Laden...

MONSTER 1200R project

Schrijf hier alles over de (eigen) ombouwprojecten op basis van Ducati
franserna

Re: MONSTER 1200R project

Ongelezen bericht#301 » 09 nov 2017 20:35

Het motorblok aan de rechterzijde ziet er super uit, zeker als binnenkort de distributie van de beide cilinders deels zichtbaar is. Maar het motorblok aan de linker zijde vind ik veel te onopvallend. Op afstand kun je nauwelijks zien, dat het een tweecilinder in L-vorm is. Maar dat ga ik veranderen door aluminium kappen te maken, die ik tegen de cilinders monteer. Ik vond het wel grappig om de vloeistofgekoelde L-motor aan de linker zijde te laten lijken op luchtkoeling, dus met koelribben.
Na wat uren passen en meten en zagen en kloppen en lassen etc. is de kap voor de achterste cilinder klaar (op het poedercoaten na). Binnenkort is de liggende voorste cilinder aan de beurt. De koelribben van die cilinder komen (ook) horizontaal te liggen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ducatinus

Ongelezen bericht#302 » 10 nov 2017 09:13

Heel knap gedaan, erg origineel idee en weer mooi uitgevoerd.
Misschien nog een ideetje?
Als je het op een luchtkoeler wilt laten lijken zou het wellicht helpen om die als ommanteling van die onder koelwater slag af te halen. Die wordt daar nu door benadrukt.

There's no "control" button on my computer, I'm always in control.

- Aprilia RSV1000RR Factory 2005
- Triumph Speed Triple 2011

- Ooit komt er nog eens een .......het is een '94 er 916 Strada geworden

fedde71
donateur
donateur

Ongelezen bericht#303 » 10 nov 2017 12:06

Heel origineel idee en uitvoering is weer top.

Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

franserna

Ongelezen bericht#304 » 10 nov 2017 13:48

[quote="Ducatinus"]Heel knap gedaan, erg origineel idee en weer mooi uitgevoerd.
Misschien nog een ideetje?
Als je het op een luchtkoeler wilt laten lijken zou het wellicht helpen om die als ommanteling van die onder koelwater slag af te halen. Die wordt daar nu door benadrukt.

Het idee om deze kappen rond de cilinders te maken is puur ontstaan, omdat ik vind dat de standaard cilinders totaal niet opvallen. En natuurlijk ook omdat ik van de Monster een unieke motorfiets wil maken! Het was niet echt de bedoeling om er een luchtkoeler van de maken, want dan horen de koelwaterslangen en vooral de radiateur daar ook niet bij.
Van een van mijn vorige projecten had ik nog een paar meter van de (enigszins buigzame) geribbelde RVS-buis liggen. Je hebt goed gezien dat ik daar een stukje van heb gebruikt als ommanteling van de waterslang voor de achterste cilinder.
Ik was eigenlijk van plan om alle koelwaterslangen te vervangen door deze RVS-buis, omdat ik (zoals inmiddels wel bekend) wel hou van blinky-blinky. Ik hoop dat je je in mijn eigenwijze bouwsel een beetje kunt vinden.....

Ducatinus

Ongelezen bericht#305 » 10 nov 2017 14:35

Frans, je hebt gelijk, ik heb het niet goed gelezen. Ik dacht idd dat je een luchtkoeler wild simuleren.
Maar ik vind je idee nog steeds origineel en zeer mooi uitgevoerd.
complimenten.

franserna

Ongelezen bericht#306 » 15 nov 2017 20:32

Uiteraard krijgt ook de 1e cilinder aan de linkerkant een kap. In principe is dit dezelfde klus als de andere cilinder, alleen liggen hier de koelribben horizontaal ten opzichte van de cilinder. De beide kappen heb ik tegen de cilinder gemonteerd d.m.v. de aanwezige bevestigingspunten. Dat zijn de schroefdoppen, die de assen voor de klepbediening afdichten en nog 2 andere M6-bouten in de cilinders. De verticale zaagsnede in de kap is niet voor niks. Zo moet het lijken alsof dit de scheiding is tussen de cilinderkop en de cilinder.

franserna

Ongelezen bericht#307 » 15 nov 2017 20:44

Nog een paar plaatjes van de luchtkoelkappen. Zoals je ziet, zit de dikke kabelboom die naast de 1e cilinder ligt, mooi achter de cilinderkap. Ik heb namelijk een hekel aan zichtbare kabelbomen!

franserna

Ongelezen bericht#308 » 16 nov 2017 22:17

Vandaag de koelwaterslangen vervangen door de RVS-flexbuizen. Die passen als ommanteling rond de 2 dunne slangen. Bij de dikke slangen was het wat meer werk omdat ik op de uiteinden van de RVS-buizen buisjes moest maken om ze met stukken rubberslang aan te kunnen sluiten op de diverse onderdelen. Nu deze blinkende slangen erop zitten, begin ik toch te twijfelen of dit een goede keuze is..... Misschien dat Ducatinus toch gelijk krijgt en worden de waterslangen wel erg benadrukt. Ook kan het nog zijn, dat ik een setje gekleurde waterslangen koop, maar dat besluit ik pas als ik weet in welke kleur ik de motor ga spuiten. Maar dan zijn we wel een paar maanden verder, want er valt nog veel te doen!

Ducatinus

Ongelezen bericht#309 » 17 nov 2017 16:12

Ik vind het verbazingwekkend hoe je zulke complexe vormen maakt met aluminium. Mooi.

marky mark

Ongelezen bericht#310 » 18 nov 2017 10:17

Poeh Frans....
Wat ben je weer op creatieve dreef!!!!
Mooi zeg!
Complimenten!!!

Groet
Mark

als het moet, dan kan 't!!

franserna

Ongelezen bericht#311 » 18 nov 2017 13:47

Bedankt voor de complimenten; is altijd leuk! Het maken van deze kappen vind ik zo'n beetje het leukste deel van dit project. Eerst spontaan een idee krijgen en dan lekker zagen, lassen etc. met aluminium.

fedde71
donateur
donateur

Ongelezen bericht#312 » 19 nov 2017 19:21

kappen zijn echt super mooie toevoeging op het geheel maar die metaalkleurige slangen vind ik persoonlijk geen goede toevoeging. De mooie alu kappen raken door de slangen op de achtergrond en dat is m.i. jammer.

www.tibomotorparts.nl

franserna

Ongelezen bericht#313 » 21 nov 2017 18:42

[quote="fedde71"]kappen zijn echt super mooie toevoeging op het geheel maar die metaalkleurige slangen vind ik persoonlijk geen goede toevoeging. De mooie alu kappen raken door de slangen op de achtergrond en dat is m.i. jammer.

Fedde bedankt voor jouw eerlijke mening. Ik ben er zelf ook nog niet helemaal uit of ik de RVS-slangen laat zitten. Je ziet t.z.t. wel of het RVS wordt of toch gewoon rubber (mogelijk in een andere kleur dan zwart).

fedde71
donateur
donateur

Ongelezen bericht#314 » 21 nov 2017 19:00

[quote="franserna"][quote="fedde71"]kappen zijn echt super mooie toevoeging op het geheel maar die metaalkleurige slangen vind ik persoonlijk geen goede toevoeging. De mooie alu kappen raken door de slangen op de achtergrond en dat is m.i. jammer.

Fedde bedankt voor jouw eerlijke mening. Ik ben er zelf ook nog niet helemaal uit of ik de RVS-slangen laat zitten. Je ziet t.z.t. wel of het RVS wordt of toch gewoon rubber (mogelijk in een andere kleur dan zwart).

Denk dat zwart toch het mooiste is vanwege het contrast met de alu kleur.

www.tibomotorparts.nl

franserna

Ongelezen bericht#315 » 22 nov 2017 18:57

Origineel zit er een grote zwarte kunststof kap over de bobines. Die kap vind ik niet mooi en eerst was ik van plan om de bobines gewoon in het zicht te laten. Maar gewoon omdat ik het leuk vind, heb ik 2 kapjes (uiteraard van aluminium) gemaakt, die om de bobines worden gemonteerd. Die kapjes zitten op een strip, die vastgemaakt is d.m.v. de originele 3 boutjes.

franserna

Ongelezen bericht#316 » 22 nov 2017 19:04

Hetzelfde verhaal als van de bobines, maar dan aan de rechterzijde. Daar zitten de 2 zekeringkasten, die origineel ook achter een grote zwarte kap zitten. Die kunststof kap gaat ook op Marktplaats en vandaag heb ik een aluminium doosje rond de zekeringkasten gemaakt.

STUKGATINIET

Ongelezen bericht#317 » 23 nov 2017 09:43

Whoa Frans,

Volgens mij wordt dit zo'n motor waar je naar kan blijven kijken omdat er zoveel mooie details te zien zijn.
Ook al mag het dan misschien niet iedereens 'cup of tea zijn', ik vindt dat je er een hele gave motor van maakt!
Ik heb inmiddels mijn eigen project gestript om het blok te gaan spuiten, maar anders was ik er mee langsgekomen!
Neemt niet weg dat ik jou projecten sowieso wel eens van dichtbij zou willen zien :good:

Ciao!

STUKGATINIETGROETEN VAN MICHIEL.

fedde71
donateur
donateur

Ongelezen bericht#318 » 23 nov 2017 10:25

mooie toevoegingen weer. Zoals Stukgatiniet als zegt je blijft denk ik kijken als je in het echt ziet

www.tibomotorparts.nl

franserna

Ongelezen bericht#319 » 27 nov 2017 22:22

Een paar plaatjes van de Monster nu hij eindelijk van de hefbrug is. Het tijdelijke achterwiel is van mijn Panigale en zo kan hij op de aanhangwagen op weg naar DucatiParts in Wijchen (i.v.m. het stationair toerental van 4000 t/m). Micha heeft alles doorgemeten en de oorzaak bleek simpel te zitten in een haperend gashendel (ride-by-wire). Thuis het gashendel (nogmaals) gedemonteerd en nu werkt alles perfect. Achteraf gezien vind ik mezelf superstom, dat ik dat niet gelijk zelf had ontdekt!!! Dat gashendel leek eerst gewoon goed en ik dacht dat de oorzaak in de software zat.....
Het wordt nu tijd voor een proefrit(je)!!

franserna

Ongelezen bericht#320 » 27 nov 2017 22:41

Omdat het al een paar dagen regent en ik geen zin had om de proefrit op een nat/glad wegdek te houden, heb ik een paar uurtjes geknutseld aan de tankdop. De originele tankdophouder was flink bekrast, dus heb ik een nieuwe ring gemaakt, die bovenop de beschadigde tankdopring komt. En de tankdop heb ik een classic-look gegeven, die een beetje past bij de gedeeltelijke oldskool-uitstraling van mijn Monster. Het scharnier en de dopsluiting moet ik nog maken. Dat scharnier en de sluiting maak ik t.z.t. op een stevige aluminium strip (voorzien van grote gaten), die in de lengterichting over de benzinetank komt.

fedde71
donateur
donateur

Ongelezen bericht#321 » 28 nov 2017 14:44

Mooi man.

www.tibomotorparts.nl

franserna

Ongelezen bericht#322 » 29 nov 2017 21:24

Vandaag 2 leuke dingen: mijn eerste (korte) proefrit met de Monster, maar nu met de girder-wielophanging. Geweldige ervaring; hij stuurt messcherp en de vering is ongelooflijk soepel. De demper is afstelbaar, maar ik merkte geen groot verschil tussen soepel en stug. 1 klein dingetje: bij een snelle rit over verkeersdrempels hoorde ik een lichte tik tijdens het uitveren. Bleek dat tijdens het uitveren de veerunit tegen zijn begrenzing stuit. Ik heb HK-suspension (Tiel) gebeld. Zij gaan dit oplossen door er een iets langere zuigerstang in te monteren (onder garantie) en daarna de instelbare veerhoogte iets te verlagen.
Toen ik terugkwam van deze proefrit werd de nieuwe koplampunit bezorgd, die ik een tijdje geleden via e-bay heb besteld. Op de foto's zit hij met elastiekjes vast, maar daar maak ik uiteraard een paar mooie beugels voor.

fedde71
donateur
donateur

Ongelezen bericht#323 » 30 nov 2017 11:19

Mooi om te lezen dat de proefrit goed ging en elastieken is wel old skool dus laat maar zitten haha. Koplamp staat goed bij de vork en motor

www.tibomotorparts.nl

surfroy01
via ducatifora.com/doneren
via ducatifora.com/doneren

Ongelezen bericht#324 » 30 nov 2017 15:20

Ook niet geheel onbelangrijk, hoe remde de trommels?????

Nu 996SPS Ex: 1098S, HM1100S, 998S, 748E.
En Kawasuki of Suzaki...... anyhow 3 cilinder 2 takt Suuz blok in een Kawa raceframe.

franserna

Ongelezen bericht#325 » 30 nov 2017 20:42

[quote="surfroy01"]Ook niet geheel onbelangrijk, hoe remde de trommels?????

Leuk, dat je dat vraagt. De trommels werken goed en de wielen kunnen gemakkelijk tot blokkeren worden beremd. En het remgevoel/dosering vind ik best goed. Wel moet ik bij de voorrem iets harder aan het remhendel trekken dan bij schijven, maar dat vind ik totaal geen probleem. Dat de remmen goed werken is op zich niet zo vreemd, want tientallen jaren geleden zaten dit soort remmen op race-motoren. Wat ik bij de testrit ook mooi vond, is het goede zicht op de bewegingen van de voorwielvering; was echt genieten. Alleen het fluistergeluid van de (originele) uitlaat is helemaal fout. Maar dat gaat veranderen, want (zoals ik al eerder meldde) maak ik een uitlaatdemper op de plaats waar nu de accu, spanningsregelaar etc. zit (vlak voor het achterwiel).
Het moet geen a-sociaal uitlaatgeluid worden, maar wel duidelijk sportief!