Laden...

MONSTER 1200R project

Schrijf hier alles over de (eigen) ombouwprojecten op basis van Ducati
franserna

Re: MONSTER 1200R project

Ongelezen bericht#276 » 04 okt 2017 23:03

[quote="STUKGATINIET"]Frans, ook mijn complimenten! Heel mooi wat je tot nu toe al hebt gefabriceerd.
Je kan de 'nieuwe' stuurdemper evt old-stool laten lijken door het aluminum mooi te schuren/borstelen?
Dan past het weer mooi in het geheel.

Ciao!
Michiel, je hebt helemaal gelijk. Ik heb van de losse steun zijn zwarte laag (die geanodiseerd was) verwijderd en daarna gepolijst. Dat was een hele klus, maar wel een verbetering. Als ik de hele stuurdemper zou moeten polijsten, dan ben ik daar heel druk mee, omdat je hem dan helemaal uit elkaar moet halen. Mogelijk dat ik de stuurdemper t.z.t. in een zilverkleur ga spuiten. Ik zag, dat jij met jouw project ook niet bepaald stil hebt gezeten!

franserna

Ongelezen bericht#277 » 04 okt 2017 23:23

Helaas moeten er op motoren ook richtingaanwijzers zitten. Voor mij worden motoren daar niet echt mooier van. Maar ik heb via e-bay een setje knippertjes (LED) gekocht voor belachelijk weinig geld. En die heb ik een plaatsje gegeven op de stuurkappen. Omdat ze zo klein zijn vallen ze gelukkig niet erg op. Ik moest daarvoor wel het kunststof huis grotendeels wegslijpen. Ze geven trouwens bovenverwacht veel licht.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door franserna op 04 okt 2017 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.

franserna

Ongelezen bericht#278 » 04 okt 2017 23:28

Plaatje van het uitgestraalde licht.

surfroy01
via ducatifora.com/doneren
via ducatifora.com/doneren

Ongelezen bericht#279 » 05 okt 2017 09:09

Fraaie oplossing echter zijn ze recht van voren ook duidelijk te zien? Ik denk aan tegenliggers die je graag wil laten zien waar je naar toe gaat, het ljikt nu dat ze onder een hoek staan en met name opzij knipperen?

Nu 996SPS Ex: 1098S, HM1100S, 998S, 748E.
En Kawasuki of Suzaki...... anyhow 3 cilinder 2 takt Suuz blok in een Kawa raceframe.

fedde71
donateur
donateur

Ongelezen bericht#280 » 05 okt 2017 11:37

mooi weggewerkt ziet er strak uit. Ben benieuwd oe ze knipperen welicht kort filmpje?

Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

franserna

Ongelezen bericht#281 » 05 okt 2017 19:50

De richtingaanwijzers zitten inderdaad onder een hoek(je). Maar de vele LEDjes schijnen ook iets in een soort kegel (dus hoekje). Maar je hebt gelijk: de weggebruikers precies recht voor mij zien de richtingaanwijzers iets minder fel schijnen dan degene die zich iets schuin voor de Monster bevindt. In twijfelgevallen zal ik mijn hand uitsteken....
En een filmpje: daar ben ik niet echt handig in..... Voorstel: kom gewoon eens gezellig live kijken!

Vandaag heb ik een bruggetje gebouwd. De brug zit tussen de onderste scharnierarmen van de girdervork. Er was weinig ruimte tussen de schuinstaande veerunit en de steun voor de remkabel. Die delen komen namelijk naar elkaar toe, als de motor inveert. De brug moet zorgen voor extra stabiliteit. Of het allemaal werkt, daar moet ik nog een flinke tijd op wachten.

fedde71
donateur
donateur

Ongelezen bericht#282 » 06 okt 2017 09:40

Als ik in de buurt ben neem ik zeker contact op maar even naar je toe rijden vanuit Friesland is mij net te gek maar dan ook maar net.

www.tibomotorparts.nl

STUKGATINIET

Ongelezen bericht#283 » 06 okt 2017 15:44

Fedde,

Mocht je er zin in hebben dan ben je ook bij mij in Beuningen welkom :grin: . Is 10-15 min rijden vanaf Nijmegen.

Ciao!

STUKGATINIETGROETEN VAN MICHIEL.

fedde71
donateur
donateur

Ongelezen bericht#284 » 06 okt 2017 17:17

Ben maandag nog bij jullie langsgereden vanuit de Beekse Bergen (familieweekend) maar ik zal het in mijn achterhoofd houden als ik weer eens die richting uitkom.

www.tibomotorparts.nl

franserna

Ongelezen bericht#285 » 09 okt 2017 20:01

[quote="fedde71"]Ben maandag nog bij jullie langsgereden vanuit de Beekse Bergen (familieweekend) maar ik zal het in mijn achterhoofd houden als ik weer eens die richting uitkom.

En ikzelf was met een stel vrienden op de Panigale in het noorden (Drenthe en een stukje Groningen). Maar het gaat vast lukken om elkaar eens te bezoeken!
Door de superlange regenbui (vooral op zaterdag) en de ontelbare bemodderde binnenweggetjes werd de motor vuiler dan ooit tevoren. Leek wel een crosser! Hij is inmiddels weer spic en span....
Noot: ik heb gemerkt, dat als je het laatste woordje [quote] in een citaat wist, het wel goed gaat met de tekst.

fedde71
donateur
donateur

Ongelezen bericht#286 » 10 okt 2017 11:38

[quote="franserna"][quote="fedde71"]Ben maandag nog bij jullie langsgereden vanuit de Beekse Bergen (familieweekend) maar ik zal het in mijn achterhoofd houden als ik weer eens die richting uitkom.

En ikzelf was met een stel vrienden op de Panigale in het noorden (Drenthe en een stukje Groningen). Maar het gaat vast lukken om elkaar eens te bezoeken!
Door de superlange regenbui (vooral op zaterdag) en de ontelbare bemodderde binnenweggetjes werd de motor vuiler dan ooit tevoren. Leek wel een crosser! Hij is inmiddels weer spic en span....
Noot: ik heb gemerkt, dat als je het laatste woordje [quote] in een citaat wist, het wel goed gaat met de tekst.

Weer wat geleerd. Ben zondag klein stukje om geweest maar had beetje pech dus maar 20 km gereden.

www.tibomotorparts.nl

Chriskx

Ongelezen bericht#287 » 12 okt 2017 18:53

Hallo Frans, mag ik je vragen hoe je jouw aluminium zo mooi polijst? Welke set gebruik je hiervoor?
Groet Chris

franserna

Ongelezen bericht#288 » 13 okt 2017 18:12

Hoi Chris,

Het polijsten is op zich niet zo moeilijk. Dat doe ik met eenvoudige linnen schijven in de boormachine. Ik gebruik al jaren wat grovere polijstpasta. Door het vele gebruik kan ik de naam op de papieren verpakking niet meer lezen. Maar die pasta is overal te koop. Daarna gebruik ik polijstpasta van het merk Menzern (Super Finish). Die vrij dure pasta kun je kopen bij professionele polijstbedrijven, zoals fabrikanten van bootbenodigdheden.
Maar het belangrijkste is de voorbewerking van het aluminium:
stap 1: schuren, oplopend van korrelgrootte 80 tot 2000.
stap 2: een dagje wachten, zodat er zich een oxydelaag op het aluminium vormt.
stap 3: "grof" polijsten
stap 4: napolijsten met super finish.

Ik ben benieuwd wat jijzelf wilt polijsten. Ben je ook met een motorproject bezig?

Succes.

Chriskx

Ongelezen bericht#289 » 13 okt 2017 19:26

Hoi Frans,

Dank voor de uitleg! Ik ga eens even eea uitproberen. De delen die jij polijst zien er altijd super netjes uit!
Ik ben idd ook bezig met een volgend motorproject. Mijn Guzzi V700 heb ik dit jaar volledig beetgepakt, een schitterende klus geweest. Hele fiets tot aan de laatste bout uit elkaar geweest en als nieuw weer opgebouwd. Volgend project waar ik nu mee bezig ga is een Gilera 150 Sport van 1955. Ding is echt compleet verwaarloosd, zo heb ik ze het liefst... ;-)!!! En geen zorgen, ik heb ook nog 2 Ducjes hoor.
Een Hypermotard voor op straat en mijn "ouwe" 748SP racer.

Veel succes met de Monster, het is niet helemaal mijn ding maar vind het knap om te zien hoe je eea zelf maakt! Groet Chris

franserna

Ongelezen bericht#290 » 17 okt 2017 20:58

De stuurkappen zitten beide met 2 steunen vast aan het stuur. Door de holle ruimte van de stuurkappen komen straks de kabelbomen, want zichtbare kabelkomen probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen. De onderkant van die stuurkappen moet natuurlijk ook dichtgemaakt worden, ondanks dat je van de onderkant (normaal gesproken) bijna niets ziet. Tegen de onderkant van de stuurkappen komen de schakelaartjes voor het remlicht en voor de koppeling.

franserna

Ongelezen bericht#291 » 17 okt 2017 21:21

Bij de originele Monster zit de kroonplaat d.m.v. een klembout vast aan de aluminium bus op het T-stuk, zoals bij veel andere motoren. Omdat de veerpoten ook ingeklemd worden, vormt dat een stevige constructie. Maar bij mijn girder-voorvork zitten er geen ingeklemde veerpoten, dus vind ik slechts 1 klembout in de kroonplaat geen goed idee. Dat heeft natuurlijk ook te maken met het feit, dat de veer/demperunit met alle kracht probeert om de kroonplaat naar boven te schuiven!
Dus heb ik een M-10 draadeind met een gedraaide bus en een speciale plaat gebruikt om de kroonplaat stevig te verankeren. Die loopt dus dwars door de holle balhoofdbuis van het T-stuk. De originele bus (waarmee de balhoofdspeling wordt afgesteld) moest wat aangepast worden door een flink gat in de bovenkant te draaien.

fedde71
donateur
donateur

Ongelezen bericht#292 » 18 okt 2017 11:07

weer veel huisvlijt en de mooie tijd van lange avonden komt er weer aan dus weer veel knutseltijd in het verschiet.

www.tibomotorparts.nl

franserna

Ongelezen bericht#293 » 18 okt 2017 21:39

[quote="fedde71"]weer veel huisvlijt en de mooie tijd van lange avonden komt er weer aan dus weer veel knutseltijd in het verschiet.

Bij mij is het tegenwoordig net andersom: omdat ik al weer een tijdje met pensioen ben, kan ik overdag diverse dagen in de week lekker knutselen en 's avonds maak ik meestal tijd voor mijn vrouw etc. Ook leuk......

fedde71
donateur
donateur

Ongelezen bericht#294 » 19 okt 2017 16:35

dat is in principe nog mooier. Ben afgekeurd en helaas daardoor overdag ook thuis maar vanwege de rug kan ik helaas niet heel actief bezig zijn.

www.tibomotorparts.nl

franserna

Ongelezen bericht#295 » 26 okt 2017 21:12

De achterrem is (weer) aan de beurt. Die trommelrem zal bediend moeten worden met een kabel. Het originele rempedaal blijf ik gebruiken, maar er moet een hefboom aan de bovenkant komen en de originele hefboom (die uiteraard de rempomp bediende) wordt geamputeerd. Ook moet er een steun komen om de buitenkabel te verankeren en om hem te ondersteunen. Die steun monteer ik aan de achterbrug met 2 boutjes en ik maak gebruik van de 2 M-5 tapgaten, die al in de achterbrug zitten. Deze steun en het "nieuwe" rempedaal worden uiteraard gepolijst.

franserna

Ongelezen bericht#296 » 26 okt 2017 21:37

Nog een plaatje van de rembediening. De achterrem werkt (statisch) perfect met een minimale rempedaalslag. Binnenkort wil ik een proefritje maken om de achterrem, en uiteraard ook de voorremmen en de girdervoorvork etc. te proberen. Wordt weer spannend!
Om weer even wat anders te doen heb ik gisteren een gat gezaagd in de (achterste) distributieriemkap. Omdat ik de distributieriem zichtbaar wil houden, was ik eerst van plan om de hele (kunststof) kap weg te laten. Maar om toch een beetje bescherming te geven aan de riem en de tandwielen heb ik de overgebleven "rand" van die kap teruggeschroefd op zijn plek. De kap van de voorste cilinder ga ik ook openen, maar dat doe ik t.z.t. als de uitlaatbochten zijn gedemonteerd.

Vandaag liep ik tegen een probleempje aan: na enkele maanden wilde ik de motor wel weer eens horen lopen, want ik wil (zoals gezegd binnenkort) een proefritje maken. Na 1 druk op de startknop sloeg de motor direct aan. Maar.... de motor draait niet stationair maar ongeveer 3000 toeren/min! Omdat ik de uitlaatdemper nog niet had gemonteerd, gaf dat een knalherrie. Direct de motor weer uitgezet. Binnenkort maar eens kijken hoe ik het stationair toerental weer normaal krijg. Heeft er iemand een idee hoe dit bij drive-by-wire kan?
Laatst gewijzigd door franserna op 26 okt 2017 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.

fedde71
donateur
donateur

Ongelezen bericht#297 » 29 okt 2017 14:03

weer mooie progressie geboekt Frans

www.tibomotorparts.nl

Droomduc

Ongelezen bericht#298 » 30 okt 2017 20:44

Prachtig gedaan, mn welgemeende complimenten.
Maar zie toch wel groot (denk ik) probleem.....
Zometeen heb je alles aangepakt en verwezenlijkt wat je wou, en dan??
Nog een ander project in gedachten?

Ducati 900ss 1992
Achter wolken...... :smile:

franserna

Ongelezen bericht#299 » 31 okt 2017 10:22

Een probleem is er voorlopig niet. Grofweg moet ik nog het volgende doen: de zelfbouw uitlaat maken (komt waar nu de accu zit), de kabelbomen aanpassen, de koplamp met dashboardje maken, het kontje ontwerpen en maken, spaakwielen (liefst Kineo's) zien te vinden etc. Daarna gaat alles compleet uit elkaar om alle delen te perfectioneren en spuitklaar te maken. Als hij dan (vermoedelijk eind 2018) klaar is, ga ik er lekker mee op pad; mijn zoon of dochter op de Panigale en ik op de Monster.
En daarna: weer eens rustig kijken naar de volgende uitdaging..... Geen echt probleem dus!

franserna

Ongelezen bericht#300 » 31 okt 2017 22:09

Omdat de motor nog steeds veel te hard stationair loopt, kan ik geen proefritje maken en kan ik niet echt verder met mijn project. Daarom maar een kleine aanpassing gemaakt aan de distributietandwielen. Omdat ze in het zicht komen, wilde ik ze wat mooier maken door er aluminium schijfjes voor te monteren. Dus schijfjes uitzagen uit een plaat en deze op maat draaien en gaatjes boren. En uiteraard polijsten. Ik heb maar 3 schijfjes gemaakt, omdat ik de kap van de voorste cilinder t.z.t. maar gedeeltelijk openmaak waardoor alleen het nokkenastandwiel van de inlaat zichtbaar wordt. Dit om 2 redenen: het uitlaattandwiel zit helemaal verscholen achter de uitlaatbocht en de kans dat er vuil zou komen bij dat laag gelegen tandwiel vind ik te groot.

Als iemand nog een tip heeft over het hoge stationair toerental, dan graag bericht! Ik heb inmiddels gecontroleerd of de gaskleppen helemaal sluiten (ja dus) en ik heb nergens kunnen ontdekken dat er "valse lucht" aangezogen wordt.....