nieuw intrumentenpaneel 848 + probleem aansluitstekker

van 851, 888, 748, 916, 996, 998, 749, 999, 1098, 848, 1198 tot aan de geweldige 1299 Panigale
Cordoba110

nieuw intrumentenpaneel 848 + probleem aansluitstekker

Ongelezen berichtdoor Cordoba110 » 23 feb 2018 20:04

Na een crash met mijn 848 heb ik een nieuw instrumentenpaneel aan moeten kopen.
Zoals ik reeds op de 2dehands verkoopsites kon opmerken, neemt het instrumentenpaneel niet de kilometerstand van mijn motorfiets over, wel die op het instrumentenpaneel staat.
Is er iemand die weet of het mogelijk is om de kilometerstand van mijn moto op te vissen uit het ECU en zo ja, kan ik dit zelf?

Ik heb eens getracht om dit te realiseren vanuit het menu configuratie instrumentenpaneel onder tab "ECU mem" (menu waar oa ook de uitlaatservo manueel bediend kan worden), maar zonder resultaat.

Verder heb ik nog een probleem en dit heeft te maken met de aansluitstekker van dat instrumentenpaneel. Tijdens de crash is die van het instrumentenpaneel losgerukt, waardoor de plastic die de stekker op z'n plaats houdt dmv een klicksysteem afgebroken is.
Ik ben al een tijdje aan het denken en uitdokteren hoe ik deze stekker nog kan gebruiken zonder dat ie lost.
Wanneer de stekker lost, valt de motor uit. Niet echt ideaal tijdens het rijden me dunkt.
Een drastische oplossing is de stekker vast te lijmen met 2-componenten, maar dat is dan wel in 1 keer juist te doen, en is er no point of return.
Een 2de hands kabelboom aankopen en de huidige vervangen is een optie, maar toch al best een heel werkje. De stekker zelf afknippen en vervangen door een andere is ook geen optie omdat het om te veel kabels gaat om terug te verbinden.

Heeft ms iemand hier een tip of suggestie?
Ducati 600 SS 1994 (bij vader achterop, toen nog te jong om zelf te besturen). Hier is het allemaal begonnen.

Nu: Ducati 848 Evo Corse SE 2012 (@ the handlebars :-) )

TinTin
donateur
donateur

Re: nieuw intrumentenpaneel 848 + probleem aansluitstekker

Ongelezen berichtdoor TinTin » 24 feb 2018 09:39

wat betreft de km-stand: die staat in je teller en het is illegaal om deze door een bedrijf naar de juiste stand voor je motor om te zetten. Ik heb een tijdje terug een nieuwe teller op mijn Gt gezet en gevraagd of iemand de stand wilde ophogen tot de juiste waarde maar dat lukt niet op een legale manier... Gewoon zelf de tellerstanden onthouden en bij evt. verkoop dit melden aan de koper

aansluitstekker: dunne tie-rap eromheen (vlak achter de stekkers door de draden heen), die kan je ook weer los knippen als het nodig is (in tegenstelling tot lijmen)
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Cordoba110

Ongelezen berichtdoor Cordoba110 » 24 feb 2018 21:20

Dank voor uw reactie.

Ik begrijp dat het met fraude te maken heeft om de km stand niet aan te kunnen passen. Maar ik heb een nieuwe teller dus zijn de km's verminderd tov de vorige teller. Zo wordt het "makkelijk" gemaakt om eventuele malafide personen met de km stand te laten knoeien. Bij auto's rakelt het instrumentenpaneel de km stand op uit het ECU. Die wordt daar opgeslagen.
Enfin, dit is maar een detail. Mocht het mogelijk zijn om de km's uit het ECU te halen, had ik dat graag gerealiseerd. Als dat niet kan is het ook goed. :smile:

Uw suggestie betreffende de aansluitstekker is idd doeltreffend.Zo kan ik toch al verder. Esthetisch is het natuurlijk niet.
Gaat volgens mij na verloop van tijd krassen geven op het scherm en de kans op beschadiging van de kabels door wrijving van de tie-rap is ook reëel.

Andere ideên zijn steeds welkom :smile:
Ducati 600 SS 1994 (bij vader achterop, toen nog te jong om zelf te besturen). Hier is het allemaal begonnen.

TinTin
donateur
donateur

Ongelezen berichtdoor TinTin » 24 feb 2018 21:58

je kan de connector ook fixeren met siliconenkit voor aquaria, waterbestendig dus blijft lang goed.
En met enige overredingskracht ook weer los te krijgen als het echt moet
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Cordoba110

Ongelezen berichtdoor Cordoba110 » 03 jun 2018 21:31

Ik heb het eens geprobeerd vast te maken met PU-schuim (expansiemousse polyurethaan) maar dit is helaas niet voldoende.
Wanneer de stekker ietwat lost, komt er een melding van mijn exhaustvalve.
Het idee was dat de mousse door het uitzetten de stekker goed op zijn plaats zou houden en dat ik indien nodig alles nog kon verwijderen. Was het proberen waard.

Het is namelijk ook zo dat die stekker niet alleen ingestoken moet worden maar ook naar voren geduwd moet blijven. De metalen pinnen maken namelijk pas na het induwen contact met het instrumentenpaneel.
Ik zie nog steeds niet een degelijke oplossing tenzij de gehele kabelboom te vervangen wat toch een hele klus is.
Tie-wraps gebruiken is ook niet mogelijk zoals hier eerder gesuggereerd, er is gewoonweg niet voldoende ruimte tussen de kabels en ik vermoed op langere termijn een groot risico op open of zelfs doorschuren van de kabels.

Ik ben nu in de richting van polyester aan het denken, maar ook dit is iets waar er maar ik maar 1 kans krijg om het goed te doen. Nadien terug los maken als het blijkt niet goed te zijn is niet zo evident...