Kleppen Stellen 749

van 851, 888, 748, 916, 996, 998, 749, 999, 1098, 848, 1198 tot aan de geweldige 1299 Panigale
philipske
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:07

Kleppen Stellen 749

Ongelezen berichtdoor philipske » 08 okt 2017 13:15

Moeten de kleppen geregeld worden bij een 749 , ik dacht dat dit zelf regelende kleppen waren (hydro)
Groetjes erik

Gebruikersavatar
walter74
Berichten: 110
Lid geworden op: 20 aug 2011 13:36

Re: Kleppen Stellen 749

Ongelezen berichtdoor walter74 » 08 okt 2017 14:43

Kleppen stellen is ook (juist) cruciaal voor een goede werking van een Ducati-motor.
Meer nog dan bij een motor met klepveren.
Zie https://www.youtube.com/watch?v=ocfIYUc5bpU of zoek maar eens op 'desmodromisch'

philipske
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:07

Re: Kleppen Stellen 749

Ongelezen berichtdoor philipske » 08 okt 2017 14:51

dank je voor reactie , is daar speciaal gereedschap voor nodig ?

Gebruikersavatar
walter74
Berichten: 110
Lid geworden op: 20 aug 2011 13:36

Re: Kleppen Stellen 749

Ongelezen berichtdoor walter74 » 08 okt 2017 15:28

Dat weet ik niet, kleppen stellen laat ik over aan de specialist(en).

Wat ik wel weet is dat je klephoedjes (?) nodig hebt in verschillende dikten.
Er bestaat een omruilsysteem bij sommige dealers maar ik vind het teveel moeite.
En als je het bij Vd Biggelaar laat doen, ben je er (zoals in mijn geval) voor een lange tijd vanaf (24K km)
Daar ga ik met deze motor niet zelf voor sleutelen, ook omdat ik ermee op circuit rijd.

Kleppen stellen luistert bij Ducati zeer nauw vanwege de desmodromische bediening.
Als je er dan ook nog >10k tpm mee draait, neem ik geen enkel risico

Gebruikersavatar
mca2
Berichten: 95
Lid geworden op: 14 apr 2009 21:51
Locatie: Amersfoort

Re: Kleppen Stellen 749

Ongelezen berichtdoor mca2 » 23 okt 2017 14:40

Kleppen stellen is bij een Duc niet heel veel anders dan bij een ander merk. Alleen heb je door desmo 2x zoveel, openen en sluiten. En natuurlijk moet je de halve motorslopen om er ueberhaupt bij te kunnen.

Ducs werken met shims voor het stellen (net als veel andere merken) alleen vergt het nog al wat werk die erin en eruit te lepelen en moet je dus een ruilset hebben via bijv de dealer. Helaas gaat de borging dmv kleine spies die nog wel eens voor wat variatie in resulterende klepspeling zorgt. Dus idealiter gaan ze terug op precies dezelfde plek. EMSduc.com biedt een gemodificeerde set die hier geen last van zou moeten hebben.

Op YouTube vind je voldoende voorbeelden hoe dit te doen maar neem vooral je tijd.

Gebruikersavatar
walter74
Berichten: 110
Lid geworden op: 20 aug 2011 13:36

Re: Kleppen Stellen 749

Ongelezen berichtdoor walter74 » 23 okt 2017 18:07

Tsja, als jij dat vindt...
Ik ben van mening dat goed (!) kleppen stellen bij een 4-klepper Desmo nauwer luistert dan bij een andere motor.

En zie daar ook de vaak onterecht slechte naam die Ducati krijgt op het gebied van betrouwbaarheid.

Men denkt dat het net zo werkt als bij een reguliere andere motor (met klepveren) qua onderhoud.
Als een uitlaatklep niet (goed) sluit kan hij zijn warmte niet kwijt.
En dan gaat de Ducati stuk, en zegt men: 'zie je wel, slechte kwaliteit' maar ik zeg slecht onderhoud.

Neem bijvoorbeeld mijn andere motor, een BMW K1100LT.
Hierbij zeggen monteurs (van BMW!) vaak dat klepspeling controleren niet nodig is omdat deze altijd te ruim staan afgesteld.

Veel succes als je zo ook omgaat met (je) Ducati, zeker als je wat meer van het blok vraagt, bv op circuit.

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6136
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: Kleppen Stellen 749

Ongelezen berichtdoor TinTin » 23 okt 2017 20:00

kleppen stellen is inderdaad niet in 30 min gebeurt... meer een volle week doorlooptijd omda tje ook nieuwe shims moet scoren.
ff de tijd er voor nemen om ruimte te maken en secuur te meten (3x voor de zekerheid!) is voldoende om de boel goed uit te shimmen.
Ben wel altijd blij als ik dit voor mijn oude Guzzen en Morini's moet doen... gewoon schroefje draaien en vastzetten.. 15 min werk ;)
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Gebruikersavatar
mca2
Berichten: 95
Lid geworden op: 14 apr 2009 21:51
Locatie: Amersfoort

Re: Kleppen Stellen 749

Ongelezen berichtdoor mca2 » 23 okt 2017 20:22

Beetje rare reactie Walter. Omdat ik zeg dat kleppen stellen geen rocktetscience is, behandel ik mijn motor slecht? Vreemde conclusie.

Ik geef slechts aan dat kleppenstellen geen onmogelijk klus is, ook niet bij een Duc. Om een af andere rare reden hangt hier een haast magisch aura omheen en zouden alleen mensen met gouden vingers kunnen werken aan zo'n motor alsof het spelingen heeft kleiner dan van een Zwitsers uurwerk. Ook sommige dealers houden dan sprookje graag in leven. Dat is dus onzin.

Je moet weten wat je doet en dan is het merendeel van een Duc niks anders dan een stuk mechanica dat met het juiste gereedschap en met het nodige geduld prima valt te onderhouden.

En ja, de klep moet goed sluiten maar dat geld bij een normale kleppentrein ook, te strak gestelde kleppen geven hetzelfde probleem. Zo magisch is dat desmo systeem ook weer niet.

En als jij denkt dat je steeds ruimer wordende klepspeling van je K1100 goed voor je kleppentrein is, dan zou ik er inderdaad niks aan doen maar ga hier dan niet Duc-kleppen-mythe instant lopen houden.

Gebruikersavatar
walter74
Berichten: 110
Lid geworden op: 20 aug 2011 13:36

Re: Kleppen Stellen 749

Ongelezen berichtdoor walter74 » 23 okt 2017 22:15

In de eerste regel sla je de plank al behoorlijk mis, waar schrijf ik dat jij je motor slecht onderhoudt?
Je trekt het je veel te persoonlijk aan man, is nergens voor nodig.

En ook je laatste regel, waar staat dat ik denk dat het goed is om geen kleppen te stellen?
Hoe moeilijk is het om gewoon te lezen wat er staat?

Ik ga hier verder ook niet meer op in en wens je alle goeds (en misschien een leesbril) :bye:


@TS: lees mijn reacties en die van TinTin hierboven bijvoorbeeld en trek je conclusie.
En we zijn hier uiteraard om je te helpen, mocht je toch besluiten het zelf te gaan doen

Gebruikersavatar
mca2
Berichten: 95
Lid geworden op: 14 apr 2009 21:51
Locatie: Amersfoort

Re: Kleppen Stellen 749

Ongelezen berichtdoor mca2 » 23 okt 2017 23:59

Door "Tsja, als jij dat vindt..." werd ik op het verkeerde been gezet en las ik de rest verkeerd, excuses daarvoor.

Al blijf ik het statement "Ik ben van mening dat goed (!) kleppen stellen bij een 4-klepper Desmo nauwer luistert dan bij een andere motor." bijdragen aan de onjuiste mythe de Ducs. De opener shim is niet anders dan bij normale kleppen, dus een klein beetje speling om de uitzetting bij warmte op te vangen zonder te blijven rammelen door te grote speling. De closer will je just weer zo dicht mogelijk bij de nul om die klep zoveel mogelijk dicht te houden. En je moet even weten hoe je de speling juist meet zonder spanning van de klassieke klepveer. That's all.

Verder, net als bij normale shim gestelde kleppen, alles 3x nameten en netjes opschrijven en bijvoorkeur die spies opdezelfde manier terugzetten.

Dus het luistert niet zo zeer nauwer, het is hoofdzakelijk veel meer werk.

Gebruikersavatar
wzwet
Berichten: 1392
Lid geworden op: 12 sep 2003 20:01
Locatie: Enschede

Re: Kleppen Stellen 749

Ongelezen berichtdoor wzwet » 27 okt 2017 13:31

En daarom liet ik de kleppenstellen vd 888 over aan de specialist....mij teveel werk ivm kaliber/spietjes geknutsel.

Ik heb het heel wat jaren geleden gecombineerd met de grote beurt bij vd Biggelaar....en na 20k km opnieuw laten controleren en ze waren nog binnen de tolerantie...kan ik weer 20k km verder.

En met huidige km’s en mijn leeftijd hoef ik het nooit weer....ben dan waarschijnlijk gestopt met de ducati want ondertussen heb ik een Honda VFR aangeschaft waarmee ik ook jaren mee vooruit kan.
Early to bed, early to rise, makes a man healthy, wealthy, and wise

Ducati 888 superbike, Honda VFR800 vtec

Gebruikersavatar
Visionboy
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jul 2016 22:42

Re: Kleppen Stellen 749

Ongelezen berichtdoor Visionboy » 03 dec 2017 10:56

Andere vraag, hebben jullie een idee wat dat gemiddeld kost om de kleppen te laten stellen van een 749 van 2003

Gebruikersavatar
wzwet
Berichten: 1392
Lid geworden op: 12 sep 2003 20:01
Locatie: Enschede

Re: Kleppen Stellen 749

Ongelezen berichtdoor wzwet » 03 dec 2017 11:47

Duur, maar ik combineer het altijd met een grote beurt....dan valt het niet zo op.
Early to bed, early to rise, makes a man healthy, wealthy, and wise

Ducati 888 superbike, Honda VFR800 vtec

Gebruikersavatar
verweij21
via ducatifora.com/doneren
via ducatifora.com/doneren
Berichten: 574
Lid geworden op: 09 feb 2004 09:30
Locatie: dordrecht

Re: Kleppen Stellen 749

Ongelezen berichtdoor verweij21 » 03 dec 2017 14:34

Valt mee bij specialist rond 250€ ,meestal zijn de klepspietjes wat ingeslagen bij jou type die vervangen staan ze vaak weer goed..
Darmah SS en Monster S4R 998

Gebruikersavatar
Visionboy
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jul 2016 22:42

Re: Kleppen Stellen 749

Ongelezen berichtdoor Visionboy » 03 dec 2017 18:40

Oke! Bedankt voor de info. Volgend jaar even er voor kijken...

Gebruikersavatar
Kiekejan
Berichten: 752
Lid geworden op: 27 okt 2005 11:48
Locatie: Dordrecht

Re: Kleppen Stellen 749

Ongelezen berichtdoor Kiekejan » 05 dec 2017 17:46

Mocht je een 749S hebben dan is het stellen van de kleppen een stuk duurder, gaat echt enkel om de S versie uit 2003 en misschien 2004 omdat daar de koppen zijn gebruikt van de R.