Laden...

Ducati 916 Monoposto, '94. Ducatinus is terug op het nest.

van 851, 888, 748, 916, 996, 998, 749, 999, 1098, 848, 1198 tot aan de geweldige 1299 Panigale
Ducatinus
Berichten: 844

Ducati 916 Monoposto, '94. Ducatinus is terug op het nest.

Ongelezen bericht#1 » 05 sep 2016 08:59

Een aantal jaren geleden ben ik lid geworden van dit forum nadat ik een zwaar verwaarloosde "93 er 900SS had gekocht.
Mede dankzij de vele tips van forumleden is na een winter sleutelen een hele leuke motor uit de garage te voorschijn gekomen.
Ik mocht tijdens de Supersportdag in Heino zelfs de prijs voor de mooiste SS in ontvangst nemen.
De SS is verkocht en na een jaar zonder Ducati is het dan nu na lang zoeken naar een geschikt project weer zover.

Bij een merkspecialist kocht ik een '94 er 916 met versleten krukaslagers.
Bijzonder aan deze 916 ( geen S) is dat hij er een SP blok onder heeft hangen, mede herkenbaar aan de W4 code op het blok.
Er schijnt in de chaos van de fabrieksbrand van 1994 op de loopbanden wel meer onderling " verwisseld" te zijn door onderdelen tekorten en dergelijke. Zo is mij verteld. Als dit niet klopt hoor ik het heel graag.
Ter bevestiging dat frame en blok bij elkaar horen schijn je dit te kunnen opvragen bij de fabriek. Ik zal dit proberen.

Mijn doel is om deze motor weer origineel te maken.
Ik hoop jullie hulp te mogen vragen als ik , nee...wanneer ik vastloop.
Ook tips vooraf hoor ik heel graag!!
Alvast hartelijk dank.

Op dit moment zit er een imitatie kuip op.
Ik zoek dan ook originele 748/916 kuipdelen.
Tank heb ik uiteraard, dus ik zoek een topkuip, voorspatbord, monoposto kontje en de twee zijpanelen.
Dit betekent dus ook dat ik een imitatie set te koop heb,

Op dit moment zitten er ronde, onbeschadigde carbon dempers onder van het merk Bos.
Niet origineel dus die zijn bij deze te koop.
Als iemand een leuke Termi set weet hoor ik het graag.

Zal dit in marktplaats gedeelte nogmaals vermelden.

Ik zal af en toe de vorderingen posten, wellicht leuk om te zien?

groeten,

Martin


There's no "control" button on my computer, I'm always in control.

- Aprilia RSV1000RR Factory 2005
- Triumph Speed Triple 2011

- Ooit komt er nog eens een .......het is een '94 er 916 Strada geworden

Gebruikersavatar
fedde71
donateur
donateur
Berichten: 3816

Re: Ducati 916 Monoposto, '94. Ducatinus is terug op het nest.

Ongelezen bericht#2 » 05 sep 2016 10:36

super dat je de 916 weer origineel wilt maken, veel succes en plezier.


Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4248
Contacteer:

Re: Ducati 916 Monoposto, '94. Ducatinus is terug op het nest.

Ongelezen bericht#3 » 05 sep 2016 18:35

W4 houd alleen in dat het een watergejoelde 4 klepper is...
A2 is lucht gekoelde 2 klepper (SS/monster/paso750)
W2 is watergekoelde 2 klepper (907ie en ST2)

dus dat het een SP blok is enkel vanwege de W4 code betwijfel ik zo ver mijn kennis gaat.
SP blok is, wederom naar mijn kennis, enkel te herkennen aan de bloknr, nokkenassen codering, mogelijk titanium drijfstangen en dubbele injectoren.

wel leuk dat je deze weer origineel gaat terugbouwen; suc6!


ducati 175 TS 1959
ducati 500 GTL 1976 donor
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
ducati ST2 1998
KTM Duke 620 1994 First Edition 498/500
Royal Enfield 500 Bullet 2001
www.panigaletwins.nl

Ducatinus
Berichten: 844

Re: Ducati 916 Monoposto, '94. Ducatinus is terug op het nest.

Ongelezen bericht#4 » 05 sep 2016 19:50



There's no "control" button on my computer, I'm always in control.

- Aprilia RSV1000RR Factory 2005
- Triumph Speed Triple 2011

- Ooit komt er nog eens een .......het is een '94 er 916 Strada geworden

henk
Berichten: 429

Re: Ducati 916 Monoposto, '94. Ducatinus is terug op het nest.

Ongelezen bericht#5 » 06 sep 2016 11:59

De 916 van '94 is volgens mij één van de beste die je kan kopen.
Heb er natuurlijk zelf ook één. :smile:
Lijkt me wel sterk dat ze er één SP blok zouden hebben in gestoken van de fabriek uit.
Dat niet alles vlot verliep in de fabriek in die tijd klopt wel.
Zo zijn er sommige SP die carbon spatborden hadden en andere dan weer niet,...
Maar een motorblok is toch nog iets anders.
De '94 916 strada had wel van de fabriek af andere drijfstangen.
En de grote P8 ecu zat er ook gewoon standaard op.

Henk!!!



Ducatinus
Berichten: 844

Re: Ducati 916 Monoposto, '94. Ducatinus is terug op het nest.

Ongelezen bericht#6 » 06 sep 2016 21:03

Ach, het was blijkbaar een grote puinhoop toen, we zien wel.
De info is overal steeds weer anders. nu is die P8 opeens wel weer standaard.
Maakt me niet echt uit. Leek me wel leuk om een " foutje " te hebben.
Qua rijdbaarheid schijnt het zo te zijn dat je maar beter een standaard blok kunt hebben.
De meer opgepepte blokken schijnen een enorm aan/uit karakter te hebben.
Weinig onderin en dan opeens....
Niet echt iets voor een ontspannen ritje heb ik begrepen tenminste.

Ben gewoon erg blij met de motor, elke keer als ik er naar kijk vind ik hem weer mooier.
Waar ik vroeger de brons kleur minder mooi vond ga ik dit nu juist wel waarderen.
Ik zie mooie technische oplossingen, super. De lijn van de motor, enz enz. Mooi.


There's no "control" button on my computer, I'm always in control.

- Aprilia RSV1000RR Factory 2005
- Triumph Speed Triple 2011

- Ooit komt er nog eens een .......het is een '94 er 916 Strada geworden

henk
Berichten: 429

Re: Ducati 916 Monoposto, '94. Ducatinus is terug op het nest.

Ongelezen bericht#7 » 06 sep 2016 23:19

Geen foto anders van de moto?
P8 zat zeker en vast fabriek uit op de '94 916(net zoals op de 888 trouwens).
Wat er ook zeker moet op zitten is een alu subframe.
Vanaf de 916 biposto's werden dan de kleinere ECU's gebruikt,voor de P8 was er ook geen plaats meer door de duo zit.

Henk!!!



Ducatinus
Berichten: 844

Re: Ducati 916 Monoposto, '94. Ducatinus is terug op het nest.

Ongelezen bericht#8 » 09 sep 2016 19:58

P8, alu subframe, dubbele pick up's, en.....1 injector per cilinder.
Een Strada dus, ondanks de info en het afwijkende bloknummer.
Leek me leuk om een toevallige combinatie te hebben, maar ik ben er werkelijk waar nog net zo blij mee.

Heb intussen al weer de nodige onderdelen besteld, de motor al weer wat verder uit elkaar gehaald.
Met een beetje geluk kan ik volgende week een originele kuipset ophalen bij een leverancier.
Dan maar vast kuipdelen schuren en het blok onder het frame uit,
Wordt een lange winter, ben zo benieuwd hoe hij rijdt en klinkt.


There's no "control" button on my computer, I'm always in control.

- Aprilia RSV1000RR Factory 2005
- Triumph Speed Triple 2011

- Ooit komt er nog eens een .......het is een '94 er 916 Strada geworden

Ducatinus
Berichten: 844

Re: Ducati 916 Monoposto, '94. Ducatinus is terug op het nest.

Ongelezen bericht#9 » 09 sep 2016 20:01

Heeft iemand nog wat algemene tips en trucs bij het klaar maken van deze motor?
Ik heb al besloten gelijk alle lagers te vervangen in het blok, verder de gebruikelijke slijtage delen natuurlijk te doen.
Is er iets wat ik zeker zou moeten doen nu het blok toch uit elkaar gaat?

Alvast hartelijk dank!

Martin


There's no "control" button on my computer, I'm always in control.

- Aprilia RSV1000RR Factory 2005
- Triumph Speed Triple 2011

- Ooit komt er nog eens een .......het is een '94 er 916 Strada geworden

Niels23
Berichten: 102

Re: Ducati 916 Monoposto, '94. Ducatinus is terug op het nest.

Ongelezen bericht#10 » 11 sep 2016 22:47

Martin, welkom tot de club van de 916 Strada bezitters! Ik zit in een vergelijkbaar schuitje, een '94 Strada die wat aandacht nodig heeft om em weer origineel te krijgen. Prachtige fiets waar een hoop mistery omheen hangt. Qua bloknummer kun je deels wel gelijk hebben, ik denk dat het blok van een 888SP er niet ver vanaf zit.

Foto's en ervaringen zijn meer dan welkom! Kijk trouwens ook eens in het draadje van Martyn waarbij hij een Strada reviseert na een uiteen gespat vliegwiel. Een onderdeel wat ik tzt ook zeker ga controleren.


'94 916 Strada, '95 748SP, '03 999S........'91 GSXR750, '91 GSXR750, '87 GSXR750,

Ducatinus
Berichten: 844

Re: Ducati 916 Monoposto, '94. Ducatinus is terug op het nest.

Ongelezen bericht#11 » 12 sep 2016 15:10



There's no "control" button on my computer, I'm always in control.

- Aprilia RSV1000RR Factory 2005
- Triumph Speed Triple 2011

- Ooit komt er nog eens een .......het is een '94 er 916 Strada geworden

Niels23
Berichten: 102

Re: Ducati 916 Monoposto, '94. Ducatinus is terug op het nest.

Ongelezen bericht#12 » 19 sep 2016 19:41

Het blok hopelijk niet:-) loopt verder goed maar ik wil het vliegwiel wel controleren. Voor de rest heb ik optisch wat dingetjes en komen er een paar SP items op. Als ik er mee bezig ga dan begin ik wel een draadje onder "projecten".


'94 916 Strada, '95 748SP, '03 999S........'91 GSXR750, '91 GSXR750, '87 GSXR750,

Ducatinus
Berichten: 844

Re: Ducati 916 Monoposto, '94. Ducatinus is terug op het nest.

Ongelezen bericht#13 » 20 sep 2016 15:30

Is het vliegwiel een specifiek potentieel probleem punt?
Weet je er wellicht nog meer ? (als die er ueberhaupt zijn)


There's no "control" button on my computer, I'm always in control.

- Aprilia RSV1000RR Factory 2005
- Triumph Speed Triple 2011

- Ooit komt er nog eens een .......het is een '94 er 916 Strada geworden

Niels23
Berichten: 102

Re: Ducati 916 Monoposto, '94. Ducatinus is terug op het nest.

Ongelezen bericht#14 » 23 sep 2016 04:21

De carters scheuren nog wel eens evenals die van de vroege SP's. Niet voor niets kom je ze wel eens tegen met een 996S(PS) blok. Of je het echt een zwak punt kan noemen weet ik niet hoor, met een beetje rustig warmdraaien en niet afrossen zal het na al die jaren wel ok zijn lijkt me.


'94 916 Strada, '95 748SP, '03 999S........'91 GSXR750, '91 GSXR750, '87 GSXR750,

Ducatinus
Berichten: 844

Re: Ducati 916 Monoposto, '94. Ducatinus is terug op het nest.

Ongelezen bericht#15 » 23 sep 2016 09:16

Zal goed kijken of ik een scheur zie.
En van rustig warm rijden ben ik ook een groot voorstander.
thnx.


There's no "control" button on my computer, I'm always in control.

- Aprilia RSV1000RR Factory 2005
- Triumph Speed Triple 2011

- Ooit komt er nog eens een .......het is een '94 er 916 Strada geworden


Ducatinus
Berichten: 844

Re: Ducati 916 Monoposto, '94. Ducatinus is terug op het nest.

Ongelezen bericht#17 » 12 dec 2016 08:40

Denk dat je helemaal gelijk hebt, en DucatiRadeon dus ook in het begin van het topic.
Ben door omstandigheden nog niet toe gekomen aan het open maken van het blok, maar ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat het toch een standaard 916 blok is.
Op een ander forum las ik van een eigenaar die zeker wel een SP blok heeft dat het motornummer dan begint met ZDM955 ipv ZDM916. De voorste kop is niet glad, Ook vond ik al de enkele injector.
Dus....
Is niet wat ik dacht gekocht te hebben aan de hand van de beschrijving en het gesprek met de verkoper. Zal het als ik in de buurt ben nog eens over hebben.


There's no "control" button on my computer, I'm always in control.

- Aprilia RSV1000RR Factory 2005
- Triumph Speed Triple 2011

- Ooit komt er nog eens een .......het is een '94 er 916 Strada geworden

Ducatinus
Berichten: 844

Re: Ducati 916 Monoposto, '94. Ducatinus is terug op het nest.

Ongelezen bericht#18 » 12 dec 2016 08:44

Overigens liggen frame, wielen, koplamphouder en kuip steunen wel bij de spuiter.
Heb inmiddels een originele kuip set en een set Termignoni's bemachtigd.
Dus enige vooruitgang is er wel.
Nu bezig de kuip delen te schuren, als dat klaar is kan ik aan het blok beginnen.


There's no "control" button on my computer, I'm always in control.

- Aprilia RSV1000RR Factory 2005
- Triumph Speed Triple 2011

- Ooit komt er nog eens een .......het is een '94 er 916 Strada geworden

Niels23
Berichten: 102

Re: Ducati 916 Monoposto, '94. Ducatinus is terug op het nest.

Ongelezen bericht#19 » 02 jan 2017 21:34

Goed bezig, een paar foto's zou leuk zijn:-) Een ZDM955 is dus een originele 955, een 916SP(A) waarvan er maar 50 van zijn gemaakt.


'94 916 Strada, '95 748SP, '03 999S........'91 GSXR750, '91 GSXR750, '87 GSXR750,

henk
Berichten: 429

Re: Ducati 916 Monoposto, '94. Ducatinus is terug op het nest.

Ongelezen bericht#20 » 02 jan 2017 23:36

Is deze eigenlijk verkocht geweest in europa of was dit enkel voor de amerikaanse markt?

Henk!!!



Ducatinus
Berichten: 844

Re: Ducati 916 Monoposto, '94. Ducatinus is terug op het nest.

Ongelezen bericht#21 » 03 jan 2017 18:18



There's no "control" button on my computer, I'm always in control.

- Aprilia RSV1000RR Factory 2005
- Triumph Speed Triple 2011

- Ooit komt er nog eens een .......het is een '94 er 916 Strada geworden

Ducatinus
Berichten: 844

Re: Ducati 916 Monoposto, '94. Ducatinus is terug op het nest.

Ongelezen bericht#22 » 03 jan 2017 18:19



There's no "control" button on my computer, I'm always in control.

- Aprilia RSV1000RR Factory 2005
- Triumph Speed Triple 2011

- Ooit komt er nog eens een .......het is een '94 er 916 Strada geworden

Ducatinus
Berichten: 844

Re: Ducati 916 Monoposto, '94. Ducatinus is terug op het nest.

Ongelezen bericht#23 » 03 jan 2017 18:26

Toch even een paar foto's dan..
Zaten er meer bij maar om de een of andere reden blijft het systeem maar aangeven dat de bestanden te groot zijn terwijl ik ze toch echt verkleind heb en ze zeker veel kleiner zijn dan zou moeten mogen. Nou ja, later meer.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.


There's no "control" button on my computer, I'm always in control.

- Aprilia RSV1000RR Factory 2005
- Triumph Speed Triple 2011

- Ooit komt er nog eens een .......het is een '94 er 916 Strada geworden


Niels23
Berichten: 102

Re: Ducati 916 Monoposto, '94. Ducatinus is terug op het nest.

Ongelezen bericht#25 » 15 jan 2017 04:05

Klopt als een bus!


'94 916 Strada, '95 748SP, '03 999S........'91 GSXR750, '91 GSXR750, '87 GSXR750,

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

Aanmelden  •  Registreer