelezen berichtdoor Maykel » 24 jan 2018 14:01

In een vlaag van verstandsverbijstering heb ik, na de verkoop van mijn 996, midden 2016 een Indiana 750 uit '89 gekocht.
Eigenlijk om "even" te overbruggen tot ik een Hyperstrada kon gaan kopen, maar zoals het er nu naar uitziet zal dat nog wel een droom blijven...

Die Indiana rijdt prima/relaxt (want chopper) maar het is niet mijn ding (want chopper).
Ik ben nu aan het dagdromen om er maar het beste van te maken: ik wil er een 60s caféracer van maken (zie collage) of iets meer steampunk-stijl (veel blanke, ruwe metalen, techniek/bouten overal te zien). Ik twijfel.

Het moet goedkoop worden. Heel goedkoop. A poor man's job pur sang.
Veel recyclen, veel oud/gebruikt spul erop. Zie collage.

Ik ben technisch genoeg om een motor uit elkaar te halen en weer op te bouwen, maar dit is héél andere koek.
Afbreken lukt, maar nu moet er weer ander (of verbouwd) spul op. Vooral elektronica/bedrading zorgt voor paniekaanvallen.
Daarbij ben ik (op zijn best) redelijk basis uitgerust voor wat betreft gereedschappen.
Geen fancy draai- of freesbanken ed. dus. Ik heb niet eens een brug. Wel twee bokken.

TO DO

Probleem: Remt slecht, veert overdreven soepel, duikt. Motor is relatief hoog.
Oplossing: andere/betere remmen (klauw/schijf?), voorpoten inkorten? Andere veren erin? Andere (USD) voorpoten met remmen/schijf ?
Paniek: welke remklauw/schijf combi past? Wanneer andere vork: welke balhoofddiameter? Past ie bij de huidige velg? Hartmaten van de as/kroonplaat etc. Hoe kom ik er achter wat bij de originele velg/balhoofd past ..?


Probleem: huidige tellers met controlelampjes ed. vernieuwen (aftands, bekrast)
Oplossing: alles vervangen door nieuw spul.
Paniek: hoe? Past een "moderne" aftermarket km-teller/toerenteller wel op een antieke Indiana? Past een pick-up (of hoe heet het ding op je voorwiel) 1-op-1 op een nieuwe teller? Hoe sluit je die toerenteller fatsoenlijk aan? Waar meet ik wat en hoe ?

Probleem: Roestvorming in tank. Minuscuul (flauw) deukje bovenop. Spuitwerk laat wat los rondom tankvulling.
Oplossing: Brandstof eruit (check). Roest los weken c.q. reinigen met huishoudazijn (bron: Kreidler/Zundapp forum). Binnen/buitenkant zandstralen (?) Binnenkant coaten. Buitenkant blanke lak er overheen of alles spuiten?
Paniek: bij spuiten is de deuk wel weg te moffelen, gok ik. Maar als ik de tank metaalkleurig wil houden, hoe haal je die deuk dan weg?

Probleem: achterspatbord en huidige zadel eraf.
Oplossing: verbouwen spatbord en nieuw (AliExpress ?) Cafe-racer zitje erop.
Paniek: hakken en zagen subframe. Wat mag en kan? Gewoon zagen en later een nieuw subframe maken dat bij het nieuwe zitje past? Waar begin ik in godsnaam mee?

Probleem: Frame (dezelfde als van de Elephant) mag kan wel opgefrist worden. Vorige eigenaar had er highwaysteps op gemaakt (!!)
Oplossing: alles eraf/strippen. En dan? Zandstralen? Schuren? Kaal met blanke lak? Poedercoaten of spuiten?
Paniek: Dure grap? Waar doen?

Probleem: bediening/gashendel oud/versleten
Oplossing: andere (gebruikte) sets erop
Paniek: stuur/buisdiameter buiten beschouwing gelaten: past elke conventionele set qua bedrading/aansluitingen?
Gaskabel(s) ?

Probleem: het Pantah blok is verchroomd. Ziet er nog supernetjes uit! Maar caferacer waardig ...?
Oplossing: Zo laten of bv. mat zwart spuiten? Cilinders/koelribben niet verchroomd. Stralen en spuiten?
Paniek: Dure grap? Waar doen?


EDIT: ik probeerde teksten te onderstrepen/vet te maken maar dan slaat de post vast...
Alles met code werkt niet...
Laatst gewijzigd door Maykel op 24 jan 2018 14:40, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Maykel
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 2881
Lid geworden op: 15 jun 2009 20:44
Locatie: Tilburg aan de Moezel

Re: Mission Impossible: Poor man’s Indiana caferacer

Ongelezen berichtdoor Maykel » 24 jan 2018 14:02

de denkrichting...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6163
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: Mission Impossible: Poor man’s Indiana caferacer

Ongelezen berichtdoor TinTin » 24 jan 2018 15:48

inspiratie: http://thebikeshed.cc/analog-mc-ducati-indiana/
http://www.pipeburn.com/home/2015/04/22 ... otors.html
http://designercut.blogspot.nl/2017/09/ ... rance.html

-------------------------

probleem rem/front end: hoort goed te remmen, gewoon fixen; vorkpoten wordne stijver met andere olie, duikt ie ook minder. Eerst onderhoud en pas de zaag erin als je over de esthetiek uit bent. tip voor trail & error: balhoofd losdraaien en poten doorsteken. Kan je ook ff een proefritje doen om te kijken of de weligging nog OK is voor de zaag erin gaat...

probleem tellers: alleen de km-teller houden, nieuw dashje uit plaat alu, nieuwe controlelampjes (bij rdae.nl). Moet je wel goed spaghettie uit elkaar kunnen houden dus goed lablen bij eht uit elkaar trekken

probleem zadel: volgens mij kan je alles tot aan de schokbrekerbevestiging ongestraft wegzagen (experts: correct em if I'm wrong)
http://www.ducati.ms/forums/attachments ... ndiana.jpg

probleem frame: highway steps eraf slijpen, bijwerken met Hammerite

probleem gashendel: volgens mij heb ik er nog eentje hangen... van een Indi met 6000km dus zeker niet versleten. Anders gewoon een vers hendeltje, ik meen me te herrineren dat je er wel eentje voor dubbele kabels moet hebben https://www.ace-caferacerparts.com/webs ... kabel.html

probleem crome covers: VHT wrinkle erop http://www.vhtlak.nl/hittebestendig/pro ... art-sp201/

------------------

dit zijn de quick& dirty solutions. Doe één ding tegelijk (begin dus met wat je het meeste stoort) en handel klussen één voor één af. Kan je gewoon door rijden en als je tijd hebt weer verder sleutelen. Als je uiteindelijk helemaal blij bent met de looks kan je hem in een winter alsnog uit elkaar trekken en alles in je vafo kleur laten spuiten/coaten/dippen/wrappen... heb je ondertussen wel een paar jaar jaar lekker gereden én gesleuteld! Bijkomend voordeel is dat je genoeg tijd hebt om na te denken en onderdelen kan scoren als er koopje voorbij komt, blijft alles beter binnen budget :)
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6163
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: Mission Impossible: Poor man’s Indiana caferacer

Ongelezen berichtdoor TinTin » 24 jan 2018 15:55

ik las net in de tekst dat deze voor maar een inch lager gemaakt is... ziet er al serieus beter uit!
http://thebikeshed.cc/analog-mc-ducati-indiana/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Gebruikersavatar
fedde71
donateur
donateur
Berichten: 3910
Lid geworden op: 05 jun 2011 11:05

Re: Mission Impossible: Poor man’s Indiana caferacer

Ongelezen berichtdoor fedde71 » 24 jan 2018 16:38

Zoveel mensen zoveel meningen. Mijn advies: eerst bepalen wat je exact wil maken en dan verder. Met het frame moet je in principe wel uit de voeten kunnen.

Vering: kan je eventueel andere gebruikte vork met kroonplatenset kopen, Rudy heeft veel op voorraad en als je de hoogte weet kan je vragen naar een bepaalde lengte eventueel compleet met schijven etc.

Tank: zou een andere tank zoeken als je een café racer wilt maken vind de huidige tank geen model voor een café racer.

Tellers: genoeg gebruikte tellers worden er aangeboden kan je een mooi setje van maken.

Frame: alles eraf wat er niet op hoort en dan opbouwen en kijken of er nog wat aangelast moet worden dan poedercoaten, laat frames van ijsspeedway motoren poedercoaten en dat kost mij € 100,- voor een compleet frame.

Rest van de onderdelen kiezen als je eraan toe bent.
Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6163
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: Mission Impossible: Poor man’s Indiana caferacer

Ongelezen berichtdoor TinTin » 24 jan 2018 17:08

ik eb er net op de fiets nog eens over nagedacht, ik zou eerst dit in deze volgorde afwerken. Kost niet veel en dan heb je al instant wat resultaat
* rem fixen
* gashandle fixen
* zwaardere olie in de vorkpoten
* vorkpoten 2,5cm door de kroonplaat heen steken
* clipons of M-stuur erop (kost je een paar tientjes; hoeveel mm zijn de poten?)
* zadel in de kliko, andere kopen (éénzitter van een Guzzi V7 classic kost nieuw 63 euri: http://www.tlm.nl/webshop/nl/zadel-v7-1 ... moto-guzzi)
* achterspatbord inkorten en ander lampie erop https://www.caferaceronderdelen.nl/acht ... -texa.html
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Gebruikersavatar
Maykel
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 2881
Lid geworden op: 15 jun 2009 20:44
Locatie: Tilburg aan de Moezel

Re: Mission Impossible: Poor man’s Indiana caferacer

Ongelezen berichtdoor Maykel » 24 jan 2018 20:07

Goeie adviezen, mannen!
Hier kan ik zeker nog wat mee. Eerdaags eens gaan beginnen met het ontleden van de fiets. Ik kom er tussentijds zeker op terug.

André: de rem vóór heb ik al laten nakijken. Hij remde eerst al belabberd, maar zelfs na het ontluchten/nieuwe remolie werd het er niet veel beter op. Blijft wat sponzig. Of ik ben wat anders gewend/te verwend met al die buikschuivers...

Gebruikersavatar
Rob Troost
donateur
donateur
Berichten: 5985
Lid geworden op: 12 sep 2003 18:00
Locatie: Teutoburgerwald e.o.
Contacteer:

Re: Mission Impossible: Poor man’s Indiana caferacer

Ongelezen berichtdoor Rob Troost » 24 jan 2018 20:14

balhoofdlagers zijn gelijk met de modernere Ducs, kan vrij eenvoudig een upsidedown voorvork in. maar dat komt niet ten goede van de stuuruitslag.

bij de Elefant voorwiel en voorvork past een 851 748 Monster remschijf, moet de klauw wel verplaatst worden. dit kan met een alu plaat van 10mm dik en een decoupeerzaag met houtzaagblad:-)
een Duc remschijf is gelijk aan die van een RS250 (voor het goedkoop zoeken). andere 2e hands rempomp van een Japse bv doet ook wonderen.

als kilometerteller is een fietsteller met verlichting voldoende (zelfs bij de Duitse TuV).
bedrading heb je aan een paar draadjes genoeg:-)
Stoer en Aaibaar

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6163
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: Mission Impossible: Poor man’s Indiana caferacer

Ongelezen berichtdoor TinTin » 24 jan 2018 20:41

"sponzig" lijkt dan toch dat het remsysteem niet heel jofel meer is... als je vervangers zoekt direct dan richting een upgrade (zie o.a. Rob hierboven)
wellicht dat het alleen de rempomp is, een pomp van een andere enkelschijver kost ook de kop niet (met al die mannen die naar dubbel schijf ombouwen ;) )
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Gebruikersavatar
texoot
Berichten: 184
Lid geworden op: 04 feb 2004 16:32

Re: Mission Impossible: Poor man’s Indiana caferacer

Ongelezen berichtdoor texoot » 24 jan 2018 21:25

Ben het eens met TinTin,steeds kleine aanpassingen en blijven rijden,dan komen de plannen vanzelf.
Ben met iets soortgelijks bezig,een Guzzi Nevada chopper,wordt een lekker stuurfietsje.

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6163
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: Mission Impossible: Poor man’s Indiana caferacer

Ongelezen berichtdoor TinTin » 24 jan 2018 22:29

en ik heb het topic op het Guz forum gevolgd: dat wordt een pracht fietsje op basis van het "lelijkste" Guzzi model ooit...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door TinTin op 24 jan 2018 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6163
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: Mission Impossible: Poor man’s Indiana caferacer

Ongelezen berichtdoor TinTin » 24 jan 2018 22:32

en de tussenstand (incl Duc dempertje!) :good:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Gebruikersavatar
Maykel
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 2881
Lid geworden op: 15 jun 2009 20:44
Locatie: Tilburg aan de Moezel

Re: Mission Impossible: Poor man’s Indiana caferacer

Ongelezen berichtdoor Maykel » 25 jan 2018 09:11

Wederom bedankt jongens!
Ik krijg nu meer feeling met wat me te wachten staat.

Bovenstaande Guzzi is inderdaad uit dezelfde categorie. Mooi werk zeg!
Ik zie dat er een tankwissel heeft plaatsgevonden (vermoedelijk omdat, net als bij mij, het frame met een ander model gedeeld wordt?). In mijn geval zal dat alleen met een Elefant-tank kunnen gebeuren. Voor de looks niet handig.
Van de Elefant is trouwens ook wat leuks te maken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6163
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: Mission Impossible: Poor man’s Indiana caferacer

Ongelezen berichtdoor TinTin » 25 jan 2018 12:57

in post 4 staat een voorbeeld van een ombouw met de originele tank, op zich niet verkeerd
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Gebruikersavatar
texoot
Berichten: 184
Lid geworden op: 04 feb 2004 16:32

Re: Mission Impossible: Poor man’s Indiana caferacer

Ongelezen berichtdoor texoot » 25 jan 2018 18:28

Haha,dank je TinTin,ik probeerde deze foto's erbij te zetten,maar dat lukte op één of andere manier niet.
Die Nevada is idd een gedrocht.....

BikeRide
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 mar 2015 09:20

Re: Mission Impossible: Poor man’s Indiana caferacer

Ongelezen berichtdoor BikeRide » 25 jan 2018 21:46

Leuk project zeker de moeite waard.
Frame is, als het opgeknapt is, erg bruikbaar frame.

Mocht je nog wat onderdelen nodig hebben ik heb nog genoeg liggen van een 750 Elefant uit 88.
Exact hetzelfde frame las dat je blokdelen(zwart) genoeg hebt ook nog een benzinetank, voorvork (1,5 jaar geleden volledig revisie).
Rempompen en klauwen, luchtfilter huizen en what not.

Voor clipons ik geloof dat, als de vork hetzelfde is als de 88 fant, 41,7mm in doorsnee is.

Maar goed ben stiekem benieuwd hoe de indiana erbij staat heb jij een foto?
Zie trouwens dat ik niet ver van je af zit (woon in Tilburg) mocht jij wat nodig hebben laat het maar weten.

Zelf op dit moment in een Elefant projectje verzeild erg leuk om mee bezig te zijn :)

Gebruikersavatar
Maykel
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 2881
Lid geworden op: 15 jun 2009 20:44
Locatie: Tilburg aan de Moezel

Re: Mission Impossible: Poor man’s Indiana caferacer

Ongelezen berichtdoor Maykel » 25 jan 2018 23:10

Ha! Da's toevallig! Wellicht kunnen we elkaar helpen?
Voor alles duidelijkheid: I'm on a tight budget maar misschien kunnen we wat ruilen ofzo? Ik heb wat slijtageonderdelen zoals filters en bougies etc.

Ik zit in oud-Noord (nabij Hoefstraat).
Ik heb een paar weken geleden met regelmaat een Lucky Strike Olifantje voorbij zien komen. Toeval?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Maykel
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 2881
Lid geworden op: 15 jun 2009 20:44
Locatie: Tilburg aan de Moezel

Re: Mission Impossible: Poor man’s Indiana caferacer

Ongelezen berichtdoor Maykel » 25 jan 2018 23:18

(Ik snap mijn Samsung Note4 niet altijd, maar als je de afbeelding opent dan draait ie 180 graden).

Gebruikersavatar
Maykel
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 2881
Lid geworden op: 15 jun 2009 20:44
Locatie: Tilburg aan de Moezel

Re: Mission Impossible: Poor man’s Indiana caferacer

Ongelezen berichtdoor Maykel » 25 jan 2018 23:21

Nog wat fotootjes
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Peter65
donateur
donateur
Berichten: 3693
Lid geworden op: 18 mei 2009 10:47
Locatie: Het immer zonovergoten Etten-Leur

Re: Mission Impossible: Poor man’s Indiana caferacer

Ongelezen berichtdoor Peter65 » 25 jan 2018 23:37

Maykel, vriend:

Je weet dat ik ruimte zat heb in mijn garage. Er staat een brug in en een volledig gevulde gereedschapswagen. Als er effe uitgebreid gesleuteld moet worden: be my guest!

BikeRide
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 mar 2015 09:20

Re: Mission Impossible: Poor man’s Indiana caferacer

Ongelezen berichtdoor BikeRide » 26 jan 2018 00:07

Zeker geen enkel probleem!

Ziet er opzich niet slecht uit die Indiana zie vaker zeer uitgeleefde exemplaren.

Zit zelf in het zuiden maar een keer buurten lijkt mij zeker leuk.
Zal niet mijn Lucky explorer geweest zijn die is sinds oktober een grote verbouwing aan het ondergaan.
Ik heb een 88'er met vierkante koplamp.

Gebruikersavatar
Maykel
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 2881
Lid geworden op: 15 jun 2009 20:44
Locatie: Tilburg aan de Moezel

Re: Mission Impossible: Poor man’s Indiana caferacer

Ongelezen berichtdoor Maykel » 26 jan 2018 10:20

@Peter: top! Ik zal het zeker overwegen.
Eerst maar even een business case/plan van aanpak schrijven en dingen gaan afstrepen. :crazy:

@Vincent: ben benieuwd naar jouw project-vorderingen.

franserna
Berichten: 618
Lid geworden op: 29 nov 2012 21:41

Re: Mission Impossible: Poor man’s Indiana caferacer

Ongelezen berichtdoor franserna » 26 jan 2018 20:48

Maykel, volgens mij heb je met al deze berichten genoeg stof om dit weekend over na te denken en inspiratie op te doen. Het belangrijkste lijkt mij, dat deze Duc gaat worden, zoals jijzelf hem t.z.t. wilt hebben en dat binnen jouw financiele grenzen. Tips van forumleden zijn natuurlijk altijd zeer welkom, maar ik heb ook gemerkt, dat smaken van mensen nu eenmaal erg kunnen verschillen..... Geniet gewoon van jouw project! En een tip, voor zover nog niet bekend: genoemde remproblemen kunnen ook ontstaan door oude remslangen. Die kunnen van binnen zo opgezwollen zijn, dat er nauwelijks nog remvloeistof door kan stromen. Ik heb nog enkele (originele) remslangen liggen van mijn Panigale en Monster 1200. Als je slangen nodig hebt, dan laat maar weten: je mag ze zo hebben.

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6163
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: Mission Impossible: Poor man’s Indiana caferacer

Ongelezen berichtdoor TinTin » 28 jan 2018 16:40

ik was vandaag in de garage een Morini onderdeel aan het zoeken toen ik ineens 2 gaskabels uit een kist zag steken... zat een de Indi gashendel aan! Met mooi Cavia logo...
PM me ff je adres, dan stuur ik hem op zodat je dat probleem alvast verholpen hebt ;)

@frans: weer wat geleerd... :good: ik dacht dat die rubberen remleidingen zacht werden en dan op bolden als je er remdruk op zetten (zou de sponzigheid bij Maykel wel verklaren), dicht gezwollen zou veel problemen verklaren die ik in de loop van de jaren met het verversen van oude remsystemen gehad heb
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

BikeRide
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 mar 2015 09:20

Re: Mission Impossible: Poor man’s Indiana caferacer

Ongelezen berichtdoor BikeRide » 28 jan 2018 19:10

Zal ik zeker doen Maykel daar zal ik toch eens een topic over moeten maken :)