748/998 klaarmaken voor het circuit

van 851, 888, 748, 916, 996, 998, 749, 999, 1098, 848, 1198 tot aan de geweldige 1299 Panigale
Gebruikersavatar
mca2
Berichten: 95
Lid geworden op: 14 apr 2009 21:51
Locatie: Amersfoort

748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor mca2 » 04 mar 2017 17:35

Mijn '94 916 reed erg lekker op Assen maar ik heb met de nodige reserve gereden, ik wil echt niet dat daar wat mee gebeurt.

Kortom, na enig speuren een 748 met 998 puntcarter blok gevonden. Het is een 2008 monster (s4rs?) blok met 748 injectie en aangepaste mapping. Een zeer redelijke prijs maar er moet ook nog het nodige gebeuren. Ivm gebrek aan aanhanger, houd ik hem eerst in wegtrim maar op de langere termijn hoop ik nog eens in circuittrim uit te komen.

Maar eerst de usual doen, banden, vloeistoffen, filters, bougies, voorvork service, riemen, kleppencheck. Daarnaast moet ik ook een oliekoeler bijplaatsen want om een of andere rare reden zit die er niet op. Als deze erop zit, kan ik ook weer de "Vbak" onderkuip erop zetten.

Ik zal hier de voortgang proberen bij te houden en af en toe eens vragen voor hulp.

Niels23
Berichten: 102
Lid geworden op: 11 feb 2009 04:00

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor Niels23 » 05 mar 2017 00:50

Leuk project! Die stond in Oost Groningen te koop, valt vast wat leuks van te maken.
'94 916 Strada, '95 748SP, '03 999S........'91 GSXR750, '91 GSXR750, '87 GSXR750,

Gebruikersavatar
surfroy01
via ducatifora.com/doneren
via ducatifora.com/doneren
Berichten: 4789
Lid geworden op: 15 sep 2003 15:04
Locatie: le Coin de Pays-Bas

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor surfroy01 » 05 mar 2017 06:56

Netjes, als er geen oliekoeler op zit grote kans dat de basis een 748E is geweest.
Nu 996SPS Ex: 1098S, HM1100S, 998S, 748E.
En Kawasuki of Suzaki...... anyhow 3 cilinder 2 takt Suuz blok in een Kawa raceframe.

Gebruikersavatar
mca2
Berichten: 95
Lid geworden op: 14 apr 2009 21:51
Locatie: Amersfoort

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor mca2 » 05 mar 2017 09:10

Het was inderdaad die uit Groningen. En een redelijk project waar het nodige aan moet gebeuren.

De basis was een 748s uit Duitsland, er is door biggelaar een 998 blok van een s4rs op gezet (gelet op de klepdeksels) en de standaard 748 heeft een nieuwe mapping gekregen, alleen heeft men de oliekoeler niet mee overgezet maar afgedopt. Via eBay inmiddels een koeler, leidingen en bracket gekocht.

Nog suggesties voor een kettingset (520?) en welke tandwiel verhoudingen heeft een 998 standaard?

Gebruikersavatar
Martwin
Donateur 2012
Donateur 2012
Berichten: 4393
Lid geworden op: 24 mei 2004 12:15
Locatie: kaas city
Contacteer:

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor Martwin » 09 mar 2017 11:42

38 achter, trekkracht nodig op circuit, en qua toeren kom je in 6 toch niet helemaal boven in.
riding a ducati is not heaven,but i`m in heaven when i`m riding my ducati.

Ducati 916s(996), Monster 1100 Evo

winnaar open B 2009
1.56.1 pole open A 2011
Pr assen 1.51.720 DQ 2012





http://www.motorkledingreparatie.nl
http://www.hyperpro.com

Gebruikersavatar
mca2
Berichten: 95
Lid geworden op: 14 apr 2009 21:51
Locatie: Amersfoort

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor mca2 » 10 mar 2017 15:15

Thanks, zolang ik niet op Spa rijd, lijkt me extra vermogen onderin inderdaad beter dan topsnelheid. 15/41 werd op m-f gesuggereerd met 96 schakels,98 en iets langere wielbasis is ook een idee.

Erg handige site http://www.gearingcommander.com

Gebruikersavatar
Remquo
Berichten: 561
Lid geworden op: 15 nov 2004 11:57
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor Remquo » 10 mar 2017 21:06

De standaard verhouding voor de S4RS is 15/43 (de 998 (S) heeft 15/36. Omdat de versnellingsbak daar ook op is ingericht zul je deze verhouding als basis moeten hanteren. Ik betwijfel of het een S4R blok is, die heeft de swingarm lagers in het carter, de 998 in de swingarm zelf. Dat is aanzienlijk meer werk om in te bouwen...

Ik rijd met de 1098 op het circuit ook met 2 tandjes meer achter, 520 conversie met een DID ERV3 ketting, loopt superlicht.
Het is leuker nieuwe koeien in de sloot te gooien, dan ouwe eruit te halen.


Gebruikersavatar
mca2
Berichten: 95
Lid geworden op: 14 apr 2009 21:51
Locatie: Amersfoort

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor mca2 » 11 mar 2017 00:01

De 998 zat in de 996R, 998, 999 en de S4RS? En zijn er makkelijke manieren om deze blokken van buitenaf te onderscheiden?

520 is lichter maar op dat niveau ben ik nog niet, dus een 525 is prima maar even puzzelen welke verhouding 15/38, 15/40 en met welke kettinglengte.

En ik kom vast weer eens buurten voor wat onderdelen Remco.

Gebruikersavatar
mca2
Berichten: 95
Lid geworden op: 14 apr 2009 21:51
Locatie: Amersfoort

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor mca2 » 25 mar 2017 20:55


Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6162
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor TinTin » 25 mar 2017 21:27

wat is je bloknummer?
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4293
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor DucATIRadeon » 26 mar 2017 11:41

let op met de oliekoeler bijplaatsen dat er de goede "lip" in het blok zit: als je de spin-on filter eruit schroeft en onderin kijkt bij het blok zie je de stalen nippel waar de filter op geschroeft zit. daaronder zit een lipje, die moet een gat van rond 6 (ongeveer) afblinden. als dat niet zo is dan heeft een extra koeler geen zin...
ducati 175 TS 1959
ducati 500 GTL 1976 donor
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
ducati ST2 1998
KTM Duke 620 1994 First Edition 498/500
Royal Enfield 500 Bullet 2001
www.panigaletwins.nl

Gebruikersavatar
mca2
Berichten: 95
Lid geworden op: 14 apr 2009 21:51
Locatie: Amersfoort

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor mca2 » 26 mar 2017 22:01

Ik zal in blik onderin het blok werpen als het filter eruit is maar ik kan me niet voorstellen dat er 998 puntcarter blokken zijn geleverd zonder oliekoeler.

En helaas geen nr meer te bespeuren, dus zijn er andere manieren op een blok te identificeren?

Gebruikersavatar
surfroy01
via ducatifora.com/doneren
via ducatifora.com/doneren
Berichten: 4789
Lid geworden op: 15 sep 2003 15:04
Locatie: le Coin de Pays-Bas

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor surfroy01 » 27 mar 2017 08:25

Nu 996SPS Ex: 1098S, HM1100S, 998S, 748E.
En Kawasuki of Suzaki...... anyhow 3 cilinder 2 takt Suuz blok in een Kawa raceframe.

Gebruikersavatar
mca2
Berichten: 95
Lid geworden op: 14 apr 2009 21:51
Locatie: Amersfoort

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor mca2 » 27 mar 2017 08:32

Is er door Biggelaar onder gezet, dus dat zal wel loslopen.

Maar zijn er verschillen tussen de diverse 998 blokken?

Gebruikersavatar
Remquo
Berichten: 561
Lid geworden op: 15 nov 2004 11:57
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor Remquo » 27 mar 2017 18:42

Weet Biggelaar dan niet welke pakking je nodig hebt? (Naar mijn weten zijn de 749/999/998/S4R pakkingen overigens allemaal gelijk)
Het is leuker nieuwe koeien in de sloot te gooien, dan ouwe eruit te halen.


Gebruikersavatar
mca2
Berichten: 95
Lid geworden op: 14 apr 2009 21:51
Locatie: Amersfoort

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor mca2 » 27 mar 2017 19:36

Ik zal eens dezer dagen de deksel eens loshalen en neem de pakkingen wel mee naar jou Remco, dan kunnen we het zien. Volgens de partslists zijn de S4RS pakkingen anders maar waarschijnlijk is het een 999s blok. Biggelaar kon zo gauw niet meer achterhalen welk blok erin zit.

Nu eerst de voorpoten maar een beurt geven.

Gebruikersavatar
mca2
Berichten: 95
Lid geworden op: 14 apr 2009 21:51
Locatie: Amersfoort

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor mca2 » 28 mar 2017 18:24

Had ik bijna een complete motor op mijn tenen :shock: IMG_2143.JPG
Zo'n pin van de achterbok kan minder hebben dan je denkt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Vifaatje
Berichten: 346
Lid geworden op: 10 aug 2014 17:46
Locatie: Dordrecht

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor Vifaatje » 28 mar 2017 19:34

Oei oei, geen schade aan motor en tenen?
Forza giallo!

Gebruikersavatar
Remquo
Berichten: 561
Lid geworden op: 15 nov 2004 11:57
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor Remquo » 28 mar 2017 20:18

:shock: oeps. Mocht je eerdaags in d buurt zijn, zo'n pen heb ik liggen.
Het is leuker nieuwe koeien in de sloot te gooien, dan ouwe eruit te halen.


Gebruikersavatar
mca2
Berichten: 95
Lid geworden op: 14 apr 2009 21:51
Locatie: Amersfoort

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor mca2 » 28 mar 2017 21:06

Wonder boven wonder geen schade en dat is best miraculeus met de voorpoten eruit.

Top Remco, ben er zelfs morgen maar dan heb je je vrije dag.

Gebruikersavatar
mca2
Berichten: 95
Lid geworden op: 14 apr 2009 21:51
Locatie: Amersfoort

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor mca2 » 30 mar 2017 17:45

Nog suggesties hoe een voorvorkkeerring zonder beschadigingen erop te krijgen? Ik heb wat dunne tape over de groeven gedaan en flink wat olie. Maar de onderste lip vouwt dubbel, neemt die veerring mee en die is nu beschadigd.

Gebruikersavatar
mca2
Berichten: 95
Lid geworden op: 14 apr 2009 21:51
Locatie: Amersfoort

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor mca2 » 02 apr 2017 23:18

De juiste keerringen helpt een hoop blijkt...

Dat nameten van de oliehoogte in de poten lijkt me trouwens ook redelijk natte vinger werk. Ik zag dat mijn nieuwe stofkappen zo'n 2mm hoger waren dan de oude (originele?), dus ik heb voor de zekerheid maar 137mm aangehouden, al vraag ik me af of dat veel uitmaakt.

De pen vd bok bleek van gietijzer :sick: gemaakt hetgeen ook de brosse breuk verklaart. Nu zit er een net stalen exemplaar in die het hopelijk langer volhoudt.

Formeel mik ik op halverwege mei op het circuit maar ergens probeerde ik toch ook 11 april te halen. Met nog niet geleverde kettingset, nog te wisselen banden, nog niet geplaatste oliekoeler en nog niet gemeten klepspeling, wordt dat misschien wat krap. Maar we blijven volhouden, wie weet.

Gebruikersavatar
Remquo
Berichten: 561
Lid geworden op: 15 nov 2004 11:57
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor Remquo » 03 apr 2017 07:16

Het is leuker nieuwe koeien in de sloot te gooien, dan ouwe eruit te halen.


Gebruikersavatar
mca2
Berichten: 95
Lid geworden op: 14 apr 2009 21:51
Locatie: Amersfoort

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor mca2 » 06 apr 2017 23:17

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4293
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor DucATIRadeon » 08 apr 2017 07:27

jep
ducati 175 TS 1959
ducati 500 GTL 1976 donor
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
ducati ST2 1998
KTM Duke 620 1994 First Edition 498/500
Royal Enfield 500 Bullet 2001
www.panigaletwins.nl