Opknapverslag van een 350 Elefant

Schrijf hier alles over de (eigen) ombouwprojecten op basis van Ducati
BikeRide

Opknapverslag van een 350 Elefant

Ongelezen berichtdoor BikeRide » 11 apr 2016 23:49

Waar te beginnen tja door een goede vriend van mij ooit gestart met motorrijden die had nog een oude 750 Elefant staan die ik mocht hebben om op te lappen en mij zo in de motorwereld te sleuren.
De 750 oplappen had zeker 2 jaar gekost en bleek achteraf minstens 14 jaar stilgestaan (verrotte distributie lagers, de wit zwarte motor op foto 2).
Reed ik pas een jaartje op rond (Was mijn eerste motor overigens) en rij er nog steeds mee!

Toen dook op Marktplaats een mooie 350 op met veel vergelijkbare onderdelen, zelfde kuip, frame etc, voor een zacht prijsje.
Ik dacht mooi reserve onderdelen (Met ergens in het achterhoofd oh nee waarschijnlijk ga ik die toch rijdend maken is anders zonde)

Ja je voelt het al aankomen die moest en zou weer de weg op gaan.
Eind 2013 de 350 Elefant gekocht de start van het proces!
Begin 2016 de 350 de weg opgekregen onderstaand verslag moet je dus ook over die periode uitsmeren :)

Zo op het eerste gezicht leek het een redelijk complete motor zonder roest.
Volledig origineel met handkapjes gereedschap en al het andere.
Eerst maar eens alles bekijken en controleren

Hoewel het van de buitenkant lastig te beoordelen is zou het blok volgens de verkoper al onderhanden genomen zijn en heeft die al ooit gelopen.
Langzaam al het andere bekijken carburateurs (Bing in dit geval) reinigen. Koppelingskabel aansluiten het hele elektrische circuit nalopen.
Achterste stuk van de kabelboom ontbreekt waarop het achterlichtwerk op aangesloten zit maar ook een deel van het startcircuit. Origineel stekkertje weten te vinden en kabelboom afgemaakt.
Riemen / kleppen checken alles stond daar nog keurig afgesteld theorie van de verkoper zou wel eens kunnen kloppen in mijn achterhoofd wel denkende waarom bouw je hem dan toch weer af?
Maar waarom was de kabelboom dan incompleet en niet startready?

Olie checken nou er zat niet veel olie in en de plug leek in orde voor de zekerheid nieuw filtertje en olie erin.
Accu erbij gepakt en tijd voor de eerste test koste niet veel moeite carburateurs wat proberen at te stellen starten redelijk vlot!
Klopte nog weinig van de afstelling dus sloeg hij vrij snel weer af.

MAAR altijd een maar natuurlijk.

De kickstart draaide mee bij de start en niet een klein stukje. Gelukkig zat het pedaal er niet op anders was die vast ergens tegen het blok aangekomen. De hendel er eens bij gepakt en gekeken met de fiets helemaal uit of de beweging nog correct was dat leek wel zo hij zat niet vast ofzo.
Eerst maar eens onderzoeken zou ik toch de koppelingskabel niet goed afgesteld hebben? Dat die daarom niet goed vrijgegeven werd toch daar eerst eens verder kijken schakelt wel gewoon misschien heb ik het opgelost dacht ik in optimisme.

Start poging twee klonk nog goed maar de MAAR werd groter toen de motor even liep klonk het alsof er knikkers in de koppeling zaten. Conclusie er zit gewoon iets echt niet goed enige manier is het blok open te trekken.

Afbouwen:

Cilinders en zuigers inspecteren gek dit lijken wel grotere zuigers ongeveer 82mm een 350 zou een slag van 51mm moeten hebben blokcode beweert dat het een 350 is dus berekeningtje uitvoeren kom je ongeveer op 550cc uit. Er zat dus een bigborekit op het blok niet heel vervelend op zich.

De koppeling in beeld het is niet heel goed te zien maar waarom zit er een losse vulplaat bovenop!!!
Platenpakket eruit de top plaat die achter de clip moet zitten ligt gewoon onderop in de korf ai ai beetje te veel koppelen en je zou een losse plaat aan de koppelingskorf in het blok hebben liggen.
Maar verklaarde nog steeds niet de kickstart en het knikkergeluid. Koppeling leek ook niet ingeslagen zag er eigenlijk nog prima uit.

Eens verder de dynamokant afbouwen en valt meteen iets redelijk schokkends op.
Zit daar nou los metaal onderaan de koppelingsas?

One way to find out blok richting splitsing helpen.

Dat ziet er niet zo heel fris uit het lager lijkt redelijk aan gort te zijn daar moet een nieuwe in.

Maar waarom gaat een lager zo de soep in? Navraag bij een dealer gedaan er blijkt een verkeerd SKF lager in te zitten die niet bestand is tegen hoogtoerig werk. Het is wel een passend lager maar voor een andere doelstelling!
Het puzzeltje valt langzaam in elkaar.

Betekend dat het blok grondig gereinigd moet worden aangezien er kans op losse metaaltroep hoog is.
Viel eigenlijk tot mijn verbazing nog erg mee.
Alleen inspectie van de versnellingbak viel tegen er was gewoon een nokje afgebroken.
Dat stuk metaal overigens niet terugkunnen vinden in het blok of in de oude olie of waar dan ook.

De hele versnellingsbak vervangen door een andere 350 bak de huidige was gewoon op en nu ligt alles toch open.
Het idee om het blok te splitsen was begonnen om de kickstart en eigenlijk na goed bekijken was die van buitenaf te fiksen door de positie bout van de kickstart los te draaien. De kickstarter door te trappen en de positie bout van het vrijloop deel van de kickstart terug te draaien. Alleen zo blij dat het blok toch maar gesplitst te hebben.

De opbouw:

Resultaat:

Hopelijk vonden jullie het leuk om te lezen!
Vragen stellen staat vrij ook om een keer een rondje rijden of voor motorpraat :)

DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Contacteer:

Re: Opknapverslag van een 350 Elefant

Ongelezen berichtdoor DucATIRadeon » 12 apr 2016 07:23

ik ken die elefant! student had m te koop staan voor errug weinig, had gene tijd noch zin meer dacht ik. blok lag toen op een verhuis hondje, en frame etc was allemaal net in de (poeder)lak.

had niet veel gescheelt of ik had m gekocht maar heb al (te) veel fietsen/projecten staan.

leuk dat je deze in ere hebt gebracht!
uit ervaring (cagiva alazzurra 350) weet ik dat je een 350 makkelijk zonder gevaar tot in de 14000rpm kan laten lopen echter gebeurt er vrij weinig vanaf 11000.
een 550 zou ik niet zo ver in toeren laten klimmen, rode lijn zou voor mij bij 10000rpm zijn.
groeten van een mede-cagiva rijder,

Arthur
(alazzurra 350 naar 650+droge koppeling, nu 750)
ducati 175 TS 1959
ducati 500 GTL 1976 donor
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
ducati ST2 1998
KTM Duke 620 1994 First Edition 498/500
Royal Enfield 500 Bullet 2001
www.panigaletwins.nl

nutjob
donateur
donateur

Ongelezen berichtdoor nutjob » 12 apr 2016 08:12

Leuk verhaal met foto's, dit soort verhalen hebben we te weinig op het forum, maar rijdt ie nou alweer of nog niet?
Groet Peter

"like rolling thunder chasing the wind"

Ducati 1200 multistrada 2013, 999s 2005, 916 SPS 1998, 888 strada 1993
Honda CBR1000RR 2004 (circuit) , BMW K100RS 1984

fedde71
donateur
donateur

Ongelezen berichtdoor fedde71 » 12 apr 2016 10:56

mooi verhaal en veel plezier nog met de Elefant
Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

surfroy01
via ducatifora.com/doneren
via ducatifora.com/doneren

Ongelezen berichtdoor surfroy01 » 12 apr 2016 13:40

Hulde voor dit project, erg fraai die elefanti's, ik raak er steeds meer in geinterreseerd maarja dan moet ik eerst het ministerie van weerstand weten te overtuigen dat 3 motoren ook verantwoord is........

Zo te zien is deze rijdend volgens de voorlaatste foto.
Nu 996SPS Ex: 1098S, HM1100S, 998S, 748E.
En Kawasuki of Suzaki...... anyhow 3 cilinder 2 takt Suuz blok in een Kawa raceframe.

BikeRide

Ongelezen berichtdoor BikeRide » 12 apr 2016 19:31

Zeker de Elefant is rijdend en in het wild te vinden!
Er is altijd plek voor een Elefant in je garage ;)

Alazzurra lijkt mij ook een zeer leuke motor.
Toevallig een draadje hier op het forum over?

Zit er nog aan te denken om een oliekoeler te monteren standaard heeft de 350 er geen maar heeft wel allebeugels ervoor en ik heb er toch nog eentje liggen met connecties naar het blok.
Ik zou alleen 2 pakkingen nodig hebben bij de blokconnecties.

Enige wat ik mij afvraag zijn de interne oliekanalen van een 350 pantahblok hetzelfde als die van een 650 / 750 of zijn die toch anders waarmee een oliekoeler monteren juist geen handig idee is?
Heb het idee dat het dezelfde carters zijn.

En een keer de achterkappen van de correcte stickers voorzien.

DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor DucATIRadeon » 12 apr 2016 20:59

jazeker is er een thread van de alazzurra, moet je wel bij de buren komen buurten waar jouw elefant beter op zn plek is:
http://www.beneluxheads.com je kunt je huidige inlog gegevens hiervoor gebruiken als het goed is.
mijn alazzurra thread: http://www.ducatifora.com/beneluxheads/ ... =27&t=5657
blokken zijn idd hetzelfde t/m de 750, ook de oliekanalen. echter, ik meen dat de elefant olie leidingen heeft extern naar de cilinderkoppen toe, klopt dat?
als je een oliekoeler wilt plaatsen moet je het lipje onder de centrale bout (waar de oliefilter op vast geschroefd word) plaatsen, anders circuleert er geen olie...(been there done that).
de pakking ringen zijn maat 14mm, en ik gebruik bonded seals/USIT/dowty ringen tegenwoordig voor alle aansluitingen. ook heb je de connectors nodig voor een oliekoeler.

kom gerust buurten bij de beneluxheads, meer animo voor de ouwe bessies :wink:
ducati 175 TS 1959
ducati 500 GTL 1976 donor
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
ducati ST2 1998
KTM Duke 620 1994 First Edition 498/500
Royal Enfield 500 Bullet 2001
www.panigaletwins.nl

BikeRide

Ongelezen berichtdoor BikeRide » 03 mei 2016 20:34