Laden...

MONSTER 1200R project

Schrijf hier alles over de (eigen) ombouwprojecten op basis van Ducati
franserna
Berichten: 585

MONSTER 1200R project

Ongelezen bericht#1 » 15 nov 2016 22:25

Eindelijk is het nu zover; ik ben aan mijn nieuwe project begonnen! Dat gaat dus op basis van een Monster 1200 R. In de laatste topics van mijn vorige project (Panigale-project) heb ik al verteld, hoe ik dit (zwaar beschadigde!) monster heb kunnen kopen.
Vandaag heb ik gekeken of de middensteun, die ik (alweer 3 jaar geleden!) voor mijn Panigale-project in elkaar laste, ook paste op de Monster. De Panigale heeft een holle as, waar de achterbrug mee aan het hulpframe is bevestigd. Bij de Monster is dat een as met grote, speciale dichte moeren aan de zijkant. Na een paar kleine aanpassingen, bleek deze middensteun perfect op de Monster te passen. Op de foto's staat mijn "nieuwe" speeltje op de hef tafel. Daar zal hij een hele tijd op blijven staan!
En vandaag kreeg ik goed nieuws van Carmo (elektronicaspecialist in Helmond). Daar ligt mijn vernielde dashboardje al weer een tijdje, maar daar was niets meer van te maken. Specialist Coen heeft een zo goed als nieuw dashboardje voor mijn Monster aangepast en die ga ik donderdag ophalen. Ik zal nog wat kapotte draadjes in de kabelboom moeten repareren en hopelijk kan ik de motor dan binnenkort al starten. Dit vind ik weer heel spannend....
Zoals je kunt zien is de achterwielvelg total loss. Ik ben uitgebreid bezig geweest om een set nieuwe velgen de kopen. Het liefst had ik draadspaakwielen van Kineo gehad in een goudkleur. Maar die zijn alleen maar leverbaar tegen een heel hoge meerprijs. Zo'n set zou alles bij elkaar voor mij helaas veel te duur worden. Ik zoek dus nu: of een andere achtervelg (de voorwielvelg is onbeschadigd); of een mooie andere velgenset. Op internet zag ik een mooie (goed betaalbare) velgenset van een Diavel. Alleen is de achtervelg van de Diavel stukken breder dan de Monster-velg. Heeft iemand ervaring met het monteren van deze Diavelvelg (met bredere band) op de Monster?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.



Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4222
Contacteer:

Re: MONSTER 1200R project

Ongelezen bericht#2 » 16 nov 2016 06:27

beste,
houd er ook rekening mee dat bij de diavel de uitgaande as een stukje langer is dan de "normale" assen om de bredere band te accomoderen.


ducati 175 TS 1959
ducati 500 GTL 1976 donor
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
ducati ST2 1998
KTM Duke 620 1994 First Edition 498/500
Royal Enfield 500 Bullet 2001
www.panigaletwins.nl

Gebruikersavatar
fedde71
donateur
donateur
Berichten: 3743

Re: MONSTER 1200R project

Ongelezen bericht#3 » 16 nov 2016 11:15

Succes Frans ik zal je weer op de voet volgen.


Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

Gebruikersavatar
Spartaan
Berichten: 558
Contacteer:

Re: MONSTER 1200R project

Ongelezen bericht#4 » 16 nov 2016 13:29

Ben reuze benieuwd wat je er voor moois van gaat maken!



franserna
Berichten: 585

Re: MONSTER 1200R project

Ongelezen bericht#5 » 16 nov 2016 20:38

Ja, ik ben ook benieuwd. Ik heb natuurlijk al goed nagedacht over hoe de Monster er grofweg uit moet gaan zien, maar tijdens het bouwen zal ik vast nog wel eens afwijken van mijn fantasieen. Vandaag heb ik de total loss-tank gedemonteerd en de losse onderdelen gedemonteerd (benzinepomp met sensor en benzineklep). Ik wist niet dat er zoveel "anti-klots-blokjes" in een benzinetank zaten (de blauwe stapel)! Via Ebay een z.g.a.n. benzinetank gekocht. Zo'n tank kost nieuw ruim Euro 1700,- Omdat er een klein deukje in de witte tank zit, kocht ik hem voor weinig. Maar deze tank ga ik t.z.t. wat veranderen, dus die moet toch gespoten worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door franserna op 05 mei 2017 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.



franserna
Berichten: 585

Re: MONSTER 1200R project

Ongelezen bericht#6 » 18 nov 2016 22:25

Het deukje in de tank is er bijna uit. Ik heb eerst via de openingen in de tank (vulopening en benzinepomp) geprobeerd met een speciaal gebogen metalen staaf deze deuk eruit de "drukken", maar omdat ik de (achterkant) van de deuk niet goed kon bereiken heb ik een ander truckje toegepast. Ooit geleerd van een echte plaatwerker: een trekstaafje op enkele plaatsen in de deuk gesoldeerd en met mijn slagtrekker de deuk voorzichtig eruit getrokken.
Ook ben ik even bij Micha (Ducatiparts) geweest en een achtervelg van een Diavel geleend om te passen. Deze velg past uiteraard gewoon op de Monsternaaf, maar DucATIRadeon had helemaal gelijk: de verschillen tussen de Diavel en de Monster zijn groot. Omdat de EP-waarde (velghartbolling) van de superbrede Diavelvelg (bandenmaat 240 mm !) 32 mm verschilt, zit de velg veel te ver naar rechts. Zie foto's. Ik heb nog uitgebreid gekeken of ik de achterbrug zou kunnen veranderen om de Diavelvelg in het midden van de Monster te krijgen. Maar dat gaat mij te ver, want dan zou ik ook de ketting en de tandwielen 32 mm naar links moeten verplaatsen. Kortom: ik ga (weer) op zoek naar een "normale" velg voor de Monster (is dezelfde als Panigale) en de Diavelvelg gaat terug naar Micha.... Jammer!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door franserna op 05 mei 2017 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.



Gebruikersavatar
Hostyle
Berichten: 863

Re: MONSTER 1200R project

Ongelezen bericht#7 » 21 nov 2016 09:02

Misschien wil Atiba z'n klotsblokjes nog wel terug hebben :D


Cheer up guys, your make up's running... | Foo Fighters

franserna
Berichten: 585

Re: MONSTER 1200R project

Ongelezen bericht#8 » 21 nov 2016 20:52

Ik ken Atiba niet persoonlijk, maar ik denk, dat hij niet meer aan deze Monster herinnerd wilt worden....
Misschien bedoel je kotsblokjes?



Gebruikersavatar
Hostyle
Berichten: 863

Re: MONSTER 1200R project

Ongelezen bericht#9 » 22 nov 2016 12:00

Atiba had er niet zo'n moeite mee dat hij de Monster had opgevouwen, die dingen gebeuren nou eenmaal met racen. De Pani's hebben ook al vaker wat gehad. Het was ff zuur, maar shit happens.


Cheer up guys, your make up's running... | Foo Fighters

franserna
Berichten: 585

Re: MONSTER 1200R project

Ongelezen bericht#10 » 29 nov 2016 21:48

Het eerste serieuze probleem is er al: Bij Carmo heb ik een z.g.a.n. dashboardje gekocht, die aangepast is aan mijn wensen. Het ABS-lampje is uitgeschakeld (waarom dat is, vertel ik nog). Ook zijn de PIN-code en de kilometerstand (1200 hele kilometers) overgezet op het nieuwe dashboard. Toen ik het dashboardje aansloot op de kabelboom (die 100 % onbeschadigd is) dacht ik de motor even te starten. De display ziet er goed uit, dus de startknop ingedrukt en.... niets. Accuspanning is ruim 12 Volt en het startrelais is ook goed. Als ik daar rechtstreeks spanning op zet, draait de motor snel genoeg rond. Maar geen vonk bij de bougies en geen injectie. Leek mij dat de startblokkering bleef blokkeren. Met de reservesleutel: hetzelfde resultaat. De PIN-code gecontroleerd en die komt overeen met de PIN-code die Moto Puro er bij aflevering in heeft gezet. (display geeft bij PIN-code ook "correct"aan). De weerstand in het contactslot gemeten (10 Ohm) en die waarde zou volgens Carmo goed moeten zijn.
Helaas houdt hier mijn kennis van electronica op, dus ik zal op zoek moeten naar iemand die er echt verstand van heeft en met diagnose-apparatuur (Texa-meter?)
Maar ik kan voorlopig nog heeeeel veel andere dingen doen1



franserna
Berichten: 585

Re: MONSTER 1200R project

Ongelezen bericht#11 » 29 nov 2016 21:50

Het liefst had ik een proefrondje met de Monster gemaakt, voordat ik met het echte bouwproject was begonnen. Maar ik ben toch maar begonnen met de remmen. De remmen? Ja, want ik had eerder verteld dat de Monster een mix gaat worden van oude en nieuwe techniek. En vroeger hadden motoren trommelremmen..... Het zal wel met mijn leeftijd te maken hebben, maar ik houd nu eenmaal van herkenbare, mechanische techniek. Schijfremmen (en ABS etc.) vind ik ook OK, maar de remschijven worden dus trommelremmen. Niet van die eenvoudige trommeltjes, maar dubbele 2-leadings op het voorwiel en eenzelfde op het achterwiel. Via remspecialist John in Eindhoven kocht ik een heel mooi setje, bestemd voor oude racemotoren. Het zijn speciale, gloednieuwe replica's, die in Hongarije worden gemaakt. De remtrommel (normaal bestemd voor draadspaakwielen) bestaat uit 2 helften, die in de fabriek aan elkaar worden gelast.
De remtrommels passen natuurlijk niet zomaar op mijn gietwielen. Via Marktplaats kocht ik een paar remschijven van een 999, die wat betreft de steek en 5 boutgaten passen op mijn voorwielvelg. Het remschijfhart heeft een offset van 15 mm. Het leek mij, dat dat genoeg was om de remtrommels zo plat/diep mogelijk in de velg te laten vallen. IK ben begonnen om de 10 ankerpunten van de remschijf los te slijpen van het remschijfhart.
Hieronder alvast wat foto's van de ombouw van schijven naar trommels.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.



Gebruikersavatar
Abarth
Berichten: 753
Contacteer:

Re: MONSTER 1200R project

Ongelezen bericht#12 » 29 nov 2016 23:32

Moet ik een keer meekijken Frans?


MS4 2001
Multistrada 1000DS 2003
M944 Tex Design 2015

Gebruikersavatar
surfroy01
via ducatifora.com/doneren
via ducatifora.com/doneren
Berichten: 4727

Re: MONSTER 1200R project

Ongelezen bericht#13 » 30 nov 2016 07:12

Zal een fraaie en zeer originele rempartij opleveren, esthetisch, want icm 160PK ben ik benieuwd hoe dat in de praktijk werkt. Volgmodus aan!!!!!!


Nu 996SPS Ex: 1098S, HM1100S, 998S, 748E.
En Kawasuki of Suzaki...... anyhow 3 cilinder 2 takt Suuz blok in een Kawa raceframe.

Gebruikersavatar
STUKGATINIET
Berichten: 225

Re: MONSTER 1200R project

Ongelezen bericht#14 » 30 nov 2016 08:42

Hoi Frans,

Ik zie dat je de gang er weer lekker in hebt!
Ik kom binnenkort eens kijken bij jouw in de werkplaats.Mooi werk en ik ben benieuwd hoe het er uit gaat zien.
Ciao!


STUKGATINIETGROETEN VAN MICHIEL.

Gebruikersavatar
fedde71
donateur
donateur
Berichten: 3743

Re: MONSTER 1200R project

Ongelezen bericht#15 » 30 nov 2016 10:35

volgmodus hier ook op 200%. Ben benieuwd naar het eindresultaat van de remmen.


Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

Gebruikersavatar
bram
Berichten: 545

Re: MONSTER 1200R project

Ongelezen bericht#16 » 30 nov 2016 12:34

IK ben nog nooit iemand tegenkomen die goede remmen gaat vervangen door waardeloze remmen dus dat kan alleen maar een mooi project opleveren.


"Als je aan een hond begint, moet je hem ook afmaken "


franserna
Berichten: 585

Re: MONSTER 1200R project

Ongelezen bericht#18 » 30 nov 2016 22:22

Hoi Michiel,

Nogmaals dank voor jouw interessante rondleiding in je bedrijf en bij jouw Ducatiproject. Is de uitlaat inmiddels klaar?
En jij bent natuurlijk welkom om te komen kijken.
Groet Frans



franserna
Berichten: 585

Re: MONSTER 1200R project

Ongelezen bericht#19 » 30 nov 2016 22:37

Natuurlijk verwachtte ik reacties op mijn remmenwissel. Maar dat maakt een motorforum juist zo leuk. Als iedereen hetzelfde maakt dan kijkt niemand meer! En de Bremboremmerij die ik nu gedemonteerd heb, werkt inderdaad perfect. Dat zijn namelijk dezelfde schijfremmen als op mijn Panigale. Maar ik vind bij dit project het uiterlijk van de Monster belangrijker dan de haalbare remvertraging. Maar jammer dat Bram deze trommelremmen waardeloos vindt; ik hoop niet dat je gelijk krijgt, maar toen ik 40 jaar geleden (ja toen al) op motoren reed met dit soort remmen was ik zeer onder de indruk van de remwerking. OK, ik zal iets harder in de remmen moeten knijpen, maar dat vindt mijn rechterhand niet erg. En zonder ABS is geen probleem (heeft Rossi ook niet)...



Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 5971

Re: MONSTER 1200R project

Ongelezen bericht#20 » 01 dec 2016 08:50

waarom niet gewoon inspaken? Ziet het er nog klassieker uit :grin:
Een Sport Classic heeft ook velgen/spaken, bij Haan Wheels kunnen dat ook vast regelen voor je trommels (ze hebben mijn GT1000 wielen ook ingespaakt met RVS).

En wat betreft de vertraging: een Munch 1200TTS (100pk/285kg) had een 260mm 2LS magnesium legering trommel, stopte als de neten. De Triumph raceafdeling had er speciaal een aantal bij meneer Munch besteld zodat hun racers extra rempower hadden. Die trommels zijn nog steeds legendarisch en graag gezocht.
brake.jpg

en voor nog zo'n stopijzer: de 8LS Dresda CMA
4-racing-shadow-005.jpg

en de 4ls Fontana 250mm
f4.jpg

inderdaad ging iedereen halverwege jaren '70 over op remschijven, efficienter en goedkoper.
maar de Laverda 750 (61pk/215kg/230mm), Guzzi V7 sport (70pk/227kg/220mm) en Morini 3 1/2 Sport (39pk/145kg/230mm) stopten allemala prima met de normale productietrommeltjes...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.


"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Gebruikersavatar
janjaapdeluxe
donateur
donateur
Berichten: 1148

Re: MONSTER 1200R project

Ongelezen bericht#21 » 01 dec 2016 09:07

Remvertraging is niet het probleem met trommelremmen, je kunt zelfde niveau als schijfremmen halen.
Grote probleem is warmte, maar dat hangt zwaar samen met hoe je de motor gebruikt.



Sticker bestellen? klik

JanJaapdeluxe
S4Rs (2007)
M900 (2000) (verkocht)

franserna
Berichten: 585

Re: MONSTER 1200R project

Ongelezen bericht#22 » 01 dec 2016 21:07

TinTin, bedankt voor de mooie plaatjes. Vooral die 8 Leading Shoe-trommel vind ik helemaal het einde. Maar die zijn echt onbetaalbaar en vrij zeldzaam. En omdat die van magnesium zijn, vind ik ze onbetrouwbaar. Want ik heb gehoord dat die oude trommels plotseling kunnen breken?! En ik heb Haan Wheels (en diverse andere wielenbouwers) gesproken en bij enkele andere geweest, maar het probleem zit niet bij het voorwiel. Dat kunnen zij zonder meer spaken. Maar de enkelzijdige achterwielvelg (6 inch breed) kunnen zij kennelijk niet maken. Ik heb eerder verteld, dat ik ook serieus naar Kineo-spaakwielen heb geinformeerd. Maar die worden voor mij veel te duur. Ik ben nu op zoek naar gietwielen met vele dunne spaken. De 10Y-spaakwielen van PVM vind ik ook heel mooi en die zijn nog redelijk betaalbaar.
En JanJaap, de warmtehuishouding van mijn remtrommels gaat geen probleem opleveren. Mijn Monster is (zoals bij diverse forumleden bekend) al 1 keer op het circuit geweest..... Ikzelf zal daar niet gaan racen, maar als mijn Monster t.z.t. klaar is, zal ik zeker naar allerlei circuits rijden als bezoeker!



franserna
Berichten: 585

Re: MONSTER 1200R project

Ongelezen bericht#23 » 01 dec 2016 21:20

Gisteren bezig geweest met de gebruikte remschijven. Nadat ik het hart had gescheiden van de remschijf heb ik van de buitenste rand op de draaibank de "uitsteeksels" afgedraaid. Daarna heb ik het hart van de nieuwe remtrommels uit de trommels gedraaid. Pas daarna kon ik alles goed passen op de voorwielvelg.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.



franserna
Berichten: 585

Re: MONSTER 1200R project

Ongelezen bericht#24 » 01 dec 2016 21:32

Nadat ik de remtrommel op zijn plaats in de velg had gelegd werd ik niet echt blij van het resultaat. Het past allemaal wel, maar ik vind dat de remtrommels te ver naar buiten komen. Dat betekent dat de "poten" van de Girder-voorwielvork (die ik nog moet gaan maken) te ver uit elkaar komen. En zo'n brede vork vind ik bij nader inzien niet mooi. Dit komt allemaal, omdat de off-set (15 mm) van de remschijfharten te klein is.
IK heb besloten om de (remschijf)harten niet de gaan gebruiken en zelf harten te gaan maken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.



franserna
Berichten: 585

Re: MONSTER 1200R project

Ongelezen bericht#25 » 01 dec 2016 21:57

Op de 1e foto ligt de remtrommel maximaal naar binnen. Dichter tegen de velg kan dus niet. Na wat meetwerk blijkt, dat ik een hart voor de remtrommels moet maken met een offset van 30 mm. Vandaag heb ik 2 dikke aluminium schijven gescoord. Er ontstond een nieuw probleem: de schijven (diameter 170 mm) passen (net) niet in de klauwplaat van mijn draaibank (is een draaibank, die ikzelf heel lang geleden gebouwd heb).
Een groot gat in deze dikke schijven (36 mm dik) maken is dus niet zo gemakkelijk als in de draaibank. Noodoplossing: heel veel gaatjes boren en daarna met de decoupeerzaag het hart uit de schijven zagen....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JohnM600 en 10 gasten

Aanmelden  •  Registreer