Laden...

Twijfels over Ducati

Voor moderne Ducati (superbike, supersport, sporttouring, monster, multistrada, etc) gerelateerde onderwerpen die niet in de andere fora passen. DUS GEEN TECHNISCHE VRAGEN OF OPMERKINGEN!
Anorim

Twijfels over Ducati

Ongelezen bericht#1 » 05 dec 2015 10:19

Goedemorgen,

Als beginnend motorrijder wil ik jullie graag iets voor leggen. Ik overweeg de aanschaf van een nieuwe of bijna nieuwe Ducati. Of het een Monster 1200(S) of panigale 899 moet worden hangt van de proefritjes af:) Met name of de 899 een beetje te sturen is in en rond de stad. De onweerstaanbare uitstraling blijft lig trekken:)

Echter hoor ik nog steeds van veel mensen om mij heen dat de betrouwbaarheid nog steeds erg twijfelachtig is en dat de onderhoudskosten sky high zijn. Aangezien ik compleet A-technisch ben is dit voor mij wel een hangijzer. Ik wil namelijk wel een motor kopen die qua uitstraling en looks mij compleet overtuigd, maar als dit gepaard gaat met hoge kosten en bergen onderhoud ellende neig ik toch naar een iets degelijker en dan maar saaiere keuze. Duivels dilemma dus..... :devil:

Hoe ervaren jullie dit bij nieuwe of zeer jong gebruikte Ducati's?

bonus vraagje: hoe staat Motortoer in Amsterdam aangeschreven als Ducati dealer?

TinTin
donateur
donateur

Re: Twijfels over Ducati

Ongelezen bericht#2 » 05 dec 2015 10:51

ach, de Duc fabeltjes....
a) onderhoud is echt dan ieder ander merk (desmo kleppen stellen is inderdaad wat meer werk)
b) berouwbaarheid was tot de vroege jaren '90 een dingetje (voornamelijk de elektra), absoluut geen issue bij de modellen die jij op het oog hebt
c) Motortoer is een club zeer ervaren vakmensen... weten absoluut waar ze mee bezig zijn en verkopen geen onzin (heb vooral ervaring met Guzzi met ze)

ik zou zeggen: laat je emotie je leiden maar koop geen motor (niet alleen een Duc) zonder aantoonbare onderhoudsgeschiedenis als je zelf echt niet kan sleutelen

"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

janjaapdeluxe
donateur
donateur

Ongelezen bericht#3 » 05 dec 2015 11:25

Ducati rijden is super gevaarlijk voor je portomonee!
Zodra je er een hebt krijg je allerlei onbedwingbare neigingen om dat ding te gaan veranderen, mooier, lichter, sneller etc. :grin:

Maar verder is het qua onderhoud/betrouwbaarheid niet anders dan andere motoren. Hoogstens dat een Ducati gevoeliger is voor gebrek aan onderhoud.

Een jap is net een hond, zelfs als je hem verwaarloost komt ie nog steeds bij je terug en vindt hij jou aardig.
Een ducati is net een vrouw, te weinig aandacht en ze keert je de rug toe....

(sorry dames :blush: )

Sticker bestellen? klik

JanJaapdeluxe
S4Rs (2007)
M900 (2000) (verkocht)

DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Contacteer:

Ongelezen bericht#4 » 05 dec 2015 11:40

wil je betrouwbaar?
kijk dan naar een luchtgekoelde 2klepper, met als mest bewezen door jaren heen: 750ss/monster.
-genoeg vermogen (ook voor beginnende bestuurder)
-onderhoud is praktisch zelf te doen en is in verhouding tot de jongere ducs spot goedkoop!
-gaat er wat stuk heb je voor betaalbare prijzen vervangingsonderdelen

waar baseer ik dit op? op 351.000km ervaring met een en dezelfde duc.
pantah 350 (voor het niet kent: het moedermodel van alle riemaangedreven nokkenas ducs) uit '84.
op een paar kleine gevalletjes na (nieuwe elektronisch ontsteking, 650 pantah koppen) alleen maar tanken en rijden. heb er 4 of 5 kettingsets aan vesleten, evenveel oliewissels met filter en minerale olie van de avia (droge koppeling kan dus makkelijk). elke dag rijden, ook in de winter, zelden gepoetst/schoon gemaakt, bijna 70.000km met een setje riemen.
en dat allemaal in amper 4 jaar tijd.

dus betrouwbaar? neem dan geen jongere fiets waar de krekels er nog uit zijn...
just my thoughts...

welkom hier overigens

ducati 175 TS 1959
ducati 500 GTL 1976 donor
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
ducati ST2 1998
KTM Duke 620 1994 First Edition 498/500
Royal Enfield 500 Bullet 2001
www.panigaletwins.nl

surfroy01
via ducatifora.com/doneren
via ducatifora.com/doneren

Ongelezen bericht#5 » 07 dec 2015 08:20

Mijn oma zie altijd bij twijfel niet doen, mijn opa antwoorde daarop, je kunt beter spijt hebben van de dingen die je wel gedaan hebt dan niet dus tsja.......... Je bent hier op het verkeerde adres, iedereen hier zal je vertellen hoe fantastisch Ducati's zijn. Ik sluit mij daar bij aan, Regulier onderhoud zal misschien ietsjes duurder zijn dan een Jap maar veel meer is het zeker niet, betrouwbaarhied en kwaliteit liggen wat mij betreft op zelfde niveau als Japanse/Duitse fietsen.

Laat je emotie de doorslag geven, ga op alles rijden en beslis dan.

Nu 996SPS Ex: 1098S, HM1100S, 998S, 748E.
En Kawasuki of Suzaki...... anyhow 3 cilinder 2 takt Suuz blok in een Kawa raceframe.

Maykel
Donateur 2010
Donateur 2010
Contacteer:

Ongelezen bericht#6 » 07 dec 2015 09:14

Even alles in een juist perspectief zetten/zien.
ik heb de (on-)nodige fietsen gereden en/of gehad, maar een Duc zit -qua onderhoudskosten- niet bijzonder veel hoger dan een Jap. De enige VOLLEDIG storings/probleemvrije (en daardoor goedkoopste) motor die ik ooit heb gehad, was een Fireblade (de Tiger versie). Duizend in een dozijn en nul karakter, dus. Alle andere modellen hadden altijd wel iets: lampje op het dashboard kapot hier, storing in sensortje daar, kromme schijven zus en belabberd lopen zo.

Ducs zijn m.i. wél wat gevoeliger voor onderhoud. Tussentijdse controle van het e.e.a. kan je een hoop ellende besparen, maar als je gek van je motor bent dan neem je dat voor lief . Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de oudere Duc's (pak 'm beet van vóór 1987) inderdaad niet van topkwaliteit zijn, maar dat maakt juist die versies niet minder gewild. Over het algemeen zijn de luchtgekoelde 2-kleppers onverwoestbaar; als er wat kapot gaat is het eenvoudig/relatief goedkoop te fixen.
De moderne modellen doen niet onder voor een bamibrommer.

Ik las (volgens mij hier op het forum) iets over het voertuigenpark van de politie, waar de motoren grotendeels uit BMW’s bestonden. Die dingen horen (volgens het imago althans), probleemloos duizenden kilometers te draaien.
Dat bleek bepaald niet de realiteit. Zo zie je maar weer…

Kuncing
donateur
donateur
Contacteer:

Ongelezen bericht#7 » 07 dec 2015 11:27

De pantah-blokken (begin tot mid jaren 80) zijn anders oersterk. De hele motor betrouwbaar? Niet altijd, maar wat wil je met een brommer van zo'n 30 jaar oud? Dan wil er wel eens wat bedrading gaar zijn.
Heb wel de meeste probleemloze km's gemaakt op de 350 alazzura (pantah-blok) hier.

Peter65
donateur
donateur

Ongelezen bericht#8 » 07 dec 2015 12:06

De topicstarter heeft zijn oog duidelijk op iets moderners laten vallen: een Monster 1200 S of een Pani 899, dus het lijkt me hier niet zinvol om te focussen op modellen van 30 jaar geleden. Ik durf echt wel te zeggen dat de modellen van de afgelopen jaren kwalitatief niet onder doen voor de concurrentie. Het enige verschil is (zoals eerder gezegd) dat een Duc tamelijk strikt uitgevoerd onderhoud verlangt. Een Honda blijft zonder veel onderhoud braaf door lopen, bij een Duc word je vroeg of laat afgestraft voor het verwaarlozen van het onderhoud.

Kuncing
donateur
donateur
Contacteer:

Ongelezen bericht#9 » 07 dec 2015 13:15

Heb je helemaal gelijk in, excuus voor de off-topic verdediging van de 'ouwe meuk' :wink:

Niels23

Ongelezen bericht#10 » 21 dec 2015 17:22

Verdiep je eens in het onderhoud zou ik zeggen. Dus wat kosten de beurten, waar bestaan ze uit en wat betekent dat aan kosten gezien jouw kilometers per jaar.

Ze zijn wel wat duurder maar het is niet zo dat je bang moet zijn voor echte defecten zoals "vroegah".

'94 916 Strada, '95 748SP, '03 999S........'91 GSXR750, '91 GSXR750, '87 GSXR750,

jerry 1098

Ongelezen bericht#11 » 28 dec 2015 18:58

geloof dat de onderhoudskosten niet veel verschillen met japanse fietsen.fireblade van een maatje van me staat elke 6000k bij de dealer en mijn 1098 elke 12000k kosten van de laatste beurt €900 ik rij ong 2500k pj dus over ong 4 jr hoeft ie pas weer(olie en filter elk jr doe ik zelf) de 6000k beurt van de blade was iets meer dan €300 zal over 4 jr gezien dus ong een paar honderd €tjes duurder zijn.naa mijn idee als je denkt over een 1200s of pani te verwaarlozen.qua betrouwbaarheid kan ik alleen voor mezelf zeggen 15000k met de monster en 4000 met de 1098 en nog nooit panne gehad.ik zou zeggen gááán voor die duc!!

ex monster S2R 800

wzwet

Ongelezen bericht#12 » 06 feb 2016 16:17

En...heb je al gekozen.....want uiteindelijk moet je zelf beslissen. En laten leiden door heel veel verhalen..

Ohja, de mijne is al 2 keer uit elkaar geweest....in de 25 jaar dat wel....voor de rest onderhoud met alle kapotte dingen zoals keerkringen, spanningsregelaars, gaskabel, lampen, en een lijst wat ik me zo niet kan herinneren....

Wel een hoop plezier want dat blijft me altijd bij als ik bijv. Voor het eerst in 2016 erop rij.

Early to bed, early to rise, makes a man healthy, wealthy, and wise

Ducati 888 superbike, Honda VFR800 vtec