Die verrekte verroeste bout van de startmotor faalde en nu ?

SS350 t/m SS1000DS.
midlifeduc

Die verrekte verroeste bout van de startmotor faalde en nu ?

Ongelezen berichtdoor midlifeduc » 13 apr 2018 09:05

Gisteren nieuwe betere startkabels geplaatst om het starten van de 900 ss een boost te geven.
Op zich geen moeilijke klus tot dat..... maar ja het staat in de titel, dat dat..... damm, maar is een euvel dat wel meer blijkt voor te komen (zeker bij een 26 jaar oude fiets).

Alles verliep toppie tot, die verrekte verroeste moer die op het de bout van de startmotor zat ging falen.

Resultaat, mja, de moer kwam los, maar niet zonder meer kwaad te doen, namelijk de bout die in de startmotor zit, hangt nu los te zweven in de startmotor en het ronde zwarte isolatie huisje die normaal op de behuizing van de startmotor zit hangt nu ook los.
Gevaarlijk werd mij verteld wat dit zou wel eens kortsluiting kunnen veroorzaken met brand tot gevolg omdat de isolator gebroken is. (wist ik niet, voor ik een toch een startpoging deed, met electriciteit rommel je niet, dus niet meer starten vanaf nu, les geleerd, gelukkig zonder verder erg).

Dat wordt dus startmotor vervangen zo te horen (of reviseren, maar daar begin ik niet aan, geen kennis van electriciteit, dus daar rommel ik niet meer mee, dan maar een vervanger/nieuwe).

Ook geen simpele klus naar het schijnt want ondermeer de behuizing van de alternator moet los om bij de bevestigingsbouten van de startmotor te kunnen komen.

Naast het alternatorcover eens dat er af, moeten er dan nog onderdelen weggehaald worden of kan men dan bij de bevestigingsbouten van de startmotor komen ? Tot wat ik nu kon achter halen op het 'www' zou het zou moeten lukken om bij de drie bouten te komen, maar in het werkplaats handboek die ik heb (duitstalig) kom ik eerst punt 5 Ausbau Generator, Zündsystem un starterfeilauf tegen. Daar zou ik liever vanaf blijven als het even kan en gewoon de starter losmaken als dit kan of is dit onmogelijk ?

Iemand hier ervaring mee ? Om het alternatordeksel er af te halen is er een handige tool in de handel heb ik al gezien. Olie aflaten (ben toch net toe aan een olie en filterwissel) koppelingspomp verwijderen, nog een afdekkappje ter hoogte van het tandwiel, schakelpookje los en de diverse bouten losmaken van het alternatordeksel (en de bouten mooi op volgorde houden omdat ze verschillende lengte hebben). Dan te tool er op en deksel losmaken. Maar moet er dan nog meer los om bij de drie bouten te komen die startmotor vasthouden of kan ik er zo bijkomen losmaken en dan zonder verder gesleutel de startmotor weggehalen, vervangen en terugplaatsen ? Uiteraard oude dichtingspasta van deksel verwijder en van het motor gedeelte, en nieuwe aanbrengen en dat netjes alles terug plaatsen in omgekeerde volgorde.
Mis ik bepaalde stappen of dingen ?

Ik kon trouwens wel de kabel aan de bout van de startmotor vastmaken en heb kunnen starten (deed de motor trouwens duizend keer beter dan voordien, maar euh..... kan ik beter niet meer doen heb ik mij laten vertellen, want voor het zelfde geld ging hij de fik in als er kortsluiting was gemaakt van de startmotor naar het frame door de loszitten kabel/bout in de behuizing van de startmotor).

Tips voor een goede startmotor ? (Carmo vb, of gelijkaardige, goed geprijsd ?)

Abarth
Contacteer:

Re: Die verrekte verroeste bout van de startmotor faalde en nu ?

Ongelezen berichtdoor Abarth » 13 apr 2018 11:18

Om het dynamo deksel te verwijderen kun je ook de koppelings cilinder als hefboom gebruiken.
Hoef je geen aparte tool voor te kopen!
Als die er af is kun je zo bij het laatste boutje van de startmotor, er hoeft verder niets los.
Startmotoren zijn op marktplaats ook wel te vinden, of bij Duc Only (Rudy Berends bijvoorbeeld.

750sport

Ongelezen berichtdoor 750sport » 13 apr 2018 12:35

Startmotor kan ook gereviseerd worden. Heb ik vorig jaar bij Auto Electric Delft gedaan. Ik was toen 60 euro kwijt en dan ga ik geen risico nemen met een tweede hands startmotor waarvan je de staat dan ook niet weet.
Als je je dynamodeksel eraf wil halen ,laat je motor naar rechts hangen, dan hoef je de olie niet af te tappen. De deksel kan gedemonteerd worden met een zelf gemaakte tool. Verder hoef je niets te demonteren om bij de bouten van de startmotor te komen. De bouten die achter een tandwiel zitten ,kan je bij komen door de tandwielen te verdraaien zodat de gaten in lijn staan met de bouten.
Je kan ook zelf de borstelhouderplaat met koolborstels vervangen. Deze moet je dan hebben ( https://www.stein-dinse.biz/Ducati/Elec ... ::254.html ). En dat is zelfs mogelijk met de startmotor in het blok. Het wordt dan wel wat pielen op een vervelende plek,maar met een beetje geduld...

Groeten Bauke
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that
Contactpersoon 750 Sport

midlifeduc

Ongelezen berichtdoor midlifeduc » 13 apr 2018 15:44

Hallo Bauke,

Zat ik ook aan te denken, heb daar deze link over gekregen https://ducatistbike.wordpress.com/2016 ... arter-st2/ .
Die borstel plaathouder, zoals ik het goed begrijp zit die dan in de eindkap ? Iemand die de procedure in het nederlands wat zou kunnen toelichten ?

Ik heb niet de indruk dat er verder iets met mijn starter mis is, want hij liep snel na maanden stilstand en nadat hij even gelopen had, bij de eerste druk op startknop was hij gelijk weg.

Ik wil dus vooral het risico vermijden dat de isolator in de starter een knaai gekregen heeft door het te ver doordraaien van de bout in de starter die nu los hangt en niet meer vast kan gezet worden door de roest.

Bedankt voor alle snelle input jongens !

750sport

Ongelezen berichtdoor 750sport » 13 apr 2018 16:27

Google translate maakt dit ervan. https://translate.google.nl/translate?h ... rev=search
De startmotor is uit drie delen opgebouwd. De deksel met borstelplaat .een bus met magneten erin en een basisstuk die aan het motorblok gebout wordt en waarin de 2 dunne (en lange) boutjes ingaan om de andere 2 delen op hun plek te houden. Wat in de omschrijving ook staat ,breng een goede markering over de hele lengte van de startmotor aan. Dat zal bij de montage je erg helpen.
In welke omgeving woon je?

Groeten Bauke
Warning
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Contactpersoon 750 Sport

midlifeduc

Ongelezen berichtdoor midlifeduc » 14 apr 2018 00:34

Bedankt Bauke, ik woon in Belgie. Maar ga inderdaad eerst proberen om het deksel met borstelplaat los te halen en het setje te bestellen met de borstelplaat en nieuwe bout. Ga de instructies in de omschrijving volgen. Met wat geduld moet het wel lukken om dit te installeren. Het lastigste stuk is de plaat terug monteren, maar met markering moet dit wel gaan lukken. Vooral ergens de borstels en magneten op het plaats houden bij het terugplaatsen van de borstelplaat is het lastigste punt blijkbaar.
Goede markering aanbrengen alvorens de 90 graden draai te maken om alles terug goed uitgelijnd te krijgen. Denk dat ik dit ook ga doen met een andere kleur na de 90 graden draai alvorens de de kap met borstelplaat achteruit te brengen om deze zo van het basisstuk af te halen en dan bij het hermonteren op exact dezelfde plaats terug aan te brengen en zo op de juist plaats dan terug te draaien. Ik kan dit beter proberen alvorens alles los te gaan schroeven. Met de startmotor is volgens mij verder niks mis.

Bij de 900 ss moeten wel eerst de leidingen van de oliekoeler en de oliekoeler zelf mogelijk weggehaald worden om er makkelijker bij te kunnen.
Ook nog nooit gedaan natuurlijk.

Rob Troost
donateur
donateur
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Rob Troost » 14 apr 2018 06:00

dynamodeksel er af halen en de startmotor in z'n geheel verwijderen.
dan kunnen de leidingen blijven zitten (en kan je de dynamo op de werkbank demonteren).
Stoer en Aaibaar

midlifeduc

Ongelezen berichtdoor midlifeduc » 14 apr 2018 08:26

Het is de startmotor Joost, de dynamo mag blijven zitten, de startmotor op de bank demonteren bedoelde je waarschijnlijk.

Rob Troost
donateur
donateur
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Rob Troost » 14 apr 2018 08:47

ja dat klopt, ik bedoel de startmotor;-)
Stoer en Aaibaar

750sport

Ongelezen berichtdoor 750sport » 14 apr 2018 10:59

En mocht het niet lukken ,dan kan je altijd de dynamodeksel demonteren. Dan zet ik ter zijne tijd wel een schetsje voor de dekseltrekker op het forum.
Succes en laat even weten hoe het afloopt.

Groeten Bauke
Warning

Contactpersoon 750 Sport

midlifeduc

Ongelezen berichtdoor midlifeduc » 14 apr 2018 11:59

Bauke,

Ik zou voor het onderdeel wel voor deze vervangset durven gaan http://www.electrexworld.co.uk/acatalog/SMBK175.html, omdat bij deze set een nieuwe isolator (rode element, origineel is zwart) voor de buitenkant wordt meegeleverd. Ik heb de indruk dat deze die nu op de starter zit verduurd is door de ouderdom, hij is wat beschadigd door het verdraaien en het proberen grip krijgen op de verroeste bouten. Bij het setje van stein Deinze zit dat er niet bij. Wat denk je ?

Ik overweeg toch om het alternatorcover er af te halen, aangezien ik geen werkbank of dergelijke heb om de motor op te zetten (enkel paddock stands voor en achter) zou ik daar helemaal onderaan de motor moeten liggen om aan de startmotor te klooien en aangezien ik toch lees dat het niet zo makkelijk is om de zaak terug vlot in mekaar te steken, gaat het daar mogelijks al mis. Misschien beter maar gelijk het cover los halen. Nog even over dubben. Heb mijn monster nog staan als ik wil rijden.

Zijn er verder nog bijzondere zaken waar ik moet opletten of voor moet opletten bij het los halen van het alternatorcover ?
Er zijn twee korte leidingen (olie ?) die van de cylinders naar het cover lopen (zien er uit als korte stalen leidingen, zoals bij stalen remleiding) ze zitten op de cylinder vast op een soort van driehoekig plaatje met drie inbusbouten. Waar maak ik deze het best los, op het cover of op cover en cylinders ?.

Verder vroeg ik mij ook af of de plaat van de zijstandaard niet in de weg gaat zitten. Die twee grote bouten van de zijstandaardplaat zitten namelijk enorm vast (er is geen beweging in de bouten te krijgen manueel met grote sleutel er op). Die krijg ik niet los. Ik moet dus zeker zijn dat het alternatorcover niet tegen de plaat van de zijstandaard gaan aanlopen als ik het cover er tracht af te halen, anders heb ik een nog groter probleem (olie lekken van tussen het cover omdat de dichting die met vloeibare dichtingspasta gedaan wordt verbroken is).

midlifeduc

Ongelezen berichtdoor midlifeduc » 14 apr 2018 20:25

Net even de metalen meetlat er bij genomen en jawel, de zijstandaard kon gaan hinderen of zelfs verhinderen dat het dynamodeksel volledig afgehaald kon worden. Op de tekening in mijn werkplaatshandboek was ook geen zijstandaard meer te zien enkel de gaten, dus had zo al een vermoeden.

Maar met een extra hefboom de twee bouten van de zijstandaardplaat los gekregen, dus dit probleem is reeds uit de weg. Kwam ik er ook op uit dat dit druppeltje olie die ik af en toe vond, afkomstig is van een minimaal kraakje in een leiding (?) die op de zijstandaard zit (start onderbreking als functie, komt uit op het pinnetje dat in en uitgedrukt wordt bij het in en uit klappen van de zijstandaard). Iemand in een idee waar dit heen loopt ? Er komt wat olie uitgelekt (eigenaardig eigenlijk).
Laatst gewijzigd door midlifeduc op 15 apr 2018 08:25, 2 keer totaal gewijzigd.

john dirkse
donateur
donateur

Ongelezen berichtdoor john dirkse » 14 apr 2018 20:35

Mogelijk is dit het snoertje (leiding)wat de beveiliging van je zijstandaard regelt?

Zou daar ergens vandaan een drupje olie oplekken wat dan via dit snoertje naar het laagste punt van je snoertje loopt, en daar op de grond valt?

Tip: kopervet op de te monteren bouten....
Kan evt wel een likje in een zakje opsturen.(mocht je het niet hebben.).

Succes!
M.vr.gr John

midlifeduc

Ongelezen berichtdoor midlifeduc » 14 apr 2018 20:52

Hey John,

Bedankt voor de tip.
Kopervet heb ik niet in huis, wel heb ik een pot wit teflon vet staan (mischien ook goed ?)
Bedankt voor het aanbod (super vriendelijk), maar heb hier net mijn echtgenote geraadpleegd die als bediende in een Opel/Kia garage werkt en zij denkt dat ze dat wel op de plank hebben staan.
Dus ik kan wel aan kopervet komen zo te horen.

Super behulpzaam forum en leden hier !

Je zal wel gelijk hebben wat de olie betreft, die kickstandschakelaar en het kabeltje zitten dicht in de buurt van het voorste tandwiel er zat ook een redelijke ophoping van (ketting)vet en wat vuil achter de plaat van de zijstandaard. Als de motor warm loopt zal dit vet wat smelten en olieachtig worden en vermoedelijk zo langs het kabeltje lopen en wat in het scheurtje in de kabel ophopen en dan heel af en toe wat een drupje laten

Thanks
Laatst gewijzigd door midlifeduc op 14 apr 2018 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.

john dirkse
donateur
donateur

Ongelezen berichtdoor john dirkse » 14 apr 2018 21:11

Zou echt voor kopervet gaan.
Dan krijg je de bouten altijd weer los.
Een garage zal dit zeker wel gebruiken.
Graag gedaan.
Ik ben ook vaak geholpen door forumleden.!
Succes met de klus verder.
M.vr.gr John.
Ps de dikkere kabels zijn echt een uitkomst.
Heb ze ook al 2 jaar in gebruik.

TinTin
donateur
donateur

Ongelezen berichtdoor TinTin » 15 apr 2018 21:19

teflon en kopervet isoleren op oude klemmen... gewoon vaseline gebruiken!
dikke kabels maak ik, pm me als je interesse hebt
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

midlifeduc

Ongelezen berichtdoor midlifeduc » 16 apr 2018 17:13

Tin Tin, bedankt voor het aanbod, maar de nieuwe kabels zitten er reeds op.

Nog een vraagje de oliedrukleiding van de cylinder naar het dynamodeksel mogen die zonder meer los gemaakt worden van het dynamodeksel ? Nadien geen nieuwe dichting of zo nodig ? Info daarover vind ik niet direct terug in mijn werkplaatshandboekje.

Verder zie ik bij Stein-Dinse in het onderdelen schema een vaste dichting/pakking staan om te monteren tussen het blok en het deksel. Vanuit de fabriek wordt normaal vloeibare pakking van Threebond type 1215 gebruikt.
Wat zijn de ervaringen hier mee naar dichtingsduurzaamheid, vloeibare pakking gebruiken of toch de vaste bij Stein-Dinse gebruiken.
Bij het terug monteren, moet een bepaalde aantrekkracht op de bouten gezet worden of volstaat krachtig handvast, ik beschik namelijk niet over een momentsleutel.

De nieuw plaat met borstels voor de startmotor heb ik alvast besteld elextrex world omdat daar ook een nieuwe isolator bij zit.

Rob Troost
donateur
donateur
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Rob Troost » 16 apr 2018 18:32

ja die kan je gewoon los maken, zitten koperen ringetjes tussen als ik goed heb. deze uitgloeien of vervangen.
ik heb nog nooit anders gebruikt dan de Threebond, dat werkt prima.
boutjes gewoon vast draaien, momentsleutel is niet nodig.
bij het los draaien opletten dat er ook achter het afdekkapje van het kettingwiel zitten.
Stoer en Aaibaar

midlifeduc

Ongelezen berichtdoor midlifeduc » 19 apr 2018 18:32

Fase 1 , het uitbouwen van de starter is achter de rug.

Het afhalen van de onderdelen, waaronder het dynamodeksel is vlot verlopen, met uitzondering van de twee schroeven die het plaatje vasthouden wat er dan weer af moet om de dekseltrekker te monteren.
Heel mooi zo'n RVS inbusboutjes, behalve als men ze hard vastgezet heeft, dan is het precies boter waar je kracht op zet, is het vierkantje gaatje van de inbusbout zo naar de haaien. Ook voorafgaandelijk een tikje met de slagschroevendraaier heeft in dit geval niks uitgehaald.
Dan maar een trox-bit er in geslagen en gelukkig geslaagd in het losdraaien.

Een nieuw plaat met borsteltjes heb ik nu binnen.

Fase 2, het inbouwen van de nieuwe plaat in de starter.
Ik heb iemand die daar ervaring in heeft die dit voor mij wil doen, laten we dat dan ook maar doen, ik zal mij met Fase 3 de heropbouw bezig houden.
Laatst gewijzigd door midlifeduc op 19 apr 2018 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Rob Troost
donateur
donateur
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Rob Troost » 19 apr 2018 19:50

wil best wel die nieuwe plaat in de startmotor monteren voor je. kan je op wachten.
maar dan moet je misschien wel een stukje rijden;-)
Stoer en Aaibaar

midlifeduc

Ongelezen berichtdoor midlifeduc » 02 mei 2018 09:09

Update, startmotor is open, maar de lager heeft ook zijn beste tijd gehad. Moet ook een nieuwe in komen.

750sport

Ongelezen berichtdoor 750sport » 02 mei 2018 10:12

Kijk goed bezig. Gelijk preventie onderhoud uitvoeren :clap: :clap: :clap:

Groeten Bauke
Warning

Contactpersoon 750 Sport

midlifeduc

Ongelezen berichtdoor midlifeduc » 09 mei 2018 08:19

Startmotor met nieuwe lager en plaat zit weer in mekaar. Ik zou wel een nieuwe C-clips willen om het tandwieltje dat op de startmotor komt terug vast te zetten. Iemand enig idee, ik vind dat de oude nogal los zit na het afhalen, beetje vervormd met het afhalen.

750sport

Ongelezen berichtdoor 750sport » 09 mei 2018 10:18

Kan je verkrijgen bij de lokale lagerboer. Kost een paar dubbeltjes.

Groeten Bauke
Warning

Contactpersoon 750 Sport

DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor DucATIRadeon » 09 mei 2018 12:21

in de bankschroef terug buigen, kost je 5 seconden.
ducati 175 TS 1959
ducati 500 GTL 1976 donor
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
ducati ST2 1998
KTM Duke 620 1994 First Edition 498/500
Royal Enfield 500 Bullet 2001
www.panigaletwins.nl