Laden...

Ducati 750ss project

Schrijf hier alles over de (eigen) ombouwprojecten op basis van Ducati
Gebruikersavatar
fedde71
donateur
donateur
Berichten: 3743

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#51 » 16 jun 2016 12:54

mooi duo, hoop dat hij na wat onderhoud weer goed loopt.


Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

Gebruikersavatar
peter139
Berichten: 84

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#52 » 19 jun 2016 02:26

Thanks fedde

Bij deze maar even een kleine update.

Meeste onderhoud aan de 999 is gedaan. Uitlaat is gepolijst en weer netjes. Ziet er mooi uit is net nieuw.

Vandaag de kabelboom uit elkaar getrokken. Reden: veel corrosie op de stekkers en de beschermtape was los en plakkerig en deed zn werk niet meer. Oook zijn ze er al eens mee aan het knoeien geweest want de kabelrouting door het frame was niet logisch.

Toen ik de motor ophaalde starte de motor gewoon goed. Na de beurt deed de startmotor niks meer...
Beetje balen maar goed. Ben maar begonnen met alle stekkers schoon te maken, wat best veel priegelwerk was. Er zat veel groene aanslag op veel stekkers.

Mijn zoektocht naar het niet starten heb ik uiteindelijk gevonden. Ik heb de hele kabelboom gevolgd en het bleek dus dat er ergens sluiting in de 2 draden van de startknop zat. De startknop is massa geschakeld. Telkens vloog er een zekering uit wat duid op kortsluiting. Het probleem zat vreemd genoeg helemaal bij het achterlicht, De kabels die naar het achterlicht lopen, lopen door een rvs buisje onder de uitlaat heen. Elke keer als ik de achterrem gebruikte maakte de kabel kortsluiting met massa in het buisje en vloog de 20amp zekering naast de koplamp eruit. (wss wist de vorige eigennnaar dit wel) De startrelais doet het dan niet want dit zit op hetzelfde circuit als het achterlicht. Alles nu even goed geisoleerd met goede tape, en het lijkt nu allemaal weer te werken.

Heb ook een nieuwe accu gehaald omdat de oude na 2 startpogingen al weer gezakt was tot 12.2v . Hoop morgen eindelijk een stukje te kunnen rijden.

heb nu nog een storing 12.1 in het dashboard. Iets met sluiting naar de injectie, maar geen idee waar ik dit moet zoeken. iemand tips?

Plannen : kleine dingen verbeteren, ander voorspatbordje want er zit een heel klein scheurtje in en achterkant zou ik graag in mono uitvoering willen hebben. Van het winter misschien frame rood./ velgen zwart.

groeten peter


Ducati 750ss 1995
Ducati 999 2002

Gebruikersavatar
peter139
Berichten: 84

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#53 » 19 jun 2016 23:21

Bij deze nog even 2 piccies van de motor.

Eindelijk vandaag kunnen rijden was echt genieten.





Ducati 750ss 1995
Ducati 999 2002

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4222
Contacteer:

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#54 » 20 jun 2016 08:12

waar is je kenteken gebleven?


ducati 175 TS 1959
ducati 500 GTL 1976 donor
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
ducati ST2 1998
KTM Duke 620 1994 First Edition 498/500
Royal Enfield 500 Bullet 2001
www.panigaletwins.nl

Gebruikersavatar
peter139
Berichten: 84

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#55 » 20 jun 2016 12:30

Die had ik er even afgehaald voor de foto :) :)


Ducati 750ss 1995
Ducati 999 2002

Gebruikersavatar
peter139
Berichten: 84

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#56 » 21 aug 2016 11:22

Kleine update

Ik geniet nog elke dag van beide beide motorfietsen.

De 999 heb ik nog iets veranderd.
Ik heb de koplampbehuizing zwart gespoten, tevens de velgen zijn nu zwart.
Verder heb ik nog andere hendeltjes gekocht en nog een aantal carbon parts.

Beste update was de zelf gemaakte hiitschild, aangezien het erg heet onder mn kont werd :)



Met de 750ss heb ik sinds de update ca 4500km gereden :) .
Met het dynojetkitje loopt de motor goed. Bougies zijn koffiebruin van kleur.
Ik ben naar frankrijk geweest met de motor, en de motor heeft zicht erg goed gehouden zonder problemen.
Plaatje


Komende winter ga ik het blok uit elkaar halen om hem van nieuwe lagers te voorzien. Tevens zit er nog een vibratie in het blok welke ik er uit wil hebben. Het stoort mij enorm.

Het is leuk dat de mensen onderweg altijd met zoveel enthousiasme een gesprek met je beginnen.

update volgt


Ducati 750ss 1995
Ducati 999 2002

Gebruikersavatar
Duclaasie
Berichten: 1541

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#57 » 21 aug 2016 12:04

Vibratie kan ook op te lossen zijn met carburateurs synchroniseren, mits het daar aan ligt natuurlijk.


Proud to be Loud

Gebruikersavatar
Duclaasie
Berichten: 1541

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#58 » 21 aug 2016 12:04

Vibratie kan ook op te lossen zijn met carburateurs synchroniseren, mits het daar aan ligt natuurlijk.


Proud to be Loud

Gebruikersavatar
peter139
Berichten: 84

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#59 » 21 aug 2016 19:35

Dank je voor de reactie, ik heb dit al eens gecontroleeerd met mijn synchronisatiemeter, en hier ligt het niet aan.
ik denk zelf eerder aan een verschil in gewicht van de zuigers/drijfstangen of onbelans in de krukas/en of vliegwiel.
Het is precies tussen de 3000 en 4000 toeren, best irritant.
Maar hier komen we wel achter bij het uit elkaar halen.


Ducati 750ss 1995
Ducati 999 2002

Gebruikersavatar
STUKGATINIET
Berichten: 225

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#60 » 21 aug 2016 22:27

Hoi Peter,

Aangezien ik een 999 gedemonteerd heb om deze om te bouwen naar caferacer( zie mijn eigen draadje 999 radical caferacer).
Ik heb nog een geel voorspatbord liggen. Mocht je deze nog kunnen gebruiken hoor ik het graag. Succes met deze hele fijne motor!


STUKGATINIETGROETEN VAN MICHIEL.

Gebruikersavatar
peter139
Berichten: 84

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#61 » 18 sep 2016 00:58

Afgelopen week begonnen aan het uit elkaar halen van een 999s.
Dit is een andere 999 dan de eerder geposte motor. Deze is als hobby zeg maar.

De motor van deze motor is kapotgelopen. Blok begon langzaam maar zeker steeds erger te tikken en toen ik thuis was vertrouwde ik het niet. Heb de olie toen afgetapt en er zaten allemaal schilfers in de olie.
Doel is om deze weer rijdensd te krijgen, door zelf alles uit elkaar te halen. Het is geen 999s zoals het lijkt, er zit een gewoon 999 blok onder.

Ik ben toen begonnen we het demonteren van het blok. Om zich viel dat best mee.

Daarna de motor opengehaald om de schade te bekijken. Had niet echt speciaal gereedschap nodig alleen een vliegwiel blokkeersleutel om de moer van 270nm los tekunnen krijgen.
1 van de big end lagers is kapot. De krukas had gelukkig geen schade, het blijft nog steeds vaag hoe dit heeft kunnen gebeuren. gebrek aan oliedruk lijkt het. De beruchte plugjes in de krukas waren igg niet de oorzaak. Ik heb de krukas en drijfstangen naar een bedrijf gebracht die dit gaat maken. De krukas word gepolijst en de juiste lagers worden geselcteerd.

Plan is om alles weer fris te maken.
-spuiten van het blok omdat er extreem veel oxidatie op zit
-nieuwe lagers waar nodig
-nieuwe afdichtingen/o-ringen

Paar plaatjes


Motor met gedemonteerd blok


de carterdelen


En plaatje van mn hobbyruimte


Zal binnekort weer wat plaatjes posten.

mvg peter
Laatst gewijzigd door peter139 op 29 dec 2016 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.


Ducati 750ss 1995
Ducati 999 2002

Gebruikersavatar
STUKGATINIET
Berichten: 225

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#62 » 18 sep 2016 16:39

Holy cow!

Dat is dikke pech voor je. Ik hoop dat je snel de oorzaak kan vinden en het blok weer kan afbouwen.
Btw, mijn (gele) voorspatbord ligt er nog voor je. Ik had je nog een pm gestuurd.
Groeten,
Michiel


STUKGATINIETGROETEN VAN MICHIEL.

Gebruikersavatar
Duconly
Berichten: 318

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#63 » 18 sep 2016 20:20

Mooi dat je het allemaal zelf kan doen, vaardigheden en de kennis hebt en de ruimte, anders waren deze duccie,s op de sloperij beland.


Ducati 900 SS ie Multistrada 1000DS

Gebruikersavatar
peter139
Berichten: 84

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#64 » 18 sep 2016 21:07

Ik vind het leuk om te sleutellen voor mij geen straf :)
Je ontdekt hoe relatief simpel zo'n blok eigenlijk in elkaar zit.
@stukgatiniet pb terug gestuurd :)


Ducati 750ss 1995
Ducati 999 2002

Gebruikersavatar
STUKGATINIET
Berichten: 225

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#65 » 19 sep 2016 15:09

Pb is ontvangen.
Uiteindelijk zijn het grote brommers en is de essentie gelijk. :sunglasses:


STUKGATINIETGROETEN VAN MICHIEL.

Gebruikersavatar
peter139
Berichten: 84

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#66 » 28 sep 2016 23:23

Kleine update

Ik heb besloten toch een ander krukas te kopen. Ik heb een goede gebruikte gekocht.
Deze lagerschaaltjes hebben wel sporen van slijtage maar niet heel extreem. Ik ga hier toch nieuwe inzetten. (11210261)



Ik heb de zuigers en drijfstangen gewogen. In de ''nieuwe'' drijfstangen zat 4 gram verschil. ook in de zuigers zat ca 6 gram verschil. Ga toch proberen dit gelijk te krijgen.

Verder heb ik het blok in de afbijt gezet zodat we hier een mooie nieuwe laag verf over heen kunnen spuiten.
Alle onderdelen heb ik ontvet,nu kunnen we weer beginnen met de opbouw :)


update volgt


Ducati 750ss 1995
Ducati 999 2002

Gebruikersavatar
fedde71
donateur
donateur
Berichten: 3743

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#67 » 29 sep 2016 11:09

Zag gisteren bij een topic over een gedemonteerd blok voorbij komen dat Biggelaar andere lagerschalen heeft die minder slijtgevoelig schijnen te zijn. Wellicht een belletje waard.

Edit: in dit topic: viewtopic.php?f=4&t=36912&start=25

Op pagina 2 van het topic heeft Vifaatje op 27 september een stukje geschreven over big end schalen


Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl



Gebruikersavatar
peter139
Berichten: 84

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#70 » 29 sep 2016 20:42

Hallo jan heel erg bedankt voor je tips.

deze motor is gewoon voor de hobby om lekker bezig te kunnen zijn. Het is een mistirieuze motor want heel veel dingen kloppen niet. De motor is idd geen S motor want ik had zelf ook al gezien dat de krukassen van een S anders zijn. Het is een motor uit 2003 met onderdelen van 2002. Het frame is gepoedercoat, net als de achterbrug. De motor is ingevoerd vanuit engeland (stuur zit rechts haha).Op teller staat 20000 maar gevoelsmatig zeg ik meer. Echter zit er wel ohlins vering op en de zijkapbevestiging is met een d-clipje.

De reden dat ik voor een ander krukas heb gekozen is omdat een reparatie vrij prijzig was. slijpen harden, en andere lagerschalen overmaats. Daarbij had 1 lagerschaal aan de binnekant van de drijfstang zitten draaien dus die is ook niet meer op de juiste maat.
Ik had diverse offertes opgevraagd, en dan ben je voor zon reparatie snel 500 euro krijt aan alleen de krukas/drijfstang. De overige onderdelen zoals pakkingen keeringen en gereedschap etc komen daar nog bij.

Deze krukas was niet te duur en dat vond ik interessant. ik heb btw de lagerschalen bij je besteld :)
Ik doe nog een controle met plastigage.
Ik las dat dit tussen de 0.025 en 0.059mm moet zijn.

Zal morgen even enkele nieuwe updates plaatsten


Ducati 750ss 1995
Ducati 999 2002

Gebruikersavatar
Vifaatje
Berichten: 336

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#71 » 01 okt 2016 01:43

Peter,

Sowiezo is het interessant om eens via vd Biggelaar je licht op te doen wbt alternatieve lagerschalen. Of het verstandig is om je oude te slijpen ipv een andere kopen laat ik in het midden. Daar weten de specialisten meer over. Het slijpen van een krukas kost wel gewoon heeeeeel veel geld.


Forza giallo!

Gebruikersavatar
peter139
Berichten: 84

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#72 » 19 dec 2016 21:18

Goedenavond.

Tijdje geleden dat ik de laatste keer iets heb gepost. De motor van de 999 heb ik helemaal uit elkaar gehad en opnieuw opgebouwd en zit weer helemaal in elkaar gezet.
Ben erg tevreden hoe alles is gelukt. Het blok zit mooi in de verf, en de meeste keeringen en afdichtingen zijn vervangen.
Echter loopt de motor helaas nog niet goed. Ik heb advies nodig waarin het kan zitten, want ik kom er op het moment niet uit. Ben ca 2 weken bezig om achter een mogelijke oorzaak te komen.

De motor loopt, gaat wel moeilijk aan, maar het grootste probleem wat ik nu heb is dat de motor enorm back-fired in de inlaat voornamelijk van de voorste cilinder. Dit is de cilinder waarvan het bigend niet kapot is geweest.

Wat heb ik al gecontroleerd:
-De timing staat goed, dit weet ik zeker. Ik heb dit gecontroleerd aan de hand van mijn manual en diverse data op internet.
-De nieuwe bougies hebben een electrodeafstand van 0,75mm, heb diverse standen geprobeerd van 0.6 tot 0.9mm, maar echt anders loopt de motor er niet van.
-De bougies heb ik buiten de motor getest en er is een goede krachtige vonk.
-De massa is goed
-Nieuwe volledig opgeladen 12v accu
-De krukaspositiesensor zit op ca 0.5mm vanaf het tandwiel
-Het vliegwiel zit goed gemonteerd (nok krukas tegenover punt op vliegwiel)
-De merktekens op de tandwielen zitten tegen over elkaar en de spie-en zijn allemaal heel.
-De co trim staat volgens guzzidiag op 22 en volgens jpdiag op -04
-Gaskleppen gesyncroniseerd, tps reset gedaan.
-Compressietest uitgevoerd, en binnen de waardes (ongeveer 9,5 bar)

Er zat een opgeslagen fout in de computer nl p0105 en p0110, iets met de sensor in het cockpitje. Echter zat deze fout er misschien al in dit weet ik niet.

Het enige waar het in kan zitten zijn is de klepspeling. Ik heb de klepspeling gecontroleerd volgens de manual, en moet bij koude motor zitten tussen:
*uitlaat opener, standaard 0,20mm controlemaat 0,10-0,25 gement waarde ca 0,17
*inlaat opener , standaard 0,20mm controlemaat 0.10-0.25 gemeten waardeca 0,15

*uitlaat sluiter, standaard 0.15 controlemaat 0,10-0,25 gemeten waarde ca 0.22
*inlaat sluiter, standaard 0.15 controlemaat 0,10-0,25 gemeten waarde ca 0.27 ( op het randje dus), maar omdat ik de motor graag aan de loop wou hebben heb ik deze shim voorlopig niet veranderd.

Kan het zijn dat door de grote speling van 0.27 deze problemen geeft? de veer achter de tuimelaar drukt de klep wel dicht alleen wordt de timing volgesn mij wel iet anders als dit te groot is
Ik lees op internet dat wordt geadviseerd om de klepspeling van de sluitshim tussen de 0,05 en 0,1mm te houden.

Iemand nog tips wat ik zou kunnen proberen? Ik hoop dat iemand een goede tip heeft waar ik nog niet aan heb gedacht :smile:

Mvg peter


Ducati 750ss 1995
Ducati 999 2002

Gebruikersavatar
peter139
Berichten: 84

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#73 » 19 dec 2016 22:09

Nog 2 plaatjes




Ducati 750ss 1995
Ducati 999 2002

pieter0103
Berichten: 45

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#74 » 23 dec 2016 12:00

pffffieeuuuuwwwwww.... lekker bezig Freek (Peter).
Super dat je dit allemaal zelf aan het doen bent!



Gebruikersavatar
fedde71
donateur
donateur
Berichten: 3743

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#75 » 23 dec 2016 12:43

Respect ik zou erin verzuipen. Succes verder met het speuren.


Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Abarth, JohnM600 en 7 gasten

Aanmelden  •  Registreer