Die verrekte verroeste bout van de startmotor faalde en nu ?

SS350 t/m SS1000DS.
midlifeduc

Re: Die verrekte verroeste bout van de startmotor faalde en nu ?

Ongelezen berichtdoor midlifeduc » 09 mei 2018 13:42

Yups, even de lokale bouten- en moerenhandel geraadpleegd, we hebben hier een hele goede zitten in de buurt (waar ook de nieuwe SKF lager vandaan komt die in de starter gezet werd). Missie geslaagd. Het kleppendeksel terug gemonteerd met ThreeBond 1215.
Ik had een een schetsje gemaakt en alle boutjes mooi genummerde zodanig dat ze allemaal terug op dezelfde plek kwamen ze zitten. Was er nog toch wel eentje die precies wat te kort was, pakte niet in de schroefdraad van het blok. Even eentje gaan halen die een kleine centimeter langer was en ging als van zelfs. Mijn indruk was dat deze schroef van begin af te kort was. Ik merkte ook een plastiek achtige substantie/residu op de schroefdraad van deze (te)kort inbusbout. Nu ja, ook opgelost.

Ondertussen hangt dit alles terug op zijn plaats.
Even een nachtje de vloeibare dichting laten uitdrogen (op de doos staat droogtijd 24 uur bij 25 °C).

Hij staat klaar om nieuwe olie op te doen (nieuwe oliefilter zit er op en heb motorfietsolie Shell Advanced Ultra 4T 15W50 staan, er was voordien Castrol Power RS Racing 4T 10W-50 op, maar daar kon ik niet direct aankomen).
Volgens werkplaatshandboek moet er 3.5 liter olie op.

Zal iets voor morgen of overmorgen zijn (nog andere verplichtingen). En dan de eerste startpoging (fingers crossed)

Ga ook mijn remolie eens aanpakken, heb ik ook klaar staan en een vacuümpompje. Moet ook wel gaan lukken.

midlifeduc

Ongelezen berichtdoor midlifeduc » 11 mei 2018 11:57

Alles zit sinds eergisteren terug samen. Oliefilter, motorolie en remolie ververst. Eerste druk op de knop en hoppa, gelijk starten. Even goed laten warmdraaien. Deze morgen nog eens gecheckt op lekken langs het dynamodeksel, maar poederdroog. Dus missie geslaagd. Deze namiddag maar eens een ritje gaan maken met dit lekkere weer. Bedankt voor alle insteek hier !

midlifeduc

Ongelezen berichtdoor midlifeduc » 12 mei 2018 07:45

Nog een slotvraagje, de olie vervangen van de koppelingssleeve, gaat dat op identieke wijze als van de remolie en is dat dezelfde soort olie ? Anders gaat deze er ook eens af en nieuwe er op.

Update, youtube geraadpleegd, yups, zelfde werkwijze en zelfde olie, dus gaan we deze ook eens verversen. :smile:

midlifeduc

Ongelezen berichtdoor midlifeduc » 17 mei 2018 07:38

De werken zijn uitgevoerd, nieuwe dikkere startkabelset is definitief geplaatst (deze komt in mijn geval van custom starter cables - facebooknaam, wist helaas niet dat iemand ze hier ook maakte), startmotor afgehaald - gereviseerd - terug geplaatst, alle vloeistoffen vernieuwd (oliefilter, motorolie, remolie en schakelolie,), nieuwe batterij van motobatt geplaatst.
Het resultaat mag er zijn van een moeizame starter, omgetoverd in een vlotte (koude start) en in een oogwenk startende (zeker als hij even gelopen heeft, moet je bij opnieuw starten nog maar daar de startknop wijzen en hij loopt al bij wijze van spreken). Hij loopt en rijdt terug lekker.
Laat ons stellen dat het breken van de bout/isolator eigenlijk een geluk bij een ongeluk was, want bij het open maken van de startmotor was gebleken dat de borstels van het plaatje al ver heen waren, alsook de lager van de startmotor eigenlijk kaduk was. Einde opdracht en missie geslaagd. Iedereen bedankt voor alle insteek en begeleiding/tips :bye:

TinTin
donateur
donateur

Ongelezen berichtdoor TinTin » 17 mei 2018 08:53

[quote="midlifeduc"]De werken zijn uitgevoerd, nieuwe dikkere startkabelset is definitief geplaatst (deze komt in mijn geval van custom starter cables - facebooknaam, wist helaas niet dat iemand ze hier ook maakte), quote]
ff gechecked, prima kabels zo te zien maar wel wat duurder dan die van mij ;)
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"