Eindproject IPO

Schrijf hier alles over de (eigen) ombouwprojecten op basis van Ducati
Jochem445

Eindproject IPO

Ongelezen berichtdoor Jochem445 » 24 nov 2015 11:35

Welkom Ducati rijders,

Voor mijn studie (Industrieel Product Design) heb ik de opdracht gekregen om een 'eigen project' te starten. Je bent hierin helemaal vrij in wat je gaat doen.

Ik heb gekozen om een verbetering aan te brengen aan de motor ten behoeve van de bescherming van de motorfiets. Het onderwerp waarop ik ga richten is dus valbescherming voor de motor.

De valbescherming wordt van polyurethaan gemaakt (een soort stevig rubberachtig kunststof). Je kunt denken aan 'knee-pads', dit is van hetzelfde materiaal gemaakt. De valbescherming word dan een massief blok wat uit 1 deel of 2 delen gegoten kan worden. Het moet daarna makkelijk op de motor te zijn bevestigen, zodat als je een keer valt, je het makkelijk kan vervangen.

De motor waarvoor de valbescherming gemaakt zal worden, is een Ducati Monster.

Nou ben ik momenteel aangekomen bij de vorm van de valbescherming. Hierbij zou ik jullie hulp goed kunnen gebruiken. Ik heb hiervoor een kleine enquête opgesteld (2-5 min).

Ik zou het erg op prijs stellen als jullie deze kunnen invullen!

Alvast bedankt!

Jochem vd Velden

Maykel
Donateur 2010
Donateur 2010

Re: Eindproject IPO

Ongelezen berichtdoor Maykel » 24 nov 2015 12:21

welkom.
Model één: ben je niet bang dat je warmte gaat isoleren? Je neemt een hoop rijwind weg.
Model één/twee: ik kan niet zien wat de dikte van het materiaal is.

Algemeen: ik zou de bescherming lager door laten lopen.
Nu heeft het m.i. alleen nut als je motor echt plat/horizontaal ligt...
De plaats van impact ligt volgens mij ergens anders.

Puntentelling: 1 is hoog? Of 5 is hoog?
Dus 1 staat op nummer 1, of...?

Overigens staat dit in het verkeerde topic.
De projecten gaan hier over het algemeen over wat anders. :smile:

Jochem445

Ongelezen berichtdoor Jochem445 » 24 nov 2015 12:50

Bedankt voor je reactie Maykel,

Voor model 1 zal ik inderdaad veel rekening mee moeten houden dat er genoeg rijwind door de valbescherming heen kan.

De wanddikte van model 1 en 2 heb ik nog even achterwegen gelaten, aangezien het nu nog puur om de vorm gaat.

Het lager laten doorlopen, zal ik zeker meenemen in het eindontwerp. Ik dacht, omdat de motor van de motor meestal best veel uitsteek, dat de motor daar ook op valt. Ik heb namelijk veel filmpjes van crashes gezien, en meestal was de onderkant van de motor van de motor juist beschadigd.

Bij puntentelling van de enquête heb ik gezet dat 1 laag is en 5 hoog. Bedankt voor het mededelen daarvan!

Oh is dit de verkeerde topic.. Waar zou ik dit misschien wel kwijt kunnen? Of zou ik het hier gewoon kunnen laten staan?

In ieder geval super bedankt voor je reactie! :good:

Peter65
donateur
donateur

Ongelezen berichtdoor Peter65 » 24 nov 2015 12:55

Volgens mij staat het hier prima, maar evt kan ik dit topic ook verplaatsen naar de afdeling 'Algemeen' als dat gewenst is.

Leuk project trouwens!

Maykel
Donateur 2010
Donateur 2010

Ongelezen berichtdoor Maykel » 24 nov 2015 13:05

de volgorde van impact (meestal; e.e.a. is afhankelijk van het model).
Hoe lager je in de lijst komt, des te duurder alles wordt...

1. spiegels/bar-ends
2. uitlaat/voetsteunen
3. carter/tank. (en het carter komt aan de onderkant als eerste aan de beurt; juist daar zie ik geen bescherming)

Overigens zie ik het nut niet van een bescherming aan de voorkant van de liggende cilinder?
Zorg hoedanook voor een geperforeerde bescherming/honingraat structuur.
Verder zou ik eerder gaan voor een bescherming die tevens de onderkant van het carter beschermt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.