748/998 klaarmaken voor het circuit

van 851, 888, 748, 916, 996, 998, 749, 999, 1098, 848, 1198 tot aan de geweldige 1299 Panigale
Gebruikersavatar
mca2
Berichten: 95
Lid geworden op: 14 apr 2009 21:51
Locatie: Amersfoort

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor mca2 » 08 apr 2017 21:34

Ik dacht toch een redelijk complete gereedschapset te hebben maar toch mis ik een 1/2" dop 41. Na lang graven vond ik wel een steeksleutel 41 maar die 30cm is niet genoeg om zonder mijn rug te breken die tandwielmoer los te krijgen.

Dus heeft er iemand toevallig een te leen in de buurt van Amersfoort?

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6137
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor TinTin » 08 apr 2017 22:03

ben net in de werkplaats gedoken: ik heb een 3/4 41mm... incl bijpassende 3/4 momentsleutel :grin:
te lenen in Bennekom, ben morgen vrijwel de hele dag thuis
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Gebruikersavatar
mca2
Berichten: 95
Lid geworden op: 14 apr 2009 21:51
Locatie: Amersfoort

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor mca2 » 16 apr 2017 21:54

plate.jpg
Voordat ik die nok voor de oliekoeler linksonder eraf dremel, heeft er iemand toevallig onderstaande zijplaat van een 998 cilinderkop liggen voor weinig?
Screen Shot 2017-04-16 at 21.16.53.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
mca2
Berichten: 95
Lid geworden op: 14 apr 2009 21:51
Locatie: Amersfoort

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor mca2 » 18 apr 2017 19:20

Ok dan maar zagen. Hoe gebruik je trouwens vloeibare pakking bij de waterpomp deksel? Ook na aandraaien drupte deze nog een beetje, dus heb ik hem losgehaald. De pasvlakken zijn schoon en vlak en ik heb loctite 5926. Maar hoe werkt dit spul? Klein wormpje op het gehele pasvlak en dan vastzetten? Of eerst laten uitharden? Of beetje uitsmeren?

Gebruikersavatar
mca2
Berichten: 95
Lid geworden op: 14 apr 2009 21:51
Locatie: Amersfoort

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor mca2 » 28 apr 2017 23:36

Deze week heb ik mijn kettingset vervangen. De oorspronkelijke 520-set bleek achteraf niet vreselijk slecht maar nu zit er dus een nieuwe 525-set op.

Allereerst bleek 98 schakels met 15/39 niet op spanning te krijgen, dus heb ik er 96 van gemaakt en dat is prima.

Daarnaast zaten er onder het 520 voortandwiel shima met een totale dikte van ongeveer 2mm. Die heb ik verwijderd maar voor mijn timmermansoog mag ook het achter tandwiel wel wat naar binnen. Volgens alle specs hoort er bij een 748 echter een 2mm shim tussen. Kan ik deze zomaar weglaten? Bij een 998 zit de achteras allemaal net wat anders in elkaar zag ik in de partslist.

Gebruikersavatar
Rules
donateur
donateur
Berichten: 8470
Lid geworden op: 26 mei 2009 21:42

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor Rules » 10 mei 2017 11:02

Ik ben toevallig bij mijn 748 de kettingset aan het vervangen.
Achter het voortandwiel zit origneel geen een shim.
Bij het achtertandwiel zit alleen in vulring/shim aan de achterzijde, achter die klemring. Nummer 6 op tekening.
Nummer 12 op tekening zit bij mij in de achterbrug.

848 ('08), 916 ('98), 748E ('00), Rolly 50 ('69) en soms een beetje CookieMonster 600 ('98)
CookieMonsterCorse




Industriekade 58 Weert
1ste zondag vd maand (apr-okt)

Gebruikersavatar
Rules
donateur
donateur
Berichten: 8470
Lid geworden op: 26 mei 2009 21:42

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor Rules » 10 mei 2017 11:13

Ik zit nog even verder te kijken.
Bij het voortandwiel zou een ring, nummer 26, moeten zitten.
Ik zal bij mij vanavond nakijken of die er eigenlijk wel zit...Is me nooit opgevallen.

848 ('08), 916 ('98), 748E ('00), Rolly 50 ('69) en soms een beetje CookieMonster 600 ('98)
CookieMonsterCorse




Industriekade 58 Weert
1ste zondag vd maand (apr-okt)

Gebruikersavatar
Rules
donateur
donateur
Berichten: 8470
Lid geworden op: 26 mei 2009 21:42

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor Rules » 10 mei 2017 22:09

Even nagekeken. Nummer 26 zit er bij mij niet. Heeft er ook nooit gezeten.
848 ('08), 916 ('98), 748E ('00), Rolly 50 ('69) en soms een beetje CookieMonster 600 ('98)
CookieMonsterCorse




Industriekade 58 Weert
1ste zondag vd maand (apr-okt)

Ducatinus
Berichten: 858
Lid geworden op: 18 okt 2013 12:32
Locatie: Het mooiste stukje NL, Twente dus.

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor Ducatinus » 11 mei 2017 09:08

bij mijn 916 ook niet.
There's no "control" button on my computer, I'm always in control.

- Aprilia RSV1000RR Factory 2005
- Triumph Speed Triple 2011

- Ooit komt er nog eens een .......het is een '94 er 916 Strada geworden

Gebruikersavatar
Rob Troost
donateur
donateur
Berichten: 5980
Lid geworden op: 12 sep 2003 18:00
Locatie: Teutoburgerwald e.o.
Contacteer:

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor Rob Troost » 11 mei 2017 20:18

hoop dat er wel een keerring zit :smile:
Stoer en Aaibaar

Ducatinus
Berichten: 858
Lid geworden op: 18 okt 2013 12:32
Locatie: Het mooiste stukje NL, Twente dus.

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor Ducatinus » 12 mei 2017 08:36

There's no "control" button on my computer, I'm always in control.

- Aprilia RSV1000RR Factory 2005
- Triumph Speed Triple 2011

- Ooit komt er nog eens een .......het is een '94 er 916 Strada geworden

Gebruikersavatar
Rules
donateur
donateur
Berichten: 8470
Lid geworden op: 26 mei 2009 21:42

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor Rules » 12 mei 2017 11:25

848 ('08), 916 ('98), 748E ('00), Rolly 50 ('69) en soms een beetje CookieMonster 600 ('98)
CookieMonsterCorse




Industriekade 58 Weert
1ste zondag vd maand (apr-okt)

Ducatinus
Berichten: 858
Lid geworden op: 18 okt 2013 12:32
Locatie: Het mooiste stukje NL, Twente dus.

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor Ducatinus » 12 mei 2017 12:27

Nee, toch wel een plaatje dus....Of shim of washer, hoe je het maar wilt noemen.
En dan ook nog in twee maten. Zou betekenen dat het belangrijk is dat e.e.a zeer nauwkeurig zelfs op lijn moet worden gebracht.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
There's no "control" button on my computer, I'm always in control.

- Aprilia RSV1000RR Factory 2005
- Triumph Speed Triple 2011

- Ooit komt er nog eens een .......het is een '94 er 916 Strada geworden

Gebruikersavatar
Rob Troost
donateur
donateur
Berichten: 5980
Lid geworden op: 12 sep 2003 18:00
Locatie: Teutoburgerwald e.o.
Contacteer:

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor Rob Troost » 12 mei 2017 17:31

Stoer en Aaibaar

Gebruikersavatar
mca2
Berichten: 95
Lid geworden op: 14 apr 2009 21:51
Locatie: Amersfoort

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor mca2 » 12 mei 2017 23:20

Die nr 26 is niet het probleem. Ivm(?) de 520 kettingset zaten daar een aantal shims om de ketting naar buiten te brengen. Met een 525 heb ik deze er allemaal uitgehaald en dan heb je nog 1mm speling naar het frame.

Ik zit meer te pielen met nr 12. Deze zit er bij mij in (748 frame) maar ik heb er een 998 blok inzitten. Als je bij de 998 kijkt, zit de achterbrug anders in elkaar. Het excenter is daar 1 geheel en ook 6, 11 en 12 is daar een ring.
Screen Shot 2017-05-12 at 23.18.00.png
Maar ik weet dus niet hoe die 998 nr12 en de 6+11+12 zich verhouden. Iemand die dat op kan meten?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
mca2
Berichten: 95
Lid geworden op: 14 apr 2009 21:51
Locatie: Amersfoort

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor mca2 » 14 mei 2017 19:46

Vandaag nog snel even een last minute upgrade voor morgen!
IMG_2643.JPG

Ik vermoed dat ik wel een andere veer nodig hebt. Heeft iemand nog een 01091 (lineair, 160mmlamg, 57mm diameter) veer in de aanbieding? Bij voorkeur een 85 a 90kg veer
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Vifaatje
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 aug 2014 17:46
Locatie: Dordrecht

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor Vifaatje » 14 mei 2017 19:55

Die veer zit standaard op een 1098 geloof ik. Die kan je goeikoop incl. Schokbreker kopen. Zo ben ik vrij goedkoop aan de veer gekomen waar ik mee rondtoer.
Forza giallo!

Gebruikersavatar
fedde71
donateur
donateur
Berichten: 3892
Lid geworden op: 05 jun 2011 11:05

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor fedde71 » 15 mei 2017 09:57

Volgens mij kost zo'n losse veer bij HK rond de € 120,-
Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

Gebruikersavatar
mca2
Berichten: 95
Lid geworden op: 14 apr 2009 21:51
Locatie: Amersfoort

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor mca2 » 15 mei 2017 20:34

Na wat aanpassingen door HK en een beetje last-minute sleutelstress (buren en toevallige passant nog bedankt voor de helpende handen)
IMG_2657.JPG
uiteindelijk prima gereden op Assen vandaag. Dat kon ook bijna niet anders met dit weer.

Bovenin loopt de motor prima maar onderin (sub 4000) heeft hij wat meer moeite maar daar heb je toch weinig te zoeken.

Ik vind wel dat de rem voor verbetering vatbaar is en zag net dat het midden Vd remschijf verkleurd is (Vd hitte?) misschien toch maar eens andere (gesinterde?) blokken proberen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Rules
donateur
donateur
Berichten: 8470
Lid geworden op: 26 mei 2009 21:42

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor Rules » 16 mei 2017 09:35

Onder de 4000rpm heb je inderdaad weinig te zoeken op het circuit.
Mijn 916 circuitfiets loopt daar ook niet echt lekker.
Ze kunnen het wel want mijn 748 straatfiets loopt zowel hoog als laag in toeren soepel.

Wat remmen betreft, ik heb op de 916 heel veel plezier van HPK schijven en Brembo gesinterde blokken (die rode welke ook op straat gebruikt kunnen worden).
Welke rempomp heb je? De standaard Brembo Goldline van modellen vanaf 2000 werkt super (deze heeft een ontluchting op de pomp zitten) Die van voor 2000 was bij mij minder goed (heeft geen ontluchtingsnippel op de pomp zitten).
Heb nu een RCS pomp erop zitten, remt goed maar is sponziger dan de Bremdo Goldline. Die is gewoon knetterhard en heerlijk.
848 ('08), 916 ('98), 748E ('00), Rolly 50 ('69) en soms een beetje CookieMonster 600 ('98)
CookieMonsterCorse




Industriekade 58 Weert
1ste zondag vd maand (apr-okt)

Gebruikersavatar
Vifaatje
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 aug 2014 17:46
Locatie: Dordrecht

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor Vifaatje » 16 mei 2017 15:04

Hoe zwaar ben je eigenlijk? Een 916/996/998 heeft standaard een 62N/mm veer. Een 85N/mm is extreem zwaar.

Ik denk dat je eerder een 75N veer kan monteren en dan kom je in de buurt van de standaard veer van een 999.

Ik heb nog wel een standaard veer van een 749 liggen die je mag proberen van me. Woon je toevallig in de buurt van Dordrecht?

Gr. Michel
Forza giallo!

Gebruikersavatar
mca2
Berichten: 95
Lid geworden op: 14 apr 2009 21:51
Locatie: Amersfoort

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor mca2 » 18 mei 2017 01:22

Ik heb een pre-2000 goldline pomp en hij voelt ook minder hard dan mijn 916. Misschien toch eens de boel schoonmaken, voorzien van nieuwe zuigerrubers en dan opnieuw ontluchten. Heeft het ook zin preventief de remcilinder te reviseren en zijn daar setjes voor?

En ik weeg 85kg excl pak en helm, dus een 75 a 85kg veer lijkt me wel aan te raden? Alhoewel ik niet enorme problemen kende met de achterkant, het stuiteren Vd achterkant was na het aanpassen vd voorspanning voor verholpen. Maar zo vreselijk hard ga ik nog niet.

Ik woon trouwens in Amersfoort

Gebruikersavatar
Rules
donateur
donateur
Berichten: 8470
Lid geworden op: 26 mei 2009 21:42

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor Rules » 18 mei 2017 14:42

Je remspullen schoonmaken en ontluchten kan schelen. Ik weet niet in wat voor staat de onderdelen nu zijn.

Wat vering betreft:
Ik zou eerst maar eens gewoon gaan rijden en je vering een beetje goed afstellen of af laten stellen door bijv. HK.

Dat kost niets en daar win je veel mee.
848 ('08), 916 ('98), 748E ('00), Rolly 50 ('69) en soms een beetje CookieMonster 600 ('98)
CookieMonsterCorse




Industriekade 58 Weert
1ste zondag vd maand (apr-okt)

Gebruikersavatar
mca2
Berichten: 95
Lid geworden op: 14 apr 2009 21:51
Locatie: Amersfoort

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor mca2 » 03 jun 2017 23:10

Afgelopen week weer wat rondjes gedraaid op Assen en de vering gedraagt zich voorn prima naar aanpassingen door Rob. Wel blijft de rem een puntje van aandacht, ik ga denk ik maar een setje gesinterde blokken bij HQ bestellen en zou ook graag de remmen reviseren. Doorvoor moeten de klauwen gesplitst worden, zijn hiervoor revisie sets met de zuigerringen en ook de ringetjes voor tussen de klauwhelften? En zijn er revisiesets voor de pomp zelf?

Ducatinus
Berichten: 858
Lid geworden op: 18 okt 2013 12:32
Locatie: Het mooiste stukje NL, Twente dus.

Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit

Ongelezen berichtdoor Ducatinus » 04 jun 2017 09:26

http://www.ebay.co.uk/itm/DUCATI-748-91 ... xyD9JR-s3m

Voor de pomp moet je even zoeken bij KTM of op een oude Ducati Bevel site, daar heb ik ze wel eens gezien.
There's no "control" button on my computer, I'm always in control.

- Aprilia RSV1000RR Factory 2005
- Triumph Speed Triple 2011

- Ooit komt er nog eens een .......het is een '94 er 916 Strada geworden