Laden...

Lastige starter na revisie (749S)

van 851, 888, 748, 916, 996, 998, 749, 999, 1098, 848, 1198 tot aan de geweldige 1299 Panigale
Gebruikersavatar
Vifaatje
Berichten: 342

Re: Lastige starter na revisie (749S)

Ongelezen bericht#26 » 29 mar 2017 21:03

Vanavond had ik weer moeite om mijn bella te starten. Weer het gewone liedje, startmotor draait als een malle en aanslaan ho maar.

Op geven moment slaat ze aan als een verstkokte roker met bronchitis (inclusief rookpluim) en bleef zelfs het gele EOBD lampje branden. Na een stukje rijden en opnieuw starten is alles weer goed.

Inmiddels begin ik te denken dat ik de motor verzuip. Normale procedure is/was; gashendel volledig open en weer terug, contact aan, choke volledig open en starten. Dit heeft bij mij altijd gewerkt tot na de revisie.

Morgenochtend ga ik met de motor naar het werk en probeer ik de boel eens te starten zonder choke, de hogere compressiezuigers zorgen er nu mischien voor dat er minder gas nodig is om te starten? Mijn toerental lijkt ook iets hoger.

Is hier iemandndie iets nuttigs kan toevoegen?

Gr. Michel


Forza giallo!

Gebruikersavatar
stamgast_2
Berichten: 862

Re: Lastige starter na revisie (749S)

Ongelezen bericht#27 » 30 mar 2017 08:37

Choke? Verhoogd toerental bedoel je denk ik.


SS 600c & 749s

Gebruikersavatar
Vifaatje
Berichten: 342

Re: Lastige starter na revisie (749S)

Ongelezen bericht#28 » 30 mar 2017 11:03

Probeer toerentalverhoger maar eens te tikken op he smartphone. Choke is net wat sneller ;-)

Maar vanochtend de toerentalverhoger een beetje open en vrijwel meteen starten. Probleem opgelost op een andere manier dan verwacht.

Ik voel me eigenlijk wel behoorlijk dom nu :blush:


Forza giallo!

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6084

Re: Lastige starter na revisie (749S)

Ongelezen bericht#29 » 30 mar 2017 12:08

acht, mcht der gewoonte is moeilijk te verhelpen... ik hed het toen ik van mijn laatste carb auto in een injectie ging rijden... op de carb moest ik altijd met half gas en choke vol open starten, bij de injectie was ie meteen verzopen... de anwb heeft me toen verteld dat je injectie eigenlijk altijd zonder gas moet starten, alleen als dat echt niet gaat kan je nog proberen om met wisselend gas te starten maar de kans dat dat toch werkt is vrij klein


"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Ducatinus
Berichten: 845

Re: Lastige starter na revisie (749S)

Ongelezen bericht#30 » 18 apr 2017 18:24



There's no "control" button on my computer, I'm always in control.

- Aprilia RSV1000RR Factory 2005
- Triumph Speed Triple 2011

- Ooit komt er nog eens een .......het is een '94 er 916 Strada geworden

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6084

Re: Lastige starter na revisie (749S)

Ongelezen bericht#31 » 18 apr 2017 20:42



"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Ducatinus
Berichten: 845

Re: Lastige starter na revisie (749S)

Ongelezen bericht#32 » 18 apr 2017 21:04

Hallo Andre,

Bedankt voor de links en je aanbod.
Top,
Maar hoe zoek jij die vervanger dan?
Eerst kijken naar 12V snap ik, soort relais bijv, injectie, snap ik, maar dan? aansluitschema?
Ik ben gewoon geïnteresseerd hoe het werkt, vandaar :) , en wil het snappen.

Martin


There's no "control" button on my computer, I'm always in control.

- Aprilia RSV1000RR Factory 2005
- Triumph Speed Triple 2011

- Ooit komt er nog eens een .......het is een '94 er 916 Strada geworden

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6084

Re: Lastige starter na revisie (749S)

Ongelezen bericht#33 » 18 apr 2017 22:15

* micro of mini (micro op erg moderne fietsen, mini meestal op wat oudere, zie je aan het formaat)
* maak- of wisselkontakt (meestal op motoren geen andere varianten behalve een knipperrelais)
* pootjes layout (je komt de gekste dingen tegen waar hij aan de buitenkant vrijwel identiek aan een standaard exemplaar is)
* wel of geen extra diode, weerstand of zekering
* belasting in Ampere, gelijk of groter dan het origineel
* max werktemperatuur, hoe hoger hoe beter. Meestal 80C maar ik heb ze ook van 95 gezien
soms staat er al veel info op het huis van het relais, soms kan je wel info achterhalen via het typenummer


"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Ducatinus
Berichten: 845

Re: Lastige starter na revisie (749S)

Ongelezen bericht#34 » 19 apr 2017 08:23

Ok, super, nu heb ik enig inzicht en moet gelijk bekennen dat ik hier echt te weinig kennis heb. :)
Maak - of wisselkontakt zegt me niks bijvoorbeeld.

Mede een reden dat ik dit allemaal vraag is volgende;
Na veel topics, hier maar ook in buitenlandse fora, te hebben gelezen over gedoe met relais leek het me wellicht een idee om preventief de relais in mijn 94'er 916 te vervangen.
Maar ik wilde je niet vragen zo'n lange lijst door te spitten , vandaar.....


There's no "control" button on my computer, I'm always in control.

- Aprilia RSV1000RR Factory 2005
- Triumph Speed Triple 2011

- Ooit komt er nog eens een .......het is een '94 er 916 Strada geworden

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6084

Re: Lastige starter na revisie (749S)

Ongelezen bericht#35 » 19 apr 2017 10:47



"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Ducatinus
Berichten: 845

Re: Lastige starter na revisie (749S)

Ongelezen bericht#36 » 19 apr 2017 11:55

Bedankt Andre!
Bedoel je met die laatste zin dat ik moet kijken welke nummers er daadwerkelijk nu inzitten?
Die exoot en die twee gelijke? Dan moet ik de onderdelen zoeken in de dozen waarin nu alles zit. :)

Maar,...pootjes doorverbinden en zekeringen bijzetten gaat mijn pet ook te boven, als er een kant klare vervanger is zou dat mooi zijn.

Ik begreep dat losse relais bij de autohandel niet veel kosten, dus van daar mijn gedachte waarom niet gelijk alles, na 23 jaar kun je er op wachten lijkt me....


There's no "control" button on my computer, I'm always in control.

- Aprilia RSV1000RR Factory 2005
- Triumph Speed Triple 2011

- Ooit komt er nog eens een .......het is een '94 er 916 Strada geworden

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6084

Re: Lastige starter na revisie (749S)

Ongelezen bericht#37 » 19 apr 2017 15:36

inderdaad, van alle drie ff een nummertje
een beetje gangbaar model haal je 5-10 euro, de exoten worden meteen een stuk prijziger. Als je nu drie dezelfde koopt kom ik er wel een keer een zekeringetje tussen maken bij die exoot voor de boel weer rijdend is

en over veroudering: relais verouderen door het gebruik, meestal niet van het in een hoekje van het schap liggen. Bij ieder schakelmoment brandt het contact iets in, dat gaat harder naar mate er meer stroom gevraagd wordt en/of de arbeidsomstandigheden suboptimaal zijn. Trillingen en hoge werktemperaturen verkorten de levensduur aanzienlijk


"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

Aanmelden  •  Registreer