PANIGALE PROJECT

Schrijf hier alles over de (eigen) ombouwprojecten op basis van Ducati
franserna

PANIGALE PROJECT

Ongelezen berichtdoor franserna » 03 feb 2013 09:35

Hallo! In december 2012 heb ik me als trotse eigenaar van een Ducati voorgesteld op dit forum. Toevallig kon ik het “wrak” van een Ducati Panigale 1199 S ABS kopen met zeer veel schade. Helaas zijn er geen frame en kenteken bij, maar ik ga er een "zelfbouw" van maken, dus dat komt hopelijk wel goed. Het wordt een “special”, zonder kunststof delen en met veel aluminium. De meeste aluminium delen ga ik t.z.t. polijsten. Vind ik gewoon mooi. In principe ga ik de meeste delen zelf ontwerpen en maken.
Om er een “zelfbouw” van te maken (gebruikmakend van een nieuw frame) moet het frame volgens de eisen van de Rijksdienst voor het Wegverkeer flink veranderd worden. Dat betekent ook een paar keer naar de RDW voor keuringen en het betalen van de BPM. Ook ben ik bezig (geweest) met het verzamelen van de nodige vernielde onderdelen, die ik niet zelf kan/wil maken. Als enige zoek ik nog het werkplaatshandboek (liefst op een CD) met o.a. de afstellingen en aanhaalkoppels.
Dankzij forumlid Marcel heb ik inmiddels al het instructieboek en een onderdelenboek. Marcel, nogmaals dank! En via het Duitse Ducati-foum heb ik alweer een tijd geleden de 2 radiateurs (gloednieuw) voor de helft van de prijs kunnen kopen.
Van een goede vriend heb ik een mooie hefbrug kunnen lenen, dus daar staat de Duc voorlopig het eerste jaar wel op.
Op de foto's is mijn zwaar beschadigde speeltje te zien, toen nog zonder hefbrug. Diverse onderdelen die vernield zijn, heb ik als eerste eraf geschroefd. Onder andere was het schakelpedaal flink verbogen. Maar na verhitting tot ongeveer 420 graden kon dat pedaal eenvoudig gericht worden. Dat deed ik, nadat ik er speciaal krijt op had aangebracht om die temperatuur vast te kunnen stellen. Te heet aluminium buigen is niet goed, maar te koud al helemaal niet. Daarna heb ik de (lelijke) gietranden van het schakelsetje weggeslepen en wat gemodificeerd. Toen nog een paar uurtjes schuren en polijsten. Het resultaat zie je op de andere foto.
Vorige week heb ik het frame (gegoten aluminium box met balhoofd) flink aangepast. Aan de voorkant heb ik er o.a. een doosvormige steun aangelast (d.m.v. TIG-lasverbinding) om er een zelf te ontwerpen (aluminium !) topkuipje met koplamp op te kunnen bevestigen. De koplamp wordt de originele LED-koplamp. Tevoren had ik uiteraard flink "gegoogled" en wat rondgevraagd of ik een warmtebehandeling moest toepassen om de eventuele materiaalspanningen uit in mijn frame te halen. Dat zou niet nodig zijn. Maar inmiddels heb ik door andere info hier grote twijfels over! Vandaar dat ik deze vraag: wel/geen/hoe een warmtebehandeling ? in dit Duacatiforum heb gesteld. Ik zit met enige spanning te wachten op een deskundig advies van forumlid "Vertex". Tot die tijd ligt mijn frameproject even stil, want het balhoofd moet t.z.t. wel vast blijven zitten..... Wordt vervolgd!P1050514.JPGP1050515.JPGP1050516.JPG
Nog een vraag: Ik wil nog wat meer foto's bij dit verhaaltje laten zien, maar ik krijg een melding dat er maar 3 bijgevoegd mogen worden. HELP !
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door franserna op 01 dec 2013 00:31, 17 keer totaal gewijzigd.

cvhooij

Re: PANIGALE PROJECT

Ongelezen berichtdoor cvhooij » 03 feb 2013 10:15

Hallo Frans,

Ik ben erg benieuwd naar de foto's (en de rest van het verhaal :grin: ).
Zo te zien heb je iets te vroeg op 'bevestig' gedrukt??

Groet,
Corné
DUCATI Monster 1100 Evo
Ducati Monster 696+ (juli 2010 - oktober 2014)

“The major building block of the universe is stupidity.” F.Z.

royenlisa
Donateur 2012
Donateur 2012
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor royenlisa » 03 feb 2013 10:28

Ik ga dit ook goed volgen.
Succes met het project.

Mvg roy
Liever gelast dan geleased.
Kinderen op de achterbank veroorzaken ongelukken-ongelukken op de achterbank veroorzaken kinderen.
Er wordt meer kapot gesleuteld dan er kapot wordt gereden.

www.hatral.nl

franserna

Ongelezen berichtdoor franserna » 03 feb 2013 11:19

cvhooij

Ongelezen berichtdoor cvhooij » 03 feb 2013 12:37

DUCATI Monster 1100 Evo
Ducati Monster 696+ (juli 2010 - oktober 2014)

“The major building block of the universe is stupidity.” F.Z.

Zjanke
donateur
donateur

Ongelezen berichtdoor Zjanke » 03 feb 2013 12:40

En nog een volger. Ook die Fireblade ziet er goed uit, dat blijft de motor waar je voorlopig op rijdt?
Pr assen 1:52, de terugweg duurde 3 kwartier langer ;-)

franserna

Ongelezen berichtdoor franserna » 03 feb 2013 13:31

vv
Laatst gewijzigd door franserna op 25 nov 2013 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.

franserna

Ongelezen berichtdoor franserna » 03 feb 2013 13:33

Het frame in aanbouw.
Laatst gewijzigd door franserna op 25 nov 2013 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.

franserna

Ongelezen berichtdoor franserna » 03 feb 2013 13:35

De reparatie van het flink verbogen schakelpedaal. Na verhitting tot ongeveer 420 graden kon dat pedaal eenvoudig gericht worden. Dat deed ik, nadat ik er speciaal krijt op had aangebracht om die temperatuur vast te kunnen stellen. Te heet aluminium buigen is niet goed, maar te koud al helemaal niet. Daarna heb ik de (lelijke) gietranden van het schakelsetje weggeslepen en wat gemodificeerd. Toen nog een paar uurtjes schuren en polijsten. Het resultaat zie je op de andere foto.
Laatst gewijzigd door franserna op 25 nov 2013 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.

franserna

Ongelezen berichtdoor franserna » 03 feb 2013 13:39

franserna

Ongelezen berichtdoor franserna » 03 feb 2013 13:45

Megaduc
Donateur 2012
Donateur 2012

Ongelezen berichtdoor Megaduc » 16 mar 2013 21:21

Wat een project zeg!

Laat de foto's en de verhalen maar komen.

* Wel ERG zonde van de 1199 zeg.. *
Yamaha FZR400 '90, Yamaha FZR600 '92 , Yamaha FZR1000 '94, Yamaha YZF-R1 '98, Yamaha YZF-R1 '00, Yamaha YZF-R1 '02, Yamaha YZF-R1 '05, Ducati 1098 '08 en dan nu een Ducati Monster 1100 Evo '13.

barty-ensche
donateur
donateur

Ongelezen berichtdoor barty-ensche » 23 mar 2013 17:35

En nog een volger....

Die eerste eigenaar was wel een hele snelle enthousiaste dat die Panigale er nu al zo bij ligt... :blackeye:
In nomine Ducatis et Desmo Santi
(geluid vanaf 50sec)
passie voor eDUCATIe :smile:

wimoto
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor wimoto » 13 mei 2013 22:32

Hey Frans,

Leuk om je zaterdag even te spreken bij mij in Elst. Altijd leuk om mensen met de zelfde passie te leren kennen. Je blade ziet er ook erg strak uit, maar ik ben echt super benieuwd wat je van dit project gaat maken! Een betere uitgangsbasis kan je niet hebben in ieder geval!

Ik ga hem zeker volgen!

groeten Wido
www.wimoto.nl Custom Bike Design

franserna

Ongelezen berichtdoor franserna » 14 mei 2013 21:49

Laatst gewijzigd door franserna op 15 mei 2013 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.

franserna

Ongelezen berichtdoor franserna » 15 mei 2013 09:02

Werd wel weer tijd voor wat foto's.P1050543.JPGP1050550.JPG
Laatst gewijzigd door franserna op 20 mei 2013 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.

franserna

Ongelezen berichtdoor franserna » 15 mei 2013 09:38

Het frame is klaar (op de definitieve kleur na). Als de motor in de toekomst rijdbaar is, ga ik eens rustig bekijken welke kleur ik het frame (en andere onderdelen) ga geven. Nu wordt het tijd voor het stuur. Maar eerst moest ik nog een bovenste kroonplaat en een T-stuk zien te krijgen, want die delen waren ten gevolge van het ongeval door midden gebroken. Met wat geduld en geluk heb ik een perfect setje via Ebay voor weinig geld kunnen kopen. Het streetfighterstuur kocht ik bij een motorhandel voor een paar Euro. Dat stuur heb ik ongeveer 10 cm in het midden ingekort, want dat vond ik veel te breed. De originele clipons heb ik niet gebruikt, omdat een sportieve/lage rijhouding wel heel leuk is, maar ook heel vermoeiend is voor de polsen (tenzij je constant 200+ rijdt.....). Om het stuur op de kroonplaat te kunnen bevestigen heb ik een blokje aluminium gezaagd en er tussen gelast. Daarna gaat er nog heel veel aan dit stuur veranderen, maar de basis is klaar.
Op de bovenste foto's zie je nog de oude kroonplaat. Die (gebroken) knoonplaat heb ik tijdelijk aan elkaar gelast, omdat ik toen nog geen nieuwe kroonplaat had. Op de onderste foto zit (uiteraard) de nieuwe kroonplaat! Voor wie interesse heeft: de originele clipons met stuureinden zijn te koop. Die zijn die 100 % onbeschadigd en dus recht en als nieuw. JPG[/attachment]P1050546.JPGP1050607.JPG

franserna

Ongelezen berichtdoor franserna » 15 mei 2013 10:52

Bij de originele Panigale is de Ohlins-stuurdemper bevestigd tussen de rechter clipon en het frame. Omdat ik geen clipons gebruik, moet er een steun komen. Die heb ik gezaagd uit een alumium plaat (8 mm dik). Na wat zagen, boren en vijlen ontstond er een stevige, maar lichte steun, die ik aan de kroonplaat heb gelast. Toen dat klaar was, ben ik begonnen aan de reservoirs van de voorrem en de koppelingbediening. De originele reservoirs van plastic vind ik niet zo mooi (te groot), dus moesten er andere komen. Die originele reservoirs zijn voor de liefhebber te koop. Ze zijn als nieuw.
Ik had nog een paar oude, kapotte zaklampen van aluminium liggen. Daarvan heb ik het achterstuk van de batterijen afgedraaid (ik heb een selfmade metaaldraaibank), omdat daar zo'n mooi deksel met schroefdraad en O-ring op zit. Op de Motorbeurs Utrecht had ik 2 kleine plastic reservoirtjes gekocht, die precies in deze zaklampdelen passen. Ik heb een paar gaatjes in deze aluminium reservoirhouders geboord om het rem- en koppelingsvloeistofniveau te kunnen zien. Daarna waren ze klaar om aan het stuur te maken. Eerst wilde ik deze reservoirs rechtstreeks aan het stuur bevestigen, maar ik besloot om ze toch te lassen aan de stuurkap. Er komt namelijk een gestroomlijnde kap van aluminium over het streetfighterstuur. Dit wordt een demontabele kap, bestaande uit 2 helften. Deze stuurkap had ik uit 1 deel kunnen maken, maar gezien de "geknikte" vorm is het gemakkelijker om de 2 delen in het midden aan elkaar te lassen. Als die kap klaar is, dan lijkt het net een uit een deel gefreest stuur. Of ik dit stuur (dat inmiddels klaar is en nu van gepolijst aluminium is) zo laat of dat ik het stuur t.z.t. ga spuiten weet ik nu nog niet.P1050610.JPGP1050611.JPG
Laatst gewijzigd door franserna op 04 jul 2014 18:57, 3 keer totaal gewijzigd.

franserna

Ongelezen berichtdoor franserna » 15 mei 2013 11:09

Nog wat foto's van de reservoir en de stuurkap. De vorm van de stuurkaphelften heb ik eerst bepaald door middel van een stukje stevig karton en dat uitgezaagd uit een plaat aluminium (3 mm dik). Na uren buigen, passen en meten was ook dit onderdeel klaar.P1050599.JPGP1050602.JPG
Laatst gewijzigd door franserna op 15 mei 2013 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.

franserna

Ongelezen berichtdoor franserna » 15 mei 2013 11:17

Voorlopig de laatste foto's van de stuurkap. De rest komt nog.P1050615.JPGP1050616.JPG

Ik heb nog een vraagje: Ik zoek al een tijd naar een VOORWIEL voor mijn PANIGALE 1199 S. Ik heb er al diverse te koop zien staan, maar daar vragen ze belachelijke prijzen voor of ze zijn net verkocht. Mocht er iemand 1 hebben of een tip hebben, dan graag een berichtje naar 06-55738496. Het voorwiel mag (in lichte mate) beschadigd zijn, want ik ga de wielen toch een ander kleurtje geven.
Ook zoek ik een WERKPLAATSHANDBOEK voor de Panigale. Mag ook digitaal/CD. Tips zijn ook welkom!
Verder heb ik nog de kuipdelen van mijn Panigale, want er komt geen plastic aan mijn project. De meeste zijn wat beschadigd (sommige bevestigingsteuntjes afgebroken), maar voor iemand met 2 rechter handen zeker te repareren. Deze delen gaan weg voor een koopje! Groeten Frans

Rules
donateur
donateur

Ongelezen berichtdoor Rules » 16 mei 2013 13:59

Mooie plaatjes met mooie, doordachte, details.
Leuk om dit te volgen.
Het frame ziet er super goed uit. Je zou zo kunnen zeggen dat het af-fabriek zo is gemaakt. Erg strak geheel zo.
Maar zit de koplamp nu recht voor de luchthapper van de airbox?
848 ('08), 916 ('98), 748E ('00), Rolly 50 ('69) en soms een beetje CookieMonster 600 ('98)
CookieMonsterCorse

Industriekade 58 Weert
1ste zondag vd maand (apr-okt)

franserna

Ongelezen berichtdoor franserna » 16 mei 2013 20:27

Laatst gewijzigd door franserna op 17 mei 2013 19:15, 2 keer totaal gewijzigd.

franserna

Ongelezen berichtdoor franserna » 16 mei 2013 21:33

De stuurkap is klaar. Alleen weet ik nu nog niet of ik hem zo gepolijst laat of in de toekomst ga spuiten. De 2 kleine bolvormige uitsteeksels aan de achterkant van de stuurkap zitten er om ruimte te geven aan de 2 elektrische kabelbomen, die bovenop de veerpoten zitten. De schokdempers van de Ohlinsveerpoten kunnen namelijk (zelfs tijdens het rijden) elektrisch versteld worden. Fragment_5.jpgFragment_3.jpgFragment_4.jpg
Laatst gewijzigd door franserna op 17 mei 2013 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.

franserna

Ongelezen berichtdoor franserna » 16 mei 2013 21:36

Nog een paar plaatjes van het stuur en van het begin van de topkuip. Eerst een tijdelijke steun gemaakt om alles symmetrisch te krijgen en om te zien of de stuurdelen niet tegen de kuip komen. Fragment_2.jpgFragment.jpgP1050784.JPG

franserna

Ongelezen berichtdoor franserna » 16 mei 2013 21:47

Met een stuk karton heel grof en ruim bepaald hoe de kuip moet worden. Ik heb geprobeerd om de kuip uit 1 deel te kloppen/buigen. Maar al snel bleek het handiger om ze uit 2 delen te maken, die ik later weer aan elkaar lasP1050891.JPGP1050892.JPG
Laatst gewijzigd door franserna op 17 jul 2013 18:47, 3 keer totaal gewijzigd.