Laden...

Blok overleden -> revisie en nieuwe opbouw.

van 851, 888, 748, 916, 996, 998, 749, 999, 1098, 848, 1198 tot aan de geweldige 1299 Panigale
Vifaatje

Blok overleden -> revisie en nieuwe opbouw.

Ongelezen bericht#1 » 13 sep 2016 17:20

Goedemiddag,

Vanochtend is mijn big end lager eruit gelopen en effectief is het blok van mijn 749 overleden. Ik heb gelukkig niets, maar het had fijner geweest als dit in de laatste sessie van mijn circuitdag was gebeurd ipv na 1 sessie.

Na net even bij scarpa wezen polsen ben ik er wel achter dat dit een lastig en duur geintje gaat worden.

Heeft iemand ervaringen met revisiebedrijven om mijn blok weer te fixen?

Adressen die bij mij biven komen borrelen zijn:
-MCT terneuzen (aangeraden door Scarpa)
-Biggelaar
-Ruilblok via Carl Nengerman
-eventuele kundige amateurs die dit er bij doen.

Nu ben ik zelf best handig en kan het blok zelf uitbouwen en waarschijnlijk ook splitsen, maar uitshimmen en opnieuw opbouwen laat ik toch liever door iemand anders doen.

Enige nuttige ervaring van jullie hierover zou fijn zijn,

Gr. Michel
Laatst gewijzigd door Vifaatje op 19 okt 2016 20:21, 4 keer totaal gewijzigd.

Forza giallo!

Peter65
donateur
donateur

Re: Blok overleden!

Ongelezen bericht#2 » 13 sep 2016 18:16

Gelukkig heb je zelf niets, da's het belangrijkste.

Biggelaar is hier naar mijn beleving het beste in thuis. Grote kans dat ze ook nog wel een gebruikt blok voor je hebben liggen. Maar gezien de te verwachten kosten zou ik ook wel even afwegen of de slimste optie misschien niet is om voor een heel andere Duc te gaan en de rest van de 749 in delen te verkopen. Het is maar een idee...

Vifaatje

Ongelezen bericht#3 » 13 sep 2016 18:31

Tja,

De boel verkopen heb ik al zitten denken, maar ik heb net mijn vork en shock geserviced en van nieuwe shimstacks voorzien en het rijwielgedeelte is super nu. Als ik een ander motor koop mag ik weer de hele vering aan gaan passen en weet je als nog niet of het blok heel blijft. Ik zit ook met een blok waar de ECU vreselijk goed is herschreven en hij staat super afgesteld. Ook bij een nieuwe motor mag hij weer de bank op en dat is weer ping ping.

Eerst maar even onderzoeken wat de kosten gaan zijn om dit blok te redden, anders ga ik andere opties onderzoeken.

Forza giallo!

Peter65
donateur
donateur

Ongelezen bericht#4 » 13 sep 2016 18:42

Ga er van uit dat de schade niet tot een big end lager beperkt zal blijven. Ik neem aan dat het blok vastgelopen is, dus hou ook rekening met drijfstangen, zuigers en kleppen die aan gort zijn.

Maykel
Donateur 2010
Donateur 2010
Contacteer:

Ongelezen bericht#5 » 13 sep 2016 19:26

Mike, kom er maar in....

Vifaatje

Ongelezen bericht#6 » 13 sep 2016 20:32

Het blok draaid nog wel, maar ik ga er van uit dat de krukas gereviseerd moet worden en minimaal 1 drijfstang overleden is, ik vrees inmiddels het ergste.

Forza giallo!

mike900ssc
Donateur 2010
Donateur 2010
Contacteer:

Ongelezen bericht#7 » 14 sep 2016 06:09

bigend is niet zo een heel drama hoor.

- liggende cilinder demonteren,krukas naar bdp.
- krukas carter intrekken,kan je nu de zuiger met de hand iets naar binnen drukken?
- geluid is stationair moeilijk te horen,je geeft gas en na dat hij weer in toeren zakt hoor je hem tikken/bonken(lijkt achter uit blok te komen)
- vervolgens zeideksels demonteren en vliegwiel enz demonteren.
- voel of je krukas spelling hebt,

- blok demonteren,enkel krukas opzoeken met drijfstangen(carl nengerman)

verdere schade kan ik bijna niet voorstellen.heb het zelf ook gehad,heb nieuwe krukas gestoken en rijdt inmiddels al weer enkele jaren.

krukas kost ca 150 euro,-( huidige slijpen en nieuwe bigends kost een stuk meer)
blok delen en vervangen. direct even je keeringen vervangen.

krukas 150,-
koppakingen 50,-
keeringen 20,-
overage pakkings material 30,-
nieuwe olie en filter 55,-
en de tijd om uit elkaar te halen en te shimmen.

wil je er wel bij helpen,moet je enkel even naar het noorden komen,zodra je alle onderdelen hebt.
doorlijp tijd van 6-8 uur afhankelijk of het een beetje normaal uit elkaar wilt.
kleine vergoeding voor m'n nieuwe racer voor volgend jaar,is dan welkom :D

Koningsasser gekocht haha
Laatst gewijzigd door mike900ssc op 14 sep 2016 07:20, 1 keer totaal gewijzigd.

pr: Mettet 1:17:3 900sl
pr: assen 1:53:7 900sl
pr: Zolder 1,54.? Mw01 900 12-7-14

900sl kisten vuller op zolder.
900ss stofhapper in schuur
750ssie woon-werk fiets van de vrouw
900Supertwin BoTT racer
350 1968 single racer

Vifaatje

Ongelezen bericht#8 » 14 sep 2016 08:06

Hey Mike,

Stationair hoor je de boel inderdaad niet, met wat gas hoor ik hem hard bonken (boven mij open koppeling heen) het blok is tijdens terugschakelen voor de bukt ook echt vastgeslagen en ik was de achtekant ook bijna kwijt. Daarna is tie nog vol gas richting ramshoek gegaan tot ik erachter kwam dat mijn niet lekker liep en het olielamje brande. Ik vrees dat het inderdaad een nieuwe krukas en drijfstang(en wordt)

Ik kan een lopend gereviseerd blok overnemen van iemand via marktplaats. Daar staat 50k op en is naar zeggen door hem zelf gereviseerd met hulp van biggelaar. Nu heeft mijn vertrouwen in ducatiblokkken wel een deukje gekregen hierdoor en zeker als ik de historie niet weet. Mijn blok loopt goed, is op de bank geweest en staat gewoon super afgesteld. Mijn gevoel zegt dat ik liever mijn eigen blok opknap dan een vreemd blok monteren.

Ik ga eens zoeken naar een krukas en eventuele drijfstangen en dan laat ik wel wat weten.

Is zo'n revisie in 1 dag te doen als alles bij de hand is? Koppen zullen en dan denk ik wel af zijn om het makkelijker te maken.

Gr. Michel

Forza giallo!

mike900ssc
Donateur 2010
Donateur 2010
Contacteer:

Ongelezen bericht#9 » 14 sep 2016 09:33

Is wel in een dag te doen,maar als hij is vast geslagen weet je niet wat je tegen komt. Vermoed niet dat hij je kleppen heeft geraakt maar eerder gekantelde zuiger of iets.kom je maar op 1 manier achter.cilindersdemonteren en kijken wat er aan de hand is.

900Supertwin BoTT racer
350 1968 single racer

mike900ssc
Donateur 2010
Donateur 2010
Contacteer:

Ongelezen bericht#10 » 14 sep 2016 09:37

Is dat dat blok van 750,-? Zou dat doen.
Afstelling is eigenlijk allemaal buiten het blok.gewoon 1 op 1 overzetten.
Heb wel iemand voor je oude blok 450,-?compleet

900Supertwin BoTT racer
350 1968 single racer

Vifaatje

Ongelezen bericht#11 » 14 sep 2016 12:58

Mike,

Ik ben een beetje huiverig om zo maar een blok met schimmige historie in te bouwen. Motorpech heb ik een broertje dood aan zeker als je ver van huis bent of op een circuit bent.

Ik heb al wel een krukas en drijfstangen gevonden voor een redelijke prijs.

PS: wat versta jij aan een compleet blok? Koppeling en gasklephuizen hou ik liefst zelf. Radiator etc ook.

Forza giallo!

Vifaatje

Ongelezen bericht#12 » 14 sep 2016 13:03

Overigens loopt het blok nog goed stationair hoor. Echt vastgeslagen is hij geloof ik ook niet, tijdens terugschakelen kwispelde de achterkant flink en daarna pakte hij gewoon weer op. Hij maakt nu gewoon een bonkend geluid en het olielampje brand.

Forza giallo!

mike900ssc
Donateur 2010
Donateur 2010
Contacteer:

Ongelezen bericht#13 » 14 sep 2016 13:45

Dan zal het wel mee vallen inderdaad gewoon andere krukas er in en gaan.

Komplett is Carter met cilinders en koppen.maar in dit geval gewoon repareren dan

900Supertwin BoTT racer
350 1968 single racer

Vifaatje

Ongelezen bericht#15 » 17 sep 2016 14:12

Dat 999 blok trekt toch ook wel. Er missen wel wat onderdelen, maar die kan ik weer van mij eigen blok halen.

Keuzes, keuzes, nu nog even wachten op een prijsopgaaf voor volledige revisie / blueprint door MTC. Na wat zoeken op internet ben ik best geschrokken hoe "normaal" het is dat "onze" blokken kapotlopen als je er mee het circuit op gaat.

In dit geval vraag ik me ook af waardoor het big end het begeven heeft. 38,000 km is niet extreem veel en de laatste 14.000 (waarvan 2000 op circuit) heeft er altijd dure volsyntheet in gezeten. En waarom dit bij elk ander blok niet nogmaals gebeurd?

Zal een slecht gebalanceerde krukas hier invloed op hebben?

Forza giallo!

peter139

Ongelezen bericht#16 » 18 sep 2016 11:59

Hoi ik heb precies hetzelfde als jou met een 999s.
In mijn projecten kun je mijn topic zien.
Ik heb er voor gekozen om het te maken.
Mits je goed gereedscahp hebt, heb je het blok er in ca 2 uur onder vandaan. Een luchtsleutel is een vereiste
Blok openhalen is ook ca 2 uur. Belangrijk is dat je goed kijkt hoe alles zit en fotos maakt en alles goed weglegt. Ducati gebruikt overal verschillende lengtes bouten.
Enige wat ik moest kopen is een speciale vliegwiel blokeer sleutel a 60 euro (moest hem iets modificeren omdat hij niet melemaal lekker paste.)
Ik heb voor me zelf een kostenberekening gemaakt, en denk ca 300 euro kwijt te zijn aan onderdelen en pakkingen. Gelukkig was mijn krukas nog goed (lagerschaaltje had in de drijfstang gedraaid en was niet vast gelopen in de krukas zelf)
Ik heb de drijfstangen (bij een 999s van titanium) en de krukas naar een revisiebedrijf gebracht voor een check en zij zetten bepalen de goede lagers.
oliepomp gecontroleerd en geen sporen van slijtage, ook cilinders en kleppen goed, dus mazzel gehad. mijn blok begon pas te tikken op de oprit toen ik thuis kwam toen gelijk uit gezet. Oorzaak is mij ook nog niet duidelijk, maar het is gebeurt na de laatste oliebeurt (10w50 ) nog geen 200km terug .Ik denk dat dit de oorzaak is. Warm rijden bij deze motoren is echt cruciaal.
Bij mij was de bigend van de bovenste cilinder kapot, best vreemd omdat die pas vanaf de oliepomp als laatste olie krijgt.
Tevens heb ik een handboek gedownload via internet waar alles in staat, van montage volgorde tot aanhaalmomenten.

Ducati 750ss 1995
Ducati 999 2002

Vifaatje

Ongelezen bericht#17 » 18 sep 2016 19:40

Vandaag ben ik maar begonnen aan het uitbouwen van mijn blok. Als ik de staat van mijn oude blok van binnen heb gezien weet ik beter of ik er gewoon een andere kruk in zet of een ander blok koop.

Na 2 uur sleutelen ziet de motor er wel sneu uit.
20160918_184640.jpg

Gelukkig kwamen de moertjes van de uitlaat makkelijk los en kon ik de eerste foto van het binnenwerk maken:
20160918_184625.jpg
Het blok heeft door een verkeerde TPS instelling een tijd lang te rijk gestaan. Ik vermoed dat die aangekoekte zooi in de uitlaatpoort daardoor komt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Forza giallo!

Vifaatje

Ongelezen bericht#18 » 18 sep 2016 20:38

Voordat ik aan de uitbouw begon heb ik eerst de olie afgetapt:

De zeef veel mij eigenlijk behoorlijk mee.
IMG_0508.JPG

De magneet zat wat meer op, maar dat zou ook kunnen omdat ik een paar keer behoorlijk heb mis geschakeld op het circuit (of het zijn allemaal stukjes krukas / drijfstang :donno:
IMG_0511.JPG

Na het legen van mij oliepan kwam ik de rest van de ellende aan big end lagerschalen tegen :angry:
IMG_0516.JPG

Morgenavond weer verder sleutelen. Dan eerst even de 5AM 999 Ecu die ik nog heb liggen proberen en met IAWdiag een dump maken. Als ik besluit een 999 donorblok in te bouwen moet ik besluiten of ik mijn oude 749 59M te voorzien van een nieuwe mapping, of ik gebruik de 999 ECU en ga daar mee kloten. Nadeel daarvan is wel dat ik zonder startblokkering moet gaan rijden dan.

Michel

Forza giallo!

peter139

Ongelezen bericht#19 » 18 sep 2016 21:29

Sta je nu op een aanhanger te sleutellen?:)

Ducati 750ss 1995
Ducati 999 2002

Vifaatje

Ongelezen bericht#20 » 18 sep 2016 21:47

Euh ja :-)

Nadat mijn motor vanaf Assen kwam heb ik de trailer met motor en al in de garage bij mams gezet. Ik moet eerlijk zeggen dat het best relaxed sleutelt hoor. Voorwiel in de klem, dus lekker stabiel en de motor staat net wat hoger. Buiten dat heb ik in de garage bij mijn moeder net wat meer plek dan bij mij thuis.

Forza giallo!

Vifaatje

Ongelezen bericht#21 » 19 sep 2016 22:06

Vandaag weer verder gesleuteld. Alles is nu los en het blok kan eronderuit. Natuurlijk stond mijn krikje nog thuis, dus volgende keer weer verder.

De eerste tegenslagen ook al tegengekomen:

1: de oliekoeler zit met 2 lullige inbusjes aan de voorste cilinderkop. Natuurlijk zitten die al 11 jaar in de troep en dus muurvast!

2: dan de oliekoeler maar aan de carterkant losdraaien, daar zitten 2 mini o-ringetjes die het prompt begaven.

3: de accu wordt in de accubak gehouden door een kapje dat weer met een inbus vast zit. Die draait in een moer die vastgeplakt zit aan de plastic accubak. Helaas draait die dol waaardoor mijn accu er niet uit kon. Dat was weer nodig omdat er een boutje achter de accu zit. Resultaat is accubak naar de vaantjes en op zoek naar een ander exemplaar van de sloop.
20160919_210426.jpg

Binnenkort het blok eruit en dan maar uitbouwen of compleet wegbrengen. De koppen eraf halen en even in het karter gluren moet voor mij nog wel te doen zijn. Gebaseerd op wat ik tegenkom zie ik wel wat wijsheid gaat zijn.

Gr. Michel

Forza giallo!

peter139

Ongelezen bericht#22 » 22 sep 2016 21:05

Ja tegenslagen heb je altijd. Ik had dit met 1 van de 3 inbusjes van luchtfilter aanzuigbuis. Die draaide ook mee in de luchtfilterbak. Het oliekoeler probleem had ik ook. Heb dit met een griptang voor elkaar gekregen :) Wel leuk dat je updates plaatst ik lees mee :smile:

Ducati 750ss 1995
Ducati 999 2002

Vifaatje

Ongelezen bericht#23 » 23 sep 2016 21:37

:angry: Vandaag weer een kansloze avond :angry:

Mijn 15mm steek en ringsleutels passen niet lekker in de uitsparingen voor de cilinderbouten. De koppen lichten gaat niet lukken!

Dan maar blok eruit trekken en daarvoor eerst de swingarm eruit.
Drie keer raden, die wil met geen mogelijkheid los. De as draait dmv de 14mm inbus aan de linkerkant, maar gaat met geen mogelijkheid zijwaarts eruit.

Het lijkt wel of er een borgings boutje verstopt zit ergens, maar kan niets vinden. Het werkplaatshandboek is van de nieuwere versie met de zwarte swingarm en daar vind ik niets.

Kan iemand mij vertellen hoe ik die klere as eruit krijg?

Gr. Michel

Forza giallo!

750sport

Ongelezen bericht#24 » 24 sep 2016 11:02

[quoteMijn 15mm steek en ringsleutels passen niet lekker in de uitsparingen voor de cilinderbouten. De koppen lichten gaat niet lukken![/quote]
Bij 2kleppers moet de ringsleutel wat dunner geslepen worden om tussen de kop en cilinderstud door over de moer geplaatst kan worden.
Ik hoop dat je hiermee verder komt. Succes.

Groeten Bauke

Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that
Contactpersoon 750 Sport

Vifaatje

Ongelezen bericht#25 » 24 sep 2016 11:19

Dat zal idd de truc wel zijn ja. Bedankt Bauke

Forza giallo!