slecht starten 1098

van 851, 888, 748, 916, 996, 998, 749, 999, 1098, 848, 1198 tot aan de geweldige 1299 Panigale
Gebruikersavatar
surfroy01
via ducatifora.com/doneren
via ducatifora.com/doneren
Berichten: 4953
Lid geworden op: 15 sep 2003 15:04
Locatie: le Coin de Pays-Bas

Re: slecht starten 1098

Ongelezen berichtdoor surfroy01 » 02 okt 2018 12:27

Ik zie dat de mijne 230 CCA heeft. En mijn SPS heeft hoge compressie zuigers...... dus moet 240 beterschap geven.

Doekiefred
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 sep 2018 19:23

Re: slecht starten 1098

Ongelezen berichtdoor Doekiefred » 03 okt 2018 06:57

Kunnen jullie aangeven welk type accu ik zou moeten kopen inplaats van diegene die er nu in zit? Als jullie praten over 230 of 240 CCA dat zijn gegevens die ik eigenlijk nooit zie als ik kijk voor een accu. Ik kijk naar het amperage en de afmetingen maar ik heb nog nooit naar het CCA nummer/spec gekeken en ook nog nooit zien staan. Maar zoals ik het hier lees dus wel erg belangrijk zeker voor een 2 cilinder?

Gr Fred

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6322
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: slecht starten 1098

Ongelezen berichtdoor TinTin » 03 okt 2018 08:54

zoeken op afmeting en amperage moet je altijd doen maar CCA staat als het goed is altijd in de specs vermeld.

https://www.accuserviceholland.nl/servi ... nformatie/

WAT BETEKENT Ah?
De meettechniek van accu´s wordt aangeduid met Ah en Ah staat voor ampère uur en geeft de elektrische lading aan. Dus als er 100Ah (20h) op de accu staat dan kan de accu over 20 uur 100 Ah afgeven, dat is dan een gemiddelde van 5 Ah gemeten over 20 uur. Zorg er wel voor dat de accu niet te diep ontladen wordt en zorg ervoor dat je een ruime marge hebt zie de tabel in algemene gebruiksaanwijzing.


WAT BETEKENT CCA?
CCA staat voor Cold Cranking Amps en geeft het amperage weer bij -18 graden en dat 30 seconde lang dit is het belangrijkste getal om een auto te starten. Het geeft de kracht van de accu weer om te starten en vaak spreekt men dan over startstroom of piekstroom.
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Doekiefred
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 sep 2018 19:23

Re: slecht starten 1098

Ongelezen berichtdoor Doekiefred » 03 okt 2018 10:02

Hi TinTin,

kijk hier heb ik iets aan. Ah wist ik al en die gegevens staan er idd altijd wel bij maar dat CCA is nieuw...nu weet ik het en kan ik er op zoeken. Dan nog een andere (domme) vraag, die kabelsetjes die er zijn welke kabels moeten die vervangen? Is dat de start kabel naar de startmotor of of of? Ik vraag dit omdat ik ze erop wil monteren maar wil wel weten wat ik moet los halen niet dat ik een motorblok oet verwijderen om ergens bij te kunnen.

sorry voor al mijn vragen maar heb geen ervaringen met een Duc wel met een Aprilia maar tot zover zijn er weinig overeenkomsten dan dat het beiden Italianen zijn :).... Gr Fred

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6322
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: slecht starten 1098

Ongelezen berichtdoor TinTin » 03 okt 2018 10:31

het zijn drie kabels:
* van de +accu naar het startrelais
* van het startrelais naar de startmotor
* van de -accu naar het massapunt op blok of frame

maar ik zou beginnen met het schoomaken van 2 punten: de aansluiting op de startmotor (die it vol in de spray vna het voorwiel) en de massaaansluiting op blok/frame. Los maken, kabelogen en de aansluitingen zelf schoon maken met een messing borsteltje of staalwolletje, de kabelogen insmeren met een laagje vaseline en alles weer vast zetten. Dit kan soms al veel verbetering geven
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Doekiefred
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 sep 2018 19:23

Re: slecht starten 1098

Ongelezen berichtdoor Doekiefred » 04 okt 2018 20:32

Weet je toevallig ook nog de lengte van de kabels zodat ik ze zelf kan maken? Dan zet ik er gelijk een net setje erop zodat ik zeker weet dat dit niet meer de oorzaak kan zijn.

Gr Fred

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6322
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: slecht starten 1098

Ongelezen berichtdoor TinTin » 04 okt 2018 21:24

het belangrijkste is goede kabel, hoe meer en fijne draadjes hoe beter. Laskabel heeft meestal weinig en dikke draadjes dus is minder geschikt
16mm2 is dik genoeg, kabelogen van Klauke of gelijkwaardig. Ik heb wel een ogentang, mag je wel gebruiken (pb ff als je dat wil). Vooral niet solderen, dit maakt de verbinding weer slechter

lengtes voor de 1098 (lengte van de kabel voordat de ogen er aan gaan):
accu-startrelais: 190mm met een haaks oog bij de accu
startrelais-startmotor: 475mm
accu-massa: 290mm met haaks oog bij de accu
je hebt ook drie rubber hoesjes nodig bij de startmotor en startrelais, je kan de oude hergebruiken maar zou de nieuwe doen

De massa en (plus)startmotorkabels zitten op de 1098 samen met de voeding voor de rest van de motor op één haakse oog geknepen. Je kan op twee manieren de nieuwe kabels monteren:
• Bij het plus- en massaoog knip je de dikke draad die naar de startmotor of massa op blok (of frame) van het oude haakse oog af. Dan werk je het oog af met de grote krimpkous. Daarna monteer je het nieuwe haakse oog onder de oude op de accu. Mijn ervaring is dat dit prima werkt.
• Mocht je die oude ogen toch kwijt willen… knip het hele oog van alles af. Verwijder de dikke draad (die wordt vervangen door de nieuwe) en monteer de resterende draden in kleine oogjes. afwerken met krimpkous en dan wederom monteer je het nieuwe haakse oog onder de kleine oogjes op de accu.
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Doekiefred
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 sep 2018 19:23

Re: slecht starten 1098

Ongelezen berichtdoor Doekiefred » 05 okt 2018 15:23

heb highflex 25mm kwadraad...de ogen pers ik erop dus de oude ogen gaan eraf. Ja, ik gebruik de oude rubber hoesjes die zijn netjes op maat neem ik even aan. als ik van de week alles heb gemaakt ga ik alles op de Duc monteren. Moet alleen nog voor de 2 relais op pad. Zodra het klaar is meld ik me weer. Ben erg benieuwd of dit het probleem verhelpt.

jerry 1098
Berichten: 296
Lid geworden op: 26 apr 2015 08:59

Re: slecht starten 1098

Ongelezen berichtdoor jerry 1098 » 06 okt 2018 18:32

Heb er nog twee liggen van hella :)
ex monster S2R 800

Doekiefred
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 sep 2018 19:23

Re: slecht starten 1098

Ongelezen berichtdoor Doekiefred » 08 okt 2018 20:21

Hoi Jerry,

Je bedoelt 2 relais? Als het de juisten zijn en je wilt ze weg doen dan hou ik me aanbevolen.

Gr Fred

jerry 1098
Berichten: 296
Lid geworden op: 26 apr 2015 08:59

Re: slecht starten 1098

Ongelezen berichtdoor jerry 1098 » 09 okt 2018 22:23

Yep,ik heb ze over.kosten een paar euri dus had er toen meteen maar 4 besteld,dacht.....je weet nooit of er een tussen zit die ook niet goed is.dus als je die twee naast je accubak tbv het starten wilt wisselen zijn dit de goede.
Laat maar weten hoe en wat,ophalen,verzenden.
Gr jerry
ex monster S2R 800

Doekiefred
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 sep 2018 19:23

Re: slecht starten 1098

Ongelezen berichtdoor Doekiefred » 10 okt 2018 07:38

Hoi Jerry,

ja is goed laat maar even weten wat ze moeten kosten en ik weet niet waar jij leeft in NL dus kan nu niet bepalen wat handiger is, halen of opsturen?
Ik woon in Leiden maar ben ook regelmatig in Ermelo, kortom...hoor graag hoe en wat.

Gr Fred

jerry 1098
Berichten: 296
Lid geworden op: 26 apr 2015 08:59

Re: slecht starten 1098

Ongelezen berichtdoor jerry 1098 » 11 okt 2018 08:08

pb gestuurd
ex monster S2R 800

Doekiefred
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 sep 2018 19:23

Re: slecht starten 1098

Ongelezen berichtdoor Doekiefred » 24 okt 2018 15:15

Hier even een update...heb de relais vervangen en ben nu met nieuwe highflex 25mm kabels bezig die komen er volgend weekend onder en dan gaan we eens kijken of het geholpen heeft. Dan staat de Duc inmiddels een maand stil dus ben erg benieuwd...kijk vooral eens goed naar de relais...nogmaals bedankt voor alle tips en hints.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
fedde71
donateur
donateur
Berichten: 4107
Lid geworden op: 05 jun 2011 11:05

Re: slecht starten 1098

Ongelezen berichtdoor fedde71 » 25 okt 2018 11:13

relais is inderdaad gecorrodeerd
Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

jerry 1098
Berichten: 296
Lid geworden op: 26 apr 2015 08:59

Re: slecht starten 1098

Ongelezen berichtdoor jerry 1098 » 25 okt 2018 13:25

wie wat bewaard helpt een ander,mooi dat je wat aan de relais hebt fred.zijn idd aan vervanging toe
ex monster S2R 800

Doekiefred
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 sep 2018 19:23

Re: slecht starten 1098

Ongelezen berichtdoor Doekiefred » 04 nov 2018 19:49

Kabels en relais zijn vervangen maar helaas geen resultaat. Vandaag motor geprobeerd te starten maar hij slaat net niet aan. Af en toe lijkt t net of ie start maar na een paar klappen slaat ie direct weer af, het lijkt net of ie te weinig energie krijgt om echt aan te slaan. Nu verdenk ik de accu en zit ik te denken aan een li accu, met een capaciteit van 280 cca. Iemand ervaring met li accu's? Welke adviseren jullie? Kan er eigenlijk weinig over vinden op internet.

Gr Fred

Gebruikersavatar
surfroy01
via ducatifora.com/doneren
via ducatifora.com/doneren
Berichten: 4953
Lid geworden op: 15 sep 2003 15:04
Locatie: le Coin de Pays-Bas

Re: slecht starten 1098

Ongelezen berichtdoor surfroy01 » 05 nov 2018 07:54

Motobatt, geen Li accu maar ben er wel erg tevreden over!

Gebruikersavatar
wzwet
Berichten: 1448
Lid geworden op: 12 sep 2003 20:01
Locatie: Enschede

Re: slecht starten 1098

Ongelezen berichtdoor wzwet » 19 nov 2018 06:33

Hier ook al een aantal jaren Motobatt (en kabelset van TinTin)

Vroeger, eerste compressieslag viel de startmotor stil om daarna lanzaam op gang te komen. Nu, knop indrukken en bam...gelijk draaien en na een paar slagen aanspringen. Ook warm geen doet ie wel doet ie niet gedachte....
Early to bed, early to rise, makes a man healthy, wealthy, and wise

Ducati 888 superbike, Honda VFR800 vtec

Doekiefred
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 sep 2018 19:23

Re: slecht starten 1098

Ongelezen berichtdoor Doekiefred » 19 nov 2018 14:28

Mag ik jullie vragen welke Motobatt julllie erin hebben?

Gr Fred

Gebruikersavatar
surfroy01
via ducatifora.com/doneren
via ducatifora.com/doneren
Berichten: 4953
Lid geworden op: 15 sep 2003 15:04
Locatie: le Coin de Pays-Bas

Re: slecht starten 1098

Ongelezen berichtdoor surfroy01 » 19 nov 2018 15:27

Dat verscheelt per type Duc, even googlen http://www.motobatt.com

Maar ik heb hem er een jaar inzitten en nog nooit aan de lader gehad!

Doekiefred
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 sep 2018 19:23

Re: slecht starten 1098

Ongelezen berichtdoor Doekiefred » 19 nov 2018 15:59

ja dat begrijp ik maar ik ben dus op zoek naar een accu voor de 1098 en daar er hier geadviseerd wordt om een accu van minimaal 230 of 240 CCA te instaleren. De motobatt accu die ik vind voor een 10098 is: MBTX14AU en die is 210 CCA. Ook heb ik mijn twijfels over de afmetingen...en ook zit ik aan een li accu te denken van delo...die is 280 CCA alleen ja wel een stuk duurder...kortom...

gr Fred

ducske900
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 mei 2009 09:04

Re: slecht starten 1098

Ongelezen berichtdoor ducske900 » 06 jan 2019 13:05

Beste mensen, toch ook maar even een reactie van mijn kant op dit topic:
ik heb zelf een 996SPS van '99; daar heb ik 10 jaar (!) geleden een Odyssey PC680 accu in geplaatst, hetgeen een lompe, zware accu is waardoor ik
de accubak wat heb moeten aanpassen.....; maar wát een fantastische accu is dat! Ergens in oktober haal ik hem er uit voor de overwintering en
rond maart/april zet ik hem terug; nooit bijladen en vlot starten! (procedure: koppeling in, tijdens het rondgooien even 1/4 gas geven, loslaten en aanslaan.)
En al heel lang gelden zelf dikke kabels gemonteerd ala TinTin.
En dan iets anders: mogelijk hebben vele van jullie last van lekstroom....; ik kan wel uitleggen hoe je dat kunt meten, maar je kunt ook eens de
volgende test doen: als je terugkomt van een rit, gooi dan de massakabel eens los van de minpool en sluit deze bv. een week later weer aan voordat
je weer wil gaan rijden: als je dan geen problemen hebt met het rondgooien en aanslaan van de motor, dan heb je dikke kans dat er sprake blijkt te zijn van enige/teveel lekstroom......!
Mocht je weinig tot niets uit willen geven, dan zou je een compacte 12V hoofdstroomschakelaar kunnen plaatsen tussen de minpool en de minkabel van de accu. Die moet je dan handmatig inschakelen vóór het op kontakt draaien en weer uitschakelen ná het afzetten van het kontakt.
E.e.a goed bedoeld ter overweging meegegeven.
Gr. Peter

Gebruikersavatar
750sport
Berichten: 996
Lid geworden op: 21 okt 2003 21:28
Locatie: Let's go east, the west is so wet (and salt)

Re: slecht starten 1098

Ongelezen berichtdoor 750sport » 06 jan 2019 15:36

Zet de schakelaar dan tussen de nul van electonica en de massa. Anders moet de schakelaar een stroom aankunnen die de startmotor trekt.
Groeten Bauke
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that!

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4392
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: slecht starten 1098

Ongelezen berichtdoor DucATIRadeon » 06 jan 2019 15:55

daarom noemt ie ook een hoofdstroomschakelaar.
hoewel dit een goed idee is (quick-n-dirty methode) vermoed ik dat bij de modernere machines eea iedere keer gereset wordt bij het omschakelen, denk bijvoorbeeld aan dashboard klokje, mogelijk nog meer items.
ducati 175 TS 1959
ducati 500 GTL 1976 donor
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
ducati ST2 1998
KTM Duke 620 1994 First Edition 498/500
Royal Enfield 500 Bullet 2001
www.panigaletwins.nl