(Niet zo) langdurige restauratie 125 Regolarita.

Schrijf hier alles over de (eigen) ombouwprojecten op basis van Ducati
Gebruikersavatar
Alex64
donateur
donateur
Berichten: 1219
Lid geworden op: 10 apr 2013 23:50
Locatie: Drunen

Re: (Niet zo) langdurige restauratie 125 Regolarita.

Ongelezen berichtdoor Alex64 » 28 mei 2015 17:35

Vandaag de motor helemaal compleet gemaakt, olie erin, (liep er vanzelf weer uit), mengsmering gehaald, moet 4% in, bij de pomp alleen 1:50, kan ik nog bij gaan bijmengen.....
Later vanavond foto's en de rest van het verhaal.
Matig uw kinderen, denk aan mijn snelheid .........
Monster 1100.
900 Supersport ie.

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6163
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: (Niet zo) langdurige restauratie 125 Regolarita.

Ongelezen berichtdoor TinTin » 28 mei 2015 17:52

is 4% de oude spec? dan mag je met moderne 2t olie gewoon 1:50 tanken... gaat prima (deed ik met de jawa 350 ook... die rookte als ene steenoven met 5% olie)
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Gebruikersavatar
cvhooij
Berichten: 1752
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:21
Locatie: Teteringen

Re: (Niet zo) langdurige restauratie 125 Regolarita.

Ongelezen berichtdoor cvhooij » 29 mei 2015 07:45

DUCATI Monster 1100 Evo
Ducati Monster 696+ (juli 2010 - oktober 2014)

“The major building block of the universe is stupidity.” F.Z.

Gebruikersavatar
Alex64
donateur
donateur
Berichten: 1219
Lid geworden op: 10 apr 2013 23:50
Locatie: Drunen

Re: (Niet zo) langdurige restauratie 125 Regolarita.

Ongelezen berichtdoor Alex64 » 29 mei 2015 10:42

Gisteren de laatste loodjes van het project, tenminste dat hoopte ik, dus de dag voortvarend begonnen, met het afvullen van het carter, 1,2 kilo minerale 20W50 olie moest erin, dus keurig netjes op de keukenweegschaal afgemeten, en met een trechtertje in het blok laten lopen.
Toen de hele plas erin zat, viel het pas op dat de Regolarita licht incontinent was, de olie liep er aan de onderkant weer net zo hard uit, helaas geen lekkage bij een aftapplug, maar gewoon een kapotte pakking aan de koppeling kant, gelukkig niet tussen de carterhelften, dan was ik er nog veel zieker van geweest.
Dus uitlaat eraf, remstang los, voetsteun eraf, en aftappen maar, die plug hebben ze wel heel handig geplaatst.
Toen de motor zo goed als niet meer drupte met twee spanbanden op de brug naar links laten hellen, en de carterdeksel gedemonteerd, passingen goed schoon en vetvrij gemaakt, en een tube Sista SL509 leeg geknepen, dan maar een vloeibare pakking er tussen.
In de tussentijd dat de pasta moest uitharden ben ik naar Nijmegen gereden, naar Moto-Guzzi specialist Teo Lamers, ik moest namelijk ook nog een benzinefilter in de tank fabrieken, maar alle maten van alle verschillende kranen pasten niet op mijn kraantje, dus de goedkoopste gekocht (€9,-) en het filter passend gemaakt, weer wat klaar, trouwens gelijk een veel te lange KM-teller kabel meegenomen.
Bij thuiskomst de olie weer terug in het carter gekieperd, en halleluja, ze hield alles binnen, op naar de Total voor mengsmering, vandaag moest het gaan gebeuren !!!
Bij het tankstation was mijn eerste vraag natuurlijk wat de mengverhouding was, en na drie telefoontjes konden ze mij vertellen dat die 1:50 was, te laag dus, Volgens Mike van Crossblokrevisie.nl was 1:40 de meest ideale verhouding voor mijn blokje, dus maar weer bijmengen, en hoe rekende je dat ook alweer uit 16.33 liter 1:50 --> 16.33 liter 1:40 ???
uiteindelijk kwam ik telkens op 100cc uit, dus dat zal dan wel kloppen, bijgemengd in de tank, en de eerste liters konden na tig jaar weer in het kleine blauwe tankje gegoten worden.
Vreemd was het wel dat de benzine niet doorliep in de slang en het extra filter in de benzineleiding, dus de carburateur losgehaald, vlotterkamer open, de vlotter wat heen en weer bewogen en alles weer afgedicht, gelukkig, de benzine stroomde weer.........., zo uit het pijpje over het blok, het nieuwe fiberringetje was dus net te dun, en dicht niet goed af, snel verholpen als dit alles was ...
Contact aan, choke aan en eerst een paar keer rustig rondtrappen op de kickstarter, zodat alles gesmeerd was en er ook wat benzine in het blok zou zitten, en nu het echte werk, in gedachten zag ik de hele straat al gehuld in een tweetaktwolk, terwijl de Regolarita rustig stond te knetteren op de oprit.
Helaas, niks van dit alles, ze was zo dood als een pier, aanlopen dan ?
In z'n 3 en 4 geprobeerd, maar buiten wat plofjes van de compressie en blauwe kuiten van de stepjes nul resultaat.
Dus nu op zoek, ik denk dat het vonkenpotje leeg is, dus volgende week eerst de ontsteking en bobine maar eens controleren, en dan zien we wel verder.
Tips om e.e.a. uit te sluiten of makkelijk te controleren zijn overigens van harte welkom !
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Matig uw kinderen, denk aan mijn snelheid .........
Monster 1100.
900 Supersport ie.

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6163
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: (Niet zo) langdurige restauratie 125 Regolarita.

Ongelezen berichtdoor TinTin » 29 mei 2015 11:48

heb je vonk met de bougie buitenboord (trapt ook wat makkelijker)?
zo niet staan de puntjes goed (hij heeft toch puntjes)?
meet je wel spanning op de bobine aan de voedingskant (zat er nu een accu in of niet)?
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Gebruikersavatar
Alex64
donateur
donateur
Berichten: 1219
Lid geworden op: 10 apr 2013 23:50
Locatie: Drunen

Re: (Niet zo) langdurige restauratie 125 Regolarita.

Ongelezen berichtdoor Alex64 » 29 mei 2015 12:23

Vonk heb ik niet gezien met een (andere) bougie tegen de koelribben, puntjes heeft hij niet, de ontsteking is electronisch, en spanning moet ik nog gaan meten, of er wel 6V uit de wikkelingen van de stator komt.
Matig uw kinderen, denk aan mijn snelheid .........
Monster 1100.
900 Supersport ie.

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6163
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: (Niet zo) langdurige restauratie 125 Regolarita.

Ongelezen berichtdoor TinTin » 29 mei 2015 12:37

Ducati elettronica blackbox? Daar staat en 6-cijferig nummer op, geef dat ff door want ik heb nog een bak van die blackboxes staan...
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Gebruikersavatar
Alex64
donateur
donateur
Berichten: 1219
Lid geworden op: 10 apr 2013 23:50
Locatie: Drunen

Re: (Niet zo) langdurige restauratie 125 Regolarita.

Ongelezen berichtdoor Alex64 » 29 mei 2015 13:10

André in de tijd van de Regolarita (1976) bestond het woord black-box nog niet eens, laat staan dat ze in Bologna wisten wat het was, er komen 5 draden met elk 6 volt uit de ontstekingspoel (stator), en daar moet ik het mee doen, niet meer en niet minder.
Matig uw kinderen, denk aan mijn snelheid .........
Monster 1100.
900 Supersport ie.

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6163
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: (Niet zo) langdurige restauratie 125 Regolarita.

Ongelezen berichtdoor TinTin » 29 mei 2015 13:20

een morini 3 1/2 uit '74 heeft een CDI ontsteking met Ducati elettronica blackbox...

vandaar dat ik er bakken van heb liggen :crazy:
heb je een foto van hoe dat dan naar je bobine loopt? Of ene plaatje van het draadschema?
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Gebruikersavatar
Alex64
donateur
donateur
Berichten: 1219
Lid geworden op: 10 apr 2013 23:50
Locatie: Drunen

Re: (Niet zo) langdurige restauratie 125 Regolarita.

Ongelezen berichtdoor Alex64 » 30 mei 2015 22:33

image.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Matig uw kinderen, denk aan mijn snelheid .........
Monster 1100.
900 Supersport ie.

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6163
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: (Niet zo) langdurige restauratie 125 Regolarita.

Ongelezen berichtdoor TinTin » 30 mei 2015 22:55

11 ziet er uit als de bobine en dan is 6 (arreasto) hetpuntje van de ontsteking... die koppelt naar masse waardoor je een vonk krijgt. Om te testen of je bobine het nog doet kan je zelf het blauwe draadje tegen massa aan tikken...
vonk = prima bobine, slecht puntje
geen vonk = bobine gaar?
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Gebruikersavatar
Alex64
donateur
donateur
Berichten: 1219
Lid geworden op: 10 apr 2013 23:50
Locatie: Drunen

Re: (Niet zo) langdurige restauratie 125 Regolarita.

Ongelezen berichtdoor Alex64 » 30 mei 2015 23:23

11 is inderdaad de bobine, en 6 is het contactslot.
Matig uw kinderen, denk aan mijn snelheid .........
Monster 1100.
900 Supersport ie.

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6163
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: (Niet zo) langdurige restauratie 125 Regolarita.

Ongelezen berichtdoor TinTin » 31 mei 2015 08:50

dan moet je 'm ff anders testen:
6V (?) van de accu aan de voeding kant (zwarte draad)
draadje aan de massa kant (nu blauw) en dan op de min van de accu tikken, zou ie moeten vonken
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Gebruikersavatar
Alex64
donateur
donateur
Berichten: 1219
Lid geworden op: 10 apr 2013 23:50
Locatie: Drunen

Re: (Niet zo) langdurige restauratie 125 Regolarita.

Ongelezen berichtdoor Alex64 » 03 jun 2015 22:42

Vandaag een poging ondernomen om wat vonken uit de ontsteking van de Regolarita te toveren, helaas, noppes !
Om mezelf niet een ongeluk te trappen op de starter dopje 15 op de accuboor gezet, zo kon ik de krukas fatsoenlijk rondkrijgen, en zo kijken of ik 6v had op geel groen, rood en ontsteking.
Vanzelfsprekend had ik de bougie en bougiedop al doorgemeten, ook het contactslot schakelt goed.
Als ik nu een 6V accu op geel zet, werkt mijn verlichting, op groen werkt mijn remlicht, maar met een ronddraaiende rotor werkt niks.
Dus is mijn conclusie: Motoplat is overleden.
Wie o wie kan mij verder helpen, en/of vertellen hoe ik e.e.a door kan meten met een multimeter en op welk standje ik de meter moet gebruiken, een adres waar ik de ontsteking en bobine kan laten controleren is natuurlijk ook heel erg welkom.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Matig uw kinderen, denk aan mijn snelheid .........
Monster 1100.
900 Supersport ie.

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6163
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: (Niet zo) langdurige restauratie 125 Regolarita.

Ongelezen berichtdoor TinTin » 04 jun 2015 08:10

https://www.carmo.nl/index.php?main_pag ... &cPath=497
http://www.moriniservice.nl/
of helemaal over op een electronische ontsteking (Ignitech?) met dus ook een ander vliegwiel, kan je gelijk het hele circus op 12V ombouwen :crazy:
Motoplat heeft ene vrij slechte naam bij Guzzi's dus het verbaasd me niet heel erg dat ie kaput is :blush:
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

gcp.wijnen
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 nov 2011 10:36

Re: (Niet zo) langdurige restauratie 125 Regolarita.

Ongelezen berichtdoor gcp.wijnen » 04 jun 2015 19:01

Alex , volgens mij is de oorzaak een kleinigheid ,maakt waarschijnlijk ergens massa waar het niet hoort of i.d.
Alle spoelen leveren zonder tussenkomst van een spanningsregelaar hun spanning/stroom afzonderlijk en worden bekrachtigd door een permanente magneet waar niets mis mee kan zijn mits hij magnetisch is.
Een of twee spoelen defect zou ik geloven ,maar allen lijkt mij sterk.
succes gr.Gird

Gebruikersavatar
Alex64
donateur
donateur
Berichten: 1219
Lid geworden op: 10 apr 2013 23:50
Locatie: Drunen

Re: (Niet zo) langdurige restauratie 125 Regolarita.

Ongelezen berichtdoor Alex64 » 04 jun 2015 22:37

Vandaag contact gehad met Steve van Motoplat-uk.com, en hij adviseerde mij om extra massakabels te maken tussen blok en frame, ik heb van hem de juiste weerstand waarden gekregen om de spoel van de ontsteking door te meten, en deze lijkt 100% in orde te zijn.
Dus eerst maar eens wat nieuwe kabels maken, daarna kijken we weer verder.
Mocht je trouwens een kapotte Motoplat hebben, Steve schijnt een van de weinigen te zijn die de stators kan repareren.
Matig uw kinderen, denk aan mijn snelheid .........
Monster 1100.
900 Supersport ie.

Gebruikersavatar
Alex64
donateur
donateur
Berichten: 1219
Lid geworden op: 10 apr 2013 23:50
Locatie: Drunen

Re: (Niet zo) langdurige restauratie 125 Regolarita.

Ongelezen berichtdoor Alex64 » 23 jun 2015 11:36

Van het weekend de hele ontsteking uit de Regolarita gesloopt, jammer, ze was net helemaal klaar, soms zit het mee, soms zit het tegen.
Maar ik had dus nog steeds geen vonk, en geen 6V, dus nu is de stator en de bobine onderweg naar Bradford ingnitions,
Ben benieuwd, het streven is nog steeds om alles binnen één jaar kant en klaar op de weg te hebben, dus ik heb nog wel even de tijd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Matig uw kinderen, denk aan mijn snelheid .........
Monster 1100.
900 Supersport ie.

Gebruikersavatar
Alex64
donateur
donateur
Berichten: 1219
Lid geworden op: 10 apr 2013 23:50
Locatie: Drunen

Re: (Niet zo) langdurige restauratie 125 Regolarita.

Ongelezen berichtdoor Alex64 » 08 jul 2015 11:07

vandaag de ontsteking weer binnengekregen uit Engeland, er is wel degelijk iets aan gedaan, het begeleidend schrijven ontbrak echter.
Dus binnenkort een nieuwe poging om de tweetakt tot leven te wekken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Alex64 op 08 jul 2015 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Matig uw kinderen, denk aan mijn snelheid .........
Monster 1100.
900 Supersport ie.

Gebruikersavatar
surfroy01
via ducatifora.com/doneren
via ducatifora.com/doneren
Berichten: 4790
Lid geworden op: 15 sep 2003 15:04
Locatie: le Coin de Pays-Bas

Re: (Niet zo) langdurige restauratie 125 Regolarita.

Ongelezen berichtdoor surfroy01 » 08 jul 2015 11:54

Ik zou laatste foto weg halen, zij die duistere bedoelingen hebben weten zo waar deze Regolarita staat!
Nu 996SPS Ex: 1098S, HM1100S, 998S, 748E.
En Kawasuki of Suzaki...... anyhow 3 cilinder 2 takt Suuz blok in een Kawa raceframe.

Gebruikersavatar
Alex64
donateur
donateur
Berichten: 1219
Lid geworden op: 10 apr 2013 23:50
Locatie: Drunen

Re: (Niet zo) langdurige restauratie 125 Regolarita.

Ongelezen berichtdoor Alex64 » 08 jul 2015 12:12

Dank je voor de tip Roy, het is weliswaar mijn zakelijke adres, en daar staat echt helemaal niks wat met de Duc te maken heeft, maar je weet maar nooit.
Matig uw kinderen, denk aan mijn snelheid .........
Monster 1100.
900 Supersport ie.

Gebruikersavatar
Alex64
donateur
donateur
Berichten: 1219
Lid geworden op: 10 apr 2013 23:50
Locatie: Drunen

Re: (Niet zo) langdurige restauratie 125 Regolarita.

Ongelezen berichtdoor Alex64 » 06 aug 2015 10:01

Inmiddels is mijn ontsteking al twee keer op en neer geweest naar Engeland, en gelukkig kloppen de verschillende waardes van de stator nu, tussen blauw en zwart een prachtige 19.1Ω en tussen blauw en massa 212Ω, maar ze start nog steeds niet, ik krijg geen vonk.
de stator is goed, de bobine is gecontroleerd, en zou goed moeten zijn, ik meet van de bougiekabel naar massa 12.6 kΩ en tussen de pulsgever en 6v aansluiting 33Ω, de bougie is nieuw, maar ook met een andere bougie waarmee ik massa maak op het blok krijg ik geen vuurwerk te zien.
De electrode van de bougie heb ik trouwens ook doorgemeten, voor zover dat gaat, en die heeft geen onderbreking.
Heeft hier nog iemand suggesties of de gouden tip voor mij ?
(Of heeft misschien iemand bij mij in de buurt nog een Motoplat bobine liggen met rode bougiekabel die ik heel even mag lenen ? :blush: )
Matig uw kinderen, denk aan mijn snelheid .........
Monster 1100.
900 Supersport ie.

Gebruikersavatar
Hans1970
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 jul 2013 08:02
Locatie: Zoetermeer

Re: (Niet zo) langdurige restauratie 125 Regolarita.

Ongelezen berichtdoor Hans1970 » 06 aug 2015 10:37

Draad naar "arresta / marcia" losmaken. Deze schakelt naar massa om de ontsteking UIT te schakelen.
Voor een vonk zijn alleen de zwarte en blauwe draad nodig. De spoelen moeten wel goed massa maken met het blok.
Dus.... alle draden los.... behalve de blauwe en de zwarte. Vanaf de bobine ook de draad richting arresta los.
Dan zou hij gewoon moeten vonken. Zeker gezien het feit dat je de spoelen goed gemeten hebt en de waarden kloppen.

gcp.wijnen
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 nov 2011 10:36

Re: (Niet zo) langdurige restauratie 125 Regolarita.

Ongelezen berichtdoor gcp.wijnen » 06 aug 2015 18:14

Zit weer niet mee , als hij ongewild massa maakt zoals Hans vermoed dan kun je trappen tot je een ons weegt.
Heb je dit uitgesloten en vonkt hij nog niet dan stel ik voor dat je eens met de hele handel aankomt , zetten we ze naast elkaar om te zien of er iets niet goed aangesloten zit en kunnen we eventueel onderdelen (even) uitwisselen,dit om te voorkomen dat je de ,, niet zo,, voor het langdurig project" weer moet weghalen.
groeten Gird

Gebruikersavatar
Alex64
donateur
donateur
Berichten: 1219
Lid geworden op: 10 apr 2013 23:50
Locatie: Drunen

Re: (Niet zo) langdurige restauratie 125 Regolarita.

Ongelezen berichtdoor Alex64 » 06 aug 2015 22:02

Dank jullie voor de suggesties en Gird, jij bedankt voor je aanbod, maar potverdriedubbeltjes nog aan toe, het is toch geen rocketscience .............
Ik ga eerst eens alle isolatie van de kabelboom afhalen, er zit gegarandeerd een zwevende massa, dat vermoeden had ik ook al, en dat ga ik eerst uitsluiten.
Matig uw kinderen, denk aan mijn snelheid .........
Monster 1100.
900 Supersport ie.