MONSTER 1200R project

Schrijf hier alles over de (eigen) ombouwprojecten op basis van Ducati
franserna

Re: MONSTER 1200R project

Ongelezen berichtdoor franserna » 04 jun 2017 22:11

Tijdens het slopen, moest ook het kunststof expantievat gedemonteerd worden. Ik vind dat ding best lelijk en veel te groot. Ik denk dat ik t.z.t. een kleiner expantievat ga maken, zodat je van opzij tussen de cilinders kunt doorkijken. Ik heb daar 2 vragen aan jullie over:
1: Bestaan er kleine (!) universele expantievaten? Zoniet, dat moet ik zelf aan de slag.
2: Heeft iemand ervaring met het compleet weglaten van een expantievat? Ik kan natuurlijk (als de motor weer rijdbaar is) tijdelijk een klein, leeg potje aansluiten op de radiateur. Ik vraag me namelijk af, of de radiateurdop ooit opengedrukt wordt als de motor echt heet wordt....

Ook zit er op deze Monster een heel groot koolstoffilter; ook een heel lelijk ding. Voor zover ik het begrijp, is dit koolstoffilter via een elektrische klep d.m.v. diverse rubberslangen aangesloten op de benzinetank en de luchtinlaten. Mijn plan is, om dit koolstoffilter weg te laten! En de benzinedampen van de benzinetank kan ik dan op 2 manieren afvoeren. Manier 1: gewoon
via het aanwezige slangetje naar de buitenlucht. Als ik ga tanken, komen die benzinedampen toch ook "gewoon" in de buitenlucht! De elektrische klep blijft dan buitenspel. Manier 2: ditzelfde slangetje (zonder filter dus) rechtstreeks aansluiten op de genoemde elektrische klep. Dan worden de benzinedampen regelmatig toch afgezogen naar de motor.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Abarth
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Abarth » 05 jun 2017 15:38

Frans,

Een expansievat kun je vervangen door bijvoorbeeld een aluminium bidon, heb ik ook op een van de motoren.
Het koolstoffilter kan naar mijn idee in de kliko.
MS4 2001
Multistrada 1000DS 2003
M944 Tex Design 2015

franserna

Ongelezen berichtdoor franserna » 01 jul 2017 21:23

Na een flinke pauze (o.a. vakantie) weer aan de slag. Het wordt tijd dat de girder-voorvork weer wat aandacht krijgt. Als eerste ga ik de lintzaag in de kroonplaat zetten, want de blokjes van de schommelarmen moeten daar aan vastgemaakt worden.

franserna

Ongelezen berichtdoor franserna » 01 jul 2017 21:38

Ik heb de (overbodig geworden) voorvorkklemringen slechts gedeeltelijk van de kroonplaat afgezaagd, want ik wilde nog tijdelijk delen gebruiken voor de juiste maatvoering. Het moet natuurlijk wel een beetje symmetrisch en recht worden....
Voor dit soort klusjes is mijn lintzaag wel erg handig. Voordat ik de 2 blokjes vastlas, heb ik eerst de 2 rubber silence-blocs (trillingdempers) uit de kroonplaat geperst. De aluminium blokjes heb ik gefixeerd met M5-boutjes.
Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik het later met die trillingdempers ga oplossen. Misschien las ik het onderste stuurdeel gewoon vast op de kroonplaat, want tijdens mijn testrit van een tijdje geleden heb ik nergens in de Monster een trilling kunnen ontdekken.
Laatst gewijzigd door franserna op 02 jul 2017 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.

franserna

Ongelezen berichtdoor franserna » 01 jul 2017 22:03

De diverse laspunten heb ik flink afgeschuind om een goede lasverbinding te krijgen tussen de kroonplaat en de 2 blokjes. Nadat ik de voorvorkringen er helemaal heb afgezaagd, heb ik (6 mm dikke) aluminium plaatjes gelast om de vierkante "gaten" die waren ontstaan te dichten. Daarna heb ik de blokjes op alle mogelijke plaatsen aan de geamputeerde kroonplaat gelast, want het moet allemaal wel tegen een stootje kunnen....

franserna

Ongelezen berichtdoor franserna » 01 jul 2017 22:24

Hier had ik al een hele tijd naar uitgekeken: het monteren van de kroonplaat met schommelarmen en daarna de girder-vork.
Omdat het onderste T-stuk nog in de weg zit, staat de vork nu nog veel te ver naar voren. Het lijkt zo wel een chopper. Maar als het T-stuk binnenkort ook deels wordt geamputeerd, dan wordt de wielbasis weer hetzelfde als het origineel.

fedde71
donateur
donateur

Ongelezen berichtdoor fedde71 » 03 jul 2017 13:45

kijk progressie. Ziet er goed uit.
Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

marky mark

Ongelezen berichtdoor marky mark » 04 jul 2017 14:32

Ziet er heel apart uit, Frans!!
Of ik het mooi vindt doet er niet toe, je vakwerk vind ik in elk geval uitmuntend!!
Ben wel heel benieuwd hoe dat stuurt straks.
Succes met alle andere uitdagingen binnen dit project...

Groet,
Mark
als het moet, dan kan 't!!

franserna

Ongelezen berichtdoor franserna » 04 jul 2017 19:12

Jongens, bedankt voor de complimenten. Ik ben ook heel benieuwd hoe hij straks stuurt. Dat zal ook afhangen van welke veer/schokdemperunit ik t.z.t. ga uitzoeken. Maar dat gaat zeker nog wel een maandje duren. Vandaag heb ik het T-stuk gekortwiekt. Eigenlijk hetzelfde klusje als van de kroonplaat. Het rechter veerpootoog heb ik tijdelijk laten zitten, want ik heb de (originele) rechter veerpoot laten zitten voor de maatvoering (o.a. wielbasis) van de linker girder-poot.
Op de foto kun je zien, dat de beide uitsteeksels van de stuuruitslagbegrenzers zijn afgebroken (door de klapper op Assen). Daar moet ik ook nog nieuwe voor maken en op het T-stuk lassen.

franserna

Ongelezen berichtdoor franserna » 04 jul 2017 19:24

De linker girderpoot zit grotendeels op zijn plaats. Hopelijk heb ik morgen tijd om het voorste scharnierstuk van de onderste schommelarm te fabriceren.

fedde71
donateur
donateur

Ongelezen berichtdoor fedde71 » 05 jul 2017 14:51

wel goed idee om aan de ene kant de originele poot te laten zitten en zo de girderpoot in de juiste positie te zetten.
www.tibomotorparts.nl

750sport

Ongelezen berichtdoor 750sport » 05 jul 2017 16:56

Ga je nog een verbinding maken tussen de Girderpoten?
Ik denk dat je wat meer stevigheid krijgt als je de draaipunten met elkaar verbind.

Groeten Bauke
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that
Contactpersoon 750 Sport

franserna

Ongelezen berichtdoor franserna » 06 jul 2017 19:20

Ik had eerder allerlei meetconstructies bedacht om de girderpoten op de goede plek te krijgen. Zelfs mijn laserapparaat (voor bouwactiviteiten) had ik in gedachte. Maar ineens kreeg ik een helder moment: door die originele veerpoot (voor de laatste keer) te gebruiken i.v.m. de maatvoering zit de girderpoot nu precies op zijn plaats. Binnenkort gaan die veerpoten op Marktplaats!
Inmiddels zijn de onderste scharnierpunten in de girders klaar. Die heb ik gedraaid uit een stuk aluminium.
Ondanks dat de girderpoten nu al onverwacht stabiel zijn (met dank aan de 8 perfecte naaldlagers), worden de poten als volgt extra stabiel gemaakt: Onder de onderste scharnierpunten komt een stevige brug, waaraan ook de onderkant van de veer/demperunit wordt gemonteerd. Bovendien las ik t.z.t. dwarsverbindingen tussen de bovenste en de onderste schommelarmen. Maar die ga ik pas maken, als de veer/demperunit op zijn plaats zit.

franserna

Ongelezen berichtdoor franserna » 18 jul 2017 20:50

Het T-stuk is nu ook klaar. Dus alles in elkaar gezet en fijn om te merken, dat alles soepel en spelingvrij werkt (ondanks dat er nu nog geen dwarsversterkingen zitten tussen de schommelarmen).

franserna

Ongelezen berichtdoor franserna » 18 jul 2017 20:59

De beide steunen voor de stuuruitslagbegrenzers waren afgebroken. Dus nieuwe gemaakt en aan het T-stuk gelast. Daarna de lasnaden wat afgewerkt. Ook heb ik het spatbordje weer gemonteerd

franserna

Ongelezen berichtdoor franserna » 18 jul 2017 21:16

Vandaag naar HK-suspension Tiel geweest voor advies voor de veer/demperunit. Omdat de maximale lengte van deze unit ongeveer 340 mm (h.o.h.) mocht zijn, was het nog een heel gepuzzel. Ook de veeruitslag van de unit wilde ik op minimaal 120 mm hebben. Omdat de unit schuin komt te staan, ontstaat er een werkelijke veeruitslag van het voorwiel van 130 mm. En dat is precies dezelfde veerweg als van de originele veerpoten. En de diameter van de schoefveer wilde ik zo klein mogelijk houden, omdat er t.z.t. nog een koplamp voor moet komen. Het liefst wilde ik een Ohlins-unit, maar die zijn voor mij niet haalbaar. Maar ik heb toch een (wat goedkopere) kwaliteits-unit kunnen kopen, die volledig afstelbaar is. De unit op de foto is nog niet de definitieve unit, want het demperhuis hiervan is veel te lang en daardoor is de veeruitslag van deze unit maar een paar centimeter. Maar ik kreeg deze unit alvast mee, omdat de lengte hiervan 340 mm is en ik nu verder kan om de steun te maken aan de kroonplaat. Hier komt het bovenste oog van de veerunit aan te zitten. HK gaat voor mij een geschikte veerunit maken. Over een dag of 10 is die unit klaar. Als ik de Monster in de definitieve kleur ga spuiten (volgend jaar of zo....), krijgt deze veerunit ook een ander kleurtje.

fedde71
donateur
donateur

Ongelezen berichtdoor fedde71 » 19 jul 2017 10:38

mooie vooruitgang en laat HK maar schuiven met de vering komt het wel goed. Aardige mensen bij HK ken ze vrij goed en staan altijd voor je klaar.
www.tibomotorparts.nl

franserna

Ongelezen berichtdoor franserna » 26 jul 2017 21:52

Klopt, HK is zeer deskundig maar ze denken ook heel goed mee voor een oplossing. Hopelijk komen de onderdelen voor de veer/demperunit gauw binnen, dan kan ik weer verder. Intussen heb ik de kroonplaatsteun gelast en de lasnaden glad gemaakt.
Ook heb ik al wat onderdelen gezaagd, die straks de dwarssteun gaan vormen, waar het onderste oog van de demperunit aan wordt gemonteerd.

franserna

Ongelezen berichtdoor franserna » 26 jul 2017 22:09

De dwarssteun wordt een gestroomlijnd ding en heeft, van boven gezien, de vorm die overeenkomt met de lijnen van het voorspatbordje. Aan deze dwarssteun komt binnenkort ook een steun aan de achterkant, waaraan de remkabel wordt bevestigd. En er komen nog schuine schoren aan de onderkant van de dwarssteun, want er komen nogal wat krachten op dit onderdeel.

fedde71
donateur
donateur

Ongelezen berichtdoor fedde71 » 27 jul 2017 11:00

Oog voor detail. Ziet er goed uit Frans.
www.tibomotorparts.nl

Duclaasie

Ongelezen berichtdoor Duclaasie » 28 jul 2017 20:28

Echt waar, ik blijf me weer verbazen over je oog voor detail en vakmanschap Frans!! Echt een heel erg gaaf project over ongebaande wegen!!
Proud to be Loud

franserna

Ongelezen berichtdoor franserna » 29 jul 2017 10:34

Dank, dank! Op deze onbekende weg heb ik inderdaad nooit eerder gelopen. Maar de hobbels en kuilen op mijn weg maken het voor mij juist extra spannend....

franserna

Ongelezen berichtdoor franserna » 01 aug 2017 22:08

Begonnen met de bediening van de voorwielremmen. Om de remkracht tussen de 2 trommels goed te verdelen, heb ik een krachtverdeler gemaakt, die tussen de 2 trekstangen komt. Die wordt t.z.t. vanuit het midden bediend door een remkabel. Dan werk ik de remkrachtverdeler ook verder af.
Tussen de remtrommels en deze krachtverdeler heb ik stangen gemaakt (met gaffels) en geen remkabels, omdat ik stangen mooier vind en omdat stangen stabieler zijn.

franserna

Ongelezen berichtdoor franserna » 01 aug 2017 22:25

De remkabel moet straks de remkrachtverdeler omhoog trekken. Maar dan moet er wel een stevig bevestigingspunt voor de buitenkabel komen. Dat punt heb ik gemaakt aan de achterkant van de voorvorkbrug. Dit onderdeel heb ik met 4 bouten aan de voorvorkbrug bevestigd, omdat ik de beide voorvorkpoten deelbaar wil houden. Er was vrij weinig ruimte voor dit bevestigingspunt (dat uiteraard meebeweegt tijdens het in- en uitveren), maar het is toch gelukt.

marky mark

Ongelezen berichtdoor marky mark » 08 aug 2017 20:17

Beste Frans,
Leuk je op de special dag ontmoet te hebben. Altijd goed om ervaringen uit te wisselen en wat mensen in de buurt te hebben om ideeen mee te delen.
Kom graag een keer langs bij jouw werkplaats.
Groet,
Mark
als het moet, dan kan 't!!