afslaan 1098

van 851, 888, 748, 916, 996, 998, 749, 999, 1098, 848, 1198 tot aan de geweldige 1299 Panigale
jerry 1098
Berichten: 282
Lid geworden op: 26 apr 2015 08:59

afslaan 1098

Ongelezen berichtdoor jerry 1098 » 10 okt 2016 17:08

Goedendag allemaal,

Ik zit met een volgend probleem,mijn 1098 reed met performance filter,termi slipon,maar met orginele mapping.reed zuinig en prima maar met een pittige gasaaname met name bij het op het gas gaan bocht uit.en met een continu storing van de exvl 23.5 klep in de uitlaat.om die storing te verhelpen de performance ecu gemonteerd die bij de termi set hoort(bij ducati zaltbommel)en netjes de co afgesteld en tps gereset.lampje van de storing uit,heerlijke gasaaname, maar continu voor elk stoplicht of van twee terug naar één vlak voor een kleine rotonde paf! motor uit!niet alleen gevaarlijk maar ook heel irritant.vervolgens de orginele ecu weer terug en daat een rexxer map in gezet om te kijken of dit een oplossing was,maar dit eas t ook niet.verschillende mappen geprobeert contact gehad met rexxer niets hielp.op advis van toine v/d biggelaar vóór de mapping het gasklephuis te checken of de gaskleppen wel in rust zijn,de monteurs constateerden dat dit goed was maar dat de steppenmotor erg druk was met extra lucht toevoegen bij stationair draaien.vervolgens een goed functionerend ander gasklephuis erop gezet en toen leek t goed te gaan.met de nadruk op leek!gewoon weer spontaan afslaan!!maw zodra de lamda uitgezet word is het afslaan er niet uit te krijgen tot nu toe.zijn er 1098/1198 rijders die deze problemen ook gehad hebben?en dit opgelost hebben?ik kan natuurlijk weer orgineel gaan en een servo eliminator erop monteren maar zoals met de rexxer map erop rijd ze werkelijk super!!!ideën en suggestie's zijn meer dan welkom :smile:
ex monster S2R 800

jerry 1098
Berichten: 282
Lid geworden op: 26 apr 2015 08:59

Re: afslaan 1098

Ongelezen berichtdoor jerry 1098 » 13 okt 2016 08:26

niemand? zijn toch behoorlijk wat rijders die dit probleem ook gehad hebben maar hebben nooit gepost wat de oplossing was!of hebben de meeste het opgegeven en "ermee leren leven"?
ex monster S2R 800

Gebruikersavatar
fedde71
donateur
donateur
Berichten: 3972
Lid geworden op: 05 jun 2011 11:05

Re: afslaan 1098

Ongelezen berichtdoor fedde71 » 13 okt 2016 10:36

Ik heb er geen verstand van maar ik zeg in eerste instantie terug naar Ducati Zaltbommel waar je de Performance ECU erin hebben gezet en de motor hebben afgesteld. Daarvoor was het goed.
Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

jerry 1098
Berichten: 282
Lid geworden op: 26 apr 2015 08:59

Re: afslaan 1098

Ongelezen berichtdoor jerry 1098 » 13 okt 2016 20:12

daar hebben ze steeds nieuwe mappings geprobeert,zonder resultaat.na het plaatsen van het nieuwe gasklephuis hebben ze er in totaal ruim 16 uur zoeken en werk aan gehad en me"gematst" met €350 in hun optiek liep ie in de oude situatie puur dankzij de lambda en is de motor nu veel beter af te stellen.ALLEEN T AFSLAAN NIET! maar ja.....dat is nu juist het probleem.heb weer contact gehad en ronald gaat er even over denken of ik m de wintermaanden bij DZ kan stallen zodat ze in de rustige uurtjes alles kunnen gaan uitsluiten.afhankelijk van dat financiële voorstel kijk ik dan maar even of ik weer orgineel ga of dat ik m bij toine aanbied om verder te kijken.
ex monster S2R 800

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4334
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: afslaan 1098

Ongelezen berichtdoor DucATIRadeon » 13 okt 2016 20:15

gun DZ eerst de kans om het op te zoeken en verhelpen (zonder extra kosten!!) en mochten zij er niet uitkomen kun je altijd nog elders proberen
ducati 175 TS 1959
ducati 500 GTL 1976 donor
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
ducati ST2 1998
KTM Duke 620 1994 First Edition 498/500
Royal Enfield 500 Bullet 2001
www.panigaletwins.nl

jerry 1098
Berichten: 282
Lid geworden op: 26 apr 2015 08:59

Re: afslaan 1098

Ongelezen berichtdoor jerry 1098 » 13 okt 2016 21:04

uiteraard kijgt DZ die kans!de service is uitstekend en ook het overleg tussen toine en DZ is super(was immers toine z'n idee om t in het gasklephuis te zoeken) zo moet het met ducati liefhebbers ook zijn denk ik!! alleen moet ik de keus maken tegen welke prijs ik door wil gaan(zonder extra kosten word m niet) tenzij ze alles weer in oude settings zetten,maar hij rijd stukken beter met de rexxer map.had meer kleine hoop dat er wat forumleden zouden zijn die concreet het zelfde hebben gehad en het zoeken daardoor wat efficiënter(lees goedkoper) zal worden. :ok:
ex monster S2R 800

Gebruikersavatar
Vifaatje
Berichten: 347
Lid geworden op: 10 aug 2014 17:46
Locatie: Dordrecht

Re: afslaan 1098

Ongelezen berichtdoor Vifaatje » 14 okt 2016 11:44

In welk gedeelte van het gashendel bereik loopt het blok beter met de nieuwe map?

De lambda werkt alleen bij deellast en volgens mij alleen onder de 6000 toeren ofzo. Als het grootste verschil niet in deze zone zit kan je er ook voor kiezen om de lambda functie aan te zetten in je rexxer map.

Meestal rij je overigens in het lambda gebied en wil je dus eigenlijk die lambda weg hebben. Verder zit je met een rexxer of DP mapping altijd te klooien met een universele map die nooit lekker past in jouw motor?

Een echte mapping aan laten passe op de dyno bij biggelaar of MCT of iemand anders die een ecu kan overschrijven werkt altijd beter.

Verder nog een vraag, heeft iemand de kleptiming gecontroleerd? Afslaan komt ook soms door teveel klepoverlap en de lamda kan er dan voor zorgen dat hij genoeg benzine in blijft spuiten om de boel draaiend te houden.

PS: is je motor wel eens op de bank geweest met een gasmeter in zijn kontje? Daarmee zal je het afslaan kunnen simuleren en iig het mengsel kunnen checken bij gas los uit laten rollen.

Slaat je motor af met koppeling in of uit?

gr. Michel
Forza giallo!

Gebruikersavatar
Vifaatje
Berichten: 347
Lid geworden op: 10 aug 2014 17:46
Locatie: Dordrecht

Re: afslaan 1098

Ongelezen berichtdoor Vifaatje » 14 okt 2016 12:05

Ik krijg nog even een lumineus idee. Als je motor bezig is met extra lucht toevoeren bij stationair lopen dan krijg ik het idee dat je gaskleppen niet goed gepositioneerd staan. De TPS calibratie gaat uit van een correcte 0 stand in de fabriek en dat hangt af van hoe goed Luigi in Bologna 8 jaar geleden zijn werk heeft gedaan.

Als je eens zoekt op TPS Linear 4v bikeboy kom je op een interessant stukje hierover. Je zou dit overigens heel makkelijk kunnen controleren door je choke een heel klein beetje open te houden tijdens het rijden dmv wat papier tussen de hendel schuif en de stop totdat je toerental ietsjes hoger staat dan normaal. Dan kan je testen of met een iets grotere gasklep opening dit afslaan verminderd. Als dat zo is heb je een oplossingsrichting.

Dan nog kunnen je stationair schroeven fout staan, je TPS 0 stand fout staan, je mengsel map erg ongekukkig, je stationair te laag, je kleptiming fout etc etc etc.

In ieder geval kan je zelf dmv een gratis test met je choke iets proberen ipv de dealer te betalen om zaken uit te proberen.

Een zaterdagmiddag dynorun bij Biggelaar afspreken is ook leuk en kost de kop niet. Dan weet je meteen of je mengsel goed staat, als je klaptiming volledig fout staat zal hij ook wel zien aan je vermogen in het lage toerenbereik of er iets scheelt.
Forza giallo!

jerry 1098
Berichten: 282
Lid geworden op: 26 apr 2015 08:59

Re: afslaan 1098

Ongelezen berichtdoor jerry 1098 » 14 okt 2016 12:16

thanks vifaatje! op de bank is ie inderdaad al geweest en het volledige gasklephuis is vervangen en gecontroleerd cq goed afgesteld.motor slaat af bij stationair of met gas nagenoeg dicht op een krappe rotonde,hij blijft dan echter wel aan omdat ik wat vaart heb en de boel zelf weer aanduw,vervolgens blijft ie dan weer lopen.kleptiming en tps calibratie zal ik eens opgooien als ik ze van de week eens ga bellen of ze er al uit zijn hoe we dit kunnen oplossen.de biggelaar optie kan dan alsnog.ze hebben er al veel werk in zitten en heb de indruk dat de monteurs in zaltbommel echt niet de minste zijn!als er een oplossing is zal ik die posten.bedankt voor je feedback,hier kan ik weer mee verder! :smile:
ex monster S2R 800

Gebruikersavatar
Vifaatje
Berichten: 347
Lid geworden op: 10 aug 2014 17:46
Locatie: Dordrecht

Re: afslaan 1098

Ongelezen berichtdoor Vifaatje » 14 okt 2016 13:42

Even wat leesvoer:

http://www.ducati-superbikes.com/index. ... djustment/
http://www.ducati-superbikes.com/index. ... -stalling/
http://www.ducati.ms/forums/56-superbik ... -cams.html

Het lijkt erop dat afslaan bij 1098 een bekend problem is / was.

Mijn tip over de choke kan je denk ik vergeten aangezien jouw 1098 een stappenmoto heeft die het stationair toerental regelt.

Gr. Michel
Forza giallo!

jerry 1098
Berichten: 282
Lid geworden op: 26 apr 2015 08:59

Re: afslaan 1098

Ongelezen berichtdoor jerry 1098 » 14 okt 2016 14:34

die van de choke had ik al door!
ex monster S2R 800

Gebruikersavatar
Vifaatje
Berichten: 347
Lid geworden op: 10 aug 2014 17:46
Locatie: Dordrecht

Re: afslaan 1098

Ongelezen berichtdoor Vifaatje » 14 okt 2016 16:57

Ja maar ik niet ;-)

Ik zat vrolijk vanuit mijn belevingswereld van een xx9 serie te filosoferen in de hoop iets nuttigs toe te voegen voor jouw probleem.

Succes ermee in ieder geval, laat je wel weten hoe het afloopt?
Forza giallo!

Dutch
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 sep 2013 19:44

Re: afslaan 1098

Ongelezen berichtdoor Dutch » 14 okt 2016 18:09


jerry 1098
Berichten: 282
Lid geworden op: 26 apr 2015 08:59

Re: afslaan 1098

Ongelezen berichtdoor jerry 1098 » 14 okt 2016 22:10

:good: hier kan ik wat mee,van de week even dit lijstje en die van michel bij zaltbommel overleggen en kijken wat ze tot nu allemaal exact gecontroleerd hebben.zal er ongetwijfeld wat overblijven dat nuttig is!

Ik laat zowiezo weten hoe het afloopt(in een ander topic m'n start issues ook)

Iedereen alvast dank voor het meedenken!
ex monster S2R 800

Dutch
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 sep 2013 19:44

Re: afslaan 1098

Ongelezen berichtdoor Dutch » 14 okt 2016 23:07

Misschien handig geweest om het accu probleem ook te vermelden.

Dutch
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 sep 2013 19:44

Re: afslaan 1098

Ongelezen berichtdoor Dutch » 14 okt 2016 23:20

ivm het lezen van je andere topic in combinatie met deze; controleer je spanningsregelaar ook maar ff inclusief het vliegwiel.

Waar ik me ook over verbaas is dat je de duc probeert te starten met 12v, 12 volt is gewoon te weinig voor een lood accu.
Een standaard 12 volt lood accu is pas volledig opgeladen bij een spanning tussen de 14.2-14.4 volts.
Normaal gesproken heeft een volledig opgeladen 12 volts accu een rust spanning van +/- 12.6 volts (afhankelijk van fabrieksopgave)

suc6

jerry 1098
Berichten: 282
Lid geworden op: 26 apr 2015 08:59

Re: afslaan 1098

Ongelezen berichtdoor jerry 1098 » 15 okt 2016 11:29

spanningsregelaar is in orde,na het rijden heb ik gem 14.4 aan spanning(display geeft 0.2 minder aan)na meer dan een week stil staan is er gem 12.2 aan boord.combi met vliegwiel is nieuw voor me.tenzij je het over de startmodificatie hebt die door Ducati is aanbevolen,die optie laat ik voor wat t is.
ex monster S2R 800

Dutch
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 sep 2013 19:44

Re: afslaan 1098

Ongelezen berichtdoor Dutch » 15 okt 2016 11:38

Er zijn 1098's geweest die dezelfde symptomen hadden en daarbij bleek het vliegwiel los te zitten.

jerry 1098
Berichten: 282
Lid geworden op: 26 apr 2015 08:59

Re: afslaan 1098

Ongelezen berichtdoor jerry 1098 » 15 okt 2016 13:45

ah :good: neem ik mee.thanks!
ex monster S2R 800

jerry 1098
Berichten: 282
Lid geworden op: 26 apr 2015 08:59

Re: afslaan 1098

Ongelezen berichtdoor jerry 1098 » 23 okt 2016 13:03

Na vorige week een testritje met de gopro om het afslaan te filmen(misschien maakt dat wat meer duidelijk voor de monteurs) dacht ik vanmorgen.....hoe lang zou ie stationair draaien als ik nu start? welnu.....langer dan ik en de buurt leuk vonden.heb m na 15 min maar uit gezet!! Pak aan gedaan, rij de straat uit,moet wachten voor de rotonde en.....paf!! gewoon weer uit! :donno:
ex monster S2R 800

Gebruikersavatar
Vifaatje
Berichten: 347
Lid geworden op: 10 aug 2014 17:46
Locatie: Dordrecht

Re: afslaan 1098

Ongelezen berichtdoor Vifaatje » 23 okt 2016 22:25

Jerry,

Het duurt wel serieus lang voordat je olie is opgewarmd van stationair draaien. Probeer de volgende keer eens hoe lang je blok stationair draait als je gereden hebt (goed warm) en slaat je blok alleen af met de koppeling in? Als ik je zo hoor slaat hij alleen af met de koppeling in. Mischien dat dat het probleem is? Ik heb geen idee wat voor elektronische zaken meespelen op de koppelingshendel bij een 1098?
Forza giallo!

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4334
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: afslaan 1098

Ongelezen berichtdoor DucATIRadeon » 24 okt 2016 05:47

slecht contact tussen N schakelaar, jiffy of koppeling microswitch dat door trillingen net wel/niet contact maakt?
ducati 175 TS 1959
ducati 500 GTL 1976 donor
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
ducati ST2 1998
KTM Duke 620 1994 First Edition 498/500
Royal Enfield 500 Bullet 2001
www.panigaletwins.nl

jerry 1098
Berichten: 282
Lid geworden op: 26 apr 2015 08:59

Re: afslaan 1098

Ongelezen berichtdoor jerry 1098 » 24 okt 2016 13:44

Heb ik idd ook aan zitten denken,punt is alleen dat dit pas is gaan spelen ná de nieuwe mapping waarbij de lambda uit is gezet.orgineel dit probleem geen 7.000 km gehad.hoor volgende week wat het plan van aanpak word bij zaltbommel.
ex monster S2R 800

Gebruikersavatar
Vifaatje
Berichten: 347
Lid geworden op: 10 aug 2014 17:46
Locatie: Dordrecht

Re: afslaan 1098

Ongelezen berichtdoor Vifaatje » 24 okt 2016 15:55

Kan je wel proberen uit te zoeken of hij ook afslaat tijdens stationair lopen als hij volledig opgewarmd na het rijden?

Hiermee kan je uitsluiten dat het de koppeling betreft.

Het toerental zakt namelijk als de motor is opgewarmd (stappenmotor) en dat zou eerder verklaren waarom dit afhangt van de mapping. Een motor kan best een kwartier stationair draaien, maar of de olie dan is opgewarmd?

Let wel op dat alles wat jij zelf kan uitsluiten jouw geld gaat schelen. Ducati Zaltbommel heect duidelijk oom geen flauw idee en gaat dus allerlei dingen uitzoeken tegen werkplaatstarief.

Ik zou zeker willen weten of het met de koppeling te maken heeft of niet. Verder is het mij iig niet duidelijk of je motor afslaat met de koppeling in of uit. Is het koppeling in en paf uit, of afremmen op de motor en dan paf uit, of koppeling in terugschakelen en en weer op laten komen en dan paf uit???

Allemaal behoorlijk belangrijke details toch?
Forza giallo!

jerry 1098
Berichten: 282
Lid geworden op: 26 apr 2015 08:59

Re: afslaan 1098

Ongelezen berichtdoor jerry 1098 » 24 okt 2016 18:51

Ik zal van t weekend nog eens een ritje maken,heb m nu tot 103 gr laten draaien.soms slaat ie ook af tijdens het rijden met het gas dicht,dan wil ie afslaan maar omdat er nog vaart in zit slaat ie ook weer aan(voelt aan als even inhouden) dan weer gewoon in z'n vrij na een minuut en vervolgens weer bij het terug schakelen van 2 naar 1. Ik heb dus eigenlijk alledrie de scenario's!lijkt eigenlijk alleen goed te gaan als ie nog koud is,eerste pak m beet 15 min eigenlijk nooit
ex monster S2R 800