Laden...

Blok overleden -> revisie en nieuwe opbouw.

van 851, 888, 748, 916, 996, 998, 749, 999, 1098, 848, 1198 tot aan de geweldige 1299 Panigale
Gebruikersavatar
Vifaatje
Berichten: 336

Re: Blok overleden!

Ongelezen bericht#26 » 25 sep 2016 13:10

Vanochtend weer even gesleuteld en ik moet nu concluderen dat de swingarm as echt vollddig vastgerot zit. Er zitten tussen de as en de lagers 2 bussen waarin de as kan draaien. Deze zitten nu aan 1 kant vast aan de as. Op dit moment krijg ik met geen mogelijkheid de as er dus uit.

Inmiddels heb ik maar kwistig met een busje wd40 gespoten en ga denk ik morgen maar een vlam op die bussen zetten. Mijn lagering kan ik inmiddels wel vergeten, ik vrees dat ik dan maar een nieuw model achterbrug moet gaan inbouwen.

Vanochtend heb ik wel de koppen gelicht en ik denk dat mijn blokkie een beetje aan de arme kant staat.
20160925_122740.jpg

De kleppen sluiten nog mooi af alleen de uitlaatkleppen zijn wat goor geworden na 38k km.

De cilinderwanden zien er zo op het oog nog prima uit.
20160925_122629.jpg de hoongroeven lopen nog prima.

De zuigers heb ik nog niet van de drijfstangen gehaald dus de zuigers zelf zijn moeilijk te controleren, maar op zich zien de hemden er nog goed uit, er zitten alleen een aantal groeven in die mogelijk zijn gekomen tijdens het halve rondje Assen zonder bigend lagers.
20160925_122641.jpg Ik weet nog niet of dit einde oefening is. Deze zuiger heeft ook heel lichtjes de koppen geraakt denk ik, vandaar de glimmende delen op de zuiger en een glad deel in de koppen.

Gr. Michel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.


Forza giallo!

Gebruikersavatar
Vifaatje
Berichten: 336

Re: Blok overleden!

Ongelezen bericht#27 » 25 sep 2016 13:18

De vastgerotte delen zijn dus de bussen met nummer 4 op de fiche hieronder.
Screenshot_2016-09-25-13-15-16.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.


Forza giallo!

Gebruikersavatar
Vifaatje
Berichten: 336

Re: Blok overleden!

Ongelezen bericht#28 » 27 sep 2016 21:26

De koppen zijn gelicht en er zit onwijs veel speling op de drijfstang van de verticale cilinder.

Bijgevoegd een filmpje:
[youtube]https://youtu.be/ruO-T8pIWK0[/youtube]

Voor de rest zit er beweging in de swingarmas. Bleek een kwestie van hard genoeg rammen te zijn. De bussen zaten vast en volgens Biggelaar komt dat wel vaker voor, iets met geen vet gebruiken tijdens montage enzo.

Na demontage van de koppen blijkt dat de zuiger van de staande cilinder contact heeft gemaakt met de kop. Het is maar lichtjes, maar de zuiger is zodanig ontzet dat de zuigerpen bijna niet te verschuiven was.

Kostenplaatje is dus:
Nieuwe krukas
Nieuwe drijfstang
Nieuwe zuiger
Nieuwe pakkingen

Vandaag ben ik even langsgeweest in Oisterwijk en denk dat ik mijn blok daar breng voor een volledige revisie incl. grote biggelaarbeurt en dan is alles weer super. Of hij bouwt een 999 van mijn eigen carters voor iets meer geld. Bovendien gebruiken ze daar big end schalen die naar hun zeggen een stuk beter zijn dan de ducati lagers.

Zelf doen zie ik toch niet helemaal zitten en ondanks dat Mike een heel mooi aanbod heeft gedaan vind ik een adresje dichtbij dat alles gewoon bij 1 adres doen en wil ik gewoon dat alles 100% is.

Gr. Michel


Forza giallo!

Gebruikersavatar
peter139
Berichten: 84

Re: Blok overleden!

Ongelezen bericht#29 » 27 sep 2016 23:09

Alles bij elkaar kun je denk ik net zo goed een ander blok voor 1000 euro kopen, en dan het oude blok in onderdelen verkopen. Denk dat dat goedkoper is. Ik zit met hetzelfde dilema zoals je weet, de euro's vliegen de deur uit. Hoop binnen de 500 euro te blijven alles bij elkaar, zoals het nu lijkt lukt me dat.
Bij mij was het trouwens ook de vertikale cilinder die kapot is. Oorzaak nog steeds niet bekend, was wel net na een oliebeurt met 15w50 olie.


Ducati 750ss 1995
Ducati 999 2002

Gebruikersavatar
surfroy01
via ducatifora.com/doneren
via ducatifora.com/doneren
Berichten: 4727

Re: Blok overleden!

Ongelezen bericht#30 » 28 sep 2016 07:34

Mwaa ik denk dat je bij B te Oi de beste oplossing gekozen hebt, misschien niet de goedkoopste maar je krijgt wel een prima blok terug! Mijn 996SPS was ooit een 916SP en is door Biggelaar opgebouwd, mijn best lopende blok tot nu toe.


Nu 996SPS Ex: 1098S, HM1100S, 998S, 748E.
En Kawasuki of Suzaki...... anyhow 3 cilinder 2 takt Suuz blok in een Kawa raceframe.

Gebruikersavatar
Vifaatje
Berichten: 336

Re: Blok overleden!

Ongelezen bericht#31 » 28 sep 2016 07:51

Een ander blok kopen is voor mij geen optie. Waarom doet iemand een blok weg?

Meestal als de motor gecrasht is en dan weet je 1 ding bijna zeker bij ducati blokken.....

Neergaan en motor nog even lopen betekend kapotte lagers binnen 5000km.

Oftewel ik vertrouw een ruilblok eigenlijk niet.


Forza giallo!

Gebruikersavatar
Vifaatje
Berichten: 336

Re: Blok overleden!

Ongelezen bericht#32 » 02 okt 2016 13:09

Update:

De swingarm as is er eindelijk uit. M20 draadeind en een moker bleek de oplossing. Het naaldlager is wel overleden helaas.

Tijdens controle van de koppen zie ik wel dat er 2 kleppen heel licht contact hebben gehad met de zuiger. De kleppen lijken nog recht, maar dat is aan Biggelaar om te bepalen.

gr. Michel


Forza giallo!

Gebruikersavatar
Vifaatje
Berichten: 336

Re: Blok overleden!

Ongelezen bericht#33 » 03 okt 2016 22:46

Eindelijk los!

20161003_212328.jpg

En een kratje met de kopjes erin
20161003_212343.jpg

Alles klaar om de boel richting Oisterwijk te brengen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.


Forza giallo!

Gebruikersavatar
Duconly
Berichten: 318

Re: Blok overleden!

Ongelezen bericht#34 » 05 okt 2016 22:52

Respect hoor dat je aan zo,n grote klus begint en jammer dat sommige dingen vastgerot zitten, maar das alitjd zo. Vraag me ook af wrom zoiets gebeurd, miss. door het racen? Je schakelde wel s mis las ik, miss. vliegt ie dan vet het rooie in of zit er een begrenzer op? In ieder geval nog veel succes bij de revisie en opbouw.


Ducati 900 SS ie Multistrada 1000DS

Gebruikersavatar
Vifaatje
Berichten: 336

Re: Blok overleden!

Ongelezen bericht#35 » 05 okt 2016 23:08

Der zit gewoon een begrenzer op hoor. Misschakelen tijdens accelereren is rot, tijdens terugschakelen kan je teveel toeren maken, maar dan denkmik dat het achterwiel eerder blokkeert dan dat je meer dan 11.500 toeren gaat maken.

38.000 km, waarvan 24.000km's waar ik niets van weet en ongeveer 2500 km op het circuit is kennelijk teveel voor dit blok.

Maar na de revisie vast weer als nieuw.

Gr. Michel


Forza giallo!

Gebruikersavatar
Duconly
Berichten: 318

Re: Blok overleden!

Ongelezen bericht#36 » 06 okt 2016 00:05

Tja, vette pech dan maar, of karakter of weet ik hoe je dat noemt, je zit er niet op te wachten dat is zeker. Wat ik zoal hoor is juist door teveel onderin de toeren te rijden je bigend lager kapot gaat, maar gezien jou rijstijl.
Tja vertrouwen krijgt idd wel een deuk zo in ons mooie merk.
Succes


Ducati 900 SS ie Multistrada 1000DS

Gebruikersavatar
Vifaatje
Berichten: 336

Re: Blok overleden!

Ongelezen bericht#37 » 06 okt 2016 08:12

Tja, ik weet niet wat er precies gebeurd is in de eerste 24.000 km van mijn blok en kan dus niet met zekerheid zeggen wat er allemaal gebeurd is. Het enige dat ik weet is dat het blok vrij fors belast wordt en dat je slijtage door circuitgebruik niet zomaar als maatstaf voor betrouwbaarheid van een motormerk mag nemen.

En tja, of je nu wel of geen pech hebt, opmerkingen als stukgatie krijg je toch wel te horen......... Zal wel jaloersheid zijn van de mensen die met een paar cilinders teveel rondrijden. ;-)


Forza giallo!

Gebruikersavatar
surfroy01
via ducatifora.com/doneren
via ducatifora.com/doneren
Berichten: 4727

Re: Blok overleden!

Ongelezen bericht#38 » 06 okt 2016 08:19

En alsof die fietsen niet of nooit in elkaar draaien!


Nu 996SPS Ex: 1098S, HM1100S, 998S, 748E.
En Kawasuki of Suzaki...... anyhow 3 cilinder 2 takt Suuz blok in een Kawa raceframe.

Gebruikersavatar
Duconly
Berichten: 318

Re: Blok overleden!

Ongelezen bericht#39 » 06 okt 2016 08:45

Ja, commentaar hoor je altijd wel. Ze snappen niet wat voor beleving het is om een Duc te rijden. Kan je niet uitleggen ook haha. En ik was laatst in een Ducatiwerkplaats, lagen allemaal blokken open, De specialist zei ook gebeurd bij de Jappen net zo vaak.


Ducati 900 SS ie Multistrada 1000DS

Gebruikersavatar
Vifaatje
Berichten: 336

Re: Blok overleden!

Ongelezen bericht#40 » 06 okt 2016 11:50

Alle blokken kunnen kapot. Ik heb een BMW S1000RR met drijfstangen door het carter gezien en KTM's met hele rare geluiden uit het blok. Ook Jappen met blokschade zie je wel eens, maar door de bank genomen kan je echt wel stellen dat een Japanse viercilinder heel wat bedrijfszekerder en goedkoper in het onderhoud is. Wij krijgen daarvoor in ruil design, rijgedrag en motorkarakteristieken terug waar wij van houden en alle negatieve zaken noemen we "emotie"


Forza giallo!

Gebruikersavatar
Duconly
Berichten: 318

Re: Blok overleden!

Ongelezen bericht#41 » 06 okt 2016 12:49

noem het maar verslaafd.


Ducati 900 SS ie Multistrada 1000DS

Gebruikersavatar
Vifaatje
Berichten: 336

Re: Blok overleden!

Ongelezen bericht#42 » 07 okt 2016 20:07

Op de avond voordat ik mijn blok wegbreng heb ik de kop van de staande cilinder nog eens goed bekeken en geconcludeerd dat in ieder geval 1 inlaatklep verbogen is door contact tussen zuiger en klep. Helaas, Biggelaar zal de andere ook maar moeten nameten met een meetklok.

Hopen dat dit nog meteen veel meer gaat kosten.

Herstel allebei de uitlaatkleppen zijn ook iets krom


Forza giallo!

Gebruikersavatar
Duconly
Berichten: 318

Re: Blok overleden!

Ongelezen bericht#43 » 08 okt 2016 08:32

Toch goeie tik gehad. En hij liep nog gewoon stationair?
als je vloeistof in de verbrandingsruimte , dus bovenop de kleppen doet en het lekt weg, heb je kromme klep, snelle test.
(nb. bougie erin) :hmm:


Ducati 900 SS ie Multistrada 1000DS

Gebruikersavatar
Vifaatje
Berichten: 336

Re: Blok overleden!

Ongelezen bericht#44 » 08 okt 2016 09:29

Klep op maximale uitslag in kop, dan kan je de klep draaien en dan zit er bijna een mm onrondheid in. De uitlaatkleppen zijn minimaal krom overigens


Forza giallo!

Gebruikersavatar
Vifaatje
Berichten: 336

Re: Blok overleden!

Ongelezen bericht#45 » 08 okt 2016 17:16

Het blokje is weggebracht. vd Biggelaar gaat de boel opbouwen met 749s crank en zuigers en nieuwe kleppen erin. Dit gaat dan waarschijnlijk de enige 749 met hoge compressiezuigers worden. Voordat de boel in elkaar draaide heeft mijn blok op de bank gestaan bij Biggelaar. Ben heel benieuwd of ik er nog iets van ga zien als het blok weer is opgebouwd met HC en juiste squish. Van het voorjaar maar op de bank zetten maar.

Gr. Michel


Forza giallo!

Gebruikersavatar
Vifaatje
Berichten: 336

Re: Blok overleden!

Ongelezen bericht#46 » 14 okt 2016 17:03

Ik kreeg net een telefoontje dat mijn blokkie weer in elkaar zit :smile:

Er bleek maar 1 klep krom, de rest was toch goed na opnieuw in slijpen. Hij is ook heel benieuwd hoe het blok gaat lopen met de oude 749 koppen met lichte Kruk en snelle zuigers van het neiuwe 749s model.

Toch maar eens even kijken of ik mijn blok kan ophalen morgen!


Forza giallo!

Gebruikersavatar
Vifaatje
Berichten: 336

Re: Blok overleden!

Ongelezen bericht#47 » 15 okt 2016 14:43

Vandaag mijn blok weer opgehaald bij Biggelaar.

Gelijk maar even een foto gemaakt van de originele zuigers tov de 749s zuigers met iets hogere compressie.
20161015_120038.jpg

En een foto met mijn oude vliegwiel en een afgedraaide zoals er bij mij in is gegaan. De oude was meer dan 2 kg en de nieuwe rond de 800 gr.
20161015_115242.jpg

Gr. Michel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.


Forza giallo!

Gebruikersavatar
fedde71
donateur
donateur
Berichten: 3741

Re: Blok overleden!

Ongelezen bericht#48 » 15 okt 2016 15:52

Succes met het opbouwen van het blok en zoals ik lees viel de schade gelukkig voor je mee. Fijn weekend.


Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

Gebruikersavatar
Duconly
Berichten: 318

Re: Blok overleden!

Ongelezen bericht#49 » 15 okt 2016 21:53

mooi, je hoeft je niet te vervelen, heb je al s zo,n licht vliegwiel gehad? zal wel anders lopen.


Ducati 900 SS ie Multistrada 1000DS

Gebruikersavatar
surfroy01
via ducatifora.com/doneren
via ducatifora.com/doneren
Berichten: 4727

Re: Blok overleden!

Ongelezen bericht#50 » 16 okt 2016 09:34

Je merkt het hoofdzakelijk in snellere gasrespons, ook van het gas af. Ik vind het prettig(er) rijden, en je kunt je machine laten blaffen ;)


Nu 996SPS Ex: 1098S, HM1100S, 998S, 748E.
En Kawasuki of Suzaki...... anyhow 3 cilinder 2 takt Suuz blok in een Kawa raceframe.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

Aanmelden  •  Registreer