999s supertourer

van 851, 888, 748, 916, 996, 998, 749, 999, 1098, 848, 1198 tot aan de geweldige 1299 Panigale
martijn76
Berichten: 120
Lid geworden op: 24 okt 2016 17:45

999s supertourer

Ongelezen berichtdoor martijn76 » 24 nov 2017 10:21

Ik heb even getwijfeld of ik onderstaand zou gaan vragen, want ik verwacht de standaard antwoorden zoals 'maak een proefrit', dat zou namelijk ook mijn eerste gedachte zijn, mar ik doe het dus toch..
Mijn dilema is het volgende:
Ik rijdt voor de normale toerritjes en woon-werk verkeer op m'n BMW R1100S. Het rijdt comfortabel, een leuke boxer motor tussen je benen, gaat vlot van z'n plek en is degelijk. Er is eigelijk slechts 1 maar: ik mis de kick.
Als ik dan weer eens op de 851 rij, dan heb ik bijna constant een glimlach op mijn smoel. Het geluid, het optrekken, de bochten, noem maar op. Dat mis ik dus steeds meer als ik op de Beemer rij.
Touren op de 851 doe ik ook wel, qua houding prima uit te houden, alleen rijdt ie niet zo lekker als je met 30km/u door een dorpje of stadscentrum tuft, bovendien als daily gebruiken vind ik simpelweg zonde van deze (semi) klassieker.
Ik kijk al wat weken naar iets anders en kom maar terug bij een 999s. Ik vond het bij release een lelijke fiets vergeleken met zijn voorganger, maar sinds een jaar of wat is ie plots prachtig. De kuip, de mono seat, Ohlins en zelfs die gekke koplampen vind ik mooi.
Dan de 'maak een proefrit' vraag: Is normaal rijden ook uit te houden op deze Superbike?
Ik ben geen kleine Italiaan, 1.82 en 95kg, dus hoe is het gewicht op de polsen, gaat je rug stuk, verbrandt je reet door die uitlaat, hapert het blok constant als je eens een keer een dorpje pakt, onmogelijke draaicirkel etc?
Een proefrit komt er wel, maar de ervaring leert dat ik in dat kleine uurtje alleen maar voordelen hoor, zie en voel, de nadelen merk ik pas na een paar honderd km na aanschaf.
Een andere optie is een ST4s, minder spannend uiterlijk, wel een Duc, helaas weinig/niet aangeboden bij de speciaalzaken.

Gebruikersavatar
fedde71
donateur
donateur
Berichten: 3974
Lid geworden op: 05 jun 2011 11:05

Re: 999s supertourer

Ongelezen berichtdoor fedde71 » 24 nov 2017 10:33

de zithouding van een 999 is volgens mij niet veel anders dan van de 851 dus een echte superbike zit en dientengevolge ook druk op de polsen bij lage snelheden. Kont verbranden door de uitlaten valt volgens mij wel mee. Heb een 748 gehad en daar liepen de uitlaatbochten onder de buddyseat maar eigenlijk nooit last van gehad.
Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

martijn76
Berichten: 120
Lid geworden op: 24 okt 2016 17:45

Re: 999s supertourer

Ongelezen berichtdoor martijn76 » 24 nov 2017 10:39

Thanks. Volgens de reviews zit de 999 comfortabeler dan zijn voorgangers.
Op een 851 zit je nog vrij rechtop vergeleken met een 996, vandaar de vraag.

Ducatinus
Berichten: 881
Lid geworden op: 18 okt 2013 12:32
Locatie: Het mooiste stukje NL, Twente dus.

Re: 999s supertourer

Ongelezen berichtdoor Ducatinus » 24 nov 2017 14:45

Ik heb geen persoonlijke ervaring maar heb het volgende onthouden.
Toen de 999 uitkwam werd weliswaar het uiterlijk enorm bekritiseerd maar werden ondertussen ook andere kwaliteiten van de motor zeer gewaardeerd. Naast het blok, iet al te veel pk, maar wel soepel, werd ook de verstelbaarheid van vele delen als voetsteunen en zelfs de zit als zeer positief genoemd. Men vond dat daardoor iedereen een voor hem goede en aangename zithouding kon creëren.
Bovendien zijn de ideeën over een supersport zithouding sowieso heel anders bij de wat modernere fietsen vergeleken met de "old school" motoren. Tegenwoordig zijn ze bijna comfortabel te noemen.
There's no "control" button on my computer, I'm always in control.

- Aprilia RSV1000RR Factory 2005
- Triumph Speed Triple 2011

- Ooit komt er nog eens een .......het is een '94 er 916 Strada geworden

Gebruikersavatar
walter74
Berichten: 110
Lid geworden op: 20 aug 2011 13:36

Re: 999s supertourer

Ongelezen berichtdoor walter74 » 24 nov 2017 14:49

Ik kan je bericht niet quoten maar het stukje vanaf 'ik kijk al weken' doet me vermoeden dat je je keuze allang hebt gemaakt en hier alleen nog een laatste zetje wil :wink: dus kopen en rijden met die big-smile!

Voor wat het waard is: een 999(s) zit inderdaad comfortabeler dan een 916-998 maar het blijft een superbike.
Dus verwacht druk op je polsen <100km/u.

Een mogelijke remedie als je 'm toch koopt: fysiek trainen.
Sterke core-(stability) en beenspieren scheelt zoveel in druk (moeten) zetten elders, plus: veel betere controle over je fiets.

martijn76
Berichten: 120
Lid geworden op: 24 okt 2016 17:45

Re: 999s supertourer

Ongelezen berichtdoor martijn76 » 24 nov 2017 15:44

:smile:
Het kan nog wat kanten op, maar ik droom bijna over die 999s. Twee type motoren leek me ideaal, 1 tourfiets en 1 voor de fun. Blijkbaar wil ik 2x fun.
Qua core en benen zit het wel goed, ik squat nog steeds elke week, al is het wel (veel) minder zwaar dan 15 jaar terug :blush: Maar goed, het ging om de fiets, niet mijn ouder-worden issues.

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4336
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: 999s supertourer

Ongelezen berichtdoor DucATIRadeon » 24 nov 2017 19:59

ik denk dat je toch ook een proefrit moet maken op een 1000MTS en ST3 of 4; kwa onderhoud zal het bijna hetzelfde zijn (4kleppers onder elkaar), en de actieradius van de ST is ruim (mijn ST2 uit 98 haalt met gemak 300+ kms met combi sportief en snelweg).
overigens zijn de ST modellen goedkoper in aanschaf tov de 999.

de 999 is mooi in de ogen van de bewonderaar en ga toch die proefriten maken.

(en als het niet per se een duc moet zijn: kijk ook eens naar de KTM Adventure; dat wordt iig wel mijn volgende fiets!)
ducati 175 TS 1959
ducati 500 GTL 1976 donor
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
ducati ST2 1998
KTM Duke 620 1994 First Edition 498/500
Royal Enfield 500 Bullet 2001
www.panigaletwins.nl

Gebruikersavatar
Peter65
donateur
donateur
Berichten: 3693
Lid geworden op: 18 mei 2009 10:47
Locatie: Het immer zonovergoten Etten-Leur

Re: 999s supertourer

Ongelezen berichtdoor Peter65 » 25 nov 2017 20:58

De 999 is comfortabeler dan veel andere superbikes doordat en vrij veel aan de zitpositie in te stellen is. Kijk bv ook naar de voesteuntjes, die meerdere standen kennen. Ik heb er ooit op gereden (jaren geleden) en was verrast hoeveel ruimte ik met mijn 1,95 m had. De zit was veel comfortabeler dan ik vooraf had verwacht.

Gebruikersavatar
wzwet
Berichten: 1414
Lid geworden op: 12 sep 2003 20:01
Locatie: Enschede

Re: 999s supertourer

Ongelezen berichtdoor wzwet » 26 nov 2017 12:13

Dergelijke dilemma had ik ook...mijn 888 vind ik een geweldige rij-ijzer en een mooie stukje techniek. Dat tuffen in 30km/h zones, dorpen herken ik, maar waar ik woon heb ik nauwelijks last van, jawel bij een koude motor de wijk uitrijden en voor de rest gaan in Duitsland hier net over de grens!

Ik ben uiteindelijk terecht gekomen op een Honda VFR 800 vtec met ABS.....kun je heerlijk mee rijden cq touren in NL met de vele 30/60/drempels zones....iig geen tweede ducati voor..heb mijn handen vol aan eentje.
Early to bed, early to rise, makes a man healthy, wealthy, and wise

Ducati 888 superbike, Honda VFR800 vtec

Gebruikersavatar
Remquo
Berichten: 564
Lid geworden op: 15 nov 2004 11:57
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 999s supertourer

Ongelezen berichtdoor Remquo » 26 nov 2017 16:18

Kom maar eens proefrijden, ik heb er 2 staan. De 999 is veruit de comfortabelste Superbike die Ducati gebouwd heeft. Minder op de polsen dan zijn voorgangers en nazaten, met mijn 1.92m kan ik ook de benen goed kwijt.
Het is leuker nieuwe koeien in de sloot te gooien, dan ouwe eruit te halen.


martijn76
Berichten: 120
Lid geworden op: 24 okt 2016 17:45

Re: 999s supertourer

Ongelezen berichtdoor martijn76 » 26 nov 2017 17:34

Bedankt voor het aanbod. Ik weet heel goed dat er twee staan, ik vergaap me elke dag aan die monoposto van je..
Dit is eigenlijk allemaal jouw schuld :wink:
Het weer moet eerst een beetje meezitten, ik ga niet proefrijden in de regen/op nat wegdek.

Gebruikersavatar
Peter65
donateur
donateur
Berichten: 3693
Lid geworden op: 18 mei 2009 10:47
Locatie: Het immer zonovergoten Etten-Leur

Re: 999s supertourer

Ongelezen berichtdoor Peter65 » 26 nov 2017 22:22

Met proefzitten in een droge garage weet je ook al veel meer. Doen, dus!

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4336
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: 999s supertourer

Ongelezen berichtdoor DucATIRadeon » 27 nov 2017 05:59

en een rondje in de zaak kan ook wel :smile:
ducati 175 TS 1959
ducati 500 GTL 1976 donor
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
ducati ST2 1998
KTM Duke 620 1994 First Edition 498/500
Royal Enfield 500 Bullet 2001
www.panigaletwins.nl

co kroon
via ducatifora.com/doneren
via ducatifora.com/doneren
Berichten: 299
Lid geworden op: 28 aug 2005 18:12
Locatie: doesburg

Re: 999s supertourer

Ongelezen berichtdoor co kroon » 27 nov 2017 18:34

mijn ervaring is als volgt , Ik heb voor op straat een 996 SPS , probeer daar maar eens rustig mee te rijden (toeren)
ben er 2 x mee naar de Dolomieten geweest ( niet doen) !! Voor het circuit een 1199S daar kan ik mij nog op uitleven
De SPS verkopen gaat niet gebeuren , en er nog mee rijden op straat zit er ook niet meer in ( gebrek aan beheersing )inmiddels staat de SPS nu al 3 jr in de woonkamer
Maar om toch op straat te rijden , zocht ik een andere Duc Heb proef gereden op een multistrada 1000 en op een ST3 !!
ik vind een ST3 niet bepaald een motor om van te kwijlen , maar jezus wat rijdt zo"n ding fijn !! meer dan genoeg power voor op straat en lekker relaxed Dit is een zeer ondergewaardeerde motor !! Ben er inmiddels mee naar de Dolomieten geweest wat een verademing . Wel de voorvork aangepast , nu eentje van een 999 stuurt aanmerkelijk beter
Mijn advies , probeer ook eens in die hoek te zoeken als je lekker wil toeren !!
Maar als je nu al droomt van een 999 , dan moet je die gewoon nemen , maar verwacht geen toer karakter het is en blijft een superbike en vooral het laatste type rood frame en superbike achtervork is prachtig !! Maak gewoon een uitgebreide proefrit geen uurtje maar minstens een halve dag , dan krijg je een redelijk beeld

Niels23
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 feb 2009 04:00

Re: 999s supertourer

Ongelezen berichtdoor Niels23 » 13 dec 2017 04:43

Je wilt helemaal geen sport-toer, die heb je al in de vorm van een BMW. Je wilt gewoon een lekker Duc erbij en dat is logisch, een 851 daar moet je toch zuinig op beginnen te worden. Lekker doen dus!!
'94 916 Strada, '95 748SP, '03 999S........'91 GSXR750, '91 GSXR750, '87 GSXR750,

martijn76
Berichten: 120
Lid geworden op: 24 okt 2016 17:45

Re: 999s supertourer

Ongelezen berichtdoor martijn76 » 17 mar 2018 14:48

Bij twijfel niet doen, of gewoon even wachten.
Inmiddels heeft mijn vriendin ook haar motorrijbewijs, rijden we geregeld samen een rondje en is duidelijk dat een superbike niet de slimste keus was geweest. Het wordt dan wel een 996 motor, de mooie velgen en betere schokdempers.
Ik zoek dus rustig naar een ST, of eigenlijk 2 ST's...
Een rode vind ik niet echt geweldig in tegenstelling tot een blauwe, dus dan de boel maar ombouwen.
Moet ik alleen even uitvogelen of de aansluitingen van de tank hetzelfde zijn (neem aan van wel).
Ik heb nu 2 S-en op het oog, 1 met 30k km maar de laatste beurt in 2016, of 60k maar met volledige onderhoudsgeschiedenis bij een specialist.

martijn76
Berichten: 120
Lid geworden op: 24 okt 2016 17:45

Re: 999s supertourer

Ongelezen berichtdoor martijn76 » 19 mar 2018 16:10

Of natuurlijk gewoon laten spuiten, al heb ik niet echt een goed beeld van de kosten.