900 SS (1992) - piepende/krankende monoshock - revisie ?

SS350 t/m SS1000DS.
Gebruikersavatar
midlifeduc
Berichten: 82
Lid geworden op: 14 apr 2016 12:50

900 SS (1992) - piepende/krankende monoshock - revisie ?

Ongelezen berichtdoor midlifeduc » 29 jun 2017 19:43

Vandaag een kort ritje gedaan met de old lady, en toen ik hem de garage binnen reed, mja, piepend en krakend geluid aan de achterkant.
Bij nadere inspectie (luisteren) lijkt dit duidelijk afkomstig van de monoshock. Ik zie geen lekken.
The lady heeft 41.000 km op de klok (ben eigenaar 4).
Dringt een revisie zich op, is de monoshock (standaard exemplaar) makkelijk zelf te verwijderen en naar waar kan ik deze eventueel wegbrengen voor een goede betaalbare revisie ?

Gebruikersavatar
Droomduc
Berichten: 192
Lid geworden op: 23 mei 2016 00:58
Locatie: Twente

Re: 900 SS (1992) - piepende/krankende monoshock - revisie ?

Ongelezen berichtdoor Droomduc » 29 jun 2017 20:00

Zo te horen lijken me het eerder de draaipunten ipv de monoshock.
Ducati 900ss 1992
Achter wolken...... :smile:

Ducatinus
Berichten: 867
Lid geworden op: 18 okt 2013 12:32
Locatie: Het mooiste stukje NL, Twente dus.

Re: 900 SS (1992) - piepende/krankende monoshock - revisie ?

Ongelezen berichtdoor Ducatinus » 29 jun 2017 20:07

Lijkt mij ook, eens met Droomduc.
There's no "control" button on my computer, I'm always in control.

- Aprilia RSV1000RR Factory 2005
- Triumph Speed Triple 2011

- Ooit komt er nog eens een .......het is een '94 er 916 Strada geworden

Gebruikersavatar
midlifeduc
Berichten: 82
Lid geworden op: 14 apr 2016 12:50

Re: 900 SS (1992) - piepende/krankende monoshock - revisie ?

Ongelezen berichtdoor midlifeduc » 29 jun 2017 20:10

De draaipunten van deze achtervering bedoelen jullie ? wat raden jullie aan even wat kruipolie tussen laten lopen ? Zou het te maken hebben met het warme/droge weer ?

Gebruikersavatar
Droomduc
Berichten: 192
Lid geworden op: 23 mei 2016 00:58
Locatie: Twente

Re: 900 SS (1992) - piepende/krankende monoshock - revisie ?

Ongelezen berichtdoor Droomduc » 29 jun 2017 20:22

Kruipolie is meer een noodmaatregel, ik zou ze los halen (als dat wil, omdat ze zo droog zijn) en dan van vers vet voorzien. Je kunt er wel kruipolie op spuiten, punt voor punt, om te kijken waar de ergste pieper zit. Heeft weinig te maken met het weer, het vet moet het hem doen. Ook te strak aangedraait misschien?
Ducati 900ss 1992
Achter wolken...... :smile:

Gebruikersavatar
midlifeduc
Berichten: 82
Lid geworden op: 14 apr 2016 12:50

Re: 900 SS (1992) - piepende/krankende monoshock - revisie ?

Ongelezen berichtdoor midlifeduc » 29 jun 2017 20:39

Okay, best even losmaken op de twee aanhechtingspunten en opnieuw in het vet steken. Is er bepaalde volgorde, werkwijze die ik moet volgen (eerst bovenaan of eerst onderste bout ?) ik veronderstel dat ik er niet te volledige schokbreker moet uithalen, voorval de bouten die in door de door de aanhechtingspunten gaan goed in het vet moet steken ?
Ik vraag nogal veel info, heb totaal geen ervaring mee, vandaar .

Gebruikersavatar
midlifeduc
Berichten: 82
Lid geworden op: 14 apr 2016 12:50

Re: 900 SS (1992) - piepende/krankende monoshock - revisie ?

Ongelezen berichtdoor midlifeduc » 29 jun 2017 21:02

Net terug even op de motor gezeten, nadat ik kruipolie tussen het onderste draaipunt heb laten lopen en een halfuurtje gewacht heb, het gekraak/gepiep is volledig weg. Als ik enkel dit punt losmaak, zou het volstaan door de bout goed in het vet te steken, mag dit en kan dit zonder meer ? Alvast bedankt voor de tip jongens, een mens denk direct aan erger. Mijn shock ziet er overigens nog prima uit (bijna als nieuw uit na al die jaren, ofwel wel deze reeds eens gereviseerd of vervangen)
Laatst gewijzigd door midlifeduc op 29 jun 2017 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Ducatinus
Berichten: 867
Lid geworden op: 18 okt 2013 12:32
Locatie: Het mooiste stukje NL, Twente dus.

Re: 900 SS (1992) - piepende/krankende monoshock - revisie ?

Ongelezen berichtdoor Ducatinus » 29 jun 2017 21:03

Vergeet niet dat het gewicht van de motor achter op de schokbreker steunt. Dus als je de schokbreker of alleen maar de bouten eruit haalt valt de motor aan de achterkant natuurlijk zo naar beneden. Je zult dus het gewicht van de achterkant af moeten halen. Een methode die vaak goed werkt is of ophangen aan een stevige balk aan het plafond, of as steunen onder de voetsteunen van de berijder.
There's no "control" button on my computer, I'm always in control.

- Aprilia RSV1000RR Factory 2005
- Triumph Speed Triple 2011

- Ooit komt er nog eens een .......het is een '94 er 916 Strada geworden

Gebruikersavatar
Rob Troost
donateur
donateur
Berichten: 5985
Lid geworden op: 12 sep 2003 18:00
Locatie: Teutoburgerwald e.o.
Contacteer:

Re: 900 SS (1992) - piepende/krankende monoshock - revisie ?

Ongelezen berichtdoor Rob Troost » 29 jun 2017 21:17

een schaarkrik op het achterwiel onder de zit werkt ook prima.
Stoer en Aaibaar

Gebruikersavatar
midlifeduc
Berichten: 82
Lid geworden op: 14 apr 2016 12:50

Re: 900 SS (1992) - piepende/krankende monoshock - revisie ?

Ongelezen berichtdoor midlifeduc » 29 jun 2017 21:18

Ok, bedankt voor alle snelle info en de goede suggesties die ik kreeg, ik weet het probleem nu zitten en weet wel iemand met een takel aan het plafond zodanig dat de motor ondersteund is bij losmaken, dus dat moet wel lukken en zo duurzaam opgelost zijn.
En met de tip van Rob, kan ik het eigenlijk thuis doen met de motorfiets op de paddockstands
Rob, steek je iets tussen de schaarkrik en het achterwiel en het frame, een plankje of zoiets ?

Gebruikersavatar
Rob Troost
donateur
donateur
Berichten: 5985
Lid geworden op: 12 sep 2003 18:00
Locatie: Teutoburgerwald e.o.
Contacteer:

Re: 900 SS (1992) - piepende/krankende monoshock - revisie ?

Ongelezen berichtdoor Rob Troost » 30 jun 2017 05:53

gewoon op de band zetten, idd zorgen dat het frame beschermd word door een plankje of iets dergelijks.
dan opslingeren tot de schokbreker niet meer onder spanning staat.
Stoer en Aaibaar

Gebruikersavatar
Duclaasie
Berichten: 1591
Lid geworden op: 26 mei 2011 18:29
Locatie: Willemsoord

Re: 900 SS (1992) - piepende/krankende monoshock - revisie ?

Ongelezen berichtdoor Duclaasie » 30 jun 2017 07:21

Desalniettemin is revisie van je schokbreker gezien de leeftijd alsnog een goed idee. Je stikstofdruk zal waarschijnlijk zijn gedaald en de olie in je achterschokbreker heeft na zoveel jaar zijn beste tijd ook wel gehad. Ik was voor revisie van de achterschokbreker volgens mij 125,- kwijt bij Rooske. Zal bij andere specialisten ook in die buurt liggen. Hou er wel rekening mee dat er bedrijven zijn die beweren dat de originele Showa schokbrekers niet zijn te reviseren. Houdt simpelweg in dat zij het niet kunnen of aandurven.
Proud to be Loud

Ducatinus
Berichten: 867
Lid geworden op: 18 okt 2013 12:32
Locatie: Het mooiste stukje NL, Twente dus.

Re: 900 SS (1992) - piepende/krankende monoshock - revisie ?

Ongelezen berichtdoor Ducatinus » 30 jun 2017 08:41

Goede tip van Duclaasie. ALs je nu toch de schokbreker er uit hebt, zeker doen.
Ga je zeker plezier van hebben.
There's no "control" button on my computer, I'm always in control.

- Aprilia RSV1000RR Factory 2005
- Triumph Speed Triple 2011

- Ooit komt er nog eens een .......het is een '94 er 916 Strada geworden

Gebruikersavatar
JohnD
Berichten: 60
Lid geworden op: 07 nov 2016 15:40

Re: 900 SS (1992) - piepende/krankende monoshock - revisie ?

Ongelezen berichtdoor JohnD » 27 jul 2017 22:06

En als die schokbreker er vantussen is, gelijk kijken/voelen of er, ter hoogte van je achterbrugscharnierpunt, zijwaardse speling tussen je achterbrug en het blok zit.(MAX. 0,1mm)
Gaat het makkelijkst als je het achterwiel eruit haalt, dan voel je het veel beter.
En ook zeker de as eruit halen (hou de shims goed in de gaten!), naaldlagers checken en indien ok, goed invetten.
Is de as niet ingelopen?
Doordat het niet op 1,2,3 gedaan is, wordt dit ook haast nooit gedaan.
De mijne had 43k. toen ik hem kocht en zowel lagers als as waren naar de klonen.
Kun je ook gelijk kijken of je achterbrug niet is ingescheurd ter hoogte van de klempunten.
Ducati 900 SS 1993
Guzzi Le Mans II 1979
Honda CB 1000 Big One 1998
Harley Heritage 1991
Suzuki GS 750 1977
Wie een put graaft voor een ander, is niet in z'n eigen tuin bezig... en zal flink moe zijn.