Laden...

duc 749 caferacer project

Schrijf hier alles over de (eigen) ombouwprojecten op basis van Ducati
harm86

duc 749 caferacer project

Ongelezen bericht#1 » 12 apr 2017 22:22

ook ik heb besloten om een duc 749 om te bouwen tot een caferacer. Sinds 2 weken eigenaar van deze 749 monoposto (tevens eerste ducati) heb meteen maar doorgezet en ook een achterbrug van een s2r/s4r opgezocht. Bedoeling is om de motor 'rijdbaar' te houden door de zomer heen en van t winter te starten met de ombouw, al is het wel moeilijk om me nog zo lang in te houden :blush:
de ideen zijn er wel, nu ervoor zorgen dat hij in t echt net zo stoer wordt als dat hij in mn hoofd zit

Zoals gezegd is het mn eerste duc (en ombouw) dus zal geregeld hier t forum afzoeken naar info. ik hoor t dan ook graag als jullie tips en tricks hebben :help:

Verder komen er in de loop van t project nog verschillende delen van de motor te vervallen, mocht je interesse hebben in iets dan hoor ik het graag. Koplamp unit, alle kuipdelen, achterbrug en deze wielen worden TZT overbodig.

Aangezien ik vaak in t buitenland zit met werk is t maar de vraag hoe snel als het allemaal gaat. ik ben in elk geval begonnen met een frame op zwenk wielen zodat ik hem ook nog eens in de hoek kan schuiven :rofl:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door harm86 op 13 apr 2017 13:01, 2 keer totaal gewijzigd.

Abarth
Contacteer:

Re: duc 999 caferacer project

Ongelezen bericht#2 » 13 apr 2017 08:09

S2R achterbrug in een 999, waar tevens erg veel electronica rond het blok hangt?
Dat wordt spannend al eerste project!

MS4 2001
Multistrada 1000DS 2003
M944 Tex Design 2015

STUKGATINIET

Ongelezen bericht#3 » 13 apr 2017 09:38

Welkom Harm,

Het is leuk om te zie dat er een aantal nieuwe projecten zijn opgestart. Succes met jouw project! Ikzelf ben al een tijdje bezig met mijn 999 project.Je zal waarschijnlijk nog wel wat uitdagingen tegenkomen maar als je het in je hoofd laat 'borrelen' dan komt er meestal een oplossing naar boven drijven. Bij mij wel i.i.g. :grin:
Bovendien zijn er een heleboel mensen met ervaring op het forum die met je mee kunnen denken.

Ciao!

STUKGATINIETGROETEN VAN MICHIEL.

fedde71
donateur
donateur

Ongelezen bericht#4 » 13 apr 2017 10:22

Succes met je project ik ga het volgen

Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

Abarth
Contacteer:

Re: duc 749 caferacer project

Ongelezen bericht#6 » 14 apr 2017 07:18

Ik bedoelde vooral de afmetingen van het blok en de achterbrug.
Een 999 heeft een veel smaller carter, en de lagering in de achterbrug.
Dat is bij een Monster heel anders.

MS4 2001
Multistrada 1000DS 2003
M944 Tex Design 2015

harm86

Ongelezen bericht#7 » 14 apr 2017 08:15

Zoiets zag ik al aankomen ja... en dan zal de lagering het grootste probleem worden denk ik.

Weet je ook of er data beschikbaar is of wordt t een hoop meet en zweet werk

marky mark

Ongelezen bericht#8 » 14 apr 2017 11:48

Beste Harm,

Mening van Abarth over een "lastige eerste klus", deel ik!
Maar........
Ik weet dat er in het verleden in Amerika iemand is geweest die de gaten in het carter heeft opengewerkt, daar een staaf heeft ingeschoven die aan beide zijden het huis vormde voor lagers..... hier ging dan de as weer doorheen.
Ducati ms forum heb ik het, geloof ik, gelezen.

Ik persoonlijk zou NOOIT voor deze optie gaan..
is een boel werk en meten en zweten, maar vooral een constructie waar het blok niet voor gemaakt is...
zelf zou ik dan eerder een st4(s) blok kiezen. Is ook vierklepper, maar heeft wel een breed carter aan de achterzijde.. is een stuk minder werk.

Wel een leuk project en uitdaging.
En alles kan natuurlijk.
Zelf ben ik ook niet van de makkelijkste oplossing, maar carters dusdanig aanpassen zou ik niet aan beginnen...

Groet, Mark

als het moet, dan kan 't!!

Abarth
Contacteer:

Ongelezen bericht#9 » 14 apr 2017 14:12

Ter aanvulling op Mark:
In een ST4S blok past de S2R achterbrug ZONDER aanpassingen.
Zie bijgevoegde foto, waar een ST4S als donor is gebruikt.

MS4 2001
Multistrada 1000DS 2003
M944 Tex Design 2015

harm86

Ongelezen bericht#10 » 14 apr 2017 15:01

Hmm nee zo het Carter verbouwen heeft ook zeker niet mijn voorkeur. We gaan het bekijken of en wat de oplossingen zijn.

Het blok van een st4s is zeker een goede optie, mede door dat het huidige blok van de duc ook wat liefde nodig heeft. 30k gelopen, olie uit de Carter ontluchting. Alles aan de motor ziet er uit alsof hij niet van een liefhebber is geweest. Dus werk aan de winkel

De motorbok op wielen kan in elk geval af gevinkt worden. Volgende week de motor en t frame naar t werk brengen, daar komt hij op wen grote tafel te staan waar er makkelijk omheen gewerkt kan worden.

harm86

Ongelezen bericht#11 » 14 apr 2017 15:04

IMG_1873.JPG

George60

Ongelezen bericht#12 » 14 apr 2017 15:43

Ik laat momenteel de asgaten van een Multistrada 1100 S carter aanpassen door Ducati Kämna in Duitsland, hebben ze veel project-ervaring mee. Maar inderdaad, zelf doen is voor mij ook wat te gewaagd. De kwestie van een S2R/S4R achterbrug koppelen aan een sbk type frame heb ik ook bekeken voor mijn 996 frame ; maar er moeten dan lagers in die achterbrug gezet worden en daar is te weinig omliggend metaal voor aanwezig. Op mijn vraag in het USA forum of iemand de scharnierpunten eens via het aanlassen van halve bussen heeft verstevigd heb ik nog geen antwoord gekregen, maar het is voor mij sowieso toch geen echt stuk zekerheid om het zo te doen. Dus ga ik een Multistrada achterbrug aan het 996 frame hangen, dat type achterbrug heeft al aslagers in zich en heeft bovendien een mooie uitsparing aan de voorzijde om een centrale uitlaatpijp doorheen te laten lopen.

harm86

Ongelezen bericht#13 » 21 apr 2017 17:09

van de week toch zo eigenwijs geweest om de S2R achterbrug te passen in het frame. Eerst de motor met het kleine frame op de tafel gezet zodat ik er handig bij kan en omheen kan lopen. Toen kon het slopen beginnen... Zoals je op de foto kan zien past de achterbrug tussen het frame, maar zoals abarth al had aangegeven kom ik totaal niet uit qua lagering en passing tussen het carter. In mijn vakgebied werk ik veel met professionals, zo heb ik vandaag advies gekregen van een oud collega die de monteur is bij het Gulf kunmadaras drag raceteam. Zoals het nu lijkt heb ik 2 opties waarbij de 2e optie naar mijn idee het beste is. Optie 1 is kunststof glijbussen in de achterbrug maken en daar een nieuwe aspen op pas maken. optie 2 is de asgaten in de achterbrug groter maken zodat ik er bronzen glijbussen in kan persen. Hier door kan dan weer of de orginele of een nieuwe strakkere aspen doorheen, uiteraard komen er ook pasbussen om het de ruimte tussen het carter op te vangen.

Nu de achterbrug er in elk geval tussen het frame past is het eerst kijken naar de uitlijning van de ketting en het wiel. Ik heb een laser achter de motor gezet en zoals je ziet op de foto's lijkt de ketting in elk geval wel goed uit te komen. Nu is m'n plan om eerst een achterwiel te scoren zodat ik deze ook kan uitlijnen, ik ga er vanuit dat dit wel klopt, maar wil het liever zeker weten voor er verder gehakt en gezaagd gaat worden.

zoals al aangegeven ben ik een leek op het gebied van ducati, dus is mijn vraag aan jullie of ik van elk model (met single sided swingarm) een achterwiel kan gebruiken? Het liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk :blush: omdat het waarschijnlijk voor 1 zomer is. Van t winter gaat het hele zooitje uit elkaar en komen er nieuwe wielen onder.

uhmm en ligt het nu aan mij of komen al mn foto's op de kop erop? zodra ik ze aanklik dan openen ze wel op de normale manier

harm86

Ongelezen bericht#14 » 21 apr 2017 17:12

hier nog wat meer foto's

George60

Ongelezen bericht#15 » 21 apr 2017 18:23

Helaas kun je niet van elk model het achterwiel gebruiken want afhankelijk van het model heeft een achterwiel een standaardmaat naaf (met standaard diameter as erdoor) of een grotere versie daarvan (met een grotere diameter as erdoor). De grotere naven tref je aan bij pk-monsters als de 1098, de 1198 maar bijvoorbeeld ook de Panigale 1199, de Diavel en de Multistrada 1200. Een S2R/S4R achterbrug past op zich goed bij wielen met de standaardmaat naaf en as, dat is geen probleem. Dit naaftype vind je o.a. bij de Monsters S2R/S4R/S4R Testastretta/S4RS/S4RS Tricolore en de Multistrada's 1000, 1000S en 1100S. Verder is het natuurlijk een kwestie van passen en meten v.w.b. kettingtandwiel-maat, kettinglengte, remschijf-maat, lengte en positie monovering, spacer-maten en dergelijke. In elk geval vind je bij de genoemde types al diverse wielen om uit te kiezen, en je maakt het jezelf nog iets makkelijker door voor velgmaat 5,5 x 17 inch te kiezen (standaardmaat voor zowel de 749 als voor de S2R). Eventueel kan een 6.0 x 17 inch velg ook nog net, dat heb ik in elk geval op andere fora/forums gelezen.

harm86

Ongelezen bericht#16 » 22 apr 2017 20:28

Vandaag een ander achterwiel gescoord voor de nieuwe achterbrug. Volgende week gaan we weer verder met passen en meten. Ik kwam er alleen achter dat de achterbrug die ik heb gekocht niet helemaal compleet is. Ik mis de conische ring en sluiting waar de centrale moet op komt. heeft iemand een idee waar ik deze vandaan kan halen?

George60

Ongelezen bericht#17 » 22 apr 2017 21:14

Probeer het hier maar eens :

Ducatiparts
Copernicusstraat 8
6604 CR Wijchen
Tel. 024-6637500
Micha: 06-39617671
Hank: 06-51740834

Flinke voorraad nieuwe en gebruikte onderdelen daar, dus wie weet slaag je er wel.
Laatst gewijzigd door George60 op 22 apr 2017 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.

texoot

Ongelezen bericht#18 » 22 apr 2017 21:16

Goedkoopste manier is ws (laten)draaien uit alu.Sluitring is van staal,kun je ook wel namaken.

Ducatinus

Ongelezen bericht#19 » 22 apr 2017 21:23

There's no "control" button on my computer, I'm always in control.

- Aprilia RSV1000RR Factory 2005
- Triumph Speed Triple 2011

- Ooit komt er nog eens een .......het is een '94 er 916 Strada geworden

harm86

Ongelezen bericht#20 » 03 mei 2017 09:15

Was ik weer met een kleine vraag en advies van de kenners. Aangezien ik even afhankelijk ben van leveranciers, staat het achterbrug hoofdstuk even stil. Aangezien ik het toch wel lastig vind om de motor even met rust te laten :blush: heb ik de koppeling los gehaald. Het begon al lekker... de vorige eigenaar heeft 2 bouten van de koppelings cover afgebroken. Met geduld geluk en een linkse tap heb ik er 1 uit gekregen. Helaas zat de 2 zo :skull: :devil: :angry: :sick: vast dat zelfs de linkse tap af is gebroken. Onbegonnen werk dus. Maargoed, verkoper had ook het verhaal dat hij de koppelings platen had vervangen, dus eerst maar eens kijken. De platen zien er inderdaad nog wel redelijk nieuw uit. Alleen is de korf volgens mij niet vervangen, wat volgens mij geen overbodige luxe is.
Aangezien ik toch het plan heb om er een open koppeling op te zetten krijg ik graag van jullie advies. Ik kwam op internet al verschillende sets tegen ( ook verschillend in €€€€) dus de vraag: wat heeft jullie voorkeur, en waarom?

Ducatinus

Ongelezen bericht#21 » 03 mei 2017 13:52

StarTwin in Loenen heeft een soort "ruil" systeem.
Je levert je oude gebruikte korf in en krijgt na betaling van 150,- een andere gebruikte maar, op maat gefreesde korf terug compleet met super strak passende aluminium frictie platen. De stalen platen gebruik je opnieuw omdat deze niet slijten. Evt. kun je de stalen platen opschuren, dat willen ze bij starTwin ook nog wel voor je doen.
Voor 150,- klaar en weer helemaal strak! Heb er zelf een in handen gehad en besteld.

There's no "control" button on my computer, I'm always in control.

- Aprilia RSV1000RR Factory 2005
- Triumph Speed Triple 2011

- Ooit komt er nog eens een .......het is een '94 er 916 Strada geworden

DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Contacteer:

Ongelezen bericht#22 » 04 mei 2017 09:01

ikzelf vind de korf nog wel meevallen, heb erger gezien.
persoonlijk zou ik een stalen korf in zetten met alu gevoerde platen, standaard drukplaat mooi glasparelen en de metalen koppelingsdeksel van gatenkaas patroon voorzien.

ducati 175 TS 1959
ducati 500 GTL 1976 donor
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
ducati ST2 1998
KTM Duke 620 1994 First Edition 498/500
Royal Enfield 500 Bullet 2001
www.panigaletwins.nl

harm86

Ongelezen bericht#23 » 08 jul 2017 17:30

daar was ik weer met ff een update. het slechte nieuws is dat het allemaal wat langer is gaan duren door omstandigheden. het goede nieuws is dat de achterbrug erin zit :grin: :grin: :grin:
de holle as-pen is vervangen door een massief chroom molybdeem aspen van uit mijn hoofd 14 mm. doordat de nieuwe pen nu massief is en van een sterker materiaal hebben we ruimte genoeg kunnen krijgen in de achterbrug om een setje naaldlagers in kwijt te kunnen. omdat het blok een stuk smaller is moesten we de ruimte tussen het blok en achterbrug opvullen, hier is dus een bus in gekomen voorzien van een setje kogellagers. doordat het originele montage punt van de schokbreker op de achterbrug iets uit het hart zit moet ik nu nog het montagepunt van de schokbreker aan het frame aanpassen. ben momenteel aan het wachten op de laatste pasbus voor de schokbreker en dan kan het hele zooitje weer in elkaar. Als ik de definitieve plek van de schokbreker heb bepaald kan ik pas met de uitlaat gaan puzzelen. de uitlaat kom in eerste instantie onder de achterbrug door en dan weer naar de originele demper.TZT wordt deze vervangen voor wat anders. In de tussentijd heb ik de het koppelingshuis vervangen omdat er een afgebroken bout in zat van de koppelingsdeksel, zoals je op de foto's kan zien heb ik er meteen een nieuwe open koppeling opgezet :sunglasses:

harm86

Ongelezen bericht#24 » 08 jul 2017 17:34

IMG_2144.JPGIMG_2174.JPGIMG_2178.JPG

harm86

Ongelezen bericht#25 » 08 jul 2017 17:39

IMG_2535.JPG

IMG_2536.JPG

IMG_2547.JPG

IMG_2548.JPG

IMG_2550.JPG

IMG_2552.JPG

IMG_2599.JPG

IMG_2602.JPG

IMG_2628.JPG