Laden...

Ducati 750ss project

Schrijf hier alles over de (eigen) ombouwprojecten op basis van Ducati
Gebruikersavatar
peter139
Berichten: 84

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#101 » 04 jan 2017 20:43

Vanavond begonnen met de ''opfrisbeurt'' van de 750ss.

Afgelopen jaar heb ik tijdens het rijden een aantal dingen gemerkt wat ik verholpen wil hebben.
-De motor tril enorm bij een bepaald toerental.
-De motor lekt op de 2 carterdelen.
-De motor schakelt soms heel moeilijk en wil niet goed naar de neutraal.
-En ik heb het gevoel dat een aantal lagers versleten zijn (bijgeluidjes in bepaalde toerentallen).

Verder kleine dingen aanpakken zoals een nieuwe ketting en tandwielen, velgen in hoogglans spuiten.

Heb vandaag een motorheftafel besteld aangezien ik best vaak aan het klussen ben (ook aan andere motoren).
Zo'n heftafel lijkt me toch wel handig.

Eerste plaatje bij het verhaaltje:


Ducati 750ss 1995
Ducati 999 2002

Gebruikersavatar
STUKGATINIET
Berichten: 225

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#102 » 05 jan 2017 09:23

Goedemorgen Peter,

Ik zie dat je ook wel van een projectje houdt. Soms wordt je erin gezogen als er meer werk is dan je verwacht had, en als je dit dan ook kan oplossen mag je best een beetje trots zijn op jezelf.
De motorheftafel kan ik echt aanraden; het werken op verschillende hoogtes is heel fijn en scheelt een hoop liggen,opstaan enz.
Ik heb er een gekocht die je met perslucht kan bedienen en dit is nog makkelijker.
Succes met de 750, en als je bevindingen lees lijkt het erop dat ook dit blok uit elkaar gehaald gaat worden.
Ik hou het in de gaten.

Ciao!


STUKGATINIETGROETEN VAN MICHIEL.

Gebruikersavatar
peter139
Berichten: 84

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#103 » 06 jan 2017 18:37

Michiel dank je voor je leuke reactie.
Ik had de heftafel bij hbm machines besteld, en wordt maandag bij mij bezorgd. Ik kijk er wel naar uit in elk geval.

Heb de afgelopen dagen niet stilgezeten. Het motorblokje is nu helemaal gesplits, en heb de meeste onderdelen in de ontvetbak schoongemaakt.

Mijn bevindingen tot nu toe:
-Tussen de carters zit een pakking, welke uitgehard was en daardoor is de lekkage ontstaan.
-De lagers zijn allemaal in redelijke staat, van de cilindekoppen ga ik vervangen en van de distrubutieas in het blok omdat hier hele kleine voelbare speling op zit.
-Op 1 vork van het schakelmechanisme zit een grote slijtageplek, twijvel even of dit vervangen moet worden.
-Ook stond het schakelmechanisme niet goed afgesteld.

Voor de rest ziet het blok er goed uit voor zn km stand.

Heb nog niet ontdekt waarom het blok nu zo trilt bij verschillende snelheden. Ga de zuigers en drijfstangen controleren op gewicht. Verder lijkt het mij verstandig de krukas en het vliegwiel te laten balenceren.

Paar plaatjes tot nu toe




mvg peter


Ducati 750ss 1995
Ducati 999 2002

Gebruikersavatar
750sport
Berichten: 829

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#104 » 10 jan 2017 15:13

Kijk meteen naar de lengte van de bouten die de borgringen van het lager van de ingaande versnellingsbakas in de rechter carter helft vastzet. Bij mij is er eens zo een bout uigekomen ,omdat hij maar met 2 gangen vast zat.

Groeten Bauke


Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that
Contactpersoon 750 Sport

Gebruikersavatar
peter139
Berichten: 84

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#105 » 11 jan 2017 23:02

Goede tip bauke ik zal het even controleren. Bedankt

Heb besloten het blok weer helemaal kaal te maken en alle gietbramen etc mooi glad te maken. Ga het blok iets donkerder grijs maken. De motorbrug is ook gearriveerd en het werkt echt zoveel mooier dan elke keer op de grond zitten.
Heb nu diverse orginele onderdelen besteld, het is even wachten tot dit binnen is.


Ducati 750ss 1995
Ducati 999 2002

Gebruikersavatar
peter139
Berichten: 84

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#106 » 23 jan 2017 23:05

Laatste paar dagen lekker bezig geweest met het blokje

Ik heb allemaal nieuwe lagers en keeringen binnen gekregen, en een gedeelte zit al gemonteerd.
Ook heb ik nieuwe zuigerveren aangeschaft slotspeling is met deze veren 0.3 a 0.35mm ben echt benieuwd of je dit verschil merkt.

Het blok heb ik helemaal geschuurd, en alle bramen van het gietproces ''gecleaned''.

Het vliegwiel en diverse tandwielen heb ik weg gebracht naar iemand die dit voor mij lichter gaat maken. Ook kijkt hij naar de onbelans die mogelijk in de krukas zit. De zuigers en drijfstangen wogen precies 935 gram per stuk, dus dat is goed.

Het vliegwiel. Nu nog 2990gramm heb gevraagd of dit naar ca 1600gram gebracht kan worden.


Enkele keering die vergaan zijn (dit is van de koppelingcilinder)


Uitmeten van de shims
Opmerkelijk was dat er op de beide tandwiel assen veel te veel speling zat (0,45mm en 0,50mm terwijl dit maar 0,15mm mag zijn)
Ook de krukas had 0 mm voorspanning.... wellicht dat dit de trilling veroorzaakt heeft.


Nog iets opmerkelijk wat ik vond is onderstaand plaatje.
Dit zit bij beide cilinders, het is een soort reparatie lijkt het, maar ik kan er geen verklaring voor vinden waarom dit in het blok zit. ik laat het zitten, maar misschien iemand een idee?


Laatste vraag:
Onder een plaatje van hoe de keering in het koppelingsdeksel gemonteerd zat. Hier valt de krukas in.
Klopt de manier waarop deze keering gemonteerd zit? Heb zelf namelijk het gevoel dat deze op de kop zat


Groetjes peter


Ducati 750ss 1995
Ducati 999 2002

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4222
Contacteer:

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#107 » 24 jan 2017 05:56

keerring in koppelingsdeksel klopt: als de druk te hoog wordt de knijpt deze om de as heen met mogelijk gevolg dat de lip eraf getrokken word...
tis soms een uitdaging om die eruit te halen daar het een keerring is met metalen rand.

die "reparatie" kit heb iik ook vaak gezien, en ooit eraf gehaald, toen ik erachter kwam waarom het er zat: verbergen van gietgallen en insluitingen, due poreusiteit. op de plak in jouw foto zitten de gaatjes dicht in de buurt van de olietoevoer kanaal naar de liggende kop.

had jouw blok nog een papieren middenpakking? zo ja dan is het mogelijk dat de vorige monteur/knutselaar de assen had uitgeshimt met de carters op elkaar zonder pakking, daarna de middenpakking monteerd waarbij je meer ruimte (0,3mm ongeveer) krijgt. en dat kan wel kloppen met de waardes die jij noemt. kruk had op een hele strakke voorspanning kunnen zijn....


ducati 175 TS 1959
ducati 500 GTL 1976 donor
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
ducati ST2 1998
KTM Duke 620 1994 First Edition 498/500
Royal Enfield 500 Bullet 2001
www.panigaletwins.nl

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4222
Contacteer:

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#108 » 24 jan 2017 05:58

hest ook al de kruk pluggn oet haald? zit best wel veel shit in...alleen doen als de drijfstangen weg ben van de kruk.


ducati 175 TS 1959
ducati 500 GTL 1976 donor
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
ducati ST2 1998
KTM Duke 620 1994 First Edition 498/500
Royal Enfield 500 Bullet 2001
www.panigaletwins.nl

Gebruikersavatar
peter139
Berichten: 84

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#109 » 24 jan 2017 12:39

Bedankt voor je reactie, snap nu hoe het zit met de keerring. Echter bij de nieuwere modellen zoals de 999 zit deze keerring net andersom gemonteerd, vandaar mijn twijfel.

Er zat tussen mijn blok inderdaad een pakking van 0,27mm echter zijn deze niet meer leverbaar. Volgens ducati moet dit met sealer, en de assen moeten uitgeshimt worden. Dit heb ik gedaan. Volgens mij is het blok nog nooit uit elkaar geweest, meestal kun je dat wel zien aan de borgplaatjes, slijtage op de moeren etc. Lijkt er wel op dat ze het blok niet goed geshimt hebben vanaf fabriek destijds, of mijn nieuwe lagers hebben afwijking t.o.v de oude lagers.

Toch bijzonder dat er vanaf fabriek een epoxy wordt toegepast :smile:


Ducati 750ss 1995
Ducati 999 2002

Gebruikersavatar
texoot
Berichten: 173

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#110 » 24 jan 2017 18:18

Ik neem aan dat er wel een seegerring voor de keerring zat?
Als er enkel aan deze kant van de keerring een veertje zit,snap ik niet waarom ie zo zit.Ik meen dat ie dan verkeerd omzit.



Gebruikersavatar
texoot
Berichten: 173

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#111 » 24 jan 2017 18:23

O ja,leuk project!Hoe heb je de carters kaal gemaakt?



Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4222
Contacteer:

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#112 » 24 jan 2017 19:11

wat kan gebeuren is dat de lagers nu wel goed in het blok zitten (lees: helemaal dood aan in de zitting).
probeer de assen te shimmen zonder middenpakking.
kruk -0,1 ~ -0,15 (zeker niet meer!)
bak assen: 0,1~0,3
schakelwals 0,2
poelie as: deze zat dacht ik helemaal een kant op getrokken (naar tandwiel toe), anders evenwijdig opvullen, 0,1~0,2


ducati 175 TS 1959
ducati 500 GTL 1976 donor
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
ducati ST2 1998
KTM Duke 620 1994 First Edition 498/500
Royal Enfield 500 Bullet 2001
www.panigaletwins.nl

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4222
Contacteer:

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#113 » 24 jan 2017 19:11



ducati 175 TS 1959
ducati 500 GTL 1976 donor
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
ducati ST2 1998
KTM Duke 620 1994 First Edition 498/500
Royal Enfield 500 Bullet 2001
www.panigaletwins.nl

Gebruikersavatar
remie
Berichten: 44

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#114 » 24 jan 2017 19:44

Mocht je nog op zoek zijn naar onderdelen van het schakel mechanisme heb ik nog het een en ander liggen.



Gebruikersavatar
peter139
Berichten: 84

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#115 » 24 jan 2017 19:46

Hoi
Er zat inderdaad een sluitplaat en een seegerring voor deze keering, toen ik er mee bezig was de foto gemaakt.
Er zijn meer mensen die het vreemd vinden zie:
http://www.ducati.ms/forums/57-superspo ... ement.html
Heb het nog in mn boek opgezocht en ook in de haynes staat dat de keering zo gemonteerd moet worden.
misschien dat het te maken heeft dat de nieuwe modellen de overdrukklep voor te hoge oliedruk op de oliepomp hebben zitten.

Ik heb nu de lagers geshimt op +0,1 voor de krukas, -0,15mm voor de tandwielassen en -0.25mm voor de schakelas. De distrubutieas stond niet genoemd in mn boek, het hier ook maar -0.15mm aangehouden. Een ding is zeker, zoals het was was het niet goed,teveel speling op alle assen.

Carters heb ik kaal gemaakt met afbijt, en een paar borsteltjes, ben er wel even mee bezig geweest hah.


Ducati 750ss 1995
Ducati 999 2002

Gebruikersavatar
peter139
Berichten: 84

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#116 » 05 feb 2017 23:38

Kleine update van de revisie
Blokje is gespoten en voorzien van nieuwe lagers, keeringen, zuigerveren etc.

Ook vliegwiel is afgedraaid van 2.9 naar 1.9kg. Het binnenste gedeelte van het vliegwiel was van extreem hard materiaal gemaakt, de beitel van de draaibank verbrande gewoon. Ben toch tevreden er is toch in totaal 1 kg af gekomen. Daarnaast heb ik diverse tandwilen lichter gemaakt (alle beetjes helpen) :)

2 foto's:



groetjes peter


Ducati 750ss 1995
Ducati 999 2002

Gebruikersavatar
750sport
Berichten: 829

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#117 » 06 feb 2017 07:30



Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that
Contactpersoon 750 Sport

Gebruikersavatar
peter139
Berichten: 84

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#118 » 06 feb 2017 09:30

Hoi bauke. Ik heb dit laten doen door iemand aangezien ik zelf geen apperatuur hier voor heb. De tandwielen zijn idd gehard en het was wel even werk. Qua gewichtsbesparing hoef je het niet te doen.
Mijn oliepomptandwiel was 230 gram en is nu 200 gram (4 gaten laten boren).
Ook de distrubutietandwiel is van 446 gram naar 405 gram gegaan. Niet echt heel veel besparing maar het gaat om het idee.


Ducati 750ss 1995
Ducati 999 2002

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4222
Contacteer:

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#119 » 08 feb 2017 16:12

heb zelf de koppelingstandwiel lichter gemaakt dmv een "goede" steenboor. daar de vlanken vlak slijpen en met lage toeren en heel veel koeling door de harde laag heen. daaronder is het gewoon taai tot je de onderkant bereikt en moet weer voorzichtig doordrukken. af en toe de beitel weer vlak slijpen.
had uiteindelijk het tandwiel in een rvs kookpan gedaan en gevuld met water, dat ging wat makkelijker.

maar boren op een schuine kant wil haast niet want de boor glijd weg en breekt af. of je moet de tafel kunnen verstellen en je werkstuk goed vast houden. dat soor tandwielen laat ik op de freesbank doen.


ducati 175 TS 1959
ducati 500 GTL 1976 donor
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
ducati ST2 1998
KTM Duke 620 1994 First Edition 498/500
Royal Enfield 500 Bullet 2001
www.panigaletwins.nl

Gebruikersavatar
peter139
Berichten: 84

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#120 » 28 feb 2017 00:08

Kleine update van dit winterprojectje.

Ben ondertussen weer iets verder met de montage van de motor. Veel werk besteed aan de detaillering van diverse kleine onderdelen. Veel dingen gepolijst zoals de koppelingsdeksel en de vliegwieldeksel. Er zitten veel kleine hoekjes in wat veel tijd kost. Doe wel alles machinaal.

Heb de kleppen weer opnieuw ingeschuurd en de inlaat en uitlaat kanalen van de cilinderkoppen beter en netter bewerkt dan de vorige keer. Ook gelijk de kleppen gesteld was allemaal nog redelijk goed, nieuwe pakkingen en o-ringen gemonteerd.

Ik heb weer een aantal plaatjes gemaakt voor de geïnteresseerden.




Close upje :)




Ducati 750ss 1995
Ducati 999 2002

Gebruikersavatar
fedde71
donateur
donateur
Berichten: 3742

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#121 » 28 feb 2017 09:35

ziet er prachtig uit. Blijft natuurlijk ook een machtig mooi model.


Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 5971

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#122 » 28 feb 2017 10:47

het koppelingsdeksel deed me gelijk aan die van een Indiana denken :crazy:
2017-02-28 10_41_18-http___indiana.altervista.org_Indiana_FabioFerretti.jpg - Internet Explorer.jpg
jij zal er wel geen chromen riemkappen op zetten :grin:
mooie blingbling, zal zelf ook eens proberen!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.


"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Gebruikersavatar
peter139
Berichten: 84

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#123 » 28 feb 2017 21:52

Dank je voor de tip tintin.
De deksels zijn nog niet helemaal af het wordt nog iets beter. Echter chroom is geen optie voor mij (al lijkt het wel mooi in de bovenstaande foto)


Ducati 750ss 1995
Ducati 999 2002

franserna
Berichten: 583

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#124 » 03 mar 2017 20:32

Is het geen optie om die beschermdeksels gewoon weg te laten, of de deksels zodanig aan te passen, dat je de draaiende distributieriemen mooi kunt zien? Ikzelf vind dat een stoer gezicht en ik ben dat ook van plan bij mijn Monsterproject.
Verder grote complimenten, zoals je alles aanpakt. Super!



Gebruikersavatar
JohnM600
Berichten: 78

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht#125 » 04 mar 2017 13:11

ik heb dat wel eens gezien in dat programma cafe racer op discovery.
was op een 1198 ofzo, die onderuit was gegaan en maar was omgebouwd naar cafe/streetfighter, omdat dat net zo duur was als originele kuip.
misschien kun je ook zelf wat gaan frezen/zagen als je een oude set hebt die niet meer mooi zijn



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dulpie6163, franserna en 14 gasten

Aanmelden  •  Registreer