Ducati 750 ss 1999

Schrijf hier alles over de (eigen) ombouwprojecten op basis van Ducati
Ducatirijder6
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 sep 2019 22:41

Ducati 750 ss 1999

Ongelezen berichtdoor Ducatirijder6 » 11 sep 2019 15:46

Ik ga de ducati 750 ss uit elkaar halen en terug in elkaar zetten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ducatirijder6
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 sep 2019 22:41

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen berichtdoor Ducatirijder6 » 11 sep 2019 15:48

De kop is eraf. Nu nog uit elkaar zodat ik hem kan stralen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ducatirijder6
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 sep 2019 22:41

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen berichtdoor Ducatirijder6 » 12 sep 2019 20:13

Plaatjes van het blok langzaam gaat alles uit elkaar om te stralen en lagers te vervangen ws.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

franserna
Berichten: 767
Lid geworden op: 29 nov 2012 21:41

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen berichtdoor franserna » 18 sep 2019 20:34

Zo, die cilinder ziet er uit als nieuw. Ga je alles uit elkaar halen om al die onderdelen te stralen en/of te reviseren, of ga je ook nog echte veranderingen aanbrengen? Hoe dan ook: geniet van jouw project. Groet, Frans

Ducatirijder6
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 sep 2019 22:41

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen berichtdoor Ducatirijder6 » 02 okt 2019 00:03

Ik ga eerst alles stralen en nameten. In nieuwstaat brengen. Over aanpassingen ben ik er nog niet uit ivm balans enz. Maar revisie wel.

Ducatirijder6
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 sep 2019 22:41

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen berichtdoor Ducatirijder6 » 18 jan 2020 18:35

Dit bericht is hopelijk wel lang genoeg. Het motorblok is nu gesplitst. Morgen haal ik de lagers eruit en kunnen de delen gestraald worden. Het begin van opbouw is bij a in zicht. Er is nog wel een hele hoop te doen gelukkig.

Morgen meer foto's

Hopelijk is dit bericht niet te kort.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ducatirijder6
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 sep 2019 22:41

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen berichtdoor Ducatirijder6 » 18 jan 2020 18:37

Nog een foto van de delen die klaar zijn
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ducatirijder6
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 sep 2019 22:41

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen berichtdoor Ducatirijder6 » 18 jan 2020 19:38

Wat mij opvalt is dat de krukas lagers aan 1 kant in het carter blijft zitten en aan de andere kant op de krukas geschoven bleef. Morgen even bekijken of ze makkelijk los te halen zijn

Gebruikersavatar
GSenna
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 jul 2010 19:17

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen berichtdoor GSenna » 19 jan 2020 06:25

bij deze blokken kan het gebeuren dat de krukaslagers in de alu ring ronddraaien... controleer even goed of er in de alu - pasring geen loopsporen zijn ontstaan.. het is niet de bedoeling dat je lagers daar "losjes" in liggen!
je zou kunnen overwegen om ze met een fixeermiddel vast te zetten..
oh.. enne.. ik heb 't al in mijn eigen topic gezegd.. let op die keerring achter de versnellingsbak-as.. .!
906 Paso, 900 SS, 750 sS, Multistrada 950 S en ruimte in de schuur...:-)

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4538
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen berichtdoor DucATIRadeon » 19 jan 2020 09:09

is geen alu ring maar een stalen ring. zit verschil in: de rechter is groter met 7307 lager, de andere is 7207.
de ringen hebben 2 functies: groter draagvlak in het alu carter, en oliekanaal verbinding tussen filter en naar de cilinderkoppen toe.

de ene keer liggen ze er minder strak in, soms ontzettend vast. laatste geeft meeste problemen op levensduur van het lager.
vast zetten is niet moeilijk: goed ontvetten (ook het lager!) en paar drupjes loctite in de ring leggen, daarna het lager er in zetten en goed op zn plaats drukken met iets zwaar (grote dopsleutel op de binnenring en je gereedschapskist of volle bierkrat er bovenop, NIET draaien).
ducati 175 TS 1959
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)

Ducatirijder6
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 sep 2019 22:41

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen berichtdoor Ducatirijder6 » 19 jan 2020 16:17

Thanks voor de tips. Voor nu een foto van de carters zonder lagers. 1 lager krijg ik er nog niet uit. Hier zal ik een speciale lager trekker voor moeten maken denk ik. Het resultaat van het uren langs schoonmaken stralen schoonmaken stralen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ducatirijder6
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 sep 2019 22:41

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen berichtdoor Ducatirijder6 » 19 jan 2020 16:21

Wat mij nu op valt is dat er geen bloknummer op staat. Misschien is dat normaal. Nog een foto van het lager wat ik er niet uit krijg omdat de achterkant dicht is. Iemand een idee?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ducatirijder6
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 sep 2019 22:41

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen berichtdoor Ducatirijder6 » 19 jan 2020 16:43

Aan ducatiradeon, ik las ergens dat jij andere lager bij de krukas erin hebt gedaan. Zijn dit de skf 7307 en 7207?

Gebruikersavatar
GSenna
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 jul 2010 19:17

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen berichtdoor GSenna » 19 jan 2020 17:31

Dat lager dat je er niet uitkrijgt is het lager waar de keerring achter zit... in principe kan je die er gewoon met een lagertrekker uithalen..
De lagers (als je de originele wil gebruiken) zijn niet van SKF.. maar van RHP..
idd 72 e 73... wel even opletten wat je doet.. want die dingen zijn niet goedkoop!

dus bij het plaatsen: lager in de vriezer.. carter warmen.. drupje loctite.. etc..
zorg dat de lagers met de tekst naar buiten in het carter komen te zitten!!!
(en dus de "brede" binnenring naar binnen... die lagers zijn heel iets conisch)
en even hulp vragen als het niet lukt..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
906 Paso, 900 SS, 750 sS, Multistrada 950 S en ruimte in de schuur...:-)

Gebruikersavatar
GSenna
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 jul 2010 19:17

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen berichtdoor GSenna » 19 jan 2020 18:17

heb nog even pica d'r bij gezocht.. zo dus....
enne.. voor de volledigheid.. Arthur heeft gelijk hoor.. het zijn STALEN ringen...
ik wilde zeggen alu - kleurig.. maar ging iets te snel..

op de foto zie je 'm d'r uit.. die groef is onderdeel van een oliekanaal.. dus.. daar ff oppassen met je loctite...! anders plak je de boel straks dicht.. enne.. goed schoonhouden.. oliekanalen doorblazen met perslucht als je daar toch bezig bent.. zeker als je net als ik de boel in de vaatwasser stopt!!!!!!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
906 Paso, 900 SS, 750 sS, Multistrada 950 S en ruimte in de schuur...:-)

Ducatirijder6
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 sep 2019 22:41

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen berichtdoor Ducatirijder6 » 19 jan 2020 20:36

Net het lager met de hand van de krukas afgeschoven. Wel orginele lagers. Ik denk dat of het lager is uitgesleten of de krukas of allebij. Als de nieuwe lagers strak erop zitten laat ik het zo. Dit is toch niet te lijmen?

Gebruikersavatar
GSenna
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 jul 2010 19:17

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen berichtdoor GSenna » 20 jan 2020 08:08

ik bedoel dat je kan overwegen om loctite 603 te gebruiken als de boel erg los in elkaar ligt.
dan gaat het lager niet meedraaien in het alu van t carter... dus.... een drupje op de stalen ring.. én op t lager voordat je 'm in die ring perst..
en dus oppassen dat je niet de oliekanalen dicht gaat zitten plakken...
906 Paso, 900 SS, 750 sS, Multistrada 950 S en ruimte in de schuur...:-)

Ducatirijder6
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 sep 2019 22:41

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen berichtdoor Ducatirijder6 » 20 jan 2020 14:30

Oke thanks voor de tip. Hier een foto van mijn lagers die er in zaten 7307×2TB en 7207 × 2ETN van RHP. Ik ga eens uitzoeken of er geen andere lagers in kunnen.

Ik vind het vreemd dat die lagers zo los zitten. Een engelse maat 1 3/8 34.93 mm zou misschien wel vast zitten. Ik ga de krukas meten. Misschien is het wel een productie fout ofzo want zoveel km stond er niet op de motor. Word vervolgd......
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
GSenna
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 jul 2010 19:17

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen berichtdoor GSenna » 20 jan 2020 21:32

hou er rekening mee dat de lagers onder een klein beetje spanning in het carter zitten (0.15 mm)..
kijk even goed op je krukas, en op de binnenkant van je lagers.. als je geen loopsporen of krassen ziet .. dan is er ws niks aan de hand..
en als je toch zit te kijken.. haal dan een dan even een perslucht door de oliekanalen
als de boel los in je carter draait voel je dat echt wel hoor.. bovendien zou je dan schade in het carter zien ..
Let er op dat je goed gaat meten vóórdat je de boel weer in elkaar plakt ...
succes weer !

gr .Hans
906 Paso, 900 SS, 750 sS, Multistrada 950 S en ruimte in de schuur...:-)

Ducatirijder6
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 sep 2019 22:41

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen berichtdoor Ducatirijder6 » 21 jan 2020 19:27

Er zit speling tussen de krukas en het lager. Ik zie een slijtspoor op het lager. Dat ter zijde. Ik snap niet waarom er thrust lagers in zitten. Anders gezegd hoekcontact lagers. Er komt toch geen axiale kracht op de krukas? Normale lagers kunnen meer toeren aan en meer radiale kracht. Waarom zitten er van die gekke RHP lagers in? Als er dan toch hoekcontact lagers in moeten hadden ze ook skf kunnen nemen met een wat grotere hoek zoals 40graden. De rhp zijn 15 of 18 graden. Dat is dus bijna geen extra hoogte voor axiale krachten op te vangen. Die voorspanning is toch geen spanning maar juist speling zodat het lager bij verhitting juist zonder zijdelinkse speling draaid? Nouja ik ben er nog niet uit. Morgen maar eens langs een specialist. De skf kogellagers of hoekcontact lagers zijn veel goedkoper. Kogellager 6 euro. Ipv 80. Prijs maakt mij niet eens uit. Blijkbaar zijn de lagers van RHP na 35000 km uitgesleten ofwel de krukas is uitgesleten of het is een productiefout. Het moet gewoon precies goed passen. Zo dat was het

Gebruikersavatar
GSenna
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 jul 2010 19:17

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen berichtdoor GSenna » 21 jan 2020 20:07

zeker komt er wel wat axiale kracht op het lager... namelijk.. bij elke verbrandingsslag!
omdat je drijfstang een paar cm naast het lager zit krijg je altijd een beetje axiale kracht.. sterker nog.. bij motoren met een hoog vermogen kan je krukas daardoor zelfs afbreken op de krukwang.. kijk maar eens naar het filmpje daarover : https://youtu.be/4jmCwGBCgfE

er zijn mensen die andere lagers hebben geprobeerd, naar wat ik begrijp met wisselend succes.. (check ook ff mijn draadje. ik heb daar ook over gevraagd) en nee! het is spanning! die 0,15 trek je af van de ruimte die je hebt, en daarmee wordt het lager als het ware "voorgespannen" ..
daarom komt dat berekenen van die beschikbare ruimte ook zo precies!!.. hoe zit het met je shims? .. zat het hele spul niet gewoon te los in het carter? en check vooral ook even de oliekanalen.. is er ook kleurverschil? zo ja.. dan kan het zijn dat 't spul verstopt zit.. en dat het lager geen olie heeft gehad.. daar kunnen ze ook heel slecht tegen..

oh.. enne.. meet ook even je krukas.. is ie nog goed rond? (dus even op vier plaatsen meten!!) en valt ie qua diameter nog wel binnen de Specs?.. ff je werkplaatshandboek checken...
Laatst gewijzigd door GSenna op 21 jan 2020 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
906 Paso, 900 SS, 750 sS, Multistrada 950 S en ruimte in de schuur...:-)

Ducatirijder6
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 sep 2019 22:41

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen berichtdoor Ducatirijder6 » 21 jan 2020 20:16

Yes! Dit soort uitleg heb ik wat aan. Ik ga het lezen, meten en bekijken op youte

Ducatirijder6
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 sep 2019 22:41

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen berichtdoor Ducatirijder6 » 21 jan 2020 21:16

Inmiddels ontdekt dat er slijtage sporen op de krukas aanwezig zijn. Helaas geen meet gegevens kunnen vinden over de dikte van de as waar het lager op schuift in de haynes manual.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ducatirijder6
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 sep 2019 22:41

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen berichtdoor Ducatirijder6 » 21 jan 2020 22:02

Er is een nieuw blok de 800. Meeste is hetzelfde of iets beter en ook andere lagers. Hierbij een foto.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
GSenna
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 jul 2010 19:17

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen berichtdoor GSenna » 21 jan 2020 22:38

het is maar wat je nieuw noemt... die maakten ze al in 2003 hoor..
lees even goed bij je eigen foto... (nr 3).. main bearings still of the same.....
prima blok die 800 hoor.. maar je gaat nu echt off-topic in je eigen dingetje...
focus: je lagers zijn mol.. meten meten meten.. en uithuilen.. nieuwe kopen.. en door!

denk bij meten niet aan hoe groot ze zijn ( dat is n.l gewoon de binnenkant van je lager) maar aan de rondheid.. zoals ik zei... op vier plaatsen meten, elke keer kwartslag draaien.. kijk of je steeds dezelfde waarde meet.. dat doe je niet met een schuifmaat zoals je nu doet.. maar met een micrometer..
als 't boeltje ovaal is.. of de tolerantie t.o.v. je nieuwe lager is te groot.. dan gaat het sws niet werken...
906 Paso, 900 SS, 750 sS, Multistrada 950 S en ruimte in de schuur...:-)